Sakramentin pakanallinen tausta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Touko 2012 11:50

Sakramentti on katolisen, ortodoksisen ja luterilaisen kirkon opetuksen
peruspylväs. Kirkollisen sakramentti käsitteen tausta on pakanauskontojen
opetuksessa, ei Raamatussa. Kirjoitukseni tarkoitus on tuoda esille se mikä on
Raamatun totuus ja mikä ihmisten perinteitä ja oppeja. Aihe on todella
tärkeä, sillä Herra Jeesus sanoi ihmisten käskyihin ja
perinnäissääntöihin perustuvan Jumalanpalveluksen olevan turhaa Jumalan
palvelemista.

Kirjoituksen tarkoitus ei ole halveksua tai lyödä ketään, vaan tuoda esille
Jumalan sanan totuutta, sillä vain Jumalan sanan totuus voi vapauttaa ihmisen
elämään Jumalan tahdon mukaisesti.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/sakramentti.html
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 20. Marras 2015 01:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Touko 2012 12:22

Luterilainen kirkko opettaa sakramenttien olevan Jumalan armon ja rakkauden näkyviä merkkejä, joiden kautta Jumala pelastaa ihmisen kadotuksesta. Luterilaisen kirkon sakramenttiopin mukaan sakramentti tekee ihmisen hengellisesti eläväksi ja puhdistaa ihmisen synnistä. Edellä oleva kirkon sakramenttioppi on epäraamatullinen ja väärä opetus.

Jumalan armon ja rakkauden näkyvä merkki oli ja on Herra Jeesus. Jumalan armo ja rakkaus tulee esille Hänen sanastaan sekä Jeesuksen opetuslasten elämän kautta, sillä Jumalan rakkaus vaikuttaa heissä Pyhän Hengen kautta.

Jumala ei pelasta ihmisiä vesikasteen tai ehtoollisen kautta, vaan uskon kautta Herraan Jeesukseen. Raamatun opettama pelastus on Herran Jeesuksen ansio perustuen Hänen sovitustyöhön; Herran Jeesuksen vuodatettu veri, kuolema ja ylösnousemus on pelastuksen perustus. Jumala pelastaa ihmisen evankeliumin sanan kautta, joka kautta Pyhä Henki todistaa ihmisen olevan syntinen ja matkalla kadotukseen; ihminen tekee parannuksen, eli katuu sydämestään syntejänsä Jumalan edessä ja uskoo Herraan Jeesukseen syntien Sovittajana, Herrana ja Pelastajana. Pelastus on Jumalan lahja, joka Jumalan armosta otetaan vastaan uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa ihmisen sydämessä.

Vesikaste ja ehtoollinen ovat pelastuksen seuraamus, eli ihminen vastaanottaa vesikasteen pelastuksen seuraamuksena ja samoin hän osallistuu ehtoolliselle pelastuksen seuraamuksena. Jumala ei pelasta ketään vesikasteessa ja ehtoollisessa, eikä anna syntejä anteeksi vesikasteessa ja ehtoollisessa. Ihminen saa synnit anteeksi tullessaan Jumalan armosta uskoon Herraan Jeesukseen.

Vesikaste ja ehtoollinen ei tee ihmisestä hengellisesti elävää eikä puhdista synneistä. Ihmisestä tulee hengellisesti elävä, kun hän tulee Jumalan armosta uskoon ja saa Pyhän Hengen sisimpäänsä asumaan. Pyhä Henki tekee ihmisestä hengellisesti elävän. Raamatun opetuksen mukaan Herran Jeesuksen veri (sovitusveri) puhdistaa ihmisen synnit, kun ihminen tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen. Luterilaisen kirkon sakramenttioppi on Jumalan sanan vastaista opetusta.

Luterilaisen kirkon sisällä on Jumalalle ja minulle rakkaita uudestisyntyneitä uskovia ihmisiä, jotka eivät usko sakramenttien pelastavan, sillä Herrassa Jeesuksessa on yksin pelastus. Kuitenkin suuri osa luterilaisen kirkon jäsenistä on pelastumattomia, joko täysin jumalattomia ollen uskomatta Jumalaan sekä ihmisistä jotka uskovat kirkon virallisen sakramenttiopin.

Mark 7:
6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: ‘Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’.
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Herra Jeesus sanoi ihmisten uskonnollisten käskyihin sekä perinnäissääntöihin uskomisen olevan turhaa Jumalan palvelemista. Kirkollinen sakramenttioppi on ihmisten uskonnollinen käsky ja perinnäissääntö jota uskomalla ihminen hylkää ja halveksuu Jumalan sanan totuuden opetusta.

Sakramentteihin uskovan ihmisen sydän on kaukana Jumalasta, sillä kirkollinen sakramenttioppi on epäraamatullista ja väärää opetusta. Jos haluat uskoa Jumalaan Raamatun opettamalla tavalla, niin tee parannus ja hylkää sakramenttioppi ja usko Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Jumala rakastaa sinua, sillä sinä olet äärettömän arvokas ja tärkeä Jumalalle, siksi Hän haluaa pelastaa sinut todelliseen Raamatulliseen uskoon, joka olet kirkollisen sakramenttiopin pauloissa. Herra Jeesus opettaa rakastamaan lähimmäisiään, siksi minä rakastan sinua, en lyö enkä tuomitse, vaan kerron Jumalan armosta totuuden, joka pelastaa ja tekee sinut vapaaksi synnistä sekä kasvattaa sinua elämään uskossa Jumalan tahdon mukaisella tavalla.

Jos olet luterilaisen kirkon jäsen ja et usko sakramenttien pelastavan, vaan Herran Jeesuksen pelastavan sovitustyönsä kautta, niin olet Raamatullisessa ja pelastavassa uskossa Jumalan armosta. Jumala ei halua, että Hänen kansansa elää sekoituksen keskellä, jossa valhe sotketaan pelastuksen ja totuuden perustukseen.

Jumalan tahto olisi johdattaa luterilaisen kirkon sisällä olevat uskovat sellaiseen uskon yhteyteen, jossa opetetaan vain yhdestä pelastustiestä. Itse asiassa Jumalan tahto olisi johdattaa kaikki uskovat olemaan yhtä Raamatullista Jumalan seurakuntaa jokaisella paikkakunnalla. Todelliseen Herran Jeesuksen opetuslasten uskon ykseyteen sisältyy myös Jumalan sanan lupaus, sillä Raamatullisen uskovien ykseyden toteuduttua Herran Jeesuksen sanojen mukaan jumalattomat ihmiset uskoisivat Isän lähettäneen Herran Jeesuksen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Touko 2012 12:28

Rooman katolinen kirkko opettaa Uuden Liiton sakramenttien olevan pelastukseen välttämättömiä. Rooman katolisessa kirkossa on seitsemän sakramenttia.

Katolinen kirkko opettaa, että vesikasteen sakramentissa ihminen saa syntinsä anteeksi. Raamattu opettaa, että ihminen saa syntinsä kun hän Jumalan armosta tulee uskoon ja tunnustaa syntinsä Jumalalle sekä uskoo Herraan Jeesukseen.

Raamatun opetuksen mukaan vesikaste ei tuo pelastusta ja vesikaste on pelastuksen seuraamus, ei pelastava tekijä. Rooman katolisen kirkon sakramenttioppi on toista, eli väärää evankeliumia.

Ortodoksisella kirkolla on seitsemän sakramenttia. Ortodoksinen kiekko opettaa, että vesikasteen ja ehtoollisen sakramenteissa ihminen saa syntinsä anteeksi.

Raamatun opetuksen mukaan vesikaste ja ehtoollinen ei tuo pelastusta, vaan ovat pelastuksen seuraamuksia, ei pelastavia tekijöitä. Ortodoksisen kirkon sakramenttioppi on toista, eli väärää evankeliumia.

Todella kavala harhaopetus on sellainen harhaopetus, joka tunnustaa Jeesuksen Pelastajana, mutta lisää siihen muita pelastustekijöitä kuten kirkon sakramentti opetus tekee. Kukaan ihminen ei voi pelastua uskomalla sekä Jeesukseen Pelastajana ja sakramenttien pelastavan kadotuksesta, koska näin uskoen on kaksi erilaista pelastustietä, sillä Raamattu opettaa vain yhdestä pelastustiestä, joka on Herrassa Jeesuksessa ja Hänen sovitustyössään.

Suuri eksytys on sellainen, joka sanoo Jeesuksen pelastavan, mutta lisää pelastukseen muita pelastustekijöitä. Tämä on kavalaa koska ihminen luulee olevansa pelastunut, mutta ei ole, koska Raamatullisessa pelastuksessa on vain yksi Pelastaja ja pelastustekijä, eli Herra Jeesus ja Hänen sovitustyönsä.

Rotanmyrkky toimii samalla periaatteella kuin eksytys joka opettaa useaa pelastustietä, sillä siinä on hyviä aineita sekä myrkkyä. Rotanmyrkyn päämäärä ei ole hyvinvointi ja elämä, vaan kuolema myrkyn kautta. Samalla tavalla käy ihmisen, joka uskoo Raamatun opettavan useasta erilaisesta pelastustiestä. Tällainen ihminen kokee iankaikkisen kuoleman.

Jumala tuomitsee ihmisen kadotukseen, ei ihminen, mutta Herran Jeesuksen opetuslapsella on oikeus kertoa totuus siitä miksi ja mistä syystä Jumala tuomitsee ihmisen kadotukseen. Minä en siis ole tuomitsemassa ketään kadotukseen, vaan Jumala.

Matt 1:
1 ¶ "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: ‘Annas, minä otan rikan silmästäsi’, ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
Joh 7:24 Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."

Luuk 6:37 Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

Jos tuomitsemme väärin perustein lähimmäisen esim. malka omassa silmässä (eläen itse synnissä), niin olemme ulkokullattuja (tekopyhiä) ja teemme silloin väärin. Otan esimerkin; jos sanomme huorintekijälle, että hän tekee huorin ja itse teemme huorin tai itse olemme varkaita, niin silloin on malka omassa silmässä. Herra Jeesus tarkoitti Matteuksen evankeliumin ensimmäisessä luvussa sitä, että älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi, sillä jos tuomitset ja itse elät synnissä, niin silloin sinut tuomitaan.

Jeesuksen sanojen mukaan kuitenkin saa antaa oikean tuomion, jos esim. joku varastaa, tekee huorin ja valehtelee, niin on meillä oikeus sanoa synti synniksi. Oikean tuomion antaminen ei ole tuomitsemista, vaan sen toteamista, että mikä on oikein ja mikä on väärin.

Herran Jeesuksen opetuslapsi ei tuomitse ketään, jos hän sanoo synnin tekemisen johtavan kadotukseen. Uskova ei silloin ketään tuomitse, vaan kertoo kuka tuomitsee ja miksi; Jumala tuomitsee synnintekijän kadotukseen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Marras 2015 01:18

http://www.kotipetripaavola.com/sakramentti.html#2

Juha Pihkala; Johdatus Dogmatiikkaan

Sakramentit

Termi sakramentti on johdettu latinankielisestä sanasta sacramentum, joka puolestaan on kreikankielisen mysterion sanan vastine. Viimeksi mainittua käytettiin antiikin aikana yleensä monikkornuodossa ja sillä tarkoitettiin aluksi yksinomaan niin sanottujen mysteeriuskontojen (Eleusiin, Attiksen, Dionyksioksen, Isiksen ym. mysteerit) Jumalanpalveluksen ulkopuolisilta salattua sisältöä. Sitä ei ollut lupa opettaa opillisin käsittein (mathein), eikä sitä voitu kuvata sanojen avulla. Mysteereihin vihittävän (eli mystin oli tuo sisältö itse koettava (pathein). Käyityään lävitse vihkimyksen hän ei saanut kertoa siitä niille, joita ei ollut vihitty Jumalanpalveluksen eli kultin sisältö ja muodot oli ehdottomasti pidettävä salassa. Juuri se, mistä oli vaiettava, oli Mysteeri. Salaisuus yhdisti mysteiksi vihityt siteellä joka ylitti kaikki sosiaali- ja sukupuolirajat. Sen sijaan ”ulkopuolisiin” raja oli jyrkkä. ........

Koska Uudessa testamentissa ei sakramentteja määritellä, vaan sakramentti on siinä läsnä elävänä todellisuutena, kirkollisiin toimituksiin kytketty sakramenttikäsite on mvöhäisempi rajaus. Uudessa testamentjssa ei sanota, että sakramentteja (siinä merkityksessä kuin ne nyt ymmärretään) on kaksi, eikä myöskään, että niitä on seitsemän tai sitten jotain siltä väliltä. Kaikki myöhemmät määrälliset ja sisällölliset rajaukset ovat kirkollista — eivät silti mielivaltaista - tulkintaa. Tämä koskee myös luterilaista sakramentti oppia.

Juha Pihkala tunnustaa kirjassaan Johdatus Dogmatiikkaan, että sakramentti käsite on ollut olemassa mysteeriuskonnoissa, eli pakanauskonnoissa. Pihkalan tekstistä käy ilmi myös se tosiasia, että kirkollinen sakramentti on myöhäisempi rajaus, eli lisäys, sillä Uusi Testamentti ei opeta kirkollista sakramenttioppia.

Sakramentti käsite on alkuperältään pakanauskonnollinen rituaali. Pakanallisiin mysteeriuskontoihin tultiin sisälle sakramenttien kautta. Isis-Osiris-Horus ja Mitrhas-kulttiin sekä Eleusiin, Attiksen, Dionysioksen palvontaan kuului sakramentit, jossa sakramentin mysteeri (salaisuus) yhdisti sakramenteilla vihityt toisiinsa ja "jumaluuteen". Pakanallinen sakramenttioppi opetti elämän uudistumista sakramenttien kautta, sakramentti vei vihityn pimeyden läpi valoon.

Kaikkiin maailmanvaltojen pakanauskontojen valta-uskontoihin tultiin sisälle sakramentin kautta ja välityksellä. Sakramenttiopin juuri ja ydin oli Babylonian taivaan kuningatar äiti-lapsikultissa, joka levittäytyi muihin uskontoihin eri nimisinä kuten Egyptiin, jossa sen nimenä oli Isis-Horus, Foinikiassa Baal-Astarte kultti nimisenä, Kreikassa Afrodites-Eros kultin nimellä.

Rooman katolinen kirkko syntyi 300-luvun lopussa. Babyloniasta lähtöisin oleva äiti-lapsikultti sekä sakramenttikäsite tuli Rooman katolisen kirkon viralliseksi opiksi. Rooman katolinen kirkko otti käytäntöön pakanallisen sakramenttikäsitteen, jossa kirkkoon tultiin sisälle sakramentin välityksellä. Raamattu opettaa, että Jumala liittää ihmisen seurakuntaansa Herran Jeesuksen sovitustyön ansiosta, kun ihminen on tunnustanut syntinsä ja uskonut Herraan Jeesukseen.

Luterilainen kirkko on johdonmukaisesti ottanut käyttöönsä Rooman katolisen kirkon sakramenttikäsitteen, joka perustuu pakanauskontojen opetuksiin. Luterilaisella kirkolla on kaksi sakramenttia ja katolisella kirkolla seitsemän sakramenttia.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Marras 2015 14:26

Sakramentin juuret ovat vanhoissa mysteeriuskonnoissa, josta se rantautui Rooman katoliseen kirkkoon. Rooman katolisen kirkon kirkkokieli oli aluksi latina ja sacramentum tarkoittaa latinaksi salaisuutta. Kreikankielellä salaisuus on mysterion. Latinankielen sacramentum ja kreikankielen mysteriontarkoittavat salaisuutta.

Kun Rooman katolinen kirkko kehitti oppiaan, niin se loi käsitteen sakramentti-oppi, jonka kautta tullaan kirkon jäseneksi. Rooman katolinen kirkko otti latinankielen sanasta sanan sacramentum (sakramentti) luoden sen ympärille kirkon sakramentti opetuksen.

Rooman katolisen kirkon sakramentti sacramentum käsite siirtyi latinasta kreikankielen sanaanmysterion, jonka alkuperä on latinankielen sanassa sacramentum.

Rooman katolinen kirkko opettaa sakramenttien (sacramentum) olevan mysteeri (mysterion). Rooman katolisessa kirkossa sacramentum - ja mysterion tarkoittavat samaa asiaa, eli kirkollista sakramenttia.

Vulgata Ilm 17:5 et in fronte eius nomen scriptum mysterium Babylon magna mater fornicationum et abominationum terrae

Byzantin teksti Ilm 17:5 και επι το μετωπον αυτης ονομα γεγραμμενον μυστηριον (mysterion)βαβυλων η μεγαλη η μητηρ των πορνων και των βδελυγματων της γης

Ilm 17:5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus (mysterion): "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".

Raamatun sanan todistuksen sekä Rooman katolisen kirkon opetuksen ja RKK:n oman todistuksen valossa, näyttää siltä, että Rooman katolinen kirkko on ilmestyskirjan suuri Babylon. Rooman katolisen kirkon ensimmäisessä sakramentissa, eli kasteen sakramentissa vedellä valelun jälkeen kastettavan otsaan tehdään öljyllä pieni ristinmerkki.

Rooman katolisen kirkon vahvistuksen sakramentissa (konfirmaatio) sakramentin vastaanottajan otsaan voidellaan "pyhällä öljyllä" pieni ristinmerkki. Vahvistuksen sakramentti on Rooman katolisen kirkon mukaan sakramentti, joka antaa täyttymyksen vesikasteeseen sekä auttaa todistamaan kirkon uskosta sanoin ja teoin.

Katolisen kirkon oman todistuksen mukaan sakramentti (sacramentum) on mysteeri (mysterion). Alkutekstissä ilmestyskirjan luvussa 17 jakeessa 5 sanotaan, että suuren Babylonin otsaan on kirjoitettu hänen nimensä, eli salaisuus (mysterion - sakramentti), joka on maan porttojen ja kauhistuksien äiti: Suuri Babylon.

Rooman katolinen kirkon edustaja voitelee katolisen kirkon jäsenen otsan "pyhällä öljyllä" kasteen ja vahvistuksen sakramentissa. Raamatun sanan todistuksen valossa näyttää siltä, että Rooman katolinen kirkko on suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti, sillä se toimittaa sakramentin (sacramentum - mysterion) kirkon jäsenen otsaan "pyhällä öljyllä". Raamattu todistuksen mukaan suuri Babylon toimittaa sakramentin ihmisen otsaan ja näyttää vahvasti siltä, että Rooman katolinen kirkko on suuri Babylon.

Suuri Babylon. Rooman katolisen kirkon voi myös tunnistaa nimestä Babylon. Persialaiset valloittivat Mesopotamian, jonka seurauksena babylonialaiset papit pakenivat Pergamoon, joka sijaitsi Vähässä-Aasiassa. Babylonian papit kunnioittivat kreikkalaisten Pantheon temppeliä (kaikkien jumalien temppeli), mutta kuitenkin he jatkoivat Babylonialaista uskonnon harjoitusta mm. Saturnus kulttia.

Babylonialaiset papit säilyttivät Babylonian uskonnon menot myös Pergamon Zeus temppelissä. Pergamon babylonialainen uskonnonkultti tuli Roomaan vuonna 133 eKr. Pergamosta tullut Babylonian uskonto tuli niin yleiseksi Roomassa, että silloin Roomaa kutsuttiin ”Uudeksi Babyloniaksi”.

Raamattu opettaa, että vedenpaisumuksen jälkeiseen maailmaan syntyi uskonto, jossa palvottiin aurinkoa ja taivaan kuningatarta. Tämä uskonto syntyi Babyloniaan. Babyloniassa tehtiin korkeita torneja (Zikkurat), jonka huipulla oli temppeli, joka oli pyhitetty taivaan kuningattarelle. Tässä temppelissä he palvoivat taivaan kuningatarta.

Babylonialainen saatanan uskonto siirtyi Pergamoon ja sieltä myös Roomaan. UT:ssa on myös maininta siitä, että saatanan valtaistuin on Pergamossa, koska siellä oli voimassa tämä babylonialainen uskonto. Pergamosta babylonian uskonto rantautui Roomaan vuonna 133 eKr., josta sitten tämä babylonialainen uskonto siirtyi suoraan Rooman katoliseen kirkkoon sen nähtyä päivänvalon 300-luvulla. Näin katoliseen kirkkoon sopii myös Ilmestyskirjan 17:ssa ja 18:ssa luvussa olevat kuvaukset suuresta Babylonista, jonka kantaa sisällään äiti uskontoa eli taivaan kuningatar uskontoa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja JHK » 21. Marras 2015 23:01

Sakramentti-käsitettä käytti tietojeni mukaan ensikerran Tertullianus joskus vuoden 200 jälkeen, eli kyseessä ei ole Roomalaiskatolinen keksintö:
Happy is our sacrament of water, in that, by washing away the sins of our early blindness, we are set free and admitted into eternal life! Tertullian, "On baptism", Chapter 1 http://www.newadvent.org/fathers/0321.htm
All waters, therefore, in virtue of the pristine privilege of their origin, do, after invocation of God, attain the sacramental power of sanctification; for the Spirit immediately supervenes from the heavens, and rests over the waters, sanctifying them from Himself; and being thus sanctified, they imbibe at the same time the power of sanctifying.
Tertullian, "On baptism", Chapter 4 http://www.newadvent.org/fathers/0321.htm

What figure more manifestly fulfilled in the sacrament of baptism? Tertullian, "On baptism", Chapter 9 http://www.newadvent.org/fathers/0321.htm

Veikkaan että kyseessä ei ole edes Tertullianuksen innovaatio, vaan jo aiemmin vakiintunut käsite. Kristus ja apostolit asettivat seurakunnalle tiettyt "riitit" (kaste, ehtoollinen, sairaiden voitelu, kätten päälle paneminen jne.), joille tietty piti keksiä joku nimitys, ja ilmeisesti "mysteeri" oli tuohon aikaan heidän mielestään sopiva sana. En jaksa uskoa Tertullianuksen tai varhaisten kristittyjen jotenkin lainanneen termiä mysteeriuskonnoista. Varhainen seurakunta nimenomaan erottautui niistä käyttämällä nimitystä sakramentti, eikä sanaa "mysterium" jota roomalaiset käyttivät mysteeriuskonnoista. https://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries
Tertullianus itseasiassa "On baptism" luvussa 2 käyttää sanaa "mysterion" pakanoiden menoista:
There is absolutely nothing which makes men's minds more obdurate than the simplicity of the divine works which are visible in the act, when compared with the grandeur which is promised thereto in the effect; so that from the very fact, that with so great simplicity, without pomp, without any considerable novelty of preparation, finally, without expense, a man is dipped in water, and amid the utterance of some few words, is sprinkled, and then rises again, not much (or not at all) the cleaner, the consequent attainment of eternity is esteemed the more incredible. I am a deceiver if, on the contrary, it is not from their circumstance, and preparation, and expense, that idols' solemnities or mysteries get their credit and authority built up. Oh, miserable incredulity, which quite deniest to God His own properties, simplicity and power!


Sakramentumilla oli oma merkityksensä roomalaisille:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sacramentum_(oath)
Sakramentti merkitsi esim. valaa jota ei saanut rikkoa, tai omaisuutta, joka annettiin valan pantiksi.

Tietty se, miten sakramenttien ajateltiin toimivan, ja miten niitä käytettiin lähti sitten aikanaan kehittymään omaan suuntaansa. Koska sakramentti sai myöhemmin sellaisia ulottuvuuksia, joita reformaation jälkeen katsottiin kieroon, alettiin niistä käyttää englanninkielisessä maailmassa nimitystä "ordinanssi".
JHK
 

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Marras 2015 23:31

JHK:

Laitan sinulle linkin jos koet kiinnostusta lukea, sillä siinä Pentti Heiska käsittelee asiaa, joka on meitä molempia paremmin perehtynyt tähän aiheeseen sekä sitä vuosia tutkinut: http://www.kotipetripaavola.com/Sakrame ... irkko.html

Pentin linkin laitoin siksi esille, koska tiedän hänen olevan puolueeton ja lahkoton sekä erittäin tarkasti asioita tutkiva uskonveli.

Pentillä on myös erinomaisia kirjoituksia monista aiheista:

http://www.kotipetripaavola.com/pappeusjavirka.html

http://www.kotipetripaavola.com/Raamatt ... anaph.html

http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... eiska.html

Jos jotakin kiinnostaa Raamatun opetus ja historian valossa pappeus ja virka opetus, Raamattu Jumalan sana tai Raamatun vesikaste, niin suosittelen lukemaan edellä olevat Pentin kirjoitukset. Ne voivat avartaa ja auttavat ymmärtämään sitä mikä on Raamatun totuus sekä mikä on totuuden ja perinteen ero.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2018 21:15

Löysin tällaisen sakramentti-keskustelun. Tosin otsikko ei ole kovin neutraali lähteä asiaa puimaan :lol:
Sakramentteinahan pidetään luterilaisessa kirkossa vain kastetta ja ehtoollista. Ehkä myös rippiä. Luin Katekismuksen juuri vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa elämässäni, mutta en muista siitä paljon mitään. Siinä oli hyvät kymmenen käskyn selitykset, mutta muilta osin melko puiseva kirja.
Monet uskovat vierastavat sakramentti-käsitettä, vaikka niiden sisältö jossain muodossa hyväksyttäisiin. Eli suurin osa kristityistä pitää kastetta ja ehtoollista tärkeänä, mutta ei halua kutsua niitä sakramenteiksi. Miksi tuo sakramentti-sana on niin vastenmielinen? Minulle se on tietenkin vieras, koska sanaa ei ole Raamatussa, josta olen hengellisen elämän käsitteistön pitkälti omaksunut. En kuitenkaan kiellä käyttämästä erilaisia uusia käsitteitä selittämään Raamatun asioita. Ihan kuin minulla nyt olisi oikeuttakaan ketään kieltää mitään tekemästä :lol:
Mutta siis en aina ymmärrä käsitteiden aikaansaamaa hälyä. Sanat ovat vain sanoja. Niiden merkityshän on se, joka merkitsee. Eikä merkitys kaikille ole joku sanan alkuperäinen oikea merkitys, vaan se, mikä kenellekin on omassa elämässä syntynyt sanan henkilökohtaiseksi merkitykseksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Helmi 2018 11:58

Latinankielisessä Raamatussa sacramentum-sanaa käytetään siellä missä kreikkalaisessa käytetään mysterium-sanaa. Esim. kun puhutaan Jumalan salaisuuksien huoneen haltijoista tai avioliiton suuresta salaisuudesta. Suomeksi se on taidettu aina kääntää salaisuudeksi. Minusta tuo mysteeri-sana kuvaa sitä paremmin kuin sakramentti. Minun korvissani sakramentti kuulostaa enemmän ulkoiselta teolta, mutta mysteeri sisäiseltä. Tosin mysteeristä tulee joku selvittämään murha mieleen, että ehkä salaisuus on paras käsite. Annan siis Raamatun olla :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Helmi 2018 12:09

*
No minä kirjoitin aiheen FB:ssa kuukausi sitten. No lainaan sen osan kirjoituksestani tänne.

Raamatullinen usko vs. sakramentaalinen usko

Raamatullinen usko

Raamatullinen usko tulee siitä, että sellaisten uskovien usko perustuu ensisijaisesti Jumalan Sanaan ja he katsovat aina koetellen ja tarkastellen Sanalla, pohjautuuko heidän kuulemansa tai lukemansa sanat Raamattuun, koska heidän uskon kohteena ja keskipisteenä on AINA Jumalan Sana Raamatussa. Niin tällä tavalla he eivät eksy, eivätkä he joudu häpeään.

He pitäytyvät Raamatun Sanassa siinä muodossa, kuin se on heille ilmoitettu ja he ottavat sen kuuleviin korviinsa ja he ottavat se vastaan Jumalan Sanana. He antavat sen vaikuttaa heissä. Niin he tulevat viisaammaksi. Tällä tavalla he eivät eksy, eivätkä joudu häpeään.

2Tim. 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,

Sakramentaalinen usko

Sakramentaalinen usko ei ole Raamatun mukainen usko. Esimerkiksi lapsikaste. Kirkon mukaan vanhan liiton aikana ympärileikattiin israelilainen poikalapsi 8 päivän päästä, niin pitää lapsetkin kastaa. Ympärileikkaus suoritettiin kahdeksan päivän päästä, mutta UT:ssa ei käsketä kastamaan kahdeksan päivän päästä, vaan kun ihmiset tulivat uskoon, heidät kastettiin.

He asettavat uskoaan ensisijaisesti sakramentaaliseen oppiin, joka on teologisesti tulkattu oppi. He uskovat heti, että se on raamatun mukainen oppi - tutkimatta Raamattua ollenkaan. Heidän uskon kohde ja keskipiste ei ole ensisijainen Jumalan Sana, joka on totisesti itse Raamatun ilmoittama Jeesus - lihaksi tulleena.

Sakramentaalinen oppi ei ole lähtöisin Herrasta ja se on Raamatun ilmoittaman Jeesuksen mukaan ulkokultaisuutta ja uskonnollisuutta. Raamatun ilmoittaman Jeesuksen mukaan opitut ihmiskäskyt ovat heidän sydämen läheinen jumalan pelko. Opitut ihmiskäskyt ovat osa sakramentaalista oppia. Tokihan he kunnioittavat Jeesusta, mutta vain huulillaan, - ja sydän on kaukana Sanasta, joka on itse lihaksi tullut Jeesus, josta opetus on yksin lähtöisin [Jes. 51:4]. Laki ‘torah’ tarkoittaa opetusta, neuvoa ja vähäistä lakia.

Jes. 29:13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,

Mark. 7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille. 33/38

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta on lähtöisin laki, ja minä säädän oikeuteni valoksikansoille. RK

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana." 33/38

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: “Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen, että Hän opettaisi meille teitään ja että me vaeltaisimme hänen polkujaan. Sillä Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana.” RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa

cron