Raamatullinen vesikaste

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Elo 2012 13:46

pekka kirjoitti:Kiitos Petri näistä kirjoituksistasi!

Kirjoituksestasi jonka otsikko on "Jeesuksen kastetoiminta ja lapset" alkaen puuttuu kirjoituksiesi ruskehtava taustaväri kokonaan taustalta. Eli kirjoitukset ovat siitä alkaen valkoisella taustalla.


Kiitos ilmoituksesta koitan tutkia onko koodiin pujahtanut joku virhe tai jotakin joka sotkee asetuksia. Kun saan tämän kirjoituksen kokonaan valmiiksi, niin laitan sen vielä toiselle sivulle, jossa laitan joka otsikolle oman linkkisivun. Silloin koko kirjoituksen voi lukea paremmin pienissä pätkissä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Elo 2012 15:34

En tiedä onko kirjoituksissa käsitelty tätä lainkaan. Mutta mitenhän luterilaiset perustelevat, hätäkasteen. Eikö siinä tule 2 kastetta, ensin se hätäkaste ja kotonakin vielä suoritetaan toimitus? Ainakin näin olen ymmärtänyt että tapahtuu. Ja jos pelätään sitä toista kastetta, niin siinähän tulee jo äidin ja isän toimesta suoritettua kaste lapselle kahteen kertaan. Tällainen asia ollut mielessä, jonka nyt jaan. Siinä olevaa ns. kahta kastetta ei silti kukaan lapsensa kastava ainakan yleensä tietääkseni pelkää...

Pelko ns. kahdesta kasteesta ja sen tuomista "seuraamuksista", joita ihminen itsekään ei osaa määritellä mitä ne voisivat olla... voi olla ihan todellinen jollekin ja tämän vuoksi moni voi pelätä ottaa uskovien kastetta. Vaikka eihän Jumalan pelastus ole kiinni ihmisen teoista, niin silti. Kasteenhan tulisi olla jotain muuta kuin pelastuskysymys tai Jumalan hyväksymiskysymys. Kyse on itselleni ollut lähinnä tunnustautumisesta (julkinen tunnustautuminen) Jeesuksen seuraajaksi, seurakunnan, ihmisten ja Jumalan edessä. Se ei ole pelastumiskysymys, ihminen on pelastunut jo tullessaan uskoon ja saadessaan Pyhän Hengen sinetin sydämeensä. Kaste on seuraus uskoontulosta, eikä itsessään ketään pelasta, niinkuin ei mitkään teot sinällään muutenkaan.
lonelyrider
 

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Elo 2012 15:40

lonelyrider kirjoitti:En tiedä onko kirjoituksissa käsitelty tätä lainkaan. Mutta mitenhän luterilaiset perustelevat, hätäkasteen. Eikö siinä tule 2 kastetta, ensin se hätäkaste ja kotonakin vielä suoritetaan toimitus? Ainakin näin olen ymmärtänyt että tapahtuu. Ja jos pelätään sitä toista kastetta, niin siinähän tulee jo äidin ja isän toimesta suoritettua kaste lapselle kahteen kertaan. Tällainen asia ollut mielessä, jonka nyt jaan. Siinä olevaa ns. kahta kastetta ei silti kukaan lapsensa kastava ainakan yleensä tietääkseni pelkää...

Pelko ns. kahdesta kasteesta ja sen tuomista "seuraamuksista", joita ihminen itsekään ei osaa määritellä mitä ne voisivat olla... voi olla ihan todellinen jollekin ja tämän vuoksi moni voi pelätä ottaa uskovien kastetta. Vaikka eihän Jumalan pelastus ole kiinni ihmisen teoista, niin silti. Kasteenhan tulisi olla jotain muuta kuin pelastuskysymys tai Jumalan hyväksymiskysymys. Kyse on itselleni ollut lähinnä tunnustautumisesta (julkinen tunnustautuminen) Jeesuksen seuraajaksi, seurakunnan, ihmisten ja Jumalan edessä. Se ei ole pelastumiskysymys, ihminen on pelastunut jo tullessaan uskoon ja saadessaan Pyhän Hengen sinetin sydämeensä. Kaste on seuraus uskoontulosta, eikä itsessään ketään pelasta, niinkuin ei mitkään teot sinällään muutenkaan.


Kirjoitit todella hyvin ja tiivistetyn ytimekkäästi uskosta, kasteesta ja pelastumisesta kuten Raamattu opettaa.

Markku Särelän kirjassa on sivuja 127 ja hän kirjassaan tuo esille paljon kirkollisen opetuksen kaste vääristymiä. Hän käsittelee kirjansa viimeisillä sivuilla myös hätäkastetta. Kunhan ehdin sitä loppuun asti kommentoimaan, niin käsittelen myös kirkollisen hätäkasteen epäraamatulliset seikat.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Syys 2012 10:31

Kirjoitus on päivitetty seuraavien otsikoiden kera:

Uskon ankkuri
- Jumalan vaikuttama parannus
- Jumalan lupaukset vastaanotetaan uskon kautta
- Herra Jeesus antaa rauhan uskon kautta
- Henkilökohtainen usko
- Herra Jeesus on uskon ankkuri

Sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 08. Marras 2013 23:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Syys 2012 19:47

Kirjoitus on päivitetty seuraavien otsikoiden kera:

Kasteen siunaus
- Herra Jeesus Jumalan siunaus
- Herra Jeesus uuden elämän takeena
- Osallisuus sovintovereen
- Nooa ympärileikkaus ja Uusi Liitto
- Päivittäinen uudistuminen
- Kasteen evankeliumi

Kirjoitus löytyy sivultani: http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 08. Marras 2013 23:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Syys 2012 12:51

Kirjoitus on päivitetty seuraavien otsikoiden kera:

Pelastuvatko kastamattomina kuolleet?
Kaste ja Pyhän Hengen saaminen
- Pyhän Hengen saaminen
- Pyhällä Hengellä täyttyminen
- Pyhä Henki uskon kautta

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 08. Marras 2013 23:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Syys 2012 15:45

Kirjoitus on päivitetty seuraavien otsikoiden kera:

Upotuskaste
- Mark 7:4 rituaalikaste
- Kaste Moosekseen pilvessä ja meressä
- Baptidzo vanhan testamentin tausta
- Hautaamisen kuva
- Osalliseksi tuleminen kasteen kautta
- Synnistä puhdistava vesi
- Katapontidzoo
- Hepreankielen tevilah sana merkitsee upotuskastetta
- Johannes Kastaja kastoi upottamalla
- Apt 2:41
- Upotuskasteen vertauskuvallisuus
- Didakhe: Kasteopetus
- Kastealtaat
- Lutherin tunnustus
- Raamatussa ei ole vesikasteen liittoa

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eesta.html
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 08. Marras 2013 23:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja Juha » 18. Syys 2012 19:06

Hienoa että joku jaksaa kirjoitella näistä. Jaksamisia kirjoitusten tekoon Petri! :)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Syys 2012 19:27

Juha kirjoitti:Hienoa että joku jaksaa kirjoitella näistä. Jaksamisia kirjoitusten tekoon Petri! :)


AMEN!

KIITOS HERRALLE!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja systeri » 29. Syys 2012 09:46

Kerroin tuolla edempänä että toisella foorumilla eräs Raamattua aika hyvin tunteva ihminen "arveli"..melkeimpä väitti että vesikaste ei kuulu uudenliiton uskoville ollenkaan koska yksi kaste tarkoittais vain Pyhän Hengen kastetta ja vesikaste olisi vain Juutalainen tapa tjk.Muutama paikka Johanneksen kasteesta jota fariseukset ja kirjanoppineet epäilivät että mistä on lähtöisin..osui yöllä silmään kun vähän silmäilin Raamattua.

Matt 21:

23 Ja kun hän oli mennyt pyhäkköön, tulivat hänen opettaessaan ylipapit ja kansan vanhimmat hänen luoksensa ja sanoivat: "Millä vallalla sinä näitä teet? Ja kuka sinulle on antanut tämän vallan?"
24 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
25 Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
26 Mutta jos sanomme: 'Ihmisistä', niin meidän täytyy peljätä kansaa, sillä kaikki pitävät Johannesta profeettana."
27 Ja he vastasivat Jeesukselle ja sanoivat: "Emme tiedä". Niin hänkin sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.
28 Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'.
29 Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni.
30 Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään.
31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.
32 Sillä Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä; ja vaikka te sen näitte, ette jäljestäpäinkään katuneet, niin että olisitte häntä uskoneet.

Mark 11:

27 Ja he tulivat taas Jerusalemiin. Ja kun hän käveli pyhäkössä, tulivat ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat hänen luoksensa
28 ja sanoivat hänelle: "Millä vallalla sinä näitä teet? Tahi kuka sinulle on antanut vallan näitä tehdä?"
29 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; vastatkaa te minulle, niin minä sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
30 Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."
31 Niin he neuvottelivat keskenään sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
32 Vai sanommeko: 'Ihmisistä'?" -sitä he kansan tähden pelkäsivät sanoa, sillä kaikkien mielestä Johannes totisesti oli profeetta.
33 Ja he vastasivat ja sanoivat Jeesukselle: "Emme tiedä". Silloin Jeesus sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen".

Luuk 7

27 Tämä on se, josta on kirjoitettu: 'Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi'.
28 Minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukossa yhtäkään suurempaa kuin Johannes; mutta vähäisin Jumalan valtakunnassa on suurempi kuin hän.
29 Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
30 Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa