Sakramentin pakanallinen tausta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Helmi 2018 18:51

Einstein aikanaan sanoi: "Mysteeri on kaunein mahdollinen kokemus."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Helmi 2018 01:26

Aamu-Usva kirjoitti:Einstein aikanaan sanoi: "Mysteeri on kaunein mahdollinen kokemus."


En tiedä mitä Einstein mysteerillä tarkoitti, mutta tuskinpa mitään sellaista, mitä tämän aloituksen alla on käsitelty. Nimittäin hän sanoi/kirjoitti myös näin:

Vuonna 1954 hän taas kirjoitti erittäin uskontovastaisen kirjeen saksalaisfilosofi Eric Gutkindille. Kirjeessä hän kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma. Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Ei ... _uskontoon
Jukka
 

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Helmi 2018 07:57

*
Jukka, huomasitko esittämäni kysymystä, joka on tarkioitettu vain sinulle?
Ja se on tässä osiossa. Tarkistaisithan sen, kun kerkiät ja kun jaksat vastata.
Ei mitään kiirettä vastata. Kyllä jaksan odottaa vastaustasi.

Minulla olisi kysyttävää. Kun tänne osioon tuotiin
taas vierasta oppia. Niin mietityttää, miksi tänne osioon tuodaan vierasta oppia, joka
ei pohjaudu Raamattuun?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Helmi 2018 09:00

Monet pitävät uskontoa taikauskona tai aikuisten satunnaisesti mitä se onkin. Olen siis Einsteinin kanssa ihan samaa mieltä.

Usko Jeesukseen on eri asia. Se ei ole taikauskoa, vaan pelkkää uskoa. Tosin uskovatkin saattavat tietämättään käyttää taikauskoa uskonsa joukossa. Tällaista voi liittyä myös ehtoolliseen ja kasteeseen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Helmi 2018 10:11

Aamu-Usva kirjoitti:Monet pitävät uskontoa taikauskona tai aikuisten satunnaisesti mitä se onkin. Olen siis Einsteinin kanssa ihan samaa mieltä.


Jassoo, vai niin.

Olet siis Einsteinin kanssa "ihan samaa mieltä", että "Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia"? Jeesus sanoi noista "lapsellisista legendoista" näin: "Isä, pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17).

:wise3: Kylläpä olet heti aamusta kovin väkitukkoinen.
Jukka
 

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Helmi 2018 11:54

Oletpa itse heti aamusta kärkäs puuttumaan lähimmäistesi väkitukkoisuuteen :hurraa:

Tarkoitin että olen siinä samaa mieltä Einsteinin kanssa, että uskonnot ovat taikauskoa ja aikuisten satuja. Puhelimenikin oli vähän väärinymmärtänyt ajatukseni aikuisten saduista. "Aikuisten satunnaisesti mitä se onkin" :lol:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Sakramentin pakanallinen tausta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Helmi 2018 12:07

*
No se ortodoksinen miesuskova, jota minä jututin, on hengellisesti sokea. Minä huomasin hänen hengellisen sokeuden ja samalla tuli mieleeni Raamatun kohta. Koin, ettei voi keskustella enää, kuin rukoilla hänen puolesta.

2Tess. 2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

Mutta kun minä keskustelin erään lähetyshiippakunnan jäsenen miesuskovan kanssa. Hän sanoi kieltävän kuulla toisten opettajien opetusta, joka koskee sakramenttikäsitettä ja hän nimitti heidän nimet. Minä käskin unohtamaan heidät kaikki ja keskittymään kanssani tähän keskusteluun. Ja siten hän keskittyi kanssani siihen keskusteluun.

Minä laitoin latinankielen Raamattuhaun hänelle. Neuvoin häntä kirjoittamaan sanan 'sacramentum' ja siten siitä tuli 9 kpl latinankielen Raamatun kohtaa, jossa on se sana sakramentti. Niin neuvoin häntä ottamaan suomenkielen Raamatun rinnalle ja lukea ne kohdat itse. Hän luki ne kaikki kohdat. Siten minä kysyin, viittaako niissä kaikissa sakramenttikäsitteeseen. Hän jäi sanattomaksi ja ihmetteli ja vastasi, että ei yhtään sanakaan sakramenttikäsitteestä.

Se on tehokas tapa avata silmät näkemään tosiasiaa. :thumb:

Uneni kautta tajusin, että minä voin oikaista itse sakramenttikäsitteeseen eksyneen ihmisen terveeseen uskoon. Jos uni ei olisi tullut, minusta ei olisi apua mihinkään. Kerroin myös hänelle, että uneni osoittautui oikeaksi katsottuna Augustinuksen tulkintaan. Minä otin selvää, kuka tulkkasi sen. Se oli Augustinus, joka tulkkasi sen ja hän sanoi, että henki yhtyy aineeseen, syntyy skaramentti, eli siis nykysuomeksi pyhä toimitus.

Hän jäi sanattomaksi ja mietti ihmetellen. Mainitsin myös, että väärintulkinta alkoi ensin pelkästään siitä latinankielisestä sanasta 'sacramentum ' ja kielellisesti sana “sakramentti” on johdettu latinan sanasta sacramentum joka tarkoittaa suomeksi s a l a i s u u s . Hän edelleen jäi sanattomaksi ja mietti ihmetellen. Annoin hänen miettiä rauhassa. :think:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron