Flow

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Flow

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Touko 2012 10:05

Luin yhden kirjan positiivisesta psykologiasta ja se toi taas eteeni flow-käsitteen. Käsitehän tarkoittaa virtaa ja psykologiassa sillä tarkoitetaan erittäin miellyttävää uppoutumisen tilaa, jossa ihminen ikäänkuin yhtyy täysin tekemäänsä asiaan. Itse olen kokenut flowta esimerkiksi ratsastaessani, tutkimuksessa päätelmiä tehdessäni ja joskus työssäni. Niiden hetkien jälkeen saa taas uutta intoa tekemiseen; pääsee siihen sisälle. Mutta tämä on siis vain sielullisella alueella.

Jumala puhuikin minulle todella tavoittelemisen arvoisesta flowsta, eli Pyhän Hengen virrasta. Siinä pätee sama teoria kuin sielullisessa flowssa, mutta siitä on hyötyä kaikkeen; niin nykyiseen kuin tulevaankin elämään. Ensimmäisenä aiheesta tuli mieleen ihana laulu: " :musics: Lähde Jumalan pulppuaapi, virta Herran täynnä on... :musics: "

Kun Hengen virta vie ja hengellinen ihminen antaa sen viedä, saavuttaa flown, niin käy juuri niinkuin psykologia flowsta puhuu: eilinen ja tuleva unohtuu, ajatukset ovat yhtä tekemisen kanssa, siinä hetkessä ei ole huolia ja murheita. Näitä Hengen flow-kokemuksia voi olla rukouksessa, evankelioidessa, luonnossa, kaupungin ruuhkissa, keskusteltaessa, kirjoittaessa, milloin vain. Se on Pyhän Hengen täyteyttä.

" :musics: Luota Jumalaan, virta saapuu Temppelistä Karitsan... :musics: " Laulussa jatketaan ja Hesekiel puhuu tuosta virrata, jossa vettä on ensin nilkkoihin asti, sitten polviin asti, sitten lanteisiin asti, mutta sitten niin paljon, että virta vie mukanaan jos sen poikki yrittää kulkea. Ihana Hengen virta Karitsan Temppelistä!

" :musics: Armo taivahan laskeutuupi, rauhas niinkuin virta on. :musics: "
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Flow

ViestiKirjoittaja todael » 16. Touko 2012 10:57

Itse suhtaudun unkarilaisen psykologi Mihály Csíkszentmihályin kehittämään "flow"-teoriaan erittäin varovasti. Wikipediassa sanotaan esim. että psykologisessa mielessä "flow" on : "..tila, jossa ihmisen tietoisuuteen saapuva informaatio on tasapainossa minän tavoitteiden kanssa."

psykologi Mihály Csíkszentmihályin kirjaa "FLOW -ELÄMÄN VIRTA" arvioidaan seuraavasti :

Unkarilaissyntyinen, Yhdysvalloissa asuva psykologian professori Mihaly Csikszentmihalyi kirjoittaa asiasta, joka menee viime vuosikymmeninä markkinoille tulvineita onnellisuus- ja menestymisoppaita syvemmälle: ilosta.

Mikä saa ihmisen tuntemaan iloa olemassaolostaan? Mitä ovat ne sisäiset kokemukset, jotka antavat elämälle merkityksen?

Csikszentmihalyi on yli kahdenkymmenen vuoden ajan tutkinut, millaisissa tilanteissa ihminen nauttii olemassaolostaan ja kokee syvää iloa. Tällaisista hetkistä, joita kirjoittaja kutsuu optimaalisiksi kokemuksiksi, syntyy flow -tila, jolle on tyypillistä intensiivinen keskittyminen ja tehtävään uppoutuminen: ajan kulu katoaa ja kaikki muu unohtuu.

Ihminen tuntee, että hänen kykynsä ovat täydessä käytössä, hän hallitsee tilanteen ja on ehjästi ja kokonaan oma itsensä. Flow - elämän virta osoittaa, että ilon ja elämän täyteyden kokemus, flow, on jokaisen tavoitettavissa, kun opimme asettamaan itsellemme sopivia haasteita ja tavoitteita sekä kontrolloimaan tietoisuuttamme.

Kyse on itsen, oman ainutlaatuisen minän löytämisestä ja vaalimisesta jokapäiväisessä elämässä.


Perimmillään Csíkszentmihályin teoria "flow":sta on menestysopillinen, ihmisen omia tavoitteita sekä tarkoitusperiä kohottava teoria, joka tällaisenaan on täysin Raamatun vastainen. Tämä teoria vahvistaa ihmistä - hänen omia tarkoitusperiään sekä päämääriään ("virta"-keskittymisen sekä huippuluovuuden kautta). Tällaista teoriaa ei voi suoraan johtaa Raamatun opetukseen Pyhän Hengen työstä meissä.

Pyhän Hengen työ meissä on muuttaa meitä Kristuksen kuvan kaltaisiksi. Siksi Hengen täyteys kohdistuu pyhityksen sekä Jumalan tahdon toteutumiseen elämässäni. Kyseessä ei ole "virta" (flow) joka tasapainottaa elämäni omien tavoitteiden kanssa. Henki ja liha ovat sodassa keskenään, ja siksi Jumalan Hengen työ kuolettaa lihaamme, ja pyhittää elämäämme Kristuksen ansion ja elämän kautta.

Itse elän Hengen täyteyden "aseman" en "tunteen" perusteella. Tämä tarkoittaa, että ymmärrän Raamatusta mitä Jumala on minulle tehnyt Kristuksessa (pelastanut, vanhurskauttanut, lunastanut, pyhittänyt) ja tämän Jumalan teon kautta elän uskossa Jeesukseen todeksi sen, että OLEN Kristuksessa Jumalan lapsi. Lapseuden asemasta puhutaan Raamatussa lapseuden henkenä. Olemme vapautetut orjuuden hengestä, ja nyt Jumalan lapsina omistamme Kristuksessa lapseuden hengen.

Jeesus sanoi : "Joh. 7:38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat." Pyhän Hengen virtojen elävä vesi juoksee Raamatun ilmoituksen kautta, jossa Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Jos "flow-"-ylittää tämän, tai tekee siitä luovuutta ja keskittymiskykyä vahvistavan "tilan" saatamme hyvinkin lipsahtaa pois Raamatun perustalta ja ajautua sielullisen tilan aikaansaamiseen, jossa keskittyminen (johonkin asiaan) itsessään valtaa itsemme. Tämä ei ole Pyhän Hengen täyteyttä, sillä Hengen täyteys ei ole "tunnetila" tai "keskittyminen" vaan se on asemallinen uusi elämä Kristuksessa, Jumalan armon ja totuuden mukaisena.

Itse olen hyvin varovainen rinnastamaan Hengen virrat "kokemuksellisiin tunteisiin". Tällä en kiellä sitä, etteikö asemamme Jumalan lapsina Kristuksessa olisi myös tunteiden tasolla koettavaa (ilo, rauha, elämän voima, tahdon aktiivisuus jne.), mutta se ei ole SEN perusta. Tunteet eivät ole perusta, vaan Kristuksessa olevasta asemastamme esiintulevaa, todeksi elämässämme koettavaa Jumalan rakkautta ja armoa.

Omassa rukouselämässäni Jumalan Henki innoittaa rukouksen ja vuodattaa sydämeeni asioita. Jumalan Henki antaa viisauden sanoja, joissa sydämeni kautta Herra antaa asioita joita määrätyissä tilanteissa Hän tahtoo kauttani jakaa. Koen Hengen täyteydessä iloa, rauhaa ja uskon voimaa Kristukseen. Luottamus ja lepo, jättäytyminen täysin Kristuksen varaan ovat itselleni vahvoja elämän kokemuksia Hengen täyteydestä. Jumala on myös avannut Sanaansa, niin että olen vain yhden jakeen lukiessani murtunut täysin. Ilman että olen itse yrittänyt ymmärtää tai keskittyä jakeeseen, Jumalan Henki on nostanut sen ja puhunut sen kautta suoraan. Nämä ovat kaikki Jumalan lapseuden asemaa Kristuksessa.

Jumalan Henki toimii kauttamme. Rukoilemme toistemme puolesta. Rukoilemme sairaiden puolesta. Julistamme Kristuksen voimaa ja valtasuuruutta veljiemme ja sisariemme ylle. Lohdutamme, ojennamme sekä rohkaisemme Jumalan Sanalla toinen toistamme. Jumalan lapseus Kristuksessa on veljesrakkaudessa elämistä ja toisia varten olemista. Kyse ei ole siitä mitä minä saan, vaan mitä Herra tekee muita varten minun kauttani.

Lyhyesti tällaista halusin jakaa..... jään mielenkiinnolla odottamaan muiden ajatuksia.

- todael :dance: :happy:

Fil. 4:4-7 "Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa! Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa."
todael
 

Re: Flow

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Touko 2012 12:28

Yhdyn todaelin kirjoitukseen. Lyhyesti vielä, minun mielestäni tuo "flow" on pimeyden henkivaltojen aikaansaamaa harhaoppia, muistuttaen jotenkin jooga-opetuksia. En nyt kuitenkaan kirjoita tämän enempää tästä aiheesta. Todael jo toi asian niin hyvin esille.
Viimeksi muokannut pekka päivämäärä 16. Touko 2012 12:30, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Flow

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Touko 2012 12:29

todaelilta hieno vastaus josta olen täysin samaa mieltä.

Kyse on itsen, oman ainutlaatuisen minän löytämisestä ja vaalimisesta jokapäiväisessä elämässä.


Uskon elämä Kristuksessa ei ole elämää itselle vaan Kristukselle. Ihmisen minä ei ole ainutlaatuinen vaan Kristus on ainutlaatuinen joka antaa ihmisen minälle mielenmuutoksen parannukseen ihmisen minän pahuudesta.

Muistaako joku mikä Raamatun kohta se oli missä Jeesus sanoi jotenkin niin että sanokaa ihmisille että te olette vain "....." palvelijoita. Olen koittanut etsiä kohtaa mutten löydä..

Gal.5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.


Gal.2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Flow

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Touko 2012 12:37

Löysin kohdan jota etsin.

Luuk.17:10 Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'"
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 16. Touko 2012 14:53

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 25. Elo 2013 16:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Flow

ViestiKirjoittaja todael » 17. Touko 2012 02:45

Merkillistä kyllä, huomaan muissakin foorumeissa että aihe jakaa mielipiteitä uskovien keskellä....

Itse palaan alussa kirjoittamaani tekstiin, ja totean että en voi yhtyä moiseen flow-teoriaan, vaikkakin se toimii luonnollisen keskittymisen keskellä, en voi tehdä siitä hengellistä lainalaisuutta miten Jumalan Henki toimii.

Me juomme pelastuksen lähteistä.... Messias on avannut elämän veden virrat, ja me saamme juoda Hänen hyvyydestään.

Joh. 4:13-14 “Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

Joh. 7:37-38 “Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."

- todael
todael
 

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Touko 2012 10:40

Todael taas kirjoitti tuossa niin hyvin tätä asiaa. Itsekin olen ehdottomasti sitä mieltä, että uskossa Jeesukseen meidän ei tule pyrkiä sellaiseen ns. "henkiseen kasvuun" ihmisinä, vaan siihen, että vanha ihminen pysyy kuolleena ja kuopattuna ja uusi ihminen (=Kristus meissä) elää. Ehkä tämä Pyhän Hengen täyteyden rinnastaminen psykologiseen flown käsitteeseen ei nyt ollutkaan sitten oikein hyvä :oops:

Mutta kirjoitelkaa aiheesta vielä ihmeessä lisää, jos jotain mieleen tulee..
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Flow

ViestiKirjoittaja todael » 17. Touko 2012 13:24

Aamu-Usva kirjoitti:Todael taas kirjoitti tuossa niin hyvin tätä asiaa. Itsekin olen ehdottomasti sitä mieltä, että uskossa Jeesukseen meidän ei tule pyrkiä sellaiseen ns. "henkiseen kasvuun" ihmisinä, vaan siihen, että vanha ihminen pysyy kuolleena ja kuopattuna ja uusi ihminen (=Kristus meissä) elää. Ehkä tämä Pyhän Hengen täyteyden rinnastaminen psykologiseen flown käsitteeseen ei nyt ollutkaan sitten oikein hyvä :oops:

Mutta kirjoitelkaa aiheesta vielä ihmeessä lisää, jos jotain mieleen tulee..


Jes. 12:2-4 "Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi." Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä. Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että hänen nimensä on korkea."

- todael :good2:
todael
 

Re: Flow

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Huhti 2013 12:37

Olen tässä paljon miettinyt sitä, että miten erilaisilla käsitteillä Jumalasta saa yleensä uskovien mielestä puhua... :think2: Opískellessani tulee useinkin sellaisia asioita mieleen, jotka liittyvät myös uskonelämään ja seurakunnan elämään. Esimerkiksi johtamisen opinnoissa tulee esiin paljon yleisiä asioita liittyen ihmisten ryhmäkäyttäytymiseen jne. Organisaatioteorioita luen nyt ja koko ajan mun aivoni työstävät lukemaani uskon ja seurakuntaelämän näkökulmasta :D Olen kuitenkin vähän tullut varovaiseksi näiden ajatusten esittämisessä paljon kenellekään, koska ne helposti ymmärretään väärin, koska käsitteet ovat ehkä jotenkin liian vieraita tai ne yhdistyvät johonkin new age -hömppään ihmisten mielissä :? Tämä flow oli yksi hyvä esimerkki huonosta käsitteestä käyttää uskon asioista puhuttaessa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa