Arminialaisuudessa :
KAIKKIA KOSKEVA SOVITUS (UNIVERSAL ATONEMENT)
Arminiuksen mukaan lunastus perustuu siihen tosiasiaan, että Jumala rakastaa jokaista, että Kristus kuoli jokaisen puolesta ja että Isä ei tahdo, että kukaan hukkuisi. Jeesuksen Kristuksen kuolema antoi Jumalalle mahdollisuudet pelastaa kaikki ihmiset, mutta jokaisen täytyy harjoittaa omaa "vapaata tahtoaan" pelastuakseen. Ihminen ei voi tehdä mitään todellista hyvää, ennen kuin hän on uudestisyntynyt Pyhän Hengen kautta.
(liittyen > http://www.ecclesia.org/truth/atonement.html)
Kalvinismissa :
RAJOITETTU SOVITUS (LIMITED ATONEMENT)
Tässä kysymyksessä vastustus Arminiusta kohtaan oli voimakasta. He uskoivat, että Jeesus Kristus kuoli pelastaakseen ne, jotka Isä oli antanut Hänelle hamasta iankaikkisuudesta. Heidän näkemyksensä mukaan Hänen kuolemansa oli täydellinen menestys niin, että kaikki, joiden puolesta Hän kuoli, pelastuvat ja kaikki, joiden puolesta Hän ei kuollut ovat kadotettuja.
([url]littyen > http://www.gospeloutreach.net/limited_atonement.html[/url])
Johanneksen evankeliumin todistus on mielenkiintoinen. Jeesus sanoo :
Joh. 1:29 "Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!"
>> MUTTA MYÖS :
Joh. 10:11 "Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä." = lampaat = kutsutut - valitut
Joh. 15:13 "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä."
Todistettavasti UT:ti puhuu koko maailman sovittamisesta Kristuksen uhrilla, mutta onko sittenkin niin, että Jumalan aikaansaama sovitus rjoittuu vain kutsuttujen sekä valittujen osaksi - niiden lampaiden osaksi joidenka edestä Paimen kuolee ?
Matt. 22:14 "Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
- todael