Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Kesä 2012 19:02

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja todael » 08. Kesä 2012 20:22

Jasmiini >>>

Olen samaa mieltä kanssasi Matt.22:1-14 kohdasta. Tässä Jeesus erottaa kutsutut sekä valitut toisistaan. Eräät siis ymmärsivät olevansa "pelastettuja" vaikka eivät olleet. Kuninkaan pöytävieraiden joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Jeesuksen opetuksen mukaan tämä mies joutui tästä syystä - koska hänellä ei ollut häävaatteita - iankaikkiseen kadotukseen.

Valituksi tulemiseen sisältyy sen hyväksyminen - siis tahdon tulla Jumalan valitsemaksi. Kyse ei ole "automaattisesta" pelastumisesta (Jumala pakolla pelastaa ihmisen), vaan vastustamattoman kutsun edessä ihminen vastaa "kyllä" Jumalan antamaan valintaan.

Mark. 13:20 "Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden,jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät."
= tämäkin on ymmärretty joko koskevan Israelia (valitut) - vaikka itse ymmärrän sen tarkoittavan Kristuksen morsianta, uudestisyntyneiden Jumalan lasten joukkoa. Jumalan valitut - Kristuksen morsian - joutuu vainotuiksi, koska he ovat valitut pois tästä maailmasta. Kristuksen valinta ja pelastus on siirtänyt heidät Jumalan valtakuntaan.

Joh. 15:19 "Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa."
= Valintaan kuuluu siis Kristuksessa tapahtunut maailmasta erottautuminen. Siksi monet näkevät luopuneen kristillisyyden "käännynnäis-kristillisyytenä" joka ei KOSKAAN ole tullut Jumalan valituksi, ja näin maailmasta erotetuksi.

Ef. 1:3-4 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
= tämä liittyy edellä Joh.15:19 siinä, että Jumalan valinta Kristuksessa johtaa pyhitykseen - maailmasta erottautumiseen, Kristuksen elämän voimasta tapahtuvaan elämän muutokseen. Jos ihminen elää "maailmassa" uskovana, voi hyvin olla mahdollista, että hän on vain uskonnollinen - ei uudestisyntynyt, ei Jumalan kutsuma eikä Kristuksessa pelastettu.

Jumalan valitsemana ja kutsumana oleminen merkitsee maailmasta pois siirrettyä ihmistä. Jeesus on VALINNUT meidät pois maailmasta - siirtänyt meidät sielunvihollisen valtakunnasta Rakkaan Poikansa valtakuntaan. Tämä "valinta" sekä "siirtyminen" on uudestisyntyminen.

Tämän päivän kristillisyys tekee "evankeliumista" maailmallisen, eikä julista, että Kristuksen valitsema Morsian on maailmasta pois valittu. Täten Jumalan valittuna sekä kutsumana oleminen on kadonnut, tilalla on ihmisen oma usko, tunteet, tahdonvoima sekä maailmallisuus.

tällaisia ajatuksia....
todael
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Kesä 2012 22:36

Kirje roomalaisille 11

1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
3. "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
4. Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
7. Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
8. niinkuin kirjoitettu on: "Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, tähän päivään asti".
9. Ja Daavid sanoo: "Tulkoon heidän pöytänsä heille paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi ja kostoksi,
10. soetkoot heidän silmänsä, etteivät he näkisi; ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan".
11. Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
12. Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
14. sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
15. Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
16. Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18. niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
19. Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
20. Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
21. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
22. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
30. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta,
31. samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden.
32. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
34. Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
35. Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
36. Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja todael » 09. Kesä 2012 01:35

Jottei tule väärin käsitystä, en suinkaan tarkoita että Israel ei olisi Jumalan valittu. Israel on Jumalan valittu eikä seurakunta ole riistänyt Israelilta mitään niistä lupauksista, jotka kuuluvat hänelle.

Room. 11:25-27 "Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."


Mark.13:20 voi siis hyvinkin tarkoittaa Jaakobin ahdistusta, siis ahdistusta Israelille juuri ennen Messiaan ilmestymistä. Messias ilmestyy seurakunnan kanssa Israelille ja lunastaa ne lupaukset jotka Jumala on Israelille antanut. Messias Jeesus vahvistaa valtakuntansa Jerusalemista käsin. Esim. 2Tim.2:10:ssä Paavali puhuu valituista juutalaisina.

- todael
todael
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Kesä 2012 11:54

Mark.13:20 voi siis hyvinkin tarkoittaa Jaakobin ahdistusta, siis ahdistusta Israelille juuri ennen Messiaan ilmestymistä. Messias ilmestyy seurakunnan kanssa Israelille ja lunastaa ne lupaukset jotka Jumala on Israelille antanut. Messias Jeesus vahvistaa valtakuntansa Jerusalemista käsin. Esim. 2Tim.2:10:ssä Paavali puhuu valituista juutalaisina.


Mark.13:2 Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta."
13:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, vastapäätä pyhäkköä, kysyivät Pietari ja Jaakob ja Johannes ja Andreas häneltä eriksensä:
13:4 "Sano meille: milloin tämä tapahtuu, ja mikä on merkki siitä, että kaikki tämä alkaa lopullisesti toteutua?"


Mark.13:13 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
13:14 Mutta kun näette hävityksen kauhistuksen seisovan siinä, missä ei tulisi - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
13:15 joka on katolla, älköön astuko alas älköönkä menkö sisään noutamaan mitään huoneestansa;
13:16 ja joka on mennyt pellolle, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa.
13:17 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä!
13:18 Mutta rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvella.
13:19 Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.
13:20 Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.
13:21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko.
13:22 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.
13:23 Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki.


Luukkaan evankeliumi tarkentaa keitä ovat "TE" joille Jeesus puhuu.

Luuk 21: 17 ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden.
18 Mutta ei hiuskarvaakaan teidän päästänne katoa.
19 Kestäväisyydellänne te voitatte omaksenne elämän.
20 Mutta kun te näette Jerusalemin sotajoukkojen ympäröimänä, silloin tietäkää, että sen hävitys on lähellä.
21 Silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille, ja jotka ovat kaupungissa, lähtekööt sieltä pois, ja jotka maalla ovat, älkööt sinne menkö.
22 Sillä ne ovat koston päiviä, että kaikki täyttyisi, mikä kirjoitettu on.
23 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä kansaa vastaan;
24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.
25 Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.
26 Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.


Jeesus puhuu opetuslapsilleen kyseisessä kohdassa ja käyttää heistä "te" sanaa. Jeesuksen opetuslapset eli seurakunta joutuu Jeesuksen nimen tähden kaikkien vihattaviksi. Vain seurakunta kantaa Jeesuksen nimeä sillä vain seurakunta tunnustaa että Jeesus on Herra.

Joh.15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi.' Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
15:21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.


Eli koko maailma tulee vihaamaan seurakuntaa Jeesuksen nimen tähden. Seurakunta koostuu valituista eli niistä jotka ovat ottaneet kaikille valmistetun pelastuksen vastaan tunnustamalla että Jeesus on Herra.

Luukkaan evankeliumin luvussa 21 Jeesus siis kutsuu opetuslapsiaan eli seurakuntaa sanalla "te" ja jakeessa 23 Jeesus puhuu maallisesta Israelista jota kohtaa myös suuri viha viimeisinä päivinä ja jakeessa 24 Hän sanoo: ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

Jakeessa 24 Jeesus tarkoittaa maallista Israelin kansaa. Jeesus siis käyttää eri sanaa "te" seurakunnasta ja "he" maallisen Israelin kansasta.

Raamattu ilmoittaa että viimeisinä päivinä koko maailma tulee vihaamaan seurakuntaa Jeesuksen nimen tähden. Raamattu myös ilmoittaa että viimeisinä päivinä maallinen Israel Jerusalem tulee kaikkien kansojen vihattavaksi. Raamattu ilmoittaa että Herra Jeesus tulee pelastamaan seurakuntansa. Jeesus ei pelasta maallista Israelin kansaa ja seurakuntaa erikseen vaan samaan aikaan sillä Kristuksella on vain YKSI morsian eli seurakunta jonka Hän pelastaa.

Viimeisinä päivinä kun koko maailma vihaa seurakuntaa ja maallista Israelin kansaa kääntyy Israelin kansan jäljelle jäänyt kolmannes epäuskostaan huutamaan avuksi Häntä jonka he ovat lävistäneet. Päivien lopulla Israelin kansan jäännös siis kääntyy epäuskostaan huutamaan Herraa Jeesus avuksi jolloin heidät liitetään uuden liiton seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen uudestisyntymisen kautta sillä jokainen joka huutaa Herraa Jeesusta avuksi pelastuu.

Israelin kansan koko jäännöksen kääntyminen Herran Jeesuksen puoleen on viimeinen merkki Herran paluusta sillä kun maallinen Israel kääntyy epäuskostaan ja heidät liitetään Kristuksen seurakuntaan palaa Herra Jeesus pelastamaan seurakuntansa eli valittunsa. Jumala pelastaa koko Israelin kansan jäännöksen uskosta Herraan Jeesukseen eli heidät liitetään valittuihin eli niihin jotka kääntyivät epäuskostaan uskoon Herraan Jeesukseen eli seurakuntaan.

Kristus pelastaa vain morsiammensa eli seurakuntansa johon koko maallisen Israelin kansan jäännös liitetään viimeisinä päivinä.

Perusteellisempi tutkimus aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=499
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Maalis 2018 09:05

Sovitukseen liittyen jäin tänään aamulla miettimään seuraavaa Raamatun kohtaa:

"Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa KAIKKI, hänen kauttaan KAIKKI SEKÄ MAAN PÄÄLLÄ ETTÄ TAIVAISSA (Kol.1:19-20)."

Mitä te ajattelette tuon tarkoittavan, että sovitus koskee myös kaikkea taivaissa?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron