Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja todael » 08. Kesä 2012 14:16

1Joh. 2:2 "Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien."

Jeesus on sovittanut Jumalan kutsuttujen sekä valittujen synnit. Hän ei ole sovittanut KAIKKIEN ihmisten syntejä ajatuksella, että lopujen lopuksi kaikki pelastuisivat. Tässä mielessä ymmärrän, että Kristuksen aikaansaama sovitus on universaali (kaikille mahdollinen) mutta vain niiden osaksi tuleva jotka tekevät parannuksen ja uskovat evankeliumin.

Universalistinen sovitus on silti vääristetty ekumenian "keppihevoseksi", pahimmillaan kumotaan iankaikkinen kadotus, kaikki uskonnot vievät saman jumalan luo jne. Tämä on ekstys ja harhaoppi. Kristus kuoli niiden puolesta, jotka Hänet ottavat vastaan, ei kaikkien ihmisten puolesta. Tässä mielessä sovitus on "rajoitettu" vaikuttavaksi niiden kohdalla, jotka uudestisyntyvät Jumalan Hengestä.

Joh. 15:16 "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi."


Arminilaisuudessa on se ongelma, että se ylikorostaa ihmisen tahdon voimaa ja valintaa. Tämäkin on väärin, sillä pelastuksen osallisuus Kristuksessa perustuu Jumalan valintaan. Ihminen ei siis oman tahdonvoimansa välityksellä tule pelastuksesta osalliseksi, vaan ihminen kohtaa vastustamattoman Jumalan armon Pyhässä Hengessä, joka kääntää hänet parannuksessa vastaanottamaan Jeesuksen aikaansaaman pelastuksen. Ihmisen "tahdon-voimalla" on tehty paljon "käännynnäisiä" - esim. vedoten ihmeisiin, ja parantumisilla ihmisiä "houkutellaan" kääntymään. Mielestäni väärä "herätyskristillisyys" on tehnyt ihmisen tahdon valinnasta liian hallitsevan tekijän, ja tämän johdosta evankeliointi on muttuunut ihmisten "taivuttelemiseksi" jolla voidaan saada enemmän "käännynnäisiä" mutta ei uudestisyntyneitä Jumalan lapsia. Uudestisyntynyt Jumalan lapsi on Jumalan kutsuma ja valitsema. Ihminen ei voi toista uudestisynnyttää - evankelioiminen tulee tapahtua Jumalan tahdon mukaisena, ei inhimillisenä ihmisen tunteisiin tai tahdonvoimaan vetoamalla.

kommentoikaa....
todael
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Kesä 2012 14:29

Kiitos todael kirjoituksestasi. Pitäisikö sitten sanoa, että "kalvinismi" on terveimmällä pohjalla verrattuna arminilaisuuteen ja luterilaisuuteen?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja todael » 08. Kesä 2012 14:55

Ymmärrän Raamatusta, että ihmisellä on valta vastaanottaa tai kieltäytyä. Kuten :

Matt. 23:37 "Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet."

En missään mielessä edusta partikularismia "se on kristinuskon käsitys, jonka mukaan vain valitut pelastuvat, so. Kristus kuoli vain valittujen puolesta." Mutta en edusta myöskään arminiolaisuutta "jonka mukaan ihmisen tahdonvalinta/voima ratkaisee osallisuuden pelastuksesta."

Näen että Jumalan suvereeni kutsu koskee kaikkia ihmisiä, mutta valinnan ja ratkaisun osa ei yksistään ole ihmisen oman tahdon vallassa. Tätä pidemmälle asiaa mielestäni ei kannata edetä, sillä muuten joko ajaudumme partikularismiin tai universalismiin. Luterilaisuus on yrittänyt luoda mielestäni "keskitien" näiden välille sillä, että sakramentit toimivat aktiivisena Jumalan armon välittäjänä, ei ihmisen oma ratkaisuvalta. Tästä johtunee osaltaan juuri lapsikaste-teologia (Jumala pelastaa ihmisen ilman ihmisen omaa ratakaisua) Tämä EI OLE raamatullinen - siis lapsikaste.

Kristuksen evankeliumin tarkoitus on uudestisynnyttää ihminen, liittää hänet Kristukseen ja antaa hänelle Jumalan itsensä osoittama todistus, että hän on Jumalan kutsuma, valittu - hän on Jumalan lapsi. Siksi pelkästään oman tahdonvoimaan perustuva uskonelämä voi jopa olla sitä, että ihminen ei ole koskaan uudestisyntynyt, vaan yrittää omalla tahdonvoimallaan ja uskollaan aikaansaada itselleen vakuutusta, että hän on Jumalan oma. Todistus ei tule meistä, vaan todistus tulee Jumalalta. Jumala vanhurskauttaa, ei toinen ihminen tai seurakunta. Siksi näen tärkeänä puhua myös Jumalan valinnasta sekä kutsusta uudestisyntyneiden kohdalla.

Tämän päivän herätyskristillisyys meuhkaa ihmeiden, parantumisten, värivalojen ja muiden keskellä. Ihmisen tahtoon yritetään vaikuttaa tavalla, joka ei ole Jumalan tahdon mukaista. TÄMÄ saa aikaan "käännynnäisiä" (ei uudestisyntyneitä) sillä heidän uskonsa perustuu omaan uskoonsa (ihmeisiin, parantumisiin jne.) sekä muihin ulkonaisiin tekijöihin. Evankelioiminen on Jumalan kutsun antamista, ei järjellisen tai tunteisiin vetoavan taivuttelun tekemistä.

Nämä omina ajatuksinani. Kiitos.
todael
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Kesä 2012 15:14

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 02:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja todael » 08. Kesä 2012 15:28

Jasmiini >>>

Mielestäni uskossa olevan ihmisen perustan tutkiminen on tässä oleellista (missä mielessä hän on uskossa, minkä perusteella). Jeesus puhui ahkerista "ihmeiden-tekijöistä", mutta hä lähetti heidät pois luotaan, koska he olivat laittomuuden tekijöitä (Matt.7:23) Jeesus myös sanoo, että monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut (Matt.22:14). Ihminen ei voi valita itse itseään, vaan Jumalan armovalintaan ihminen vastaa Pyhän Hengen vaikutuksen kautta ja näin uudestisyntyy. Olla valittu, on olla Jumalan ennalta määrätyn pelastuksen kautta Kristuksessa pelastettu.

Vapaan ratkaisuvallan ongelma on siinä, että koko pelastus helposti jää ihmisen tahdon varaan. Siksi koko aika "pumpataan" Hengen voimaa, että ihminen omassa tahdossaan olisi vahva. Pyhän Hengen työ mielletään ihmisen tahdonvoimaa vahvistavana voimana, eikä Kristuksen vanhurskauteen yksin perustuvana. Siksi nyky-kristillisyydessä "luodaan" tunnetiloja (valaistus, musiikki, ihmeet, kokemukset) joilla vaikutetaan ihmisen tahdonvoimaan, ja joiden varassa ihmisen usko "lepää". Tämä on mielestäni sielullista ihmisen tahdonvoiman manipuloimista, jota näkee paljon.

Jumalan antama todistus EI perustu tunteisiin, vaan Jumalan Sanaan sekä Pyhän Hengen kautta annettuun todistukseen siitä, että olemme Jumalan lapsia. Minun ei tarvitse "kaatuilla" kokouksissa kerran viikossa - ai "pumpata" jotakin harrasta tai hurmoksellista tunnetilaa itseeni, ollakseni Jumalan lapsi. Sisäinen uudistuminen tapahtuu Jumalan valinnan ja kutsun ymmärtämisessä, ei ulkonaisten tunnetilojen perusteella. Voimateot tapahtuvat Kristuksen kirkastamiseksi, ei oman uskoni pönkittämiseksi.

Jumala yhdessä vaikuttaa tahtomme kanssa, mutta Hän vaikuttaa hengellisellä tavalla - sen valinnan ja kutsun kautta, joka uudestisyntyneillä Jumalan lapsilla on. Muu "meuhkaaminen" on sielullista uskonnollisuutta.

Nämä ajatuksinani.
todael
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Kesä 2012 15:50

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 02:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Kesä 2012 16:02

Matt. 6:8

Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.


Jumala tietää jo etukäteen mitä tarvitsemme ja tietää etukäteen kuinka maailman tapahtumat menevät Jeesuksen toiseen tulemukseenkin saakka. Eli kaiketi Hänen täytyy silloin tietää etukäteen sekin ketkä kaikki tulevat pelastumaan. Tämä puoltaisi ikään kuin ennalta valittuja tai oikeastaan Hän tietää etukäteen ketkä kääntyvät Hänen puoleensa ja pelastusta janoavat ja pysyvät Hänelle uskollisina kuitenkin niin, että se on Jumalan teko (Jumala vaikuttaa meissä tahtoa ja tekemistä) ja suurta armoa ihmistä kohtaan koska emme voi itse itseämme pelastaa, se on Jumalan lahja nörtyvälle ihmiselle. Menikö sanani nyt solmuun vai mitä mieltä olette? Tämä on aika mielenkiintoinen aihe vaikkakin vähän vaikeahko ymmärtää SUURTA Jumalaa joka on käsityskykymme yläpuolella joka tapauksessa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Kesä 2012 18:05

Mielestäni Raamattu ei opeta mistään haaleasta lämmöstä niille jotka ovat eläneet ns, hyvän elämän. Hyvää elämää ei voi elää ilman Jeesusta. perkeleen lapsena ei voi elää hyvää elämää muutoin kuin maailman näkökulmasta katsottuna.


Ei siellä semmosia luekkaan...ajattelin vaan että josko se sivuais tuota E Kuisman kirjoitusta jossa kerrottiin että välttämällä palvelustyö maallisessa esivallassa auttais pääsemään lähemmäs Jumalaa,että mistä hän sen ajatuksen on saanut :think2:
Minunkaan mielestä ei kannata opettaa semmosta että vois olla helvetissä helpompaa tai tuskaisampaa tekojen mukaan.Vaikka oonkin miettiny sitä joskus.Mutta Raamattu ei ka semmosta lupaa.
Oon erimieltä sun kanssas tuosta hyvän elämän elämisestä.Moni uskonnollinen tms jotka noudattaa kymmentä käskyä vähintään yhtähyvin kuin monet uudestisyntyneet uskovat, elävät "hyvän elämän" .Erona vain se etteivät tunnusta uudestisyntymistään ylhäältä ja uskoaan julkisesti.Sitä usein miettiikin että mikä on heidän kohtalonsa kuoleman jälkeen.Kiitos Jumalalle että tuomio on Hänen ja Hän ei tee virheitä.
systeri
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Kesä 2012 18:16

Matt 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Room 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Eikö se oo niin että evankeliumi saarnataan kaikille luoduille ja joka uskoo se pelastuu..ihan käsittäis että kaikille se on tarkoitettu mutta kaikki eivät halua ottaa vastaan.
systeri
 

Re: Universaali vai limitoitu Kristuksen sovitus ??

ViestiKirjoittaja systeri » 08. Kesä 2012 18:38

Tästäkin monesti on kuullut sanottavan, että ei kukaan voi tulla minun tyköni jollei Isä häntä vedä...millä Isä vetää, Jumalan voimalla kun ollaan kuultu Evankeliumin sanoma??


Joh 6
37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
41 Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
42 ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"
43 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.
47 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa