Uskova politiikassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja JariL71 » 31. Touko 2012 22:05

Jossain keskusteltiin, että voiko uskova toimia armeijan palveluksessa, niin ajatus nousi myös kysymys, että voiko uskova toimia ja olla politiikassa mukana?
Olen kuullut useita eri mielipiteitä asiasta ja pyrkinyt itsekkin raamatusta löytämään vastausta. Olihan David kuningas jne. joutuihan hänkin jossain mielessä potlitikoimaan.
Mitä mieltä te olette asiasta ja onko joku mukana poltiiikassa jossainmäärissä?
JariL71
 
Viestit: 2
Liittynyt: 31. Touko 2012 08:20

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja systeri » 31. Touko 2012 23:40

No ainakin Päivi Räsänen on ja varsin näkyvällä tavalla.Yllätyin eilisestä kirjoituksesta... sisäministeri iltalehdessä sanoo että suomalaiset tarvitsevat hengellistä heräämistä,onko vähän ennenkuulumatonta :)
systeri
 

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Kesä 2012 11:16

Saako uskova sitten politiikan kentillä äänensä kuuluviin, juuri evankeliumin julistamisen osalta? Esimerkiksi Räsänen on kyllä yrittänyt varmaankin parhaansa mutta aika tehokkaasti vastavoimat tuovat omaa sanomaansa ja Jeesuksen nimi poljetaan ihmisten jalkoihin. Mutta ainakin jos uskova saa olla politiikassa mukana niin heitä pitäisi olla paljon enemmän ja enemmän rohkeutta julistaa ja saarnata kuin nykyään on asianlaita. Vai mitä ajatuksia tämä aihe teissä herättää?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Kesä 2012 11:39

Ei se Evankeliumin julistaminen varmaan koskaan turhaa oo.Maaperästä on kiinni uppoaako siemen vai ei.Varmaan on mukana niitä joilla on jo maaperää muokattu ja etsikkoaika meneillään ja saavat sysäyksen ratkaisun tekoon kun ministeritasolta tulee rohkaisua.
Lukeneet (mitä ovat lukeneet) "kaikkitietävät" professorit ,jotka sössöttää uskonnoista kun me puhutaan henk. kohtaisesta uskosta ja kristillisestä arvopohjasta ,ovat pahimpia virnuilijoita...
systeri
 

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Kesä 2012 11:54

Näin varmaankin pulla. Mutta luulen, että minua ei sinänsä ainakaan kiinnosta tuo poliitikon ura sinänsä koska se on sellaista rahan kanssa pelaamista. Koko ajan vain puhutaan rahasta ja se, että puolueissa on ryhmäkuri ja sehän tarkoittaa sitä, että vaikka haluaisi puhua jostain itselle tärkeästä asiasta tai äänestää oman mielipiteensä mukaisesti niin ryhmäkuri yleensä estää sen hyvin tehokkaasti eli ei saisi ääntänsä kuuluviin vaan se tukahtuisi alkutekijöihinsä, ei ollenkaan hyvä juttu.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Kesä 2012 12:04

No ehkä sua ei kiinnosta :) Mutta Päivihän tuo ääntään kuuluviin sieltäkin...tuli mieleen tämä
Matt 10
15 Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.
16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.
17 Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;
18 ja teidät viedään maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja pakanoille.
19 Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen.
20 Sillä ette te itse puhu, vaan teidän Isänne Henki puhuu teissä.
systeri
 

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja tph » 01. Kesä 2012 12:16

pekka kirjoitti:Näin varmaankin pulla. Mutta luulen, että minua ei sinänsä ainakaan kiinnosta tuo poliitikon ura sinänsä koska se on sellaista rahan kanssa pelaamista. Koko ajan vain puhutaan rahasta ja se, että puolueissa on ryhmäkuri ja sehän tarkoittaa sitä, että vaikka haluaisi puhua jostain itselle tärkeästä asiasta tai äänestää oman mielipiteensä mukaisesti niin ryhmäkuri yleensä estää sen hyvin tehokkaasti eli ei saisi ääntänsä kuuluviin vaan se tukahtuisi alkutekijöihinsä, ei ollenkaan hyvä juttu.


Ei ryhmäkuri estä oman mielipiteensä sanomista eduskunnan täysistunnossa tai valiokunnissa. Ainakin sen perusteella, mitä olen täysistuntoja seurannut niin myös hallituspuolueiden edustajat esittävät välillä aika rajua kritiikkiä hallituksen toimintaa kohtaan.
tph
 

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Kesä 2012 12:33

Kyllä tph mutta tarkoitinkin lähinnä äänestyksiä eli kun varsinaiset päätökset tehdään niin silloin ei välttämättä voi äänestää niin kuin haluaa vaan on alistuttava ryhmäkuriin eli äänestettävä niin kuin ryhmäkuri edellyttää ja olen sitä mieltä, että ryhmäkuri pitäisi poistaa mutta sitten ei kait olisi poliittisia puolueitakaan. Silloin eduskunnassa saisi olla kansanedustajana just sitä mieltä mitä haluaa, oli asia mikä hyvänsä. Eihän tämä tietenkään tule toteutumaan mutta en voisi mennä politiikkaan mukaan ryhmäkurin takia. Minut potkittaisiin sieltä heti pellolle kun en alistuisi jonkin poliittisen puolueen ryhmäkuriin.


Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

1. Piet. 1:14

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskova politiikassa?

ViestiKirjoittaja JariL71 » 03. Kesä 2012 13:42

Räsänen on tuonut melko hyvin selkeästi vakaamuksensa ja näkemyksiään, mutta tulee mieleen raamatukohta, että älkää heittäkö helmiä sijoille...jotka sitten repivät ja tallaavat kaiken Pyhän. Yksittäinen uskova ei paljon varmaankaan saa näkemyksiään esille, mutta ehkä henkilökohtaisella tasolla politiikassa kyllä.
Politiikko joutu kyllä sitoutumaan ja edistämään puolueohjelmaa. Varmaankin joutuu tilanteisiin, jossa joutuu äänestämään vastoin näkemyksiään. Puolueen edun tähden.

Sitten kun hengellistetään asioita, niin eikö uskovalle riittää, että edustetaan kaikkivaltiasta, Pyhää Jumalaa, Jeesusta Kristusta ja viedä hänen edustamia asioita maailmaan tietäväksi. Siinähän on sarkaa vaikka kuinka paljon.

Toin tämän asian esille, kun olen hiukan kiinnostunut politiikasta ja nyt on pyydetty mukaan kunnallisvaaleihin ehdokkaaksi jne...mutta jokin nyt ei vain mee yhteen...
JariL71
 
Viestit: 2
Liittynyt: 31. Touko 2012 08:20


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa