Jumalan valtakunta – Daavidin iankaikkinen valtaistuin

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan valtakunta – Daavidin iankaikkinen valtaistuin

ViestiKirjoittaja todael » 05. Kesä 2012 03:49

Jumala ilmoitti itsensä Moosekselle palavassa pensaassa:

(2Moos. 3:13-14) “Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?" Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".”

Jumala ilmoittaa itsensä Moosekselle kuninkaana, luojana sekä lunastajana. Heprean [אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה] kuvaa Jumalan yksinoikeudellista ja riippumatonta asemaa juuri Jumalana. Hän on yksin Jumala, se mikä Hän on. Jumala on olemassa olon syy ja lähde, sekä täten ylin kuningas sekä kaikkien valtakuntien yläpuolella oleva auktoriteetti. Tämä nimi “YHWH” on Herran nimi, joka lunastaa sekä pelastaa juuri sen auktoriteetin sekä vallan kautta joka Hänellä kaikkein ylimpänä kuninkaana on. Faarao joutuu toteamaan, että hänen kuninkuutensa on YHWH:n kuninkuuden alaisuudessa olevaa. Täten Jumalan valtakunta olennaisesti liittyy YHWH-nimeen, sekä Hänessä olevaan lunastajan ja vapauttajan konkreettiseen olemukseen, juuri Hänen kuninkuutensa ja auktoriteettinsa kautta. Taivaallinen kuningas YHWH murskaa faaraon maallisen vallan, Hänessä itsessään olevan lunastuksen sekä pelastavan rakkauden nimessä.

Ihmisen Pojan kaltainen on YHWH Danielin kirjassa. Tämä siksi, koska Hän omaa täysin saman voiman ja vallan. Hän murskaa maallisten valtakuntien voiman samalla tavalla kuin YHWH murskasi faaraon valtakunnan voiman, lunastaessaan Israelin Egyptistä. Joel.2:32 sanookin että “jokainen joka huutaa avuksi Herran (YHWH:n) nimeä pelastuu”. Samoin Jes.43:11 sanoo “Minä, minä olen Herra (YHWH), eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.” Täten Danielin kirja alkaa yhdistää YHWH:n Jeesukseen siinä, että Hän kuvaa iankaikkisen valtakunnan esille tulemista juuri Ihmisen Pojan kaltaisen esille tulemisessa. Hän myös osoittaa, että Jumalan valtakunnan sekä valtaistuimen valtaa suorittava tekijä on juuri Ihmisen Poika – Jeesus Kristus. Hänelle Dan.7:13-14 vanhaikäinen antaa vallan, kunnian sekä valtakunnan. Hän suorittaa jumalallisen auktoriteetin valtaa samalla vallalla kuin YHWH teki Mooseksen kautta murskatessaan faaraon, ja lunastamalla kansansa pois Egyptin orjuudesta.

Apostoleille asia oli hyvinkin selkeä. Apostoli Pietari julistaa Apt.2:22-36 Messiaan Jeesuksen olevan juuri se ihmisen Poika, Jumalan Poika, jolla on Daavidin iankaikkinen valtaistuin. Kristuksen ylösnousemus on Messiaan vallan, kunnian sekä valtakunnan asettaminen – aivan kuten Dan.7:13-14 ilmoittaa. Kreikankielessä Apt.2:36 [καὶ κύριον αὐτὸν καὶ χριστὸν ἐποίησεν ὁ θεός, τοῦτον τὸν Ἰησοῦν] puhuu Jeesuksen ylösnousemuksessa tulleen tehdyksi [ἐποίησεν] Herraksi [κύριον] kuin Messiaaksikin (Voidelluksi) [χριστὸν]. Itse ymmärrän verbin [ἐποίησεν] “tehnyt” > tarkoittavan juuri Dan.7:13-14 olevaa Voidellun – Ihmisen Pojan kaltaisen – valtaan asettamista, jossa Hänelle luovutetaan Jumalan valtakunnan kaikki auktoriteetti.

KOKO TEKSTI >>>http://vanhantestamentinteologiaa.blogspot.fi/2012/06/jumalan-valtakunta-daavidin.html

- todael :good2: :pc:
todael
 

Re: Jumalan valtakunta – Daavidin iankaikkinen valtaistuin

ViestiKirjoittaja todael » 07. Kesä 2012 02:17

Jumalan valtakunta VT:ssa oli konkreettinen hengellinen, ekonominen sekä sosiologinen liitto Israelin ja YHWH:n välillä. Tämä toimi pitkälti ulkoisten rakenteiden, lakien ja rangaistusten välityksellä. Jeesuksen asettama uuden liiton valtakunta on sisäinen elämä Messiaassa. Laki kirjoitetaan sydämiimme. Emme elä Jumalan valtakuntaa pelkkänä ulkoisena yhteiskunnallisena järjestyksenä (tarkoittaen ulkoapäin tulevien lain käskyjen voimassa) vaan Jumalan Hengen uudestisynnyttävässä Kristus-elämässä. Jumala valtakunta on elämä Kristuksessa - sisäinen, ja sieltä käsin esille tuleva uskon kuuliaisuus YHWH:n kuninkaallista ja pyhää tahtoa kohtaan. VT:n YHWH:n tahto on sama tänäänkin, mutta sen rakenne on Messiaassa sisäisen elämän tila Jumalan Hengessä. Jumalan laki ei ole kadonnut, vaan se on NYT kirjoitettu sydämiimme Kristuksen elämän osallisuudessa.

(1) Jumalan laki >>> herättää synnin himot = vaikuttaa hedelmää kuolemalle

Jumalan laki ei ole syntiä, vaan sen voima ei kykene päästämään meitä pois lihallisen luontomme vallasta. Päinvastoin, laki sitoo meidät lihallisen luontomme valtaan, ja näin toimii agenttina synnin himojen kautta syntyvässä hedelmässä kuolemalle.


(2) Kristuksen kuolema ja ylösnousemus >>> kuolettaa pois synnin himoista = vaikuttaa hedelmää Jumalalle.


Kristuksen kuolema on kuolema synnille, ja näin lain vallitseva voima myös saa kuoleman osakseen. Laki ei voi enää hallita kuollutta, vaan nyt Kristuksessa me siirrymme Hengen uudessa tilassa tapahtuvaan Jumalan palvelemiseen. Tämä ei kumoa Jumalan lakia, vaan sen tehtävä sekä suhde itseemme muuttuu. Jumalan Henki Kristuksen elämän kautta toteuttaa lain vanhurskauden elämässämme.

LUE >>> http://uusitestamentti.blogspot.fi/2012/06/kuollut-pois-laista-tullakseen.html

Jer. 31:33 "Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
todael
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron