Juutalainen käsitys maailmanlopusta versus Jumalan Sana

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Juutalainen käsitys maailmanlopusta versus Jumalan Sana

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2010 13:46

The Creator created the world in order to give us eternal pleasure. However, the Creator's intention is not to give it to us for free, but as a reward for our work, so that we can enjoy it and feel that we deserve it. We call this place of reward the World to Come. At some time in the future this world will come to an end, and the World to Come will begin.

http://www.beingjewish.com/basics/beliefs.html

Juutalaisuus opettaa, ettei Jumala anna meille maailmaa ilmaiseksi, vaan palkkioksi teoistamme. Juutalaisuuden mukaan maailma tulee myös loppumaan ja alkamaan uudelleen.

Juutalainen perinne opettaa "maailman lopusta" seuraavasti:

"Hajaannuksessa oleva Israel palaa takaisin Israelin maahan jolloin Israelin viholliset lyödään. Kolmannen temppelin rakentaminen Jerusalemiin ja uhrimenojen sekä temppelipalveluksen palauttaminen. Kuolleiden ylösnousemus. Juutalaisen Messiaan tulo Israelin kuninkaana, joka jakaa Israelin heimoille heidän perintöosansa, eli maa-alueensa. Tänä aikana Goog, Maagogin kuningas hyökkää Israeliin. Maagog taistelee suuressa sodassa Israelia vastaan, molemmin puolin kuolee paljon, mutta lopulta Jumala puuttuu asioihin ja pelastaa Israelin. Kun Jumala voittaa tämän viimeisen taistelun, niin Hän karkottaa kaiken pahan olemassaolon. Juutalaisen kalenterin mukaan 6000 vuoden jälkeen tulee seitsemäs vuosituhat, joka on pyhyyden, rauhan, hengellisen elämän sekä maailman rauhan aikakausi (Olam Haba - tuleva maailma), jossa kaikki ihmiset tuntevat Jumalan."

Vanhan ja Uuden Testamentin todistuksen mukaan asiat menevät kuitenkin vähän eri tavalla kuin juutalainen perinne opettaa. Pakanoiden seassa ja hajaannuksessa oleva Israel palaa Israelin maahan. Kolmas temppeli tullaan rakentamaan, mutta se ei ole Jumalan tahto, vaan kapinaa Jumalaa vastaan. Lopun aikana kaikki kansat käyvät Israelia vastaan ja osa kansoista hyökkää Israelin kimppuun. Tässä sodassa Jumala lopulta lyö Israelin viholliset ja Israelin kansa pelastuu ja jäljelle jäänyt jäännös (kolmasosa) löytää Messiaan uskomalla, että Herra Jeesus (Jeshua) on Messias ja näin Israelin kansa pelastuu ja saa syntinsä anteeksi. Tämän jälkeen Herra Jeesus hallitsee rauhanruhtinaana tuhat vuotta maan päällä Jerusalemista käsin. Tuhannen vuoden valtakunnassa Israelin kansan heimot saavat perintöosansa sekä Israel saa haltuunsa koko sen maa-alueen, jonka Jumala on luvannut Israelin kansalle.

1 Moos 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka: 19 keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset, 20 heettiläiset, perissiläiset, refalaiset, 21 amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset".

Israelin raja kulkee tuhatvuotisessa valtakunnassa Niilin-virrasta Eufrat-virtaan asti. Kiitos Herralle, että tämä lupaus tulee toteutumaan, vaikka sitä ennen Israelin maaosuutta jaetaan pakanoiden haltuun.

Biblia Sak 12
1 ¶ Tämä on Herran sanan kuorma Israelista: Herra, joka taivaat venyttää, ja maan perustaa, ja tekee ihmisen hengen hänessä, sanoo:
2 Katso, minä tahdon Jerusalemin tehdä unimaljaksi kaikille kansoille siinä ympärillä; sillä sen pitää myös Juudaa kohtaaman, kuin Jerusalem piiritetään.
3 Ja sillä ajalla tahdon minä Jerusalemin tehdä kaikille kansoile (am) kuormakiveksi; niin monta kuin häntä siirtää (amas) tahtovat, pitää itsensä siihen rikki repimän; sillä kaikki pakanat (gojim) maan päällä kokoontuvat häntä vastaan.
4 Silloin, sanoo Herra, tahdon minä kaikki hevoset pelkuriksi saattaa, ja heidän ratsastajansa tyhmäksi; mutta Juudan huoneelle tahdon minä avata minun silmäni, ja kaikki kansain hevoset lyödä sokeudella.
5 Ja Juudan päämiesten pitää sanoman sydämessänsä: olkoon Jerusalemin asuvaiset vain hyvässä turvassa, Herrassa Zebaotissa, heidän Jumalassansa.
6 Sillä ajalla tahdon minä panna Juudan päämiehet niinkuin tulipätsiksi puiden sekaan, ja niinkuin tulisoiton jalallisen, syömään sekä oikialta että vasemmalta puolelta kaikki kansat ympäriltä; ja Jerusalem asutaan taas siallansa Jerusalemissa.
7 Ja Herra on vapahtava Juudan majat niinkuin alustakin, ettei Davidin huoneen kunnia ylen paljo kerskaisi, eikä Jerusalemin asuvaisen kunnia, Juudaa vastaan.
8 Niinä päivinä on Herra Jerusalemin asuvaiset varjelevat; ja on tapahtuva, että se, joka silloin heidän seassansa heikko on, on oleva niinkuin David, ja Davidin huone on oleva niinkuin Jumalan huone, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä.
9 ¶ Silloin ajattelin minä hukuttaa kaikkia pakanoita, jotka ovat lähteneet Jerusalemia vastaan.
10 Mutta Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille tahdon minä vuodattaa armon ja rukouksen hengen; sillä heidän pitää katsoman minun puoleeni, jonka he lävitse pistäneet ovat; ja pitää valittaman, niinkuin joku valittaa ainokaista poikaansa, ja heidän pitää häntä murehtiman, niinkuin joku itkis esikoistansa.
- (kirjoitettu noin 520 - 518 eKr.)

Viimeisinä päivinä Jerusalem tulee juovuttavaksi maljaksi kaikelle Israelin kansalle, sillä tekstissä on sana am, joka tarkoittaa Israelin kansaa, mutta tässä yhteydessä Juudaa. Tämä juopuminen tarkoittaa sitä, että siitä tulee kiistakapula ja Jerusalemiin keskittyy kaikki saatanan valhe ja viha ja siksi myös juutalaiset tulevat kokemaan maailman painostuksen Israelia ja Jerusalemia vastaan. Samoin kaikki pakanakansat (gojim=pakanat) kääntyvät Israelia vastaan. Jae 2 kertoo, että Jerusalem tulee myös Juudalle juovattavaksi maljaksi, eli Israelin maan sisällä tapahtuu sellaista, että jotkut juutalaiset hyväksyvät Jerusalemin tuhoamisaikeet. Tuhoamisaikeilla en tarkoita kaupungin pommittamista maan tasalle, vaan sen jakamista, jota muslimit havittelevat. Lopun aikana tullaan painostamaan Jerusalemin kaupunkia ja sen jakamista, mihin myös jotkut juutalaiset suostuvat, mutta Jumala tulee lopulta estämään tämän hankkeen lopullisen toteutumisen.. eli tuo siirtäminen tullaan tekemään, mutta lopulta Jumala sen tuomitsee ja palauttaa Jerusalemille sen ykseyden ja samalla myös tuo pelastuksen juutalaiselle kansalle.

Jae 3 puhuu Jerusalemin siirtämisestä ja alkutekstissä on sana amas joka tarkoittaa kuormata ja kuljettaa. Eli lopun ajalla on kysymys, siitä että osa Jerusalemia siirrettäisiin ("kuormattaisiin") palestiinan arabien haltuun, mutta Jumala sanoo sanassaan näin: Alkutekstin mukainen käännös Ps 122:3 (AV) Jerusalem is builded as a city that is compact together; Jerusalem on rakennettu (Davidin aikaan)kaupungiksi, joka muodostui ylä- ja alakaupungista, jotka liitettiin yhteen, joka on yksi kaupunki. Psalmissa Jumala vahvistaa, että Jeruslamia ei saa jakaa, sillä se on liitetty yhdeksi.

Luuk 21:24 ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.

Jerusalem todella on pakanien tallattavana, kunnes pakanain ajat päättyvät Herran Jeesuksen tulemukseen -.... amen ...

Jakeessa (Sak 12) 4 puhutaan siitä kuinka Jumala avaa ensin Juudaan silmät näkemään Jumalan tahdon mukaisella tavalla ja samalla myös Juuda saa vastaanottaa pelastuksen ja tunnustaa Jeshuan Messiaaksi. Jumala pelastaa ensin Juudaan ettei Jerusalemin asukkaat kerskaisi Juudaa vastaan. Mutta tämän jälkeen Herra myös pelastaa Jerusalemin asukkaat sekä koko Israelin jäännöksen.

Tuo vapahtava sana jakeessa 7 on yasha, joka tarkoittaa pelastamista ja auttamista ja näin koko Israel pelastuu vähän ennen 1000 vuotisen rauhanjakso alkua, jota hallitsee Rauhanruhtinas Jeesus Kristus.

Lopun aikana viimeisinä päivinä Israelin kansa tekee parannuksen ja uskoo Herran Jeshuan olevan Messias. Sakarjan kirjassa on profetia, joka sanoo, että Israelin kansa kääntyy katsomaan Häneen, jonka he ovat lävistäneet. Tämä tarkoittaa sitä että Israelin kansa kääntyy uskomaan Herraan Jeshuaan.

Sakarjan kirja puhuu aikojen lopusta viimeisistä päivistä, jolloin Jerusalemista tulee juovuttava malja sitä ympäröiville muslimimaille ja väkikivi kaikille maan kansoille. Israelin ympärillä olevat muslimimaat toivovat Israelin tuhoa. Antikristilliset tahot saavat aikaan valerauhan Jerusalemissa lopun aikana viimeisinä päivinä. Tähän valerauhaan osallistuvat myös muslimit, mutta sydämessään he haluavat tuhota Israelin. Kun valerauha petoksella rikotaan, niin silloin myös Israelin maan ympärillä olevat muslimimaat ryhtyvät vihamielisiin sotatoimiin Israelia vastaan. Lopun ajan antisemitistinen vaino Israelin kansaa kohtaan johtaa siihen, että kaikki kansakunnat kääntyvät Israelia vastaan.

Koko maailman paine ja painostus kohtaa Israelin kansaa ja tämän seurauksena uuden maailmanjärjestyksen antikristillinen taho jakaa Israelin maata muslimeille (palestiinalaisille). Jopa jotkut israelilaiset tulevat hyväksymään tämän maan jakamisen. Antikristilliset joukot valvovat Jerusalemia jonkun aikaa viimeisinä päivinä. Osa juutalaisista tullaan siirtämään Jerusalemista pois.

Herra Jumala tulee kuitenkin lopulta tuomitsemaan jokaisen, joka on jollakin tavalla osallinen Israelin maan jakamiseen pakanoiden haltuun; Herra tuomitsee maan jakajat sekä ne jotka hyväksyvät maan jakamisen. Sinä joka olet israelilainen älä hyväksy Israelin maan jakamista, sillä Jumala on luvannut sanassaan tuomita jokaisen, joka jakaa Israelin maan tai hyväksyy maan jakamisen:

Joel 3:
1 ¶ (4-1) For, behold, in those days, and in that time, when I shall bring back the captivity of Judah and Jerusalem,
2 (4-2) I will gather all nations, and will bring them down into the valley of Jehoshaphat; and I will enter into judgment with them there for My people and for My heritage Israel, whom they have scattered among the nations, and divided My land.
3 (4-3) And they have cast lots for My people; and have given a boy for an harlot, and sold a girl for wine, and have drunk.

Jooel 3:
1 ¶ Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan ja Jerusalemin kohtalon,
2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani
3 ja heittäneet minun kansastani arpaa; ovat antaneet pojan porttoa vastaan sekä myyneet tytön viinistä, jonka ovat juoneet.

Ilm 21:
1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
6 Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Raamattu opettaa että tämä nykyinen maapallo tulee häviämään ja Jumala luo uuden taivaan ja maan, johon synti ja sen aiheuttama tuho ei saa koskaan koskea. Raamattu opettaa siis että ihmiset ovat saastuttaneet synnin kapinan tähden tämän nykyisen maapallon. Tämän tähden Jumala sallii sen tuhoutumisen, mutta luo uuden taivaan maan, jota synti ei voi koskaan koskettaa tai tuhota ja tässä uudessa maailmassa asuvat kaikki ne jotka ovat uskoneet Raamatun Jumalaan. Kaikki muut ihmiset joutuvat epäuskonsa ja synnin kapinan tähden iankaikkiseen kadotukseen.

Tämän nykyisen maailman tuhoutuminen on siis ihmisen synnin kapinan syytä. Jumala salli sen, mutta luo siis uuden ja täydellisen maailman niille, jotka Häntä rakastavat. On kuitenkin hyvä siitä huolimatta elää Jumalan käskyn mukaisesti tässä nykyisessä maailmassa ja elää siten, että varjelemme (suojelemme) maata, emmekä tuhoa sitä. Mutta kaikkein tärkeintä on vastaanottaa Jumala valmistama pelastus Jeesuksessa Kristuksessa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa