Tekeekö uskovainen syntiä vaiko ei ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tekeekö uskovainen syntiä vaiko ei ?

ViestiKirjoittaja todael » 29. Kesä 2012 00:15

Tyypillinen kysymys, joka nousee niin 1Joh.3:6, 3:9 sekä 1Joh.5:18 kohdista. Huomattavaa on että 1Joh.1:10 sanoo: "jos sanomme ettemme ole syntiä tehneet, teemme tällä Jumalan valhetelijaksi." Tekeekö uskovainen syntiä vaiko ei ? Valehtelemmeko jos väitämme olevamme synnittömiä tai että emme koskaan lankea syntiin ?

1Joh.3:9 Johannes ei kirjoita [οὐ δύναται ἁμαρτεῖν] "ei kykene tekemään syntiä"
>> vaan Johannes kirjoittaa [οὐ δύναται ἁμαρτάνειν] "ei kykene olemaan synnin tekijä"

Asiantila 1Joh.3:9 [kuten muissakin kohdissa 1Joh.3:6 sekä 1Joh.5:9] siis kuvaa habituaalista tilaa - Jumalasta syntynyt ei ole synnissä eläjä, koska hänessä on Jumalan aikaansaama uusi elämä [hän on Kristuksessa] - mutta silti hän voi oman luontonsa tähden langeta syntiin. Kyse on siis asemasta ja luonteen laadullisesta ominaisuudesta. Jumalaton on synnissä eläjä, koska hän on Kristuksen ulkopuolella [saatanan ja synnin vallassa] - uskovainen toki kykenee lankeamaan syntiin [koska omaa itsessään syntisen luonnon], mutta ei enää uudestisyntymisen tähden ole synnissä eläjä [koska hän on Kristuksessa ja on Hänessä kuollut pois synnistä].

Lankemus ja luopumus täytyy erottaa toisistaan. Lankeemus on itsessämme lihallisen luontomme vallan saaminen [sen vaikutuksen alle asettuminen], vaikka olemmekin Kristuksessa, mutta luopumus on tietoinen Kristuksesta luopuminen ja synnin valtaan antautuminen. Jokainen uskovainen lankeaa - mutta saa syntinsä anteeksi, kun tunnustaa ne ja pyytää niitä anteeksi Jumalalta. Kristuksen veri puhdistaa langenneen uskovan ja uudistaa hänet.

1Joh. 1:9 "Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä."

Sananl. 24:16 "Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen."


Uskovan tila on valvoa itseään Jumalan Sanan sekä Pyhän Hengen voimassa pysyttämään itsensä vakaasti yksin Kristuksessa, ja näin vaeltamaan synnistä vapautetussa elämässä. Tämä ei tee uskovasta itsestään synnitöntä, vaan antaa uskovalle Kristuksessa voiman yli synnin. Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Pyhän Hengen kautta vaikuttava Kristuksen elämä vapauttaa syntistä luontoa itsessään kantavan uskovan elämään Jumalan Hengessä, ja näin antaa hänelle voiman yli synnin vallan.

Uskovainen tekee syntiä [kun hän lankeaa oman luontonsa valtaan] - mutta uskovainen ei antaudu elämään synnissä [muuten hän luopuisi Kristuksesta] - koska Jumalan häneen antama Kristuksen elämä johtaa häntä pois synnistä ja on muuttanut hänen sydämensä tahtomaan Jumalan tahdon. Jumalan laki on kirjoitettu Hengen kautta uudestisyntyneiden sydämiin, ja Jumalan Henki vaikuttaa sen, että me vaellamme Hänen käskyjensä mukaan. Pyhä Henki korjaa uskovan elämää, kun lankeamme oman lihamme valtaan ja johtaa meidät Kristuksen aikaansaaman sovituksen luo. Pyhä Henki johtaa syvempään Kristuksen tuntemiseen, että saisimme omistaa vahvemmin vapauden synnistä, ja antaa itsemme vanhurskauden palvelijoiksi - tämä ei ole ihmisen tahdonvoimalla tehty asia, vaan Jumalan Hengen työ meissä. Hän vaikuttaa sen, että vaellamme Hänen käskyjensä mukaisesti.

Jer. 31:33 "Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."

Hes. 36:26-27 "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."


Kristuksessa olemme kuolleet pois synnistä [sen vallasta omaan itseemme, emme sen olemassa olosta ruumiissamme], elääksemme Hengen uudessa elämässä Jumalan palvelijoina Hänen tahtonsa ja Sanansa mukaisesti. Jumalan Henki kuolettaa lihan tekoja [riistää ruumiissamme olevan synnin hallintavallan], ja siirtää tahtomme sekä sydämemme palvelemaan Jumalaa Hengen uudessa tilassa, ei kirjaimen vanhassa.

Room. 6:2 "Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?"

Jumalan Hengen työ on asettaa meidät Kristukseen, ja näin kantaa Hänessä Hengen hedelmää. Synti on tosiasia jokaisen uskovan elämässä, mutta sen valta ja voima on kukistettu Kristuksen voiton kautta. Uskossa Jeesukseen saamme vapauden, ja siirrymme uuden elämän piiriin, palvellaksemme Kristusta.

Room. 6:16 "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?"

Synnistä pois kuoleminen on asemamme Kristuksessa. Me emme siis menetä itsessämme olevaa syntiä, vaan me menetämme Kristuksessa sen hallintavallan, ja synnin sijasta siirrymme Kristuksen aikaansaaman ylösnousemus elämän piiriin - jossa olemme kuolleet synnille.

LUE MYÖS >>
Jumalan vanhurskaus
>> http://uloskutsuttu.blogspot.com/2011/07/jumalan-vanhurskaus.html
Syntisenä Jumalan edessä
>> http://uloskutsuttu.blogspot.com/2012/06/syntisena-pyhan-jumalan-edessa.html
Jumalallisesta luonnosta osalliseksi tuleminen
>> http://uloskutsuttu.blogspot.com/2011/08/normal-0-21-false-false-false-fi-x-none.html

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 29. Kesä 2012 01:23, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Re: Tekeekö uskovainen syntiä vaiko ei ?

ViestiKirjoittaja todael » 29. Kesä 2012 00:49

Älä lyö Kristusta - älä lyö veljeäsi

Kuva

Älä lyö kalliota, sitä on jo kerran lyöty [4Moos.20:7-12] Veljesi synti on Kristuksessa jo lyöty ristinpuun päällä, älä lyö häntä syntiensä tähden - koska muuten lyöt itse Kristusta. Puhu hänelle Jumalan evankeliumin sanoja - armoa ja totuutta Jeesuksessa. Ne jotka lyövät [toistuvasti] Kristusta, eivät pääse Hänen lepoonsa. Sapatin lepo on yhden täydellisen uhrin aikaansaamassa iankaikkisessa sovituksessa - Messiaassa Jeesuksessa. Älä lyö, vaan puhu.... veljesi synti on sovitettu, Kristusta lyötiin veljesi synnin tähden.

Gal. 6:1 "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen."

2Tim. 2:24-26 "Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään; hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään."


TÄSTÄ Paavo Hiltusen kirja luettavaksi >> http://www.kolumbus.fi/paavo.hiltunen/contents.htm
todael
 

Re: Tekeekö uskovainen syntiä vaiko ei ?

ViestiKirjoittaja todael » 29. Kesä 2012 13:46

Synnistä vapautuminen - ajatuksia

Käytännöntasolla ihminen ei koskaan voi vapauttaa itse itseään synnin vallasta. Vain Jeesus voi vapauttaa ihmisen synnin vallasta.

Jumalan armon kautta tapahtuvaan kasvuun pois synnistä - ja täten Kristukseen luottamiseen, kuuluu myös valintojen ja ratkaisuiden tekeminen. Luovumme tekijöistä jotka johtavat/yllyttävät syntiin - synnin tekemisen ruokkiminen ja sen ylläpitäminen lopetetaan. Tämä on kääntymistä Jeesuksen puoleen - konkreettista kääntymistä ja sen kautta avun etsimistä Jeesukselta.

Monille - kuten alkoholisteille ja narkomaaneille tämä yksin ei vielä ole kaikki - monesti he lankeavat koska synnin himo tulee sisältä käsin, ei yksin ulkonaisten tekijöiden aikaansaamina. Tiedän alkoholisteja, joita kalvaa sisäinen himo - tähän ei tarvita toisia ihmisiä [ryyppy kavereita] vaan sisäinen himo ja kiusaus helposti langettaa juomaan. Ulkonaiset teot ovat erittäin tärkeitä - hyljätä syntiä ruokkivat lähteet ja vaikutuspiirit - mutta tämä ei vielä ole vapautuminen Kristuksessa. Vapautuminen on sisäinen Kristuksen tunteminen ja sen aseman löytäminen, joka uudestisyntyneellä Jumalan lapsella on Kristuksessa - hän on vapaa/kuollut pois synnistä.

On harvoja uskovia jotka kulkevat lankeavan ja synnin kanssa taistelevan uskovan vieressä. Usein vaadimme/edellytämme ihmisen tahdonvoimalla saatavaa muutosta - kehotamme parannuksen tekemiseen ja synnin hylkäämiseen, mutta tämä yksin ei anna voimaa yli synnin voiman. Uskovan tulee kasvaa Kristuksessa ja löytää asemansa Jumalan lapsena.

Me olemme kuolleet synnille Kristuksessa, ja saamme elää uutta elämää Jumalan Hengen kautta, Jumalan Sanan sekä Pyhän Hengen voimassa. Tämä kaikki on annettu armosta Kristuksessa, ihmisen tahdonvoimaan, hyveellisyyteen tai muuhun uskonnolliseen itsensä parantelemiseen katsomatta.

Toisille uskoville synnin vallan alla kärsiminen on väärän jumalakuvan syytä - eletään lain alla, oman voiman, syyllisyyden sekä rangaistuksen pelon alla, ei Kristuksen aikaansaaman voiton alaisuudessa. Toisille se on vielä kasvamattomuutta, ja sitä että ei saa oikeanlaista opetusta Jumalan armosta, ja Kristuksen meissä aikaansaavasta uudesta elämästä. Perustukset, opetus, ymmärrys sekä konkreettinen lähimmäisen rakkaus uskovien välillä ovat tärkeitä avaimia, joilla pahasti "lukossa" oleva uskovainen pääsee ymmärtämään asemansa Kristuksessa, ja näin pääsee pois oman yrittämisensä alta Jumalan aikaansaaman elämän piiriin.

Syvimmillään näen, että synnistä vapautumisen olennaisin tekijä on Kristukseen kasvaminen. Uskossa luottaa Kristuksen voittoon, ja sen perusteella ja siitä syntyen tehdä konkreettisia uskon tekoja, joissa hylkäämme synnin ja pyrimme eneneväsi kohti syvempää Kristuksen tuntemista, pyhitystä ja Jumalan armon kautta meissä tapahtuvaa muutosta.

Vapautuminen koetaan usein vaatimuksena - sinua ei kasteta jos poltat tupakkaa. Tällöin riippuvuuden alla kärsivä helposti lopahtaa, ja totetaa että hän ei tuohon pysty [rinnastaa itseään muihin], ja saattaa antaa jopa periksi - jatkaa elämää synnissä ja antaa sen vaikuttavalle voimalle periksi. Usein todetaan "en pysty siihen mihin nuo muut pystyvät." Ihmisellä on tahto, mutta ei voimaa sen toteuttamiseen.

Ihminen helposti näkee synnin vallan itsessään suurempana, kuin Kristuksen aikaansaaman voiton. Tähän vaikuttaa paljon se, miten uskovaa opetetaan ja miten häntä ohjataan Kristuksen tuntemiseen. Seurakunta voi hyljätä heikon, oman hyveellisyytensä tähden - mutta tehdessään näin se hylkää ihmisen jota tulisi auttaa, ja johtaa kärsivällisesti Kristuksen luo.

Vaatimus ei yksin riitä, sillä se ei anna voimaa, se vain käskee ja osoittaa millainen ihmisen tulisi olla. Muutos tapahtuu vasta siinä, kun ihminen ottaa vastaan uskossa Jeesukseen Jumalan itsensä aikaansaaman voiton synnistä ja käsittää että se suodaan hänelle armosta, ei minkään muun perusteella. Vapautumisen voima on siinä, kun ihminen tulee Jeesuksen vapauttamaksi.

Uskonnollisuus perustuu ihmisen omaan tahdonvoimaan - usko Jeesukseen perustuu Jumalan tekoon Kristuksessa. Olemme vapaat, koska Kristus kuoli puolestamme ja voitti synnin. Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen - mutta tässäkin, Hän ei kunniaansa jaa. Synnistä vapautuminen on yksin Jumalan teko, ja tästä kunnia kuuluu yksin Hänelle.

- todael
todael
 

Re: Tekeekö uskovainen syntiä vaiko ei ?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 03. Heinä 2012 13:35

Kristuksen Hengessä ei voi syntiä asua, koska se on täysin Pyhä, mutta koska ihminen on kokonaisuus jossa on myös lisäksi ruumis ja sielu, niin sen takia ihminen lankeaa. Ja mitä lähempänä Pyhässä Hengessä on Jumalaa eli Pyhä Henki saa vallata enemmän ihmisessä tilaa, sen eheämmäksi ihminen kasvaa ja tämän vuoksi esim. sielun vammat paranee, näin siis olen itse ymmärtänyt Andrew Wommack:n opetuksesta asian. Minusta se kuulostaa hyvin "järkeenkäyvältä" ja olisi tuohon sananpaikkaan ja mietintään siitä ihmisen synnittömyydestä tai syntisyydestä, joka on ristiriitaista välillä mielestämme, myös sopiva, eli Pyhä Henki, joka on ihmisessä, ei tee syntiä, mutta ihminen tekee syntiä, koska sielu on ihmisestä, eikä itsessään ole pyhä koskaan.

Olen miettinyt ensikertaa että pitäisi ostaa hengellinen kirja, eli tuon kyseisen henkilön tekemä. Sillä niin paljon asioita ikäänkuin selvenee tuon opetuksen kautta, mutta tutkiskelen asiaa vielä kuitenkin.

ps. Tämä on tosiaan nyt sitten sillä tavoin tuotu asia, kun olen sen sisäistänyt hänen opetuksestaan ja sellainen vara täytyy jättää tähän että olen voinut ymmärtää väärinkin asian, eli nöyrin mielin tuon tämän.
lonelyrider
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa