Se sana "kumoaminen"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Kesä 2012 11:13

*
UT:sta ei ole löytynyt sanaakaan että Jeesus olisi kumonnut kuin se yksi kohta.

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Hebr. 10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.

Hebr. 9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

Jumala lähetti Pojan Jeesuksen poistaakseen ensimmäisen liiton ja Jeesus on se uuden liiton välimies.
Mutta luterilaisia uskovia häiritsee se että Jeesus olisi kumonnut vanhan liiton koska se sana ei ole löytynyt UT:sta.

Missä kohdassa lukee että Jeesus on kumonnut vanhan liiton?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Kesä 2012 11:18

*
Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Jeesus on siis täyttänyt vanhan liiton pois ristinkuolemallaan eli vanha liitto on täytetty pois? :think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja Herman » 12. Kesä 2012 12:51

Mooseksen laki on kumottu, eli 603 säädöstä jotka Mooses kirjoitti kirjakääröihin. Mutta Jumalan laki, eli 10 käskyä jotka Jumala itse kirjoitti kivitauluihin, eivät katoa ennenkuin maa ja taivas katoavat.

Esim. Hebrealaiskirjeen luvut 2-10 puhuvat Mooseksen lain kumoamisesta, ja samasta puhuu Paavali esim Kolossalaiskirjeen 2.luvussa (tulee selkeästi ilmi asiayhteydestä jossa puhutaan mm. säädöksistä, syömisistä ja juomisista ja juhlista, jotka kaikki kuuluivat Mooseksen lakiin). Mutta Jeesus puhuu Jumalan laista Matteuksen 5.luvussa, mikä käy selkeästi ilmi sillä Hän ottaa esimerkeiksi "älä tapa" ja "älä tee huorin" jotka kummatkin kuuluvat kymmeneen käskyyn.

Siunauksin :)
Herman
 

Re: Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja Herman » 12. Kesä 2012 12:53

Mutta on myös muistettava, että Uudessa liitossa on Jumalan laki (10 käskyä) kirjoitettu meidän sydämiimme. Eli ne eivät ole enää ulkonaisia kivitauluja, vaan Jumalan Henki vaikuttaa sydämissämme niin, että Jumalan rakkauden kautta tahdomme ja saamme voiman elää niiden mukaisesti. Ja silloin kun emme siihen pysty, saamme turvata Jeesuksen ristinkuolon ja veren armoon ja saamme aloittaa alusta uudestaan. Kiitos ja ylistys Jumalalle!!! :)
Herman
 

Re: Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Kesä 2012 15:34

*
Nyt ymmärrän. Kiitos silti! :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Kesä 2012 11:00

*
Muuten...minä löysin kaksi sanaa UT:sta että 'lainmuutos' ja 'kumotaan'...

Hebr. 7:12 illä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Hebr. 7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön

Eli voi sanoa että vanha liitto on kumottu ja muutettu pois.

Biblia:
Hebr. 7:12 Sillä kussa pappeus muutetaan, siinä pitää myös laki muutettaman.
Hebr. 7:18 Sillä ensimäinen laki lakkaa, sen heikkouden ja kelvottomuuden tähden;
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Se sana "kumoaminen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Kesä 2012 11:18

*
Minua kiinnostaisi tietää mitä kreikankielinen tai hebrean kielinen sana ( hebr.7:12, 18 mukaan ) "määritellään"...
Kumous, muutos ja muu sana kai tarkoittaa samaa asiaa? Ja vielä se että laki lakkaa (Biblia jae 18)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron