Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi

ViestiKirjoittaja todael » 13. Touko 2012 22:01

2Tim. 3:8-9 "Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä. Mutta he eivät pitemmälle edisty, sillä heidän mielettömyytensä on käyvä ilmeiseksi kaikille, niinkuin noidenkin mielettömyys kävi ilmi."

Jannes ja Jambres Paavalin mukaan olivat esikuva Moosesta vastustaneina Egyptin velhoina niistä, joissa "saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi". He pyrkivät tekemään samoja ihmeitä ja tunnustekoja, mutta silti Kristusta he eivät tunne - eikä Kristus tunne heitä.

Jeesuksen sanat liittyvät myös Janneksen ja Jambreksen kaltaisten väärien profeettojen sekä tunnustekoja tekevien merkitykseen :

Matt. 7:21-23 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."

KEITÄ OLIVAT JANNES JA JAMBRES ?
(2Tim.3:8)

Tässä ote eksegeesistä, jonka tein 2Tim.3:1-9 :
http://uusitestamentti.blogspot.com/201 ... tim31.html

Raamatuntutkijat ovat yksimielisiä, että Jannes ja Jambres kuvaa 2Moos.7:11; 22 olevia Egyptin tietäjiä. Nämä velhot vastustivat Mooseksen voimatekoja, osoittaen että hekin kykenivät samaan kuin Mooses. Mielenkiintoisen ajatuksen tekee se, että kreikankielelle arameankielestä käännetty nimi Ἰάννης olisi alun perin heprealaisperäinen, ja näin on tulkittu, että nämä kaksi Moosesta vastustanutta velhoa olisivat olleetkin Egyptissä asuneita juutalaisia. Täten myös Paavalin käyttämä ajatus, seurakunnan keskelle heidän omiensa keskuudesta tulevista eksyttäjistä sekä totuuden vastustajista rinnastuisi mahdolliseen tulkintaan siinä, että Jannes ja Jambres olisivat myös ollet egyptiläiseen taikuuteen ja okkultismiin kääntyneitä juutalaisia. Midrash Tanhuma jopa kuvaa heidät miehinä, jotka liittyivät Mooseksen johdolla lunastetun kansan joukkoon ja myöhemmin toimivat ”agitaattoreina” kansan välityksellä tapahtuneen kultaisen vasikan palvonnassa. (kts. ISBE)

Selvää silti Paavalin ajatuksessa on (2Tim.3:1-9), että jumalisuuden ulkokuoren vallassa toimivat valheopettajat ovat seurakunnan keskellä ikään kuin he olisivat ”luonnollinen” osa heitä, ja näin synnyttävät eksytystä ja ristiriitaa Jumalan seurakunnassa, kasaamalla puoleensa ihmisiä, joidenka kautta he tuovat sisään turmiollisia oppeja.


- todael :cry:

MITEN KOETTE JAKAANTUMISEN TÄLLÄ HETKELLÄ SEURAKUNNISSA ? KUINKA PALJON "JUMALISUUDEN ULKOKUORI" JO NYT TEKEE TUHOA JUMALAN SEURAKUNNAN KESKELLÄ ? MITEN ME TIEDOSTAMME VAROITUKSEN SANAN, KOETELLAKSEMME KAIKKI JUMALAN SANALLA ?
todael
 

Re: Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi

ViestiKirjoittaja todael » 13. Touko 2012 22:04

Rakas sisar Pulla, täällä - tässä foorumissa jakoi tärkeän kohdan, kun kirjoitin tekstiäni "Rietasten eksymys - opetusta korvasyyhyyn".http://uloskutsuttu.blogspot.com/2012/05/rietasten-eksymys-opetusta-korvasyyhyyn.html

Aloittamaani aiheeseen liittyen haluan myös tässä yhteydessä tuoda tuon Apt.16:16-18 luvun kohdan esille. Olin suuresti siunattu tämän raamatunpaikan esille tulemisesta - kiitos siitä Herralle, ja rakkalle sisarelle Herrassa Pullalle.

2Kor. 11:14 "Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."

Apt.16:16-18 puhuu eräästä palvelijattaresta, jossa oli tietäjähenki. Tämä nainen tuotti paljon tuloja isännälleen ennustamisellaan. Kun tämä ennustaja-nainen näki Paavalin, huusi hän sanoen : ""Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien"." Tämä vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle (sille henkivallalle jonka kautta tämän nainen oli ennustanut): "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä". Ja se lähti sillä hetkellä. Väärä henkivalta voi tekeytyä "valkeuden enkeliksi" ja jopa esiintyä evankeliumia esille tuovana. Tämä on erittäin tärkeä huomioida.

Apt.16:16 UT:n kreikassa [πνεῦμα πύθωνα] tarkoittaa kirjaimellisesti "käärmeen henkeä". Python oli kreikkalaisessa mytologiassa massiivinen käärme, joka vartioi oraakkelin pyhäkköä. Tämä henkivalta oli naisessa, joka ennusti rahatuloja saaden, ja joka tekeytyi "valkeuden enkeliksi" Paavalin edessä.


- todael
todael
 

Re: Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi

ViestiKirjoittaja Lemmikki » 14. Touko 2012 17:46

Vakava aihe mutta en tiedä miten tätä käsittelisi :(

Jeesus jätti kaikkien Häntä seuranneiden ihmisten omaksi valinnaksi , vapaa ehtoiseksi valinnaksi , sen kuinka tosissaan seuraavat Häntä. Siksi en oikein tiedä kuinka vakavasti tästä pitäisi puhua?

Koen, että se on pelkästään Jumalasta lähtöisen, että edes minä näen mitään ympärilleni, eli että olen herännyt havaitsemaan miten pinnallista ihmisten usko on :(

Jotkut käy ahkerasti seurakunnassa mutta jos heille mainitsee mitään muodossa "Jeesus vaikutti sitä ja tätä" niin he katsovat lähes paheksuen, että mikä hörhö toi on. Eli heille ei Jeesus ole kovin todellinen arjessa :(

Mutta ei Häntä saa todelliseksi sillä että minä rupean kauhesta siitä "paasaamaan", heillä tulisi olla itsellä sydämessä halu tuntea Jeesus kaikissa elämänsä asioissa.

Kuitenkin itse oli ennen samanlainen iskulauseiden jakelija, ymmärtämättä mitä ne sanat oikeasti merkitsevät ja mistä ne ovat lähtöisin. Pelkkää toistoa jonka on oppinut saarnoista jne.
Jeesus on Rakas *** ישוע הוא המשיח
Lemmikki
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01. Touko 2012 20:54

Re: Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi

ViestiKirjoittaja Lemmikki » 14. Touko 2012 18:14

Oikeastaan mä olen ollut liiankin ahdistunut tällaisesta ja yritän nyt opetella asennetta, jossa mulla ei ole vastuu muista vaan heillä itsellään. Jos Jumala kehoittaa jotain sanomaan tavatessani ihmisiä niin rukoilen itselleni kuuliaisuutta sanoa se. Mutta en enää jaksa kirjoitella ja "kinastella" ihmisten kanssa aiheesta jos eivät kerran halua ottaa vaellustaan vakavasti.
Jeesus on Rakas *** ישוע הוא המשיח
Lemmikki
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01. Touko 2012 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa

cron