rakkautta on - antaa kasvunaikaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 16. Joulu 2010 14:56

kun aikanaan Herra alkoi kertomaan joulunvietosta, Hän aloitti sen lempeästi. :hearts:
Ensimmäisenä vuonna joulukoristeet olivat jääneet riippumaan paikoilleen jopa kesän yli.
Sen jälkeen seuraavana vuonna niitä ei jaksanut katsella enää eikä niitä ripustettu.
Muuton jälkeen uuteen kotiin vielä ripustettiin ne jouluksi paikoilleen.
Siitä seuraavana vuonna pyysin Herraa siunaamaan ne Kristuksen kunniaksi. Hän armossaan jopa tuntui ne siunanneen. Ei enää lähetetty joulukortteja.
Sitten ei enää sen jälkeen ripustettu joulukoristeita, ei ostettu lahjoja eikä lähetetty joulukortteja. Kävimme kyllä sukulaisten luona syömässä ja oleilemassa mutta joulun viettoon ei enää osallistuttu kuten tapana on. Sen tueksi, että olimme saaneet kuulla Herraa tuli vahvistus siitä, mistä perinne oli lähtöisin.

Kesti noin viisi vuotta irrottautuminen joulun perinteestä. Tänä päivänä on paineita siitä, miten opettaa lapsille, että se kiinnostava joulun juhla ei ole niin mieluinen Jumalalle. Tässä on ristiriita sukulaisten ja niiden ihmisten kanssa, joiden kautta jatkuvasti juhla näyttäytyy mieluisena, hyvänä ja luvallisena, rauhan juhlana maailman kanssa. Olen toiminut lasten kanssa painostavasti katsoen vain siitä näkökannasta, joka minulle on jo avattu. On vaikea selittää asioita pienelle, joka haluaa juhlia jos ei kotona niin muualla ja haraa vastaan asioita. Lapsi ei ole pystynyt heti omaksumaan samaa, jonka Jumala on itselle avannut vähitellen.
rakkautta on - antaa kasvuaikaa. :hearts:

1korinttolaisille 3:
1Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. 2Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; 3olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? 4Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
5Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. 6Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 7Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. 8Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 9Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. 10Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. 12Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, 13niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. 14Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; 15mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
16Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 17Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.
18Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas. 19Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa"; 20ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi".
21Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän, 22teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän. 23Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.
lähtökuoppa
 

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Joulu 2010 15:25

Hyvä kirjoitus lähtökuopalta. Rakastakaa lähimmäistä niin kuin itseänne. Silloin ei pakoiteta kääntymään ja uskomaan vaan annetaan Jumalan tehdä se työ mutta meidän tulee kertoa Jumalan sanan totuus. Suurinta rakkaudettomuutta on olla kertomatta evankeliumin totuutta. Rakkaudettomuutta on se että ei ihmispelon vuoksi uskalleta varoittaa ihmisiä vaan suvaitaan kaikki ja näin ei kerrota evankeliumin totuutta ja annetaan ihmisten mennä kadotukseen jos nähdään että ihminen elää synnissä.

1.Joh.5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat.

On todella surullista se että nykyään tämän kaiken suvaitsevaisuuden aikana suvaitaan myös valhe ja valehtelu muittamutkitta. Valhe menee uppoaa läpi yleensä nykyään silloin helposti kun valheen puhuja puhuu sulopuhein suloisin sanoin ja käyttää paljon sanaa rakkaus puheessaan. Kun tämä sana rakkaus osoitetaan vielä kuulijaa kohtaan niin sillä ikään kuin pehmitetään/sokaistaan kuulija siitä valheesta mitä valheen puhuja puheeseensa sekoittaa. Tällainen kuulijoiden mielistely on mitä tehokkain tapa salakavalasti ujuttaa valhe totuuden sekaan. saatana toimii myös juuri näin se mielistelee ja kertoo osatotuuksia ihmisen korvasyyhyyn mutta totuudessa saatana ei pysy eikä voi pysyä koska hän on valehtelija jonka tarkoitus on tuhota ihminen.

Joh.8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Tänä suvaitsevaisuuden aikana kaikkinainen synti/valhe tulee rakkauden nimissä suvaita mutta tämä suvaitsevaisuus ei itse suvaitse Raamatun totuutta vaan tuomitsee kovin sanoin Raamatun totuuden ja ne jotka totuutta julistavat. On todella tärkeää ymmärtää että Jumala ei illoitse valheesta eikä hyväksy valhetta vaan Jumala joka on rakkaus iloitsee ainoastaan totuuden kanssa ja Hänen sanansa on totuus!

1.Kor.13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

Rakkaudesta on nykyään tehty erinlainen kuin se Raamatussa on. Nykyään rakkaus on sitä että tulee suvaita ja hyväksyä kaikenlainen syntitoiminta eikäketään saa tuomita mistään ja jokaisella on OIKEUS tehdä niin kuin huvittaa. Se on heti rakkaudettomuutta ja tuomitsemista jos kerrot Raamatun totuudesta ihmiselle joka haluaa toimia sanan vastaisesti. Eli asia käännetään täysin päälaelleen totuudesta. Se vasta rakkautta onkin että ihmisille kerrotaan Jumalan sanan totuus sillä tämä Sana joko pelastaa tai tuomitsee ihmisen. Sanan julistaja ei ketään tuomitse vaan kertoo kuka tuomitsee ja mistä. saatanan työ on saada totuus pois ihmisten korvista ja siksi totuuden ulistamisesta on tehty rakkaudettomuutta.

Ihmisille on annettu vapaatahto mutta ihmisillä ei ole oikeutta toimia miten huvittaa vaan Jumala on se joka määrittää oikeuden. Ihmisiä ei voi eikä saa pakkottaa uskomaan sanaan mutta evankeliumia tulee julistaa niin kuin se on kirjoitettu kosa se kertoo mitä ihmisen tulee tehdä.

Muutama esimerkki valheen puhujista/opettajista

1.Tim.4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty

Monet luopuvat uskosta valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta! Eli valheenpuhujat ovat ulkokultaisia. He puhuvat ja opettavat erinlailla miten itse toimivat ja syyttävät muita siitä mihin he itse juuri syyllistyvät. Tämän olen monesti huomannut ja olen tästä monesti sanonutkin eli valehtelija monesti syyttää toista siitä mihin itse juuri sortuu eli saatanan tavoin kääntää asian aivan päälaelleen.

Room.16:17 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
16:18 Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet.

Valehtelijat jotka ovat ulkokultaisia ovat yleensä myös todella taitavia puhumaan sielukkaasti ihmisen korvasyyhyyn. He vetoavat yleensä taitavasti ihmisen tunteisiin sillä tunteiden kautta ihminen on helppo pettää ja monesti tämä tehdään suloisilla puheilla jossa sanaa rakkaus viljellään ihmisen korvasyyhyyn mutta itse sanassa rakkaus ei rakkautta ole vaan rakkaus tulee Jumalan sanan totuudesta ja sen mukaan elämisestä.

Tiit.1:10 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
1:11 semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi.
1:12 Eräs heistä, heidän oma profeettansa, on sanonut: "Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, laiskurivatsa."
1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi
1:14 eivätkä kiinnittäisi huomiotansa juutalaisiin taruihin eikä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin.
1:15 Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
1:16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sille he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.

Paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä. He eivät halua pysyä Jumalan sanan totuudessa vaan haluavat kääntyä totuudesta pois ihmisten käskyihin. He väittävät tuntevansa Jumalan mutta teiollaan Hänet kieltävät. Tämä tulee hyvin esille katollisessa kirkossa joka julistaa olevansa Jumalan seurakunta mutta teoillaan eli omilla käskyillään katollinen kirkko kumoaa ja kieltää Jumalan sanan opetuksen ja totuuden. Esimerkiksi Jumalan kuvan tekemisen kielto joka on todella selkeä Raamatussa ja joka ensisijaisesti kieltää tekemästä kuvaa on katollinen kirkko muuttanut omalla käskyllään niin että se hyväksyy Jeesuksen kuvaamisen ja jopa kiroaa ne jotka tätä kirkon käskyä eivät hyväksy! Eli ihmisten perinnäissääntö kumoaa Jumalan käskyn.

2.Tim.4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.


Tulee aika ja onjo nyt jolloin ihmiset eivät kärsi tervettä oppia vaan haalivat itselleen opettajia jotka opettavat niiden ihmisten korvasyyhyyn. Eli ei haluta kuulla totuutta koska se ei miellytä ihmisen korvasyyhyä ja siksi käännytään ennemmin tarujen puoleen eli perinnäissääntöjen puoleen ja haalitaan itselle opettajia jotka ihmisen himojen korvasyyhyä miellyttävät sulopuhein rakkauden nimissä!

Mark.7:5 Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7:7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'
7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
7:10 Sillä Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman.'
7:11 Mutta te sanotte, että jos ihminen sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit saava minulta hyväksesi, on korban' - se on uhrilahja -
7:12 ja niin te ette enää salli hänen antaa mitään avustusta isälleen tai äidilleen.
7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."

Farseukset ja kirjanoppineet olivat ulkokultaisia valheen opettajia koska he kyllä suullaan kunnioittivat Jumalaa mutta heidän sydämesä oli kaukana totuudesta sillä he omilla käskyillään eli perinnäissäännöillään kumosivat ja hylkäsivät Jumalan käskyt. Näin toimii myös nykyajan valheenopettajat he tekevät Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäänöillä jotka ovat juurtuneet kristilliseen yhteiskuntaan.

Luuk.12:1 Kun sillä välin kansaa oli kokoontunut tuhatmäärin, niin että he polkivat toisiaan, rupesi hän puhumaan opetuslapsillensa: "Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta.

Hapatus on ulkokultaisuutta eli toimitaan itse sanaa vastaan vaikka sanan miehinä esiinnytään ja kumotaan omalla opetuksella Jumalan sanan totuutta. Jeesus käski kavahtamaan ennen kaikkea fariseusten/valheenopettajien hapatusta/ulkokultaisuutta.

Missä on nykyään Jonannes kastajan kaltaiset sanan julistajat? Johannes julisti parannuksen tekoa ihmisille eli parannuksen tekoa synnistä. Nykyään ei kärsi parannusta synnistä julistaa etteikö helposti tulisi leimatuksi kovasydämmiseksi rakkaudettomaksi tuomitsijaksi sillä syntinen maailma ei hyväsky Jumalan sanan totuutta koska se tuomitsee maailman teot ja siksi maailma tuomitsee Jumalan sanan totuuden ja sen julistajat. Kun Jumalan sanaa julistetaan totuudessa niin että se ei mielistele ihmisen korvasyyhyä vaan saa aikaan synnintunnon niin kuin sanan tarkoitus onkin jotta ihminen voisi tulla parannuksen paikalle sillä ilman synnintuntoa ei ihminen voi parannusta tehdä niin ihmiset usein loukkaatuvat tällaiseen julistukseen. Aina joku loukkaantuu kun totuutta julistetaan sillä kaikki eivät kärsi kuulla ja halua kuulla totuutta mutta mielestäni vaikka suurinosa loukkaantuisikin ja vain muutama tulisi synnintuntoon ja tulisi parannuksen paikalle niin totuutta tulee julistaa! Jos edes yksi miljoonasta tulee synnintuntoon ja tekee parannuksen ja pelastuu sitä kautta niin se on silloin hyvä vaikka miljoona loukkaantuisi samaan aikaan sillä Jumalan sanan totuus ei miellyt ihmisen korvasyyhyä sillä se tuomitsee syntisen ihmisen ja tätä ei ihmisen liha halua kuulla.

Matt.3:1 Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi taivasten valtakuntaa Juudean erämaassa
3:2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
3:3 Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi.'"
3:4 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
3:5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
3:6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
3:7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
3:8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
3:9 älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
3:10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.

Johannes kastaja oli kertakaikkiaan väkevä sanan julistaja ja hän ei välittänyt siitä loukkaantuiko joku sillä hän tiesi että aina joku loukkaantuu vaan Johannes julisti totuutta ja rakkaudesta totuuteen ei mielistelläkseen ihmisiä vaan sen vuoksi että saisi ihmiset tekemään parannuksen. Mielistely ei vie ihmistä parannuksen paikalle vaan piklemminkin kehoittaa jatkamaan synnissä jossa ihminen rypee. Johannes menetti myös henkensä koska häneen loukkaannuttiin niin verisesti mutta totuutta tulee julistaa totuudessa vaikka henki menisi.

1.Pie.2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen!

Evankeliumia pitää julistaa niin kuin se on kirjoitettu vaikka miljoona loukkaantuisi sillä väärentämätön evankeliumi voi pelastaa ihmisen!

2.Joh.1:5 Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut: että meidän tulee rakastaa toinen toistamme.
1:6 Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.

Tämä on rakkaus että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan niin kuin Raamattu sanoo!

1.Joh. 4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

Kaiken suvaitsevaisuus on ihmispelkoa jossa ei uskalleta varoittaa ihmisiä synnistä ja sellainen suvaitsevaisuus on mitä suurinta rakkaudettomuutta. Suurinta rakkaudettomuutta on olla kertomatta evankeliumin totuus!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Joulu 2010 16:48

Hyviä kirjoituksia. Tuohon edelliseen kirjoitukseen on vaikea enää mitään lisätä mutta millä ne suuret epäuskoiset ja synnin tuskissa ja valheissa vaeltavat ihmisjoukot saataisiin ottamaan Jumalan sanan totuus vastaan jokaisen ihmisen sydämeen? Siis pelastus uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa. Mikä on se suuri herätys, onko se vasta se kun Jumala laittaa maailman materiaaliset perustukset järkkymään eli alkaa tapahtumaan sellaista mikä saa todella ihmiset näkemään ja uskomaan Raamatun sanaan ja yleensäkin kaipaamaan hengellistä ravintoa elämäänsä. Kuten tiedetään, Johanneksen ilmestyskirjassa kerrotaan minkälainen ahdistuksen ja kärsimyksen aika meille on tulossa eli kuljemme vääjäämättömästi sitä kohti päivä päivältä. Kun nyt vielä elämme Suomessakin niin sanotussa yltäkylläisyydessä (lue: ryvemme syntisyydessä ilman Jumalan sanan totuutta) niin pitääkö tähän kaikkeen tulla ensin kolhu tai kolhuja ennen kuin ihmiset heräävät todelliseen todellisuuteen eli Jumalan sanaan. Eli pitääkö meidän suomalaistenkin ensin olla suuressa ahdingossa ennen kuin alamme kaivamaan kaapeistamme Raamattuja esille ja turvautumaan rukouksiin? Henkilökohtaisestihan mulle kävi just näin eli pohja oli pudonnut koko elämästäni pois ja elin todella suuressa ahdingossa ja kärsimyksessä ja sitten vasta aloin huutaa sydämessäni Herraamme Jeesusta Kristusta apuun ja heräsin uudestisyntyneenä ja minulta otettiin koko raskas syntitaakkani pois jonka alle olin täysin luhistunut. Tämäkö pitää ensin Suomellekin tapahtuman ennen kuin mahdollinen herätys tulee tapahtumaan suuremmassa mittakaavassa?

Rakas taivaallinen Isämme, Jeesuksen Kristuksen nimessä, avaa kaikkien suomalaisten silmät huomaamaan, että sinun Sanassasi on totuus. Tapahtukoon tahtosi. Amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2010 17:07

lähtökuoppa kirjoitti:kun aikanaan Herra alkoi kertomaan joulunvietosta, Hän aloitti sen lempeästi. :hearts:
Ensimmäisenä vuonna joulukoristeet olivat jääneet riippumaan paikoilleen jopa kesän yli.
Sen jälkeen seuraavana vuonna niitä ei jaksanut katsella enää eikä niitä ripustettu.
Muuton jälkeen uuteen kotiin vielä ripustettiin ne jouluksi paikoilleen.
Siitä seuraavana vuonna pyysin Herraa siunaamaan ne Kristuksen kunniaksi. Hän armossaan jopa tuntui ne siunanneen. Ei enää lähetetty joulukortteja.
Sitten ei enää sen jälkeen ripustettu joulukoristeita, ei ostettu lahjoja eikä lähetetty joulukortteja. Kävimme kyllä sukulaisten luona syömässä ja oleilemassa mutta joulun viettoon ei enää osallistuttu kuten tapana on. Sen tueksi, että olimme saaneet kuulla Herraa tuli vahvistus siitä, mistä perinne oli lähtöisin.

Kesti noin viisi vuotta irrottautuminen joulun perinteestä. Tänä päivänä on paineita siitä, miten opettaa lapsille, että se kiinnostava joulun juhla ei ole niin mieluinen Jumalalle. Tässä on ristiriita sukulaisten ja niiden ihmisten kanssa, joiden kautta jatkuvasti juhla näyttäytyy mieluisena, hyvänä ja luvallisena, rauhan juhlana maailman kanssa. Olen toiminut lasten kanssa painostavasti katsoen vain siitä näkökannasta, joka minulle on jo avattu. On vaikea selittää asioita pienelle, joka haluaa juhlia jos ei kotona niin muualla ja haraa vastaan asioita. Lapsi ei ole pystynyt heti omaksumaan samaa, jonka Jumala on itselle avannut vähitellen.
rakkautta on - antaa kasvuaikaa. :hearts:

1korinttolaisille 3:
1Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. 2Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä; 3olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin? 4Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
5Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. 6Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 7Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. 8Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 9Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. 10Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. 12Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, 13niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. 14Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; 15mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
16Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 17Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.
18Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas. 19Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa"; 20ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi".
21Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän, 22teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän. 23Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.


Todella hyvä kirjoitus, aamen kiitos Herralle. On ihan totta, että uskossa kasvaminen vaatii aikaa, eikä Jumala kasvata siten, että Hän väkisin koittaa repiä sydämestä vääriä istutuksia, eikä Jumala kiirehdi, eikä väkisin pakota meitä kasvamaan yli sen uskon määrän mihin emme ole vielä kasvaneet.

Minä olen koittanut perustella asiat lapsille sen ymmärryksen mukaan kuin ymmärrän ja uskon. Olen antanut myös lapsilleni mahdollisuuden päättää asioista, jotka he voivat itse päättää. Lapsi ymmärtää aika paljon kun asian perusteellisesti hänelle kertoo. Olen myös painottanut sitä, että he saavat itse päättää uskovatko Jeesukseen vai eivät. Olen kertonut myös joulusta heille totuuden, että Herra Jeesus ei ole oikeasti syntynyt joulukuun 25. päivä. He ymmärsivät asian eikä heille ole jäänyt siitä traumoja. Ei joulu itsessään ole paha, mutta uskovien tulisi uskoa totuuden mukaan eikä antaa asioille sellaista arvoa, jota niillä ei ole Jumalan sanan mukaan. Tätä kun noudatamme, niin ei joulukaan ole meille ongelma, vaikka ymmärtäisimme totuuden asiasta.

On totta kuten kirjoitit , että se mikä on itselle avautunut ei välttämättä avaudu toiselle. Raamattu antaa siihen neuvon:

Fil 3:
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Kukaan meistä ei tule täydelliseksi ja se meidän kaikkien olisi syytä muistaa. Koska emme tule täydelliseksi tässä ajassa, niin siksi itse kukin meistä on uskonkasvun tiellä, jokainen siinä kohden mihin saakka on saanut Jumalan armosta kasvaa. Fil 3 luvussa on todella tärkeä opetus, siitä jos ja kun emme ole kaikesta samaa mieltä. Jumala ilmoittaa totuuden sille, joka haluaa todella totuuden tietää, mutta meidän tulisi vaeltaa samaa tietä yhdessä. Valitettavasti aina se ei ole mahdollista, sillä kun asioita käsitellään, niin kun ja jos on ylikierroksia tai katkeruutta sydämessä, ei asioita kyetä käsittelemään ja kun niitä koitetaan väärässä mielentilassa, niin asiat menevät entistä enemmän sotkuun ja katkeruus lisääntyy.

Siksi on myös hyvä odottaa ja antaa aikaa eikä koittaa väkisin käsitellä asioita, joita ei pystytä käsittelemään. Joskus on hyvä jättää asia hautumaan ja antaa Jumalan tehdä työtä sydämessä ja puhua miten asia on. Herra voi sen tehdä suoraan itse tai toisen uskovan kautta. Silloin kun Jumala puhuu toisen ihmisen kautta jostakin jännitteestä ihmisten välillä, niin se yleensä tapahtuu silloin kun asioita voidaan alkaa käsittelemään. On turhaa ja hyödytöntä koittaa selvitellä asioita, jos toinen juonii pahaa koko ajan.

Joskus näyttää siltä kuin me uskovat koittaisimme väkisin kasvattaa toinen toisiamme. Sitten on myös sellaista jossa ihminen oman rikkinäisyytensä tähden vääristää sen mitä muut sanovat ja opettavat. Onneksi Jumala on suuri Jumala, joka kykenee muuttamaan ihmisen ja silloin kun Jumala muuttaa, niin sen kyllä huomataan ja se näkyy kauas. Onneksi Jumalan armo, rakkaus ja totuus Pyhässä Hengessä kasvattaa jokaista Herran Jeesuksen opetuslasta ja itsekukin saamme kasvaa eteenpäin kunhan vain siihen suostumme ja onneksi monet suostuvat.

Joulu asia on sellainen, josta saa helposti aikaan riidan. Kun rakastamme Jumalaa ja lähimmäisiämme Pyhässä Hengessä, niin silloin voimme ja saamme kertoa totuuden toista kunnioittaen ja rakastaen ja tämä on Jumalan tahto. Sitten on myös muistettava se Jeesuskaan ei tuonut kaikkea kerralla ja sanoi myös opetuslapsille että ette kykene vielä kantamaan ja ymmärtämään, siksi en teille sano enkä kerro. Eli kaikelle on aikansa, myös sille milloin minkäkin asian on aika avautua. Tässä meillä kaikilla on vielä paljon oppimista.

Kiitos lähtökuoppa todella hyvän ja tärkeän asian esille tuomisesta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 16. Joulu 2010 18:23

toni l mainitsi viestissään sen, että on rakkaudettomuutta olla kertomatta Totuutta. Sen (Totuuden) voi jakaa monella lailla. Kyllä on mielestäni rakkautta kertoa Totuus ihmisille (vaikka itse olen hieman ihmispelkoinen sen kertomisen suhteen). Kuitenkin, Totuudella voidaan myös satuttaa.. omalla kohdallani on niin käynyt. Eräs mies oli puhumassa kotikokouksessa vesikasteesta. Tämän puheen jälkeen kysyin häneltä vilpittömästi kysymyksen, voinko kastaa lapseni (odotin ensimmäistä lasta). Olin itse lapsena kastettu ja saanut käydä uskovien kasteella kun siitä asiasta Herra oli alkanut puhumaan. En kuitenkaan tiennyt, miten menetellä oman syntyvän lapsen kanssa, koska en ollut joutunut asiaa miettimään ja se oli alkanut vaivata mieltäni odotusaikana.
Kysymykseni jälkeen tämä mies vihastui. Hän alkoi sättimään, aionko kastaa lapseni kuin metodistit ja alkoi pakottamaan heti omalle kannalleen. Hän käytti henkistä väkivaltaa ja tuntui, että minun henkeni tai Henki minussa lähes 'tapettiin'. Hän alkoi 'rukoilla' puolestani ja koin hengessä, kuinka ahdettiin lasipulloon siitä ahtaasta kaulasta sisälle ja lopuksi laitettiin korkki päälle. Uskova sisar oli seurannut tätä tapahtumaa sivusta ja rukoillut, että kestän sen käsittelyn.
Kun nimenjulkistuspäivä tuli, lasta ei kastettu. Herra oli kertonut, että asia, josta mies oli puhunut oli oikea. En voinut hylätä sitä Totuutta, jonka hän oli kertonut, vaikka hänen toimintatapansa oli kova ja kylmä ja tunteeton. Kuitenkin, oliko hänellä rakkautta jakaa Totuus siten, että hän olisi tuonut saman asian Herran armon kautta ja antanut kasvunaikaa.

Petri FB oli laittanut sellaisen raamatunpaikan, joka itselläkin oli mielessä. että vaeltaisimme aina samaa tietä. :toghether: Ovatko uskonsisaret ja uskonveljet kanssamme samalla taipaleella, vaikka sanoma, joka tuodaan ei ole mieluinen, tuodaan taitamattomasti ja vielä jos sanoma onkin lisäksi oikea.
lähtökuoppa
 

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Joulu 2010 18:54

Kuitenkin, Totuudella voidaan myös satuttaa.. omalla kohdallani on niin käynyt. Eräs mies oli puhumassa kotikokouksessa vesikasteesta. Tämän puheen jälkeen kysyin häneltä vilpittömästi kysymyksen, voinko kastaa lapseni (odotin ensimmäistä lasta). Olin itse lapsena kastettu ja saanut käydä uskovien kasteella kun siitä asiasta Herra oli alkanut puhumaan. En kuitenkaan tiennyt, miten menetellä oman syntyvän lapsen kanssa, koska en ollut joutunut asiaa miettimään ja se oli alkanut vaivata mieltäni odotusaikana.
Kysymykseni jälkeen tämä mies vihastui. Hän alkoi sättimään, aionko kastaa lapseni kuin metodistit ja alkoi pakottamaan heti omalle kannalleen. Hän käytti henkistä väkivaltaa ja tuntui, että minun henkeni tai Henki minussa lähes 'tapettiin'.


Totuus ei satuta ihmistä Jumalan tahdon vastaisesti koska Jumalan sanan totuus on ihmisen pelastus ja parasta ihmiselle. Ihminen voi satuttaa toista huonolla käytöksellä ja tuo mies joka vihastui toimi sanan vastaisesti ei ketään saa pakottaa uskomaan eikä varsinkaan suuttua. Eläminen ja kääntyminen elämään Jumalan sanan mukaan ei ketään vahingoita mutta Jumalan sanan väärinkäyttö voi vahingoittaa.

Ovatko uskonsisaret ja uskonveljet kanssamme samalla taipaleella, vaikka sanoma, joka tuodaan ei ole mieluinen, tuodaan taitamattomasti ja vielä jos sanoma onkin lisäksi oikea.


Jokainen on kasvussa omassa kohdassa menossa Kristus tiellä. Mutta jos on Kristus tiellä on samalla taipaleella. Lähtökohta evankeliumin julistamiselle tulee olla se että evankeliumia julistetaan rakkaudesta totuuteen eli tuodaan evankeliumin totuus esille niin kuin se on kirjoitettu mutta ei pakottaen vihastuksissa vaan lähimmäisen parasta ajatellen.

Pari sananpaikkaa,

San.27:6.Ystävän lyönnit ilmaisevat uskollisuutta, mutta vihamiehen suudelmat ovat petollisia!

San.12:1 Tietoa rakastaa, joka varoitusta rakastaa, mutta järjetön on se, joka vihaa nuhdetta!

Jumalan sanan tarkoitus on pelastaa ihminen kadotukselta ja sana ei tunnu aina mukavalta kuulla varsinkaan silloin kun se osoittaa ihmisen syylliseksi mutta se saa aikaan synnintunnon jonka kautta ihminen voi tehdä parannuksen. Ilman synnintuntoa ei ihminen edes parannuksen eteen joudu. Eli on todella tärkeää julistaa sanaa niin kuin se on kirjoitettu eikä muuttaa sitä ihmisen korvasyyhyyn sopivaksi. vihamies ei halua ihmistä synnintuntoon ja parannuksen eteen vaan vihamiehen mielistelyt sulopuhein kuiskivat ihmisen korvaan et sinä ole väärin tehnyt jatka vain samaa rataa.

1.Pie.2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen!

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2010 21:23

lähtökuoppa kirjoitti:toni l mainitsi viestissään sen, että on rakkaudettomuutta olla kertomatta Totuutta. Sen (Totuuden) voi jakaa monella lailla. Kyllä on mielestäni rakkautta kertoa Totuus ihmisille (vaikka itse olen hieman ihmispelkoinen sen kertomisen suhteen). Kuitenkin, Totuudella voidaan myös satuttaa.. omalla kohdallani on niin käynyt. Eräs mies oli puhumassa kotikokouksessa vesikasteesta. Tämän puheen jälkeen kysyin häneltä vilpittömästi kysymyksen, voinko kastaa lapseni (odotin ensimmäistä lasta). Olin itse lapsena kastettu ja saanut käydä uskovien kasteella kun siitä asiasta Herra oli alkanut puhumaan. En kuitenkaan tiennyt, miten menetellä oman syntyvän lapsen kanssa, koska en ollut joutunut asiaa miettimään ja se oli alkanut vaivata mieltäni odotusaikana.
Kysymykseni jälkeen tämä mies vihastui. Hän alkoi sättimään, aionko kastaa lapseni kuin metodistit ja alkoi pakottamaan heti omalle kannalleen. Hän käytti henkistä väkivaltaa ja tuntui, että minun henkeni tai Henki minussa lähes 'tapettiin'. Hän alkoi 'rukoilla' puolestani ja koin hengessä, kuinka ahdettiin lasipulloon siitä ahtaasta kaulasta sisälle ja lopuksi laitettiin korkki päälle. Uskova sisar oli seurannut tätä tapahtumaa sivusta ja rukoillut, että kestän sen käsittelyn.
Kun nimenjulkistuspäivä tuli, lasta ei kastettu. Herra oli kertonut, että asia, josta mies oli puhunut oli oikea. En voinut hylätä sitä Totuutta, jonka hän oli kertonut, vaikka hänen toimintatapansa oli kova ja kylmä ja tunteeton. Kuitenkin, oliko hänellä rakkautta jakaa Totuus siten, että hän olisi tuonut saman asian Herran armon kautta ja antanut kasvunaikaa.

Petri FB oli laittanut sellaisen raamatunpaikan, joka itselläkin oli mielessä. että vaeltaisimme aina samaa tietä. :toghether: Ovatko uskonsisaret ja uskonveljet kanssamme samalla taipaleella, vaikka sanoma, joka tuodaan ei ole mieluinen, tuodaan taitamattomasti ja vielä jos sanoma onkin lisäksi oikea.


Tämä kertomasi mies ei toiminut oikein, se on ihan selvä. Hän ei edes toiminut totuudessa, vaan lihan kiivaudessa sekä lihallisen "oikeaoppineisuuden" vallassa.

Gal 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

2 Tess 2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

Jaak 3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.

1Joh 3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.

Efes 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Raamattu opettaa totuuden ja rakkauden olevan yhtä. Totuus ilman rakkautta on kuin ruoska, joka viiltää syviä haavoja lähimmäisen sydämeen. Rakkaus ilman totuutta on kuin lipevä ja mielistelevä ihminen, joka puhuu kaikille kauniisti heidän korvasyyhyjensä mukaan.

Uskovan elämässä tulisi vaikuttaa Jumalan rakkaus, joka elää totuuden mukaan ja puhuu totuudesta rakkauden kautta. Katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessä on totuuden puhumista vastaan. Kertomasi mies oli uskovien kasteen lahkohengen ja kiivauden vallassa, ei Jumalan rakkauden siksi hänen sanansa ja toimintansa saa aikaan syviä haavoja lähimmäisten sydämessä. Totuus ilman rakkautta ei kykene näkemään toisen kasvuvaihetta ja siksi totuudella lyövä rakkaudeton uskova saa paljon pahaa aikaa ja koittaa pakottaa toisia siihen mihin saakka he eivät ole vielä kasvaneet tai ymmärtäneet jotakin asiaa.

Vesikaste uskoon tulemisen jälkeen on Raamatullinen kaste ja lapsikaste ei ole. Jos joku ei sitä ymmärrä, niin pakottaminen ja sättiminen on lihan teko, eli uskonnollis-sielullista toimintaa.

Olemme siinä mielessä samalla taipaleella, että olemme uskovina kaikki saman Isän lapsia. Valitettavasti kaikki uskovat eivät kykene aina olemaan samassa yhteydessä se johtuu monesta seikasta, eri herätysliike jossa ollaan lahkohengessä eikä siten voida olla muiden kanssa tekemisissä, loukkaantunut syyttä tai syystä kantaa katkeruutta, joku uskova ajaa toisen pois yhteydestä, anteeksiantamattomuus.

Jumala ei mielisty sellaiseen "totuuteen", joka tuodaan esille kiivaus tai katkeruus sydämessä. Jumala ei myöskään mielisty siihen jos joku kerää ympärilleen muita "totuudella" jossa ihminen on katkera tai kiivaudessa muita kohtaan. Taitamattomuus on eri asia, jos taitamaton ei ole katkera tai lahkohengessä ja taitamattomasti tuo esille Jumalan sanan totuutta kasvamattomuuden ja oman rikkinäisyytensä tähden. Jumala kyllä kasvattaa tällaista taitamatonta kasvamaan oikeaan suuntaan ja ajan kanssa hän oppii taidollisuutta. Kovasydämisellä sekä katkeralla uskovalla on edessään vain yksi tie, eli parannuksen ja anteeksiantamuksen tie.

Eräs asia on mielenkiintoinen. Minä olen myös kokenut joidenkin uskovien kohdalla painostusta sekä väärää toimintaa. Siitä huolimatta he eivät kyenneet minua satuttamaan niin, että olisin ajautunut pois uskosta tai mennyt mukaan sille polulle, jolle he minua olivat työntämässä. Jumala kykenee varjelemaan ja auttamaan meitä myös silloin kun joku satuttaa ja lyö meitä. Myös meistä jokainen on satuttanut jotakin, mutta Jumala auttaa heitäkin.

Uskon alkuvaiheissa uskova eksyy herästi lakihenkiseen vaiheeseen, jossa hän käyttää totuutta lyömäruoskana, jolla hän ruoskii muita haavoille. Jotkut jäävät tähän tilaan, mutta onneksi monet saavat Jumalan armosta kasvaa ohi tuon vaiheen kohti tervettä ja armollista uskon elämää, jossa vaikuttaa Jumalan armosta Jumalan rakkaus ja totuus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 16. Joulu 2010 23:05

sen verran, kasvunajan antamisesta esimerkkinä raamatussa voisi olla.. (siinä kyllä taidetaan puhua mielenmuutoksesta):
Matteus 21:
28Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'. 29Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni. 30Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään. 31Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.

ensimmäinen poika meni jäljestäpäin ja teki isänsä tahdon.
samaa voisi ajatella siitä, kun joku kuulee Totuuden sanan. Sitä ei välttämättä oteta heti vastaan. kuitenkin.. jäljestäpäin voi tulla katumus ja mielenmuutos. tässä olisi se kasvuaika.
on noussut ajatuksiin sellainen, harvoin tulee ajatelleeksi, että myös se, joka julistaa Totuuden sanan tarvitsee kasvuaikaa kuten kuulijakin. sillä Jumala antaa kasvun.
1korinttolaisille 3:
5Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. 6Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 7Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. 8Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 9Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. 10Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
lähtökuoppa
 

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2010 23:24

lähtökuoppa kirjoitti:sen verran, kasvunajan antamisesta esimerkkinä raamatussa voisi olla.. (siinä kyllä taidetaan puhua mielenmuutoksesta):
Matteus 21:
28Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: 'Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani'. 29Tämä vastasi ja sanoi: 'En tahdo'; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni. 30Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: 'Minä menen, herra', mutta ei mennytkään. 31Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen". Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.

ensimmäinen poika meni jäljestäpäin ja teki isänsä tahdon.
samaa voisi ajatella siitä, kun joku kuulee Totuuden sanan. Sitä ei välttämättä oteta heti vastaan. kuitenkin.. jäljestäpäin voi tulla katumus ja mielenmuutos. tässä olisi se kasvuaika.
on noussut ajatuksiin sellainen, harvoin tulee ajatelleeksi, että myös se, joka julistaa Totuuden sanan tarvitsee kasvuaikaa kuten kuulijakin. sillä Jumala antaa kasvun.
1korinttolaisille 3:
5Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. 6Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. 7Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. 8Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 9Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus. 10Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.


Otit esille tosi hyvän näkökulman. Muistan kun aikoinani eräs uskova oli eräässä kokouksessa, jossa julistin sanaa. Hänestä tuli hyvä ystäväni ja hän soitteli minulle usien ja kyseli koko ajan ja janosi tietää Jumalan sanasta aina vain lisää ja lisää. Sitten erään kerran sanoin hänelle, että olin opettanut eräässä asiassa väärin häntä ja pyysin anteeksi ja kerroin sen miten se asia oikein oli.

Tämä ystävä loukkaantui ja suuttui minulle ja veti välit poikki minuun. Hän ei antanut minulle kasvuaikaa, eikä antanut anteeksi. Herra siunatkoon häntä siellä missä hän onkin. On myös niinkin, että hyvin usein sananjulistajilta tai opettajilta vaaditaan liikaa tai jotkut vaativat täydellisyyttä, eivätkä anna anteeksi.

Mutta on myös niin päin, että jotkut sananjulistajat tai opettajat vaativat liikaa muilta eivätkä kykene antamaan muille aikaa kasvaa Herrassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: rakkautta on - antaa kasvunaikaa

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 22. Joulu 2010 22:15

toisessa ketjussa oli mainittu esimerkki rikkakasveista ja taimista? pienellä taimella on juuret, hänen (uskovan) juuret on Herra. vaikka tällainen pieni taimi on vasta alussa kasvussaan, hänellekin on annettu Herra sisimpään. sen tähden Herra on mahdollinen pienen taimen kautta puhumaan suuria.
KuvaKuvaKuva
lähtökuoppa
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa