Sakramentin pakanallinen tausta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Helmi 2018 14:20

Onkohan sakramentti kuitenkaan kenenkään ensisijainen uskon kohde? En usko.

Kanonisoituminen tarkoittaa Raamatun kirjojen kokoamista nykyiseen muotoonsa. Saattaa se tarkoittaa muutakin, mutta yleisimmin sitä. Aikanaan jotkut ihmiset päättivät, mitkä kirjoitukset ovat pyhiä, eli mitkä hyväksytään Raamattuun ja mitkä jätetään sen ulkopuolelle.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Helmi 2018 14:32

*
Kyllä on, koska olen tavannut sellaisia uskovia. Sakramenttikäsitteestä syntyy toisenlainen jeesus, johon he uskovat ja puhuvat aina sakramenttikäsitteestä ja sakramenttiopeista, jotka tulevat tyhjästä. Se on kauhistukseksi Jumalalle.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Helmi 2018 17:33

Jukka kirjoitti:Kaikille palstalaisille, valvoville, nuokkuville ja nukkuville
Jumalan varjelusta kasvavassa Jeesuksen armon tunnossa.


Kiitos Jukka kirjoituksestasi, Jumalan siunausta ja varjelusta sinulle.


Tästä on

hyvä jatkaa

yhteistä matkaa

-yhdessä Jeesuksen

kanssa.

Suuntamme on

kohti taivaan kotia;

vaik viel on meil

seuranamme tuska

ja ahdistus,

niin lopulta

perille päästyämme

on Jumala

pois pyyhkivä

kaik kyyneleet

silmistämme.

Kiittäkäämme Herraa.


Lopuksi vielä:

PSALMIT 140

13. Minä tiedän, että Herra ajaa kurjan asiaa, hankkii köyhille oikeuden.

14. Totisesti, vanhurskaat saavat kiittää sinun nimeäsi, ja oikeamieliset saavat asua sinun kasvojesi edessä.


Jumalan siunausta ja johdatusta tähän päivään jokaiselle foorumilaiselle ja läheisillenne myös
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Helmi 2018 17:41

Jokainen foorumilainen on yhtä arvokas ja tärkeä Jumalalle. Olen tässä ketjussa iloinnut suuresti Vaisuliinin ja Jukan kirjoituksista koskien sakramenttia. Heidän kirjoituksensa ovat olleet Raamatun sanan totuuden mukaisia sekä he ovat tuoneet esille selkeästi sen mikä ero on Raamatun sanan totuudella ja turhilla perinteillä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja rpe » 16. Helmi 2018 18:29

Jos Petrin ”teoriat ja opetukset”ovat oikeassa, kirkot ja kristilliset yhteisöt (jotka pitävät sakramentteja, kuten kastetta ja ehtoollista) armon välikappaleina ja apostolisena käytänteenä, ovat täysin metsässä ja valo on vasta nyt tullut kristittyjen tietoon. Eli sakramenteista ei varmaan saisi enää puhua? Itselleni riittää kyllä kaksi sakramenttia. ( kolmas voisi olla esim kirkkokahvin sakramentti, vaikka kahvia Raamatussa mainitakkaan... lol). Miksi Raamatussa olisi esim kaste, jos se olisi vain ”pelkkä perinnäissääntö” tai oman uskon osoitus Luojalle? Miksi ehtoollinen, jos Kristus itse ei olisi siinä oikeasti läsnä ja tulisi osaksemme? Täällä parjattu sakramenttiopin pohja on itselleni yksi upeimpia Kristus uskon konkreettisia osoituksia.
BTW pitääkö tämä opetus koetella Sanalla vai sanalla?
Olemmeko me, josta käymme esim luterilaisella ehtoollisella, ja uskomme, että Kristus on leivässä ja viinissä, automaattisesti harhaoppisia? Epäilen, koska Raamatulla ei voi näkemystä yksiselitteisesti kumota.
Pidempään väittelyyn en tästä halua, koska kohta aletaan taas puhumaan ”oikeasta raamatullisuudesta jne”. Vaikea termi, kun kukaan täällä ei sitä kykene kertomaan, mitä se oikeasti tarkoittaa. Jos kristitty kokee, että Pyhä Henki johtaa hänet kirkon alttarin äärelle ehtoolliselle
ja kirkastaa siinä Kristuksen sovitustyön, on tämä ”onneton raukka” siis väärässä paikassa...?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Helmi 2018 19:30

Raamattu ei opeta esim. katolisen ja luterilaisen kirkkojen sakramenttioppeja niin kuin nämä kirkot siitä opettavat. Historiassa UT:n kirjoittamisen jälkeen on ollut lukuisia uskovien yhteisöjä, jotka eivät opeta edellä sanottujen kirkkojen sakramenttioppeja. Minäkin tiedän lukuisia helluntailaisia, vapaaseurakuntalaisia, baptisteja jne. jotka eivät opeta noiden kirkkojen sakramenttioppeja. Tiedän jopa luterilaisen kirkon sisällä olevia uskovia, jotka eivät usko kirkon sakramenttioppiin, niin kuin kirkko siitä opettaa. Kyse ei ole minun "teorioista ja opetuksista", sillä kaikkina aikoina on ollut ja tulee olemaan lukuisia uskovia, jotka eivät usko näiden kirkkojen sakramenttioppeihin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja rpe » 16. Helmi 2018 20:00

Tästä on ehkä vänkätä, koska en halua luopua kirkkomme kalliista aarteesta. Minulle sakramentit tuovat Kristuksen osaksi eläää ja ovat uskon kannalta luovuttamattomia aarteita. Mutta ehkä en olekaan sitten tarpeeksi ”raamatullinen”? Vietätkö/ jaatko Petri hyvä ehtoollista jossain? Jos olet ehtoollisen jakaja, olet samalla seurakuntasi ” vanhin”, vai menikö tämäkin mehtään ? Myös jumalanpalvelukset ovat ”perinnettä” ja ei ole olemassa mitään ” raamatullista” seurakunnan kokousmallia, vai onko ? Missä siis ehtoollista nautitaan? Pitääkö käyttää ehtoollisen asetussanoja?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Juhani » 16. Helmi 2018 20:31

Anteeksi kysymykseni, koska olen vielä uusi uskontiellä. Ihmettelen näitä sanoja mm. sakramentti, konfirmaatio ja rippi, koska en ole löytänyt näitä sanoja vielä Raamatustani. Missä löytyy niistä Raamatun sanan opetusta?
Uudestisyntymisestä, kasteesta ja ehtoollisesta olen löytänyt kyllä jo paljon Raamatun sanan tietoa.
:think2: :bible:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Helmi 2018 23:19

rpe: Minusta ehtoollista voi ottaa missä vain kaksi tai kolme uskovaa on koolla. Ei tarvitse olla ketään "jakamassa" ehtoollista. Ehtoollinenhan on yhteysateria, jossa jaetaan leipä ja viini merkkinä osallisuudesta Jeesuksen ruumiiseen ja vereen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Helmi 2018 00:02

rpe kirjoitti: Miksi ehtoollinen, jos Kristus itse ei olisi siinä oikeasti läsnä ja tulisi osaksemme?


Mutta hyvä Rpe! Jeesushan on kanssamme joka päivä, joka hetki -ei vain ehtoollisella. Hän asuu meissä, omissaan. Kristus meissä on kirkkautemme toivo, taivasosamme varma vakuus. Mutta joka ei Häntä omista, jolla ei ole Kristuksen henkeä, hän ei ole Kristuksen oma. Näin olen tämän pyhistä Kirjoituksista oppinut, niistä aikaisemmista kuin kirkolliset traditiot. Enkä vain oppinut vaan uskolla myös itselleni omistanut. Kuinka voikaan olla -tällainen kurja, kaikessa vajaa ja ylenmäärin rikkonut- vanhurskas Kristuksessa. Minun henkeni ylistää Herraa, sillä olenhan minäkin uskon kautta Aabrahamin poika ja perillinen lupauksen mukaan.

Jeesuksesta laulan,
Jeesuksesta vaan,
jolta syyni suuret
anteeks sain ja saan.

Hän mun syyni suuret
poisti verellään,
otti synnin orjan
armoon, elämään,

Katkoi verkot valheen,
kahleet kuoleman,
vangin vapautti,
laps oon Jumalan.

Lapsi oma Herran,
taivaan kuninkaan,
kruunun perin kerran,
valtakunnan saan

Pääsen asukkaaksi
kultakaupunkiin,
viedään vierahaksi
häihin iäisiin.

Kaiken tämän tuottaa
usko Jeesukseen.
Ken ei tahtois luottaa
Herraan sellaiseen.
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa