Flow

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 01. Huhti 2013 13:45

Aihe johon on pakko tarttua,,kuten olen todennut itsestäni tällä foorumilla ,että ehkä viimeisenä maailmassa olisin minä ansainnut sen armon ,jonka Jumala on minuun asettanut eli koen asiat ,kuten raamatussa kerrotaan täsmälleen siis näyt ja suora puhe ,,olisi niin paljon kerrottavaa ,mutta koska sekin saattaa aiheuttaa riitaa ja jopa jonkinlaista kateutta niin varovasti aukaisen asiaa.Mutta tämä flow ja mikä tahansa asia ,joka tulee Raamatun ulkopuolelta niin sanon älkää edes aloittako lukemaan moisia ns viisauden oppeja.Lukekaa vaikka Aku Ankkaa se aika mikä Raamatun luvulta jää.Ja tässä tulee esim omalta kohdalta .Aloitin lukemaan ja etsin kaikkia mahdollisia Raamatusta eroitettuja kirjoituksia sieltä Raamatun alkuajoista ihan n muutama sata jkr.Into oli lähes huikea siis omassa lihassa ja sitte hiljalleen sydämmeen nousi kysymys ??? Onko tämä oikein lukea sitä mikä on eroitettu Raamatusta ,,,no siinä alkoi Jaakobin paini ku yritin omalla järjellä selittää Pyhälle Hengelle ,että oliko Nikean aikaan tai muissa vastaavissa kokouksissa oikeita ihmisiä tekemässä päätöksiä ja miten tarkalleen kaik saattoi mennä just oikein sillä apogryfi kirjoissa oli jossain kohdissa ihan järkevän tuntuista tekstiä ja toisaalta jokin ut ajan kohta lähes kumosi toisensa Esim Jeesuksen kohtalosta päättäneiden Rooman ylimpien eräiden henkilöiden kohtalo.Luin ja luin ja sitte loppui kerta rysäyksellä lukeminen kun vieressä seisova näkymätön henkilö sanoi rauhallisesti ,että ,,,,Tee selvä ero totuuden ja valheen välillä .Siis kuiva paperi on hyvä takan sytyke ja sitä riitti ihan mukavasti .Raamattu on tuossa sängyn vieressä makkarin yö pöydällä ja kulkee mukana ainoana totuuden lähteenä loppuun asti ,eikä mikään muu.Toivottavasti tämä antaa myös jollekkin muulle samanlaisen olon .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Huhti 2013 21:46

Olen siinä samaa mieltä, että hengelliseen elämään on paras ammentaa vain Raamatusta.
Mutta itselläni erilaisten kirjojen ja tieteellisten tutkimusten parissa pakertaminen on tämän hetkistä työtä. Uskovana tietenkin niissä olevat maallisiin tarkoitetut asiat yhdistyvät myös hengellisiin, kuten yleensäkin varmaan ihmisillä arkipäivän työssä kohdatut asiat puhuttelevat myös hengellistä ihmistä. Minulle ei ainakaan ole mahdollista täysin erottaa maallista työtä uskonasioista, vaan ne kulkevat aina yhdessä...
Mietin vain sitä, että varmaan puusepän on mahdollista kertoa esimerkkejä hengelliseen elämään siitä työstä, mitä hän tekee. Jumalahan voi puhutella ihmistä vaikka minkä lentävien sahanpurujen kautta ;gladly: Onko myös esimerkiksi psykologin mahdollista tuod omasta maallisesta työstään esimerkkejä hengellisen elämän alueelle? Tai vaikkapa hoitotieteen tutkijan? Ehkä niistä pitäisi puhua vain toisille saman alan uskoville, jos käsitemaailma kuitenkin viittaa jonnekin hämärän rajamaille... :think2:
Paras varmaan on aina puhua Raamatun asioista Raamatun käsitteillä. Ne ainakin ovat kaikille uskoville yhteisiä käsitteitä :hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Flow

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Huhti 2013 22:42

En ole koskaan varmaan kokenut mitään flow:ta :) ihan oikeasti, tuo käsite ajan ja paikan menettämisestä... noup... olenkohan outo, mutta minulle ihan vieras juttu kokemuksena.

Koen kyllä vahvasti Pyhän Hengen läsnäoloa rukouksessa tai jos Jumala vetää rukoukseen, tai jos kiitän ja ylistän... mutta kyllä ajan ja paikantaju on ihan tallella ja se ei ole mitään mikä olisi minusta itsestäni, se johtuu siitä, että Pyhä Henki on yhteydessä taivaaseen päin. Oikeastaan mitä voimakkaampi yhteys Jumalaan tai että pitää huolta Jumalasuhteestaan eikä uppoudu kiireisiin ja maallisiin asioihin, sitä pienempi on minän tahtotila, ei ole omia pyrkimyksiä tai tavoitteita.

Jumalan Henki, ei ole minusta lähtöisin, se on minussa. En elä minä vaan Kristus minussa.
lonelyrider
 

Re: Flow

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 02. Huhti 2013 09:10

Kannattaa erottaa termit flow ja transsi toisistaan.

Transsi liittyy new age -uskontoon ja joogaan. Sellaista tilaa en minä kristittynä ihmisenä halua tavoitella.
Transsista muutamalla sanalla täällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Transsi

Flow-tila liittyy minulla musiikin tekemiseen ja sen harjoitteluun. Joskus uppoan sisälle musiikkiin ja muut ajatukset lakkaavat pyörimästä päässäni. Joskus taas keskittyminen on vaikeaa, ja mieli harhailee milloin kauppalistoissa ja kotitöissä... Itse ajattelen flow-tilaa juurikin keskittymisen ja luovuuden tilana. Samanlainen tila voi olla joskus ylistäessä tarpeeksi keskittyneesti. Ajan- ja paikantaju(kin) voivat hämärtyä tai unohtua. En tunne yhtään taidepuolen ihmistä, joka ei tekisi mieluummin duunia flow-tilassa kuin stressaantuneena satamiljoonaa ajatusta päässään! Ajattelen itse (kokemusteni kautta), että flow-tila on hyvin samankaltainen kuin Pyhän hengen virrassa eläminen. Maallisetkin, uskomattomat ihmiset, voivat päästä flow-tilaan. Itse en osaa kuvata siitä mitään, koska olen ollut koko ikäni uskossa. Flow-tila ei ole kuten transsi eli sumentunutta ajattelua! Nämä kaksi termiä ovat eri asioita. Vähän sama, jos puhuisi puurosta ja kasvissosekeitosta. Kumpikin ovat nestemäisiä ruokia mutta silti täysin eri asioita!
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2013 10:19

lara.tomb.raider kirjoitti:Kannattaa erottaa termit flow ja transsi toisistaan.

Transsi liittyy new age -uskontoon ja joogaan. Sellaista tilaa en minä kristittynä ihmisenä halua tavoitella.
Transsista muutamalla sanalla täällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Transsi

Flow-tila liittyy minulla musiikin tekemiseen ja sen harjoitteluun. Joskus uppoan sisälle musiikkiin ja muut ajatukset lakkaavat pyörimästä päässäni. Joskus taas keskittyminen on vaikeaa, ja mieli harhailee milloin kauppalistoissa ja kotitöissä... Itse ajattelen flow-tilaa juurikin keskittymisen ja luovuuden tilana. Samanlainen tila voi olla joskus ylistäessä tarpeeksi keskittyneesti. Ajan- ja paikantaju(kin) voivat hämärtyä tai unohtua. En tunne yhtään taidepuolen ihmistä, joka ei tekisi mieluummin duunia flow-tilassa kuin stressaantuneena satamiljoonaa ajatusta päässään! Ajattelen itse (kokemusteni kautta), että flow-tila on hyvin samankaltainen kuin Pyhän hengen virrassa eläminen. Maallisetkin, uskomattomat ihmiset, voivat päästä flow-tilaan. Itse en osaa kuvata siitä mitään, koska olen ollut koko ikäni uskossa. Flow-tila ei ole kuten transsi eli sumentunutta ajattelua! Nämä kaksi termiä ovat eri asioita. Vähän sama, jos puhuisi puurosta ja kasvissosekeitosta. Kumpikin ovat nestemäisiä ruokia mutta silti täysin eri asioita!


Tämä flow-tila on vain synonyymi ja 2k -luvun hieno sana wanhalle sanalle eli kyse on täysillä keskittymisestä.

Kun teet mitä vain mielenkiintoista mistä pidät niin uppoudut sen tekemiseen niin että ajantaju katoaa ja on vain sinä ja se asia mitä teet ja muu ei yllä mieleesi. Käsittääkseni tästä on kyse ja on keksitty että flow sana kuulostaa coolimmalta kuin täysillä keskittyminen.

Haluatko flown?

Osta 2KG pottuja
Hyvä kuorinta veitsi

Yhdistä veitsi perunaan ja älä vastustele vaan anna vaistojen voittaa. Jos sinulla ei ole muita häiriötekijöitä ja olet yksin niin veikkaan että noin 3-5 perunan jälkeen olet flow tilassa ja vaimokin kiittää kun potut valmiina :-P
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Flow

ViestiKirjoittaja JoKi » 02. Huhti 2013 13:15

Taitaa vissiin tuo termi olla vanhempi kuin 2000-luvulta.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Flow

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Huhti 2013 16:29

Voiko Pyhän Hengen läsnäoloa kuvailla kuten maallisia kokemuksia? Sitä mietin... minun on jotenkin vaikea käsittää, että niin voimakas kokemus, jota minulla ei ole koskaan elämässäni ollut ennen Jumalan tuntemista, joka tulee yhteydestä Jumalaan, että sellaista voisi ihminen omassa itsessään kokea.

Siis ei siinä taju hämärry, vaan se on Hengen läsnäolo! Ei sitä voi edes kuvailla, jotain suurta rakkautta, joka valtaa koko Hengen täyteydessään, ei pelkästään tunnu sydämessä vaan... tietääkö kukaan mistä puhun yleensäkään ja miksi sitä on vaikea edes ymmärtää, että siitä voisi saada samankaltaista kokemusta maallisten tunnekokemusten rinnalla?
lonelyrider
 

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Huhti 2013 17:39

Olen jo aiemminkin sanonut, että flow-käsitteen rinnastaminen Hengen virtaan oli aika huonosti onnistunut :D Lonelyriderin viimeiseen kirjoitukseen liittyen luin tänään tuolla bussimatkoillani ekaa korinttolaiskirjettä, jossa sanotaan, että ei pitäisi hengellisistä asioista puhua inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla (2:13).

Mutta Murpatin perunankuorimisflow on kyllä niin hyödyllinen, että Murpatti on tervetullut meillekin flow-elämyksiään harjoittamaan ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2013 17:54

Aamu-Usva kirjoitti:Olen jo aiemminkin sanonut, että flow-käsitteen rinnastaminen Hengen virtaan oli aika huonosti onnistunut :D Lonelyriderin viimeiseen kirjoitukseen liittyen luin tänään tuolla bussimatkoillani ekaa korinttolaiskirjettä, jossa sanotaan, että ei pitäisi hengellisistä asioista puhua inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla (2:13).

Mutta Murpatin perunankuorimisflow on kyllä niin hyödyllinen, että Murpatti on tervetullut meillekin flow-elämyksiään harjoittamaan ;gladly:


En jaksa uskoa saavani flowta virtaamaan ku vaan just tietyssä keittiössä ja tietyn ikkunan alla, jos siihen liittyy niinkin maallisia aspekteja kun kuoriminen. Vähän sama ku feng shui mutta perunoilla ja flowlla tiiätkös? :D

Jos joku kuorii ne ja tekee ihanaa ruokaa voin tulla mielelläni hätätapauksessa ripottelemaan flowtani notkuvan padan äärelle :D

unohtunut ja salainen Wanha flow sanonta: "Työläs flow nälkäsellä , kyllänen virtaa parhaiten" :cool:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Flow

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Huhti 2013 18:13

Mun täytyy sanoa, että kyllä nyt on flow:t kaukana... kun maha kipeenä, sairastumassa tietenkin, yritän tehdä näyttösuunnitelmaa... oksettaa ja näpytän jotain ihan muuta kuin näyttösuunnitelmaa... kuten tännekin... "tiedän mitä pitäisi tehdä... tahto on vaan niin heikko" ;) Ei uppoutumista sitten nimeksikään :D
lonelyrider
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron