Kantakaa toistenne kuormia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja Herman » 18. Touko 2012 09:36

Kantakaa toistenne kuormia, niin te täytätte Kristuksen lain (Gal.6:2)

Elämme synnin rikkomassa maailmassa, jossa jokainen ihminen on joutunut synnin pettämänä kärsimään enemmän tai vähemmän. Sanonta "painaa kuin synti" kuvailee osuvasti minkälainen taakka synti on ihmiselle. Kristus tuli vapahtamaan meidät tästä kärsimyksestä ottamalla rangaistuksen päällensä, jotta meillä olisi rauha. Hän kantoi syntiemme taakan, ja kun otamme Hänet vastaan, kantaa Hän sitä puolestamme joka hetki.

Kun Jeesus kutsuu meidät seuraajikseen, tulee Hän asumaan sydämiimme Pyhän Henkensä kautta, ja tahtoo sitten käyttää meitä astioina joiden kautta Hän saa elää ja toimia. Hänen käytössään olemiseen liittyy siis hyvin vahvasti tämä ulottuvuus, että me otamme Kristuksessa päällemme toisten ihmisten synnit ja kannamme heidän raskaat taakkansa Jumalan antamin voimin.

Jos Jumalan Henki saisi valaista meidät itsemme läpikotaisin, ja osoittaa meille kaiken vääryyden mitä meissä jokaisessa on, ei kukaan meistä kestäisi. Hän kuitenkin näkee aina meidät paljastettuina. Siltikään Jumala ei ole joka hetki meitä syyttämässä ja viemässä parannuksen paikalle, vaan pitkämielisesti Hän odottaa, että olisimme valmiita ja tahtoisimme myös itse tulla asioiden kanssa valkeuteen. Meillä tulisi olla sama mieli suhteessa lähimmäisiin.

Joskus voimme ikäänkuin kulkea lakikirja kädessä ja kuin automaattisesti osoittaa sieltä kaikki lähimmäistemme virheet, ihan hyvällä a vilpittömällä tarkoituksella. Mutta tämä ei kuitenkaan välttämättä nouse Jumalan elämästä ja ajatuksista. On ehkä asioita toisen sydämessä, joita emme itse näe mutta jotka Jumala tietää, joiden vuoksi toinen ei sillä hetkellä vain pysty tekemään parannusta, vaikka vilpittömästi Jeesusta tahtookin seurata. Silloin Jumalan mieli on kantaa toisten kuormia, rakkaudella joka peittää syntien paljouden (1.Piet.4:8). Ehkä silloin Herra kutsuu meitä Danielin tai Nehemian tavoin tunnustamaan toisten synnit ikäänkuin ominamme, ja vain kantamaan heidän kuormiansa näin täyttäen Kristuksen lain. Uskon, että tarvitsemme tätä mieltä todella paljon tässä rikkinäisessä ja synkässä maailmanajassa, myös ja ennenkaikkea uskovien veljiemme ja sisariemme keskuudessa.

Jospa saisimme Kristuksen mielenlaadun ja näkökyvyn, niin että tämä rakkaus voisi tulla meissä todeksi! Kiitos ja ylistys Jumalalle, joka haluaa meidät viedä tähän siunattuun tilaan, jossa ainoastaan meillä on keskinäinen yhteys ja Jumalan rakkaus tulee todeksi ja näkyväksi keskellämme.

Kaikkia teitä siunaten! :)
Herman
 

Re: Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja Herman » 18. Touko 2012 22:16

1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.

16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.


Korostin lihavoimalla muutaman jakeen, joista ilmenee väkevästi ja selkeästi mitä toisten kuormien kantaminen tarkoittaa. Opetuslasten jalkojen peseminen oli esikuvallista, ja jakeesta 10 ilmenee kuinka se puhuu meille hengellistä kieltä synneistä puhdistumisesta. Me olemme "kylpeneet" saadessamme "uudestisyntymisen peson" (Tiit.3:5), eli kun Jeesuksen veri puhdisti meidät synneistämme ja siirryimme Hengen uudistumisen kautta pimeyden valtakunnan orjuudesta Jumalan kirkkauden valtakunnan lapsiksi, vanhurskaiksi Jeesuksen uskon kautta. Mutta "jalkamme likaantuvat" edelleen, sillä Sanan mukaan myös vanhurskaat saattavat langeta (esim. Snl.24:16). Siksi tarvitsemme "jalkojen pesua" jatkuvasti. Jeesus pesee meidän jalkamme, asettuen alhaisimman palvelijan tasolle meidän edessämme, vaikka kaiken oikeuden ja järjen mukaan meidän pitäisi olla sillä tasolla suhteessa Jumalaan. Tällainen Jumala meillä on, nöyrä ja hiljainen sydämeltään, ja Hänen rakkautensa on jotain mitä alhaisinkin ihminen voi ottaa vastaan sillä se tulee vielä häntäkin alemmalta tasolta.

Mutta Jeesus jatkaa, että niinkuin Hän on tehnyt, niin tehkää tekin. Eli meidän tulee samalla tavalla asettua alhaisimman palvelijan asemaan, suhteessa lähimmäistemme ja heidän "likaisiin jalkoihin". Hoitokeinoksi meille annetaan "saavi ja rätti". Kun alamme pesemään likaisia jalkoja, tulevat jalat puhtaiksi mutta meidän omat kätemme likaantuvat. Tätä on toisten kuormien kantaminen eli Kristuksen lain täyttäminen. Me olemme valmiita ottamaan toisten likaisuuden omiin käsiimme, ilman minkäänlaista tuomiota tai syytöstä. Sillä eihän palvelija voi muuta olla kuin nöyrä ja hiljainen, ja pitää vain huoli siitä, että palveltava tulee puhtaaksi.

Tämä ei ole uskonelämän helpoimpia juttuja, mutta oikeastaan koko uskonelämässä on pohjimmiltaan kyse ainoastaan tästä. Sillä tämä on Kristuksen lain täyttämistä. Sen uuden käskyn, jonka Jeesus antoi: "Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne" (Joh.13:34).

Onko uskonelämämme tämän käskyn täyttämistä, vai jotain muuta? Koetelkoon kukin itseänsä, ja antakoon tämän käskyn tulla uudella tavalla eläväksi ja todeksi. Itse olen ensimmäisenä tekemässä parannusta, Pyhä Henki siinä auttakoon.

"Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." (Joh.13:35)

Siunausta kaikille! :)
Herman
 

Re: Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja Puolesta » 22. Touko 2012 11:33

Minulle tuli mieleen sellainen asia, jota olen useaan otteeseen miettinyt. Painaako sellainenkin synti ihmistä, jota hän ei tiedosta synniksi.

Onhan ihmisiä, jotka eivät usko Jumalaan, eivätkä tiedä mikä kaikki on syntiä. Painaako synti silloinkin? Onko kellään kokemusta siitä? Onko täällä ketään uskovaa, joka ennen uudestisyntymistään on ollut synnin painama, vaikka ei ole sitä ymmärtänyt.

Painaa synti ainakin sen aiheuttamien seurausten kautta. Synnillähän on aina seuraus jo tässä aikakaudessa.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja Puolesta » 22. Touko 2012 11:41

Mieleni on tällaisissa asioissa ollut jo pitkään, koska näen kaikkialla ihmisten kapinan kristinuskoa vastaan. Olen huomaavinani, että suurin syy tähän on epäjumalanpalvelus, jota uskovat harjoittavat. Jumalan henki ei ole mukana toiminnassa ja sitten se usko muutetaan sen kautta järkeilyksi ja sellaisiksi tavoiksi tai rituaaleiksi. Tässä suomen kansassa on vähän niitä, jotka tietävät millainen elävä Jumala on ja vielä vähemmän niitä, jotka tuntevat elävän Jumalan.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Touko 2012 11:55

Ihminen voi paaduttaa sydämensä syntien edesssä tai juo viinaa niin synnin tekemisestä tuleekin iloinen ja hyvä asia, kylläkin vain siksi aikaa kun humalatila vaikuttaa. Psykopaatti ei kait välitä mitä tekee kun hänellä on omat katalat sääntönsä ja pahuus on saanut lähes täyden vallan hänen sydämessään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja Herman » 22. Touko 2012 12:23

Puolesta, minä uskon että synti painaa vaikka sitä ei tiedostaisikaan. Siksi niin monella ihmisellä tänä päivänä on niin paha ja taakoitettu olo. Muistelen muutamia vuosia ennen uskoontuloa, niin selvästi näen jälkeenpäin että olin synnin ja synnintunnon taakoittama vaikka silloin sitä en ymmärtänyt (ennenkuin Jumalan Henki ja Sana sen minulle valaisi). Kiitos Jumalalle, että meillä on Vapahtaja joka kantoi syntimme! :)
Herman
 

Re: Kantakaa toistenne kuormia

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2012 09:28

Tuli mieleen tämä jae: "Heidän kasvojensa hahmo todistaa heitä vastaan; syntinsä he tuovat julki niinkuin sodomalaiset, he eivät niitä salaa. Voi heitä! Itsellensä he pahaa tekevät (Jes.3:9)." Eihän synti ole kiellettyä meiltä ihmisiltä Jumalan takia, vaan koska Jumala tietää, että synti vahingoittaa meitä itseämme. Olin itse ainakin ennen Jeesuksen uhrin vastaanottamista ahdistunut, niinkuin Raamatussa sanotaankin. "Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee (Room.2:9)..." Mutta jos ei tee pahaa, eli elää Jumalan rakkaudessa, niin koittaakin kirkkaus ja kunnia ja rauha :) Sen jokainen saakin kokea ottaessaan Jeesuksen vastaan. Ennen Jeesusta kaikki teot lähtevät meistä itsestämme; omasta sydämestä, joka on todella petollinen, koska se on synnistä syntynyt. "Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen (Jer.17:9)." Mutta Jumala antaa tämän kivisydämen murtua kokonaan ja tilalle rakkautta sykkivän lihasydämen :hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 32 vierailijaa

cron