Kirjoittaja PetriFB » 08. Elo 2012 13:36
Vesi ei pelasta kasteena
Markku Särelä: "Vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena", sanoo apostoli Pietari (1 Piet. 3:2l). Kaste antaa synnit anteeksi: ottakoon kukin kasteen syntien anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38). Se ei tarjoa uutta pelastustietä Jeesuksen rinnalle, vaan antaa juuri sen Jeesuksen, jossa yksin on autuus ja pelastus. "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." (Gal. 3:27). Kaste ei ole pelkkää vedellä valelemista, vaan toimenpide, jossa me pääsemme osallisiksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta: "Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan... Sillä jos olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa." (Room. 6:4,5). (s.59)
Särelä opettaa vesikasteen pelastavan, jonka lisäksi hän sanoo ettei se tarjoa uutta pelastustietä Jeesuksen rinnalle. Itse asiassa vesikasteen pelastusoppi on uusi pelastustie Jeesuksen rinnalle, sillä Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus on Pelastaja ja ihminen pelastuu kun uskoo Herraan Jeesukseen.
Särelä siteraa 1 Piet 3:21 kohtaa, jonka kautta hän opettaa vesikasteen pelastavan. Kun tutkimme kyseisen kohdan, niin saamme selvyyden ja varmuuden, että usko Herraan Jeesukseen pelastaa, ei vesikaste.
1 Piet 3:
15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,
16 ¶ pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.
17 Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden.
18 ¶ Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat (diasodzo) veden kautta.
21 ¶ Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa (sodzo), kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
1 Piet 3:21: Tämän vertauskuvan mukaan me myös nyt pelastumme (sodzo), kaste ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, (Huom alkutekstin mukainen jae! Jakeessa 21 ei ole alkutekstissä sanaa vesi)
Pietari opetti pelastumisen tapahtuvan samalla tavalla kuin vedenpaisumuksen kautta Nooa perheineen pelastui. Nooa alkoi uskossa rakentamaan arkkia kuivalle maalle ja Nooa perheineen meni uskossa sisälle arkkiin, sillä jokaisella Nooan perhekunnassa oli henkilökohtainen usko Jumalaan. Pietari opettaa kirjeessään pelastumista uskon kautta, ei vesikasteen kautta.
Alkutekstin mukaan jakeessa 21 ei ole vesi sanaa. Vesi sana on kirkolliskokouksen hyväksymään käännökseen lisätty sana, jonka tarkoitus on pönkittää luterilaista vesikasteoppia. Pietari opettaa jakeessa 21 ettei vesikaste poista lihan saastaa (syntiä) ja tämä tarkoittaa sitä ettei vesikaste toimi pelastavana tekijänä, vaan usko kuten Pietari selkeästi opetti vedenpaisumuksen vertauskuvan kautta.
1 Piet 3:20 oleva pelastuivat sana on kreikankielisessä UT:n tekstissä diasodzo, joka tarkoittaa vaarasta pelastumista sekä jostakin pelastumista. Kreikankielen UT ei käytä diasodzo sanaa silloin kun puhutaan synnistä pelastumisesta. Kreikankielen Uusi Testamentti käyttää sodzo sanaa silloin kun on kyse pelastuksesta, joka tuo syntien anteeksiantamuksen. Aiheeseen liittyvä linkki
Vesikaste ei anna syntejä anteeksi
Markku Särelä opettaa vesikasteen antavan synnit anteeksi. Hän perustelee oppinsa Apostolien tekojen luvulla 2 jakeella 38. Kuten edellä kävi ilmi niin Pietari kirjeissään opetti ettei vesikaste poista lihan saastaa (syntiä). Pietarin opetuksen mukaan vesikaste ei tuo syntien anteeksiantamusta. Pietari ei siis voinut opettaa apostolien teoissa luvussa kaksi vesikasteen tuovan syntien anteeksiantamuksen. Kun tutkimme Apostolien tekojen luvun kaksi, niin saamme varmuuden ettei vesikaste poista syntejä, vaan usko Herraan Jeesukseen.
Apt 2:
32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: ‘Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.’
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 ¶ Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Pietari sanoi: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Pietarin julistuksen ydin oli parannuksen tekemisessä, eli uskomisessa Herraan Jeesukseen, jolloin ihminen saa syntinsä anteeksi. Jakeessa 38 olevat sanat kasteen Jeesuksen Kristukseen nimeen syntien anteeksisaamiseksi, ei tarkoita että vesikasteessa saadaan synnit anteeksi, sillä hän opetti kirjeessään (1 Piet 3:21) ettei vesikaste poista lihana saastaa, eli ei tuo syntien anteeksiantamusta. Apostolien teoissa luvussa 2 jakeessa 38 pääpainopiste on parannuksen teossa (usko Jeesukseen), jonka kautta saadaan synnit anteeksi. Se miksi vesikaste on liitetty jakeeseen johtuu siitä, koska apostolit julistivat uskoa Herraan Jeesukseen ja evankeliumin julistuksen yhteydessä kehottivat ihmisiä uskomaan ja vastaanottamaan vesikasteen Jeesukseen nimeen.
Apt 2:41 käy ilmi, että vain sanan vastaanottaneet (uskominen Herraan Jeesukseen) kastettiin vedessä. Tämäkin todistaa sen ettei Raamattu opeta sylivauvojen kastamista, vaan että parannuksen tehneet ja Herraan Jeesukseen uskoneet kastettiin vain vedessä.
Jumala sana ei ole ristiriitainen, vaan se tulee ymmärtää sen kokonaisvaltaisen opetuksen kautta. Kirjeessään Pietari opetti pelastusta uskon kautta sekä ettei vesikaste poista lihan saastaa (ei tuo syntien anteeksiantamusta). Samoin Pietari julisti Korneliuksen kodissa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, jonka seurauksena ihmisiä pelastui uskon kautta Jeesukseen, ei vesikasteen kautta. Apostolien teot luku kymmenen valottaa meille Apostolien tekojen luvun kaksi opetusta:
Apt 10:
38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
39 Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
40 Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut.
42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
44 ¶ Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Apostolien tekojen luvussa kaksi Pietari opetti, että syntien anteeksiantamuksen jälkeen uskovat saavat Pyhän Hengen lahjan. Pietari sanoi tämän lupauksen olevan voimassa kaikille, jotka uskovat.
Apostolien tekojen luvussa kymmenen pakanat tulivat uskoon ja saivat sen seurauksena Pyhän Hengen lahjaa. Näitä uskoon tulleita pakanoita ei oltu vielä kastettu vedessä, mutta he olivat jo saaneet uskon kautta Pyhän Hengen lahjan. Apostolien tekojen kymmenes luku paljastaa meille sen, että parannus ja usko Herraan Jeesukseen on edellytys syntien anteeksisaamiseksi, ei vesikaste.
Jos vesikaste olisi edellytys syntien anteeksiantamukseen sekä Pyhän Hengen lahjaan, niin Korneliuksen kodissa olleet pakanat eivät olisi voineet pelastua ja saada Pyhän Hengen lahjaa. Raamatun kokonaisopetus näyttää selkeästi, että parannus ja usko Herraan Jeesukseen on edellytys syntien anteeksisaamiseen sekä luvattuun Pyhän Hengen lahjaan. Siksi myös Korneliuksen kodissa olleet pakanat pelastuivat kun he uskoivat ja saivat luvatun Pyhän Hengen lahjan, jonka jälkeen he uskoon tulon seurauksena vastaanottivat vesikasteen. Vesikaste ei siis tuo syntien anteeksiantamusta, vaan parannus ja usko Herraan Jeesukseen.
Apostolien tekojen toisen luvun sekä kymmenennen luvun Pyhän Hengen lahja on osallisuus Pyhästä Hengestä. Apostolien tekojen kymmenennessä luvussa Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihin. Jesaja opettaa, että Herra Jumala vuodattaa lopun aikana Pyhän Hengen Israelin kansan sydämiin. Raamattu opettaa, että luvattu Henki (Pyhä Henki - Pyhän Hengen lahja) saadaan uskon kautta Jeesukseen. Jumala sinetöi ihmisen pelastuksen antamalla Pyhän Hengen lahjaksi ihmisen sydämeen.
Jes 32:15 Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan Henki korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi,
Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
Ef 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
Kielillä puhuminen pakanoiden kohdalla apostolien tekojen luvussa kymmenen oli Jumalan antama armolahja, mutta Pyhän Hengen lahja oli luvatun Pyhän Hengen saaminen, jonka jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi saa sydämeensä sinetiksi uskoon tultuaan.
Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Joissakin tapauksissa uskova saa armolahjoja heti uskoon tultuaan ja joissakin tapauksissa myöhemmin. Apostolien tekojen luvussa jakeessa 46 tapahtuva kielilläpuhuminen oli siis armolahja, ei luvatun Pyhän Hengen lahja pelastuksen sinetiksi. Näitä asioita ei saa sotkea ja sekoittaa koska silloin pelastus hämärtyy ja opetus pelastuksesta vääristyy armolahja keskeiseksi, ei Jeesus keskeiseksi. Jumalan pelastus on Jeesus keskeinen, jossa Herra Jeesus on Pelastaja ja pelastuksen keskipiste. Jumalan valmistama pelastus vastaanotetaan uskon kautta Herraan Jeesukseen, ei vesikasteen kautta.
Uskon kautta Kristukseen kastettu
Markku Särelä: Se ei tarjoa uutta pelastustietä Jeesuksen rinnalle, vaan antaa juuri sen Jeesuksen, jossa yksin on autuus ja pelastus. "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." (Gal. 3:27). (s.59)
Galatalaiskirjeen kolmas luku ei opeta, että ihminen kastetaan vesikasteella Messias Herraan Jeesukseen, sillä Herraan Jeesukseen voidaan pukeutua vain Pyhässä Hengessä ja uskova kastetaan Herraan Jeesukseen Pyhän Hengen kautta.
Gal 3:
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Raamatun sanan opetuksen mukaan Herra Jumala kastaa Herran Jeesuksen opetuslapsen Pyhällä Hengellä. Herra Jeesus asuu uskovan ihmisen sydämessä Pyhän Hengen kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että uskova kastettu Pyhässä Hengessä Herraan Jeesukseen. Ketään ei voida kastaa vedellä Herraan Jeesukseen, koska Herra Jeesus tulee Pyhän Hengen kasteen kautta asumaan uskovan sydämeen.
1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Joh 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
Ef 3:
14 ¶ Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
2 Tim 1:14 Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.
Kun Herra Jumala on kastanut Pyhällä Hengellä uskovan Herraan Jeesukseen, niin sen jälkeen Jumalan armosta uskova voi pukeutua Herraan Jeesukseen. Raamattu opettaa Herraan Jeesukseen pukeutumisen tapahtuvan Pyhässä Hengessä, jolloin Pyhän Hengen hedelmä alkaa kasvamaan Jumalan armosta uskovan sydämessä.
Room 13:12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
Kol 3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
Gal 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Markku Särelä: Kaste ei ole pelkkää vedellä valelemista, vaan toimenpide, jossa me pääsemme osallisiksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta: "Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan... Sillä jos olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa." (Room. 6:4,5). (s.59)
Vesikasteessa uskova ei tule osalliseksi Herran Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta, vaan Pyhän Hengen kautta. Roomalaiskirjeen kuudes luku ei opeta kasteen haudan olevan vesikaste, vaan kaste Pyhässä Hengessä. Kun tutkimme Roomalaiskirjeen kuudennen luvuin sekä muutamia Raamatun kohtia, niin saamme täyden uskon varmuuden, että kyseessä on kaste Pyhässä Hengessä (osallisuus Pyhään Henkeen), ei vesikaste.
Room 6:
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin (egeiro) kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Herraan Jeesukseen kastetut ovat kastetut Hänen kuolemaansa. Herran Jeesuksen opetuslapsi on yhdessä Jeesuksen kanssa haudattu Pyhän Hengen kasteen kautta kuolemaan, sillä kuten Herra Jeesus nousi (kreikankielen sana egeiro tarkoittaa nousta, nousta ylös) kuolleista isän kirkkauden kautta, samoin pitää Herran Jeesuksen opetuslasten vaeltaa uudessa elämässä. Raamatun opetuksen mukaan uskovilla ei ole itsessään voimaa vaeltaa Jumalan tahdon mukaisesti, eikä vastustaa syntiä, sillä uskova saa voiman vaeltaa Jumalan tahdon mukaisesti sekä vastustaa ja kuolla synneille vain Pyhän Hengen kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että kaste jonka kautta uskova kastetaan kuolemaan lihan synnin himoille on kaste Pyhässä Hengessä, ei vesikaste.
Roomalaiskirjeen kuudes luku opettaa, että Herran Jeesuksen opetuslapset ovat kuolleet pois synnistä. Synnistä pois kuoleminen liitetään Herraan Jeesukseen Pyhässä Hengessä kastettuun uskovaan, joka on haudattu Pyhän Hengen kasteen kautta lihan kuolemaan. Roomalaiskirjeen kaste ei siis tarkoita vesikastetta, vaan Pyhän Hengen kastetta. Raamattu todistaa myös tämän selkeästi muualla.
Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
Raamattu opettaa, että Pyhän Hengen kautta tulee kuolettaa ruumiin, eli synnin teot. Lihalle ja synnille kuoleminen tapahtuu siis Pyhän Hengen kautta, ei vesikasteen kautta.
Room 8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
Pyhä Henki tekee uskovat eläviksi Jumalan edessä, että he voivat vaeltaa uudessa elämässä Jumalan tahdon mukaisesti.
Vesikaste ei kuoleta lihaa, eikä anna voimaa kuolla synneille, eikä anna voimaa vaeltaa uudessa elämässä Jumalan tahdon mukaisesti. Raamatun opetuksen mukaan Pyhän Hengen voiman kautta uskovan elämässä tapahtuu synnille kuoleminen sekä vaeltaminen Jumalan tahdon mukaisesti. Raamatun todistuksen valossa on päivänselvää, ettei Roomalaiskirjeen kuudennen luvun kaste tarkoita vesikastetta, vaan Pyhän Hengen kastetta, jonka kautta uskova tulee osalliseksi Pyhästä Hengestä.
Vesikasteella on voimakas esikuvallinen merkitys, sillä kun Herra Jumala kastaa Pyhällä Hengellä uskovan ihmisen, niin hän saa voiman kuolla synnille sekä voiman vaeltaa Jumalan tahdon mukaisesti. Vesikasteessa uskova upotetaan veden alle, joka kuvaannollisesti kuvaa lihan kuolemaa ja kun uskova nostetaan veden alta, niin se kuvaa Jumalan tahdon mukaista vaellusta uudessa elämässä. On sanomatta selvää, ettei vesikasteen vesi anna uskovalle voimaa kuolla synnille sekä vaeltaa Jumalan tahdon mukaisesti, sillä sen saa aikaan Pyhä Henki uskovan sydämessä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!