Uskovien yhteys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Touko 2012 18:26

Lemmikin idean pohjalta avaan keskustelun uskovien yhteydestä. Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia aiheesta. Ja myös minkälaisia taustoja ja tilanteita uskonyhteyden suhteen kirjoittajilla itsellään on, oletko tyytyväinen srk-yhteyteesi, kaipaatko muutosta, jne...

Itse olen tällä hetkellä todella tyytyväinen. Kokoonnutaan pari kertaa viikossa piskuisen lauman kanssa (yleensä kokoontumisissa on 5-15 hlöä) aika vapaamuotoisesti, sen mukaan miten Pyhä Henki kokoontumisia johtaa. Yhteys ja yhdessäolo on tosi avointa ja aitoa, sellaista missä voi olla heikkona ja vajavaisena, langenneenakin ilman naamareita. Kokoontumiset venyy usein 6-7 tunnin mittaiseksi niin ettei edes huomaa, ja uskovien kasvun näkee oikein silmissä. Eikä ketään kiinnosta mihin kuulutaan vai kuulutaanko mihinkään, paitsi tietysti Jeesukselle :)

Saan olla tosi kiitollinen, että tällä hetkellä on näin hyvä tilanne, sillä monta vuotta kärsin tällaisen yhteyden puutteesta. Oli kyllä paljon seurakuntien toimintaa, mutta todellista yhteyttä ja aitoa kohtaamista vähän jos ollenkaan. Tämä heijastelee pitkälti uskovien hengellistä tilaa, sillä jos on Hengen tuli sydämessä niin ei voi olla tyytyväinen sellaiseen.

Mitä sitten voi tehdä? Ainakin huutaa Herran puoleen, ja anoa. Hänen tahtonsa on, että Hänen omansa ovat yhtä. Toinen mitä voi tehdä, on omalta osaltaan rakentaa yhteyttä jokaiseen veljeen ja sisareen. "Tee toisille niinkuin tahtoisit itsellesi tehtävän". Kaikki eivät valitettavasti silloinkaan tahdo todellista yhteyttä, mutta niitä jotka ovat otollisia Herralle, se varmasti koskettaa ja avaa sydämiä.

Sitten jos on mahdollisuuksia ja lahjoja, voi alkaa vaikka pitämään esimerkiksi kotonaan uskovien kokoontumisia. Siihen ei tarvitse kuin "2 tai 3" - aito ja todellinen Herran kohtaaminen pienessä porukassa on paljon siunaavampi ja rakentavampi kuin sadan ihmisen naamiaiset. Me aloimme vainoni kanssa tällä tavalla pitämään kokoontumisia, ja pikkuhiljaa yhteyteen johdattui lisää samanhenkisiä. Kiitos Jeesukselle!

Vielä lopuksi tahdon sanoa, että uskovien yhteys EI tarkoita eikä saa tarkoittaa ainoastaan 1-2 kokoontumista Jeesuksen nimessä, ja loppuviikon ollaan kun ei tunnettaiskaan toisia. Uskonyhteyden tulisi olla Jeesuksen perheen elämää, eli yhteyttä vaikka joka päivä. Tietenkään aina ei ole tarkoitus, eikä se ole mikään pakko että pitäisi koko ajan olla yhteyksissä, mutta tarkoitan että jos jollakin tarve niin voisi ihan koska vaan ottaa yhteyttä ja saada tukea ja kokea yhteyttä rinnallakulkevilta sisaruksilta. Esimerkiksi meillä on tämänhetkisessä elämäntilanteessa niin paljon tekemistä velvollisuuksissa (neljä lasta + molemmilla omat työt ja vielä sivutoiminen yritys) että ei niin paljoa ehdi ja pysty olemaan uskonystävien tavoitettavissa kuin itsekään tahtoisi, mutta koitetaan kuitenkin aina mahdollisuuksien ja voimien mukaan olla. Ja ollaan huomattu, että kun ottaa sellaisen asenteen, niin silloin itsekin saa tosi paljon. Herra on hyvä! :)
Herman
 

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja Lemmikki » 14. Touko 2012 18:41

Hieno kirjoitus, kiitos että selostit hieman pidemmästi. Olisin nimittäin muuten lukenut sinutkin niihin välinpitämätömiin kiireisiin uskoviin .. :(

Tätä aihetta olen kuitenkin puinut niin paljon etten tiedä tuleeko tästä nyt mitään. Alan olla hieman flegmaattinen aiheeseen nähden :(

Mielestäni olen kokeillut kaikkia keinoja niin paljon kuin nyt erakolle on mahdollista. Jostain syystä ihmisten on helppo pitää "pientä minua" sen verran alempi arvoisena, että huomaan pian hyväksi käyttöä ja muiden ehdoilla kulkemista. En jaksa sellaista. Olisi kiva joskus olla tasa-arvoinen ja vapaa, mutta vapautta koen vain yksinäni.

Joten srk-asia saa nyt olla sillä tolalla kuin sattuu olemaan :(
Jeesus on Rakas *** ישוע הוא המשיח
Lemmikki
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01. Touko 2012 20:54

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Touko 2012 23:15

Uskovien yhteys perustuu valkeudessa vaeltamiselle. 1.Joh.1.luvusta (ulkomuistista): 'Jos me vaellamme valkeudessa, on meillä yhteys keskenämme ja Jeesuksen veri puhdistaa meitä synnistä'. Mitä valkeudessa vaeltaminen sitten tarkoittaa?

Valo paljastaa, tuo esille asioita sellaisina kuin ne ovat. On siis kyse siitä, että tulemme esille sellaisina kuin todella olemme, aitoina itsenämme. Vain silloin meillä voi olla yhteys. Ja vain silloin Jeesuksen veri voi meitä puhdistaa. Jumalan Hengen valaistessa meitä, nämä molemmat toteutuu.

Keskinäinen yhteytemme EI siis perustu millekään samanmielisyydelle tai yhtäpitäville mielipiteille, opeille tai käytännöille - vaikka käytännössä niin usein ajatellaan ja toimitaan. Etenkin foorumeissa, joissa kanssakäyminen tapahtuu yleensä enemmän opillisten asioiden ympärillä, on vaarana tehdä niistä yhteyden mittapuu. Mutta myös "livenä" tämä on valitettavan yleistä.

(jatkan aiheesta ehkä huomenna, nyt väsyy käsi kännykällä naputellessa... Öitä kaikille :) )
Herman
 

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Touko 2012 23:16

Uskovien yhteys perustuu valkeudessa vaeltamiselle. 1.Joh.1.luvusta (ulkomuistista): 'Jos me vaellamme valkeudessa, on meillä yhteys keskenämme ja Jeesuksen veri puhdistaa meitä synnistä'. Mitä valkeudessa vaeltaminen sitten tarkoittaa?

Valo paljastaa, tuo esille asioita sellaisina kuin ne ovat. On siis kyse siitä, että tulemme esille sellaisina kuin todella olemme, aitoina itsenämme. Vain silloin meillä voi olla yhteys. Ja vain silloin Jeesuksen veri voi meitä puhdistaa. Jumalan Hengen valaistessa meitä, nämä molemmat toteutuu.

Keskinäinen yhteytemme EI siis perustu millekään samanmielisyydelle tai yhtäpitäville mielipiteille, opeille tai käytännöille - vaikka käytännössä niin usein ajatellaan ja toimitaan. Etenkin foorumeissa, joissa kanssakäyminen tapahtuu yleensä enemmän opillisten asioiden ympärillä, on vaarana tehdä niistä yhteyden mittapuu. Mutta myös "livenä" tämä on valitettavan yleistä.

(jatkan aiheesta ehkä huomenna, nyt väsyy käsi kännykällä naputellessa... Öitä kaikille :) )
Herman
 

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Touko 2012 00:26

Tää olis muuten ihan hyvä aihe, mutta joskus tästä kehkeytyi aikamoinen sanasota siitä mihin kuuluu ja miten kokoonnutaan ,joten minäkin taidan jättää väliin :roll:
systeri
 

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Touko 2012 09:26

Olen itse tyytyväinen uskovien yhteyteen tällä hetkellä :hearts: . Meitä on myös pieni porukka uskovia, jotka kokoonnumme yhteen muutaman kerran viikossa aika perinteiseen kokoustyyliin... Tai ainakin sunnuntaisin on sellainen "tavallinen" kokous. Kerran viikossa kokoonnumme pidemmäksi ajaksi keskustelemaan yms. ja kerran viikossa ihan vain rukoilemaan. Tämän lisäksi olemme paljon muutenkin yhteydessä toisiimme ja kokoonnumme milloin kenenkin kanssa rakentumaan yhteisestä uskosta. Erityisesti parin sisaren kanssa tapaamme usein täällä meillä rukoillaksemme yhdessä. Tälläkin hetkellä odotan yhtä sisarta kylään rukoilemaan. Välillä jaamme myös traktaatteja yhdessä, mikä on kyllä mun osaltani ollut harmillisen vähäistä nykyään... Lisäksi käyn joskus (aika harvoin) jossain "seurakuntien" kokouksissa tutustuakseni uusiin sisariin ja veljiin. Tahtoisin tuntea tämän todellisen perheeni kokonaan, mutta sen verran paljon meitä tässäkin kaupungissa on, että en taida ihan kovin läheiseen suhteeseen kaikkine kanssa pystyä :D

"Minä sanon Herralle: 'Sinä olet minun Herrani, paitsi sinua ei ole minulla mitään hyvää'; ja pyhille, jotka maassa ovat: 'Nämä ovat ne jalot, joihin on koko minun mielisuosioni'(Ps.16:2-3)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja Lemmikki » 15. Touko 2012 12:05

Kiitos, Herman kirjoituksestasi.

Minulle usein sanotaan, että vaadin liikaa kun odotan jotain "utopistista" yhteyttä. mutta juuri sanasi vakuuttavat taas, että aitoudessa sitä ei koeta vaatimuksena. Ja itse kärsin juuri siitä pinnallisuudesta ja teeskentelystä, oman itsen erinomaisuudesta. Mutta sanasi ainakin rohkaisivat niin ettei mun tarvitse pitää itseäni syyllisenä "liiallisiin vaatimuksiin" :(

Enemmän koen yhteyttä sellaiseen joka erimielisyyttäkin tuo esiin ja sentään viitsii keskustella toisen kanssa kuin sellaisen joka asennoituu ettei tuon kanssa viitsii jutella kun se ei ole mikään "tärkeä" henkilö.

Kuten sanoit, hengessä se yhteys on eikä mielipiteissä. ;gladly:
Jeesus on Rakas *** ישוע הוא המשיח
Lemmikki
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01. Touko 2012 20:54

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Touko 2012 12:12

Lemmikki:Hieno kirjoitus, kiitos että selostit hieman pidemmästi. Olisin nimittäin muuten lukenut sinutkin niihin välinpitämätömiin kiireisiin uskoviin ..


Ehkä ne ei ookkaan niin välinpitämättömiä, vaan se voi johtua siitä että täällä häärää yks kirkkokuntaan kuuluva joukos ja siksi pysyttelevät hiljaa..taidan tosiaan olla ihan ainoa.Tämän Hermanin aloituksen jälkeen se tuli taas mieleen kuinka siitä joskus "sodittiin".
Eräs veli ei enää sano mua veljekseen, joka antoi silloin palautetta rankemman päälle.Mutta oon kuitenkin kokenut niin että mun täytyy sinne kuulua ja vaikuttaa sisältä käsin ...no siihenkin on toki omat mielipiteensä joillakin että tuleeko ylipäätään naisen vaikuttaa asioihin millään tavalla...ettei joudu Iisebelin henkeen :?
En halua todellakaan haastaa riitaa...nää on vaan asioita jotka aina välillä nousee pintaan...Herra auttakoon!
systeri
 

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Touko 2012 12:14

Anteeks...ei sano itseään mun veljeksi :) tai mua siskokseen Herrassa!
systeri
 

Re: Uskovien yhteys

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Touko 2012 12:53

Ehkä ne ei ookkaan niin välinpitämättömiä, vaan se voi johtua siitä että täällä häärää yks kirkkokuntaan kuuluva joukos ja siksi pysyttelevät hiljaa..


Meinaatko pulla nyt sitä että kun sinä kirjoittelet täällä niin siksi jotkut pysyttelevät täällä hiljaa? Ja ketä tarkoitat "jotka pysyttelevät hiljaa"?

Olen havainnut että foorumilla on nyt ollut ilmassa syytöksi joitakin kohti jotka on tehty täysin omista oletuksista käsin. Lemmikki on tuonut monesti esille että hänelle ei vastailla vaikka hänelle vastataan aivan samallalailla kuin kaikille muillekkin. En ole nähnyt täällä kenenkään syrjimistä.

Tämä on foorumi jossa ihmiset kirjoittelevat aiheista joista ovat kiinnostuneet silloinkun kerkeävät. Se ettei joku joskus kirjoittele ja vastaa toisten kirjoituksiin ei todellakaan tarkoita sitä että hän olisi siksi vastaamatta kun toinen ihminen ei miellytä. Sellaiset viestit jotka sellaisia vihjailevat ovat itse asiassa lähimmäisen väärää syyllistämistä omista vääristä ennakko oletuksista käsin.

Halusin tuoda nämä ajatukseni esille sillä olen yksi ylläpitäjistä. En tiedä miten Petrillä ja Jukka Pekalla on nyt kiiireitä mutta Petri ainakin on tuonut esille kuulumisiaan foorumille ja sen että hänellä on nyt kiirusta niin ettei paljon kerkeä kirjoittelemaan jne..

En tiedä keneen pulla vihjasi viestissään mutta minulle pulla ainakin on rakas sisar Herrassa samoin kuin kaikki muutkin palstan sisaret jotka tunnustavat että Jeesus on Herra!

Rakkaat sisaret ei vedetä siitä vääriä olettamuksia jos viesteihimme ei heti tule vastauksia. Ei minunkaan viesteihin monesti vastata yhtään mitään.

Uskovien yhteydestä on tässä ketjussa ollut hyvää kirjoitusta. Itselläni yhteys on ollut todella vähäistä nyt jo vähän liiankin pitkään. Oikeastaan sitä ei ole ollut ollenkaan..
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa

cron