Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja todael » 07. Touko 2012 14:18

Olen avannut Uuden Suomen-blogissa omalla nimelläni blogin nimeltä "uloskutsuttu", joka kohdistuu Raamattuun ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin kosketteleviin puheenvuoroihin.

Halukkaat voivat osallistua keskusteluihin kommentoimalla tai seurataen niitä, sekä antaa minulle henkilökohtaista palautetta. Tulen käsittelemään blogissani moraalisia, eettisiä sekä yleisesti yhteiskuntaa sekä Raamattua koskevia kysymyksiä. Pääpainopiste on evankelioida Jeesuksessa Kristuksessa ihmisiä pois laittomuuden salaisuuden petollisesta valheesta.

Tässä linkki blogistoon : http://uloskutsuttu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

Kiitän jos osallistutte rukouksin myös siellä käytäviin keskusteluihin, jotta Jumalan evankeliumi voisi pelastaa ihmisiä Kristuksen tuntemiseen.

Tässä viimeisin evankelioiva teksti blogissa : http://uloskutsuttu.puheenvuoro.uusisuo ... nrakenteen

- todael :pc:
todael
 

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja toni t » 07. Touko 2012 15:03

Kiitos Herralle blogistasi ja rukoillaan että Herra auttaa sinua kirkastamaan Hänen sanansa totuutta. Sellaisen vinkin haluaisin antaa jonka varmaan jo tiedätkin että tuolla puheenvuorossa kirjoittajalta näkyy vain viimeisin blogi etusivulla.

Eli jos samana päivänä kirjoittaa useamman blogin niin vain viimeisin näkyy etusivulla. Sinulla oli eilen TODELLA hyviä blogeja siellä ja olisin toivonut että ne olisivat kauemmin pysyneet luettavissa etusivulla. Sillä etusivulla olevat blogit keräävät eniten lukijoita. Itse suosittelisin tapaa yksi blogi päivässä niin silloin mahdollisimman moni lukia kerkiää blogin lukea.

:thumb:

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa veli todaelille.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja todael » 07. Touko 2012 15:51

Kiitos Toni, tuota en tiennytkään. Täytyy muistaa tuo, että artikkeli päivässä, niin saa tuohon etusivulle esille.

- todael :pc:
todael
 

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Touko 2012 11:16

Kiitoksia kirjoituksistanne.

Esittäisin kysymyksen. Luin tuota kirjoitusta työn vieroksunnasta. Mutta asiahan ei ole noin yksioikoinen tänäkään päivänä ja varsinkaan tänä päivänä. Monet työnantajat ovat erittäin rahanahneita, sekä käyttävät nykyistä työvoimapolitiikkaa omaksi hyväkseen (pakko ottaa tarjottu työ vastaan tai joutuu hyvin pienelle rahaetuudelle yhteiskunnan taholta) ja muutoinkin "huonoja" työnantajia, tarkoitan työoloja (esim. kova työtahti, vaaditaan liikaa) ja orjapiiskureita/vaikeat ihmissuhteet tai työpaikakka on hyvin kaukana kodista. Kuinka silloin pitäisi ihmisen toimia? Pitäisikö vain sokeasti ottaa työvoimatoimiston pakkotyöpaikka (kuten tänä päivänä hyvin pitkälle on asiat) vastaan ettei rikkoisi Jumalan tahtoa vastaan? Vai onko työnantaja tällöin antikristillinen ja työtä ei kannata ottaa vastaan koska tuollaisessa työpaikassa on helposti seurauksena työntekijän henkinen sairastuminen ja loppuunpalaminen. Ja siitä toipuminen voi viedä vuosia, toiset eivät tervehdy koko loppuelinaikanaan. Myös palkkaus voi olla niin kehno (työnantaja käyttää työntekijän työpanosta hyväkseen, usein ahneuksissaan) että ihmisen oikeastaan on tehtävä työtä käytännössä ilman palkkaa ja saatava elantonsa sosiaalitoimiston luukulta ja Kelasta.

Itse olen siirtynyt vakuutuslääkärien "armoille" eli haen työkyvyttömyyseläkettä kolmesta perussairaudestani. Onneksi minulla on kuitenkin töitä (Annabellan avustajana) ja tekemistä ettei tarvitse aivan jouten olla, saan toki hyvin pitkälle itse määrätä työtahdin, ei kuitenkaan aina. Ja kaksi koiraanikin pitävät minut hyvinkin virkeänä. Lisäksi olen mukana vapaaehtoistyössä, haluan käydä katsomassa heikkoja ja vähäosaisia ja sairaita jne.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja todael » 08. Touko 2012 12:21

Tekstin kirjoittana haluan sanoa seuraavaa :

Apostolien antama käsky perustuu tietoisesti sekä tarkoituksellisesti työkykyisinä työtävieroksuviin. On siis ihmisiä joilla ei ole mitään muuta veruketta työstä kieltäytymiseen kuin se, että he tahtovat olla toisten elätettäviä.

Itse vierelläni on veljiä jotka ovat niin masentuneita (henkisesti romahtaneita) että heillekin työn teko on lähes mahdotonta. Rakas veljeni nyt on päässyt työhön - koska hän omasta tahdostaan haluaa tehdä työtä, mutta syvä itsetunnon romahdus sekä masennus tahtoo viedä voiman työntekoon. Silti olen huomannut työn vaikuttaneen häneen hyvällä tavalla. Työnteko on tuonut tämän veljen elämään säännöllisyyttä, vastuuta sekä itsetuntoa kohottavaa ihmisyyden arvoa. Hän itse sanoi, että hän kokee itsensä tärkeäksi työnsä kautta. Tämä selvästi on osa sitä prosessia jossa Jumala parantaa tämän rakkaan veljen pahasti romahtanutta itsetuntoa. Jumalan armo ja rakkaus toki - AINA - ovat tärkeimmät pohjarakenteet terveen elämän rakentumiseksi.

Siis ihminen voi psyykkisesti sekä fyysisesti sairastua niin, että hän menettää voimansa työntekoon. Tällaista ihmistä tulee johtaa Jumalan rakkauden ja armon tuntemiseen, eikä syyllistää laiskana tai saamattomana. Jumala tahtoo antaa ylistyksen (pelastuksen ilon) masentuneen hengen sijaan. Tahdon uudistuminen tapahtuu Jumalan rakkauden, armon ja anteeksi antamuksen voimassa. Ihmisen asenne muuttuu ja hän alkaa toimia ja pyrkiä kohti normaalia, Jumalan tahdon mukaista elämää.

On selvä ero "tahtomisessa" ja "kykenemisessä". On toisia jotka eivät tahdo tehdä työtä, ja on niitä jotka eivät kykene tekemään työtä. On myös heitä jotka tahtovat tehdä työtä, mutta eivät saa työtä. Nämä erot on erittäin tärkeää myös huomata. Apostolit nuhtelivat niitä kurittomina, jotka asenteellisesti tahtoivat elää VAIN muiden elätettävinä - ja näin kieltäytyivät sentähden työn tekemisestä.

Tekstissä tuon esille ne ihmiset, jotka tietoisesti välttävät työntekoa ja pyrkivät elämään muiden kustannuksella. On siis kyse tietoisesta työnvieroksumisesta. Apostolien opetus tähän oli selkeä - heitä ei saa hoivata heidän kurittomuutensa ylläpitämiseksi.
todael
 

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Touko 2012 12:41

Kyllä näin on todael kuten kirjoitat mutta onko sinulla mielipidettä tähän ongelmaan/ongelmiin jotka tuon kirjoituksessani esiin, lainaus:

"Monet työnantajat ovat erittäin rahanahneita, sekä käyttävät nykyistä työvoimapolitiikkaa omaksi hyväkseen (pakko ottaa tarjottu työ vastaan tai joutuu hyvin pienelle rahaetuudelle yhteiskunnan taholta) ja muutoinkin "huonoja" työnantajia, tarkoitan työoloja (esim. kova työtahti, vaaditaan liikaa) ja orjapiiskureita/vaikeat ihmissuhteet tai työpaikakka on hyvin kaukana kodista. Kuinka silloin pitäisi ihmisen toimia? Pitäisikö vain sokeasti ottaa työvoimatoimiston pakkotyöpaikka (kuten tänä päivänä hyvin pitkälle on asiat) vastaan ettei rikkoisi Jumalan tahtoa vastaan? Vai onko työnantaja tällöin antikristillinen ja työtä ei kannata ottaa vastaan koska tuollaisessa työpaikassa on helposti seurauksena työntekijän henkinen sairastuminen ja loppuunpalaminen. Ja siitä toipuminen voi viedä vuosia, toiset eivät tervehdy koko loppuelinaikanaan. Myös palkkaus voi olla niin kehno (työnantaja käyttää työntekijän työpanosta hyväkseen, usein ahneuksissaan) että ihmisen oikeastaan on tehtävä työtä käytännössä ilman palkkaa ja saatava elantonsa sosiaalitoimiston luukulta ja Kelasta."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja todael » 08. Touko 2012 13:29

Kiitos Pekka vastauksesta - ymmärrän näkökulmasi.

Itse olen ottanut vastaan ns. "huonopalkkaista" työtä, olen käyttänyt yli 3 tuntia päivässä työmatkoihin ja makasanut niistä noin 90euroa kuukaudessa. Eräät pitivät minua lähes "hulluna", sillä menetin lähes tulkoon enemmän rahaa mennessäni tähän työhön, kuin että olisin ollut työttömänä. Valitsin työn koska ymmärrsin sen merkityksen myös Jumalan tahdon sisältä katsottuna - palvelin Jumalaa tavallisen arkityön keskellä (myös sain tuoda todistuksen Jeesuksesta). Oman elämäni tilanteen tähden tämä oli mahdollista, mutta kaikille se ei sitä olisi ollut.

Käytännön kysymyksissä on selvää, että niin taloudellinen, kuin psyykkinen/fyysinenkin rajoittuneisuus sulkee monilta mahdollisuuden ottaa vastaan tarjottua työtä. Myös moraalinen ristiriitaisuus voi tuottaa ongelmia työpaikalla (esim tehdä työtä "pimeenä" - itse en tekisi työtä josta en maksaisi veroa). Nämä ovat käytännönkysymyksiä, joihin Paavali ei niinkään sanojaan kohdistanut, vaan hän kohdisti sen asenteen merkitykseen. On selvää, että käytännönelämän tasolla joudumme kieltäytymään joistakin työpaikoista, mutta se ei merkitse sitä että emme halua tehdä työtä.

Työpaikoilla ajetaan työntekijät loppuun, koska yritetään teettä mahdollisimman paljon työtä mahdollisimman vähillä henkilöstökustannuksilla. Tämä on tämän päivän epäoikeudenmukaisuutta, jota leimaa myös ahneus sekä toisen hyväksikäyttäminen. Itse olen kokenut paljon epäoikeudenmukaisuutta työelämässä, mutta olen pyrkinyt aina jättämään asiat Jumalan käsiin rukouksissa. Asiat ovat järjestyneet, joskin ei aina tahtomallani tavalla - olen menettänyt työpaikkoja koska en ole lähtenyt "mielistelemään" työnantajaa uskoani Jeesukseen rikkovien syiden tähden.

Tässä jotain lyhyesti.

Siunausta sinulle Jeesuksessa Pekka :)
todael
 

Re: Uusi Suomi-blogini - "uloskutsuttu"

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Touko 2012 13:37

Kiitos vastauksestasi! Olen kanssasi samaa mieltä. Nyt joudun (tai oikeastaan saan) lähtemään eräisiin auttamistöihin.

Jumalan siunausta ja varjelusta jokaiselle tähän päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa

cron