Onko viinin juonti syntiä ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja todael » 25. Huhti 2012 22:14

Viini on syntiä silloin (kuten mikä muu asia tahansa) kun se TEKEE meistä muiden uskovien (niiden jotka eivät juo viiniä) halveksujia, ja tuomitsijoita. Mikä tahansa vapautemme, joka synnyttää halveksuntaa ja tuomitsemista toista uskovaa kohtaan kääntyy synniksi.

Tämä pätee myös niihin, jotka EIVÄT voi alkoholia nauttia (tuomiten ne jotka juovat viiniä) - ja tietävät sen että eivät voi itse viiniä juoda. Viinin juoja tekee tiliä itse Jumalalle kuinka paljon juo ja missä motiivissa - meidän (jotka emme juo) ei tarvitse puuttua siihen, ELLEI se tule seurakuntaan viettelyksenä, jossa heikkoja vietellään viinin juomiseen. Juopuminen on syntiä Raamatussa, sitä on turha puolustella - ja juomarit eivät peri Jumalan valtakuntaa, elleivät tee parannusta synnistään. Jumala asettaa meidät vastuuseen siitä miten olemme vapauttamme käyttäneet - itsekkäästi vai toista rakastaen.

Ongelma on AINA siinä, että me tahdomme pitää kynsin ja hampain kiinni OMASTA vapaudestamme (mitä minä haluan tehdä), luopumatta siitä rakkauden tähden toista ihmistä kohtaan. Tämä osoittaa, että silloin esim. viini on tärkeämpää kuin oppia rakastamaan muita heikompia veljiä, jotka eivät voi juoda. Jeesus katsoo aina heikomman osapuolen tilaa, ja tämän tähden on turha "leikkiä" viinan/viinin kanssa uskovien seurassa - se KOITUU luokkaukseksi, sekä viettelykseksi monille. Suomessa on niin paljon uskoontulleita alkoholisteja, että on turha alkaa leikkiä viinan kanssa seurakunnassa - siitä seuraa lankeemukseen johtaminen toista heikkoa kohtaan, ja sen Jumala lukee synniksi sille joka toisen langetti.

Lankeemukseen tietoisesti toista johtavasta Jeesus sanoo :

Matt. 18:6-7 "Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!"

Miksi olen uskossa ? Siksikö että saan "korskeasti" elää oman vapauteni vallassa, välittämättä muista - heikommista. Tämä on itsekkyyttä ja omahyväistä omassa vapaudessa elämistä, ja se johtaa AINA toisen uskovan halveksumiseen ja tuomitsemiseen - Miksi ? Koska ME EMME HALUA luopua vapaudestamme heikkojen veljien/sisarien tähden.

Gal. 5:13 "Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa."

Toinen seikka, joka tässä on hämärtynyt on alkoholin ja siitä haettavan ilon sekä rentoutumisen tunne. Miksi juot viiniä ? Koska se on hyvää - valitettavasti en usko sitä. Juot viiniä KOSKA alkoholi rentouttaa ja antaa pienessäkin määrin vapauttavan ilon tunteen. Miksi etsimme iloa viinistä ? EIKÖ HERRA ole ilomme ?

Tämä oli aloittamani aiheen eräs tärkein pointti - mistä me haemme ilon elämäämme ? Jeesukselta vaiko korvikeaineiden synnyttämistä rentoutumisen sekä ilon tunteista, kuten viinistä ?

Ihminen voi elää ihan hyvin ilman viiniä (ei siihen kuole), eikä se tarkoita ETTÄ on tekopyhä omavanhurskas uskonnollinen fariseus. Minä etsin iloa Herrasta, en viinistä, enkä muistakaan korvikeaineista.

Hab. 3:18 "Mutta minä riemuitsen Herrassa, iloitsen autuuteni Jumalassa."

- todael :pc:
todael
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Huhti 2012 09:15

"Sinä annat minun sydämeeni suuremman ilon, kuin heillä on runsaasta viljasta ja viinistä (Ps.4:8)."

Tämän asian kanssa tulee tosiaan olla tarkkana, ettei vain esimerkillään ole kenellekään lankeemukseksi syntiin tai tekemisillään loukkaa veljiä tai sisaria.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja toni t » 26. Huhti 2012 13:27

1.Tim.5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

Matt.11:19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

1.Tim.3:8 Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä.


Efe.5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä.

1.Kor.8:9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
8:10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
8:11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
8:12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
8:13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.


Viinin juominen ei ole itsessään syntiä. Ehtoollisella voi juoda viiniä ja muutenkin jos siitä ei humallu. Jos viinin juonti on lähimmäiselle viettelykseksi niin sitä ei silloin tulisi juoda.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja todael » 26. Huhti 2012 21:42

Niille jotka puolustelevat viinin käyttöä ruuan kanssa :

Ennemmin menen lähikauppaan ostamaan kivennäisvettä ruuan kanssa, kun lähden seikkailemaan Alkoon viinipullojen sekaan. Toisaalla, kokkina (yli 15 vuoden työkokemuksesta) tiedän että "etikkainen-valkkari" pilaa ruuan, pitää olla oikeaa viiniä joka tukee ruokaa oikealla tavalla. Siksi KAIT nyt kehitellään "viinikerhoa" kirkonparissa, että siellä sitten opiskellaan viinejä ja maistellaan niitä (uskovat opiskelee viinejä !!! - sarkastistako ???). Olen ollut myös viininmaistamistilaisuudessa (työni tähden) ja tässä EI NIELLÄ viiiniä vaan otetaan maku ja sylkäistään se pois. Leipää syödään välissä että suu tasottuu eri viinien jälkeen.

Kokkina sanon, että mielummin juon kivennäisvettä lihan ja kalan kanssa kuin huonoa punaviiniä tai valkoviiniä. Huono viini PILAA ruuan helposti. Etikkainen valkoviini on pahaa, samoin huono punaviini.

Itselleni asia on hyvin käytännönläheinen - ei tarvitse juoksennella Alkossa ostamassa viiniä, vaan menen lähikauppaan ja ostan sieltä kivennäisvettä ruuan kanssa. Muu "kulinaristinen-säätäminen" kotona on minulle turhuuksien turhuutta - johtuu työstäni ja siitä että haluan elää läheisteni ihmisten kanssa tasapainossa, en yllytä ketään "yllättämällä" heitä viinipullolla, vaan tiedän - että entisten alkoholistien - nykyisten uskovien - kanssa (joita ystäväpiiriini kuuluu paljon) syöminen "harventuisi" jos alan totutella itse viinin käyttöön ruuan kanssa.

Kieltäminen ei ole pointti (koska sen voimassa emme löydä elämää Kristuksessa), vaan rakkaus Jumalaan sekä veljesrakkaus Kristuksessa on pointti. Omasta sallitusta vapaudestakin luopuminen (toisen tähden) on veljesrakkaudessa elämistä toisia heikompia uskovia kohtaan. Itselleni on selvää miksi en juo - siksi koska en tarvitse viinin antamaa rentoutumista enkä vapautumista, koen että Herra Jeesus voi antaa kaiken sen minulle, ilman viiniä.

Kiitän Jumalaa että olen vapaa - en ole sidottu viiniin, en puolustele sitä EIKÄ RUOKANI vaadi sitä.
En tarvitse viiniä elämässäni missään muodossa - en ruuan kanssa, enkä muutenkaan.

Kristuksen rakkaus johtaa epäitsekkääseen elämään.
Jumala asettaa meidät vastuuseen siitä miten olemme vapauttamme käyttäneet - itsekkäästi vai toista rakastaen.

1Kor. 8:9 "Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi."


Gal. 5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

- todael :pc:
todael
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Huhti 2012 09:14

Todael sanoi tämän asian niin selvästi, että ei paljon ole kyllä lisättävää :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Huhti 2012 13:11

Jos on päättänyt ettei juo ollenkaan viiniä niin se on mahtava asia. Minä en voisi juoda viinia ruuan kanssa koska mielestäni viini maistuu niin pahalta. Viinin juonti ei kuitenkaan itsessään ole syntiä mutta sitä voidaan käyttää väärin jolloin siitä tulee syntiä. Viinista ei saa juopua eikä viinin juonti saa olla lähimmäiselle viettelykseksi. Jeesus itse joi myöskin viiniä mutta käytti sitä oikein sillä viinin juonti itsessään ei ole syntiä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja todael » 29. Huhti 2012 15:30

Omaan päätökseeni EI VAIKUTA oma tahdonvoimani, eikä pyrkimys olla muita parempi, vaan Kristuksen rakkaus, jossa näen että Herra on minun iloni, sekä rakkaus lähimmäisiin - ollakseni tukena, apuna sekä Kristukseen johtavana niille, joille alkoholi on syntiä.

Miksi pitää kiinni jostakin katoavasta suuren katoamattoman rakkauden edessä ? Vapaus ja ilo Herrassa Jeesuksessa on suurempi kuin mikään muu vapaus tai ilo, mitä voimme tässä ajassa kokea.

Paavali puhuu Kolossolaiskirjeessä Kristuksen kanssa pois kuolemisesta maailmanalkeisvoimista. Meitä ei tuomita syömisestä eikä juomisesta - Herran tahdon mukaisesti tapahtuneena. Väärään nöyryyteen mieltyminen on ylpeyttä, ja uskonnollista petosta. Olemme vapaat Kristuksessa maailmanalkeisvoimista. Tämän Paavali johtaa sitä seuraavassa luvussa sanohin :

Kol. 3:1-3 "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;"

Vapaus Kristuksessa elää tässä ajassa AINA etsien Kristusta, jossa olemme vapaat väärän nöyryyden ja itsensä kieltämisen lain-ikeestä (maailman alkeisvoimista).

- todael
todael
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Touko 2012 10:14

Viinin juominen ei ole synti, vaan viinistä juopuminen on syntiä. Ketjussa on ollut hyviä ajatuksia. Mieleeni nousi muutama näkökulma. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa paljon enemmän ja ehkäpä teen sen joku päivä sivuilleni, mutta tässä lyhyt versio.

Room 14
1 ¶ Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
..............................
14 Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.
16 Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi;
17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18 Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ja ihmisille kelvollinen.
19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
20 Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.
22 Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

Ketjussa oli kyse viinin juonnista, mutta edellä olevan jaejakson opetus sopii hyvin myös viininjuontiin. Paavali opettaa, että se joka uskoo saavansa syödä kaikkea (veren syönti on kielletty Raamatussa ja kaikki ei tarkoita verta!) ei saa halveksua niitä jotka ovat heikkoja eivätkä syö kaikkea. Heikko sanan alkukielinen merkitys tarkoittaa myös voimaton, olla ilman voimaa.

Raamatun opetus on että kukaan ei saa halveksua ketään sen tähden, että joku on uskossaan heikko, kasvamaton tai menneisyyden ongelmat vaikuttavat uskon elämään esim. entinen alkoholisti voi kokea muiden ihmisten viinin oikean käytön ahdistavana, joka voi johdattaa hänet lankeemukseen. Uskossaan heikko termillä tarkoitan sellaista, joka ei ole kasvanut uskossaan, vaan on harjaantumaton eikä ymmärrä sitä mikä on Jumalan tahto, eikä hänellä ole voimaa Pyhässä Hengessä elää Jumalan tahdon mukaisesti tietyillä alueilla esim. alkoholin suhteen hänellä ei ole voimaa vastustaa juopumusta, siksi hän välttelee sitä eikä kykene edes osallistumaan ehtoolliseen, jossa käytetään viiniä.

Jos uskovalla ei ole ongelmia esim. ruoka- tai viininjuonnin alueilla, niin se ei saa johtaa halveksumaan niitä joilla on ongelmia näillä alueilla. Halveksunta on osoitus ylpeydestä, eli siitä että pitää itseään muita parempana. Ylpeys on synti, jota tulee tehdä parannus.

Paavalin opetus jatkui heikoille, että he eivät saa tuomita niitä jotka syövät. Kun ihminen on uskossa kasvamaton ja vielä menneisyyden siteissä, niin hän helposti tuomitsee muita siitä mikä on itselle ongelma, vaikka toiset kykenevät Jumalan armosta elämään Jumalan tahdon mukaisesti esim. viininjuonnissa ruokajuomana tai ehtoollisen yhteydessä. Silloin kun jollakin on ollut ongelmia esim. alkoholin kanssa ja muiden terve ja oikea viinin käyttö saattaa johdattaa hänet lankeamaan, siksi kasvaneiden ja kypsien uskovien tulee ottaa huomioon uskossa heikko eikä juoda viiniä hänen läsnä ollessaan.

Room 15:
1 ¶ Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
2 Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun".

Jumalan armosta uskossaan kasvaneiden ja vahvempien tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itselleen mieliksi. Tämä tarkoittaa heikomman huomioon ottamista, eli olla nauttimatta esim. viiniä heikomman seurassa, jolle alkoholi on ongelma, joka voi saattaa hänet lankeamaan. On tilanteita joissa emme voi elää kuten tahtoisimme, vaikka emme tekisi väärin tai syntiä. Viini lasillisen juominen ei ole syntiä, jos se ei johda humalaan. Mutta kun paikalla on uskova, joka voi langeta sinun vapautesi tähden, niin silloin sinä et saa johdattaa toista lankeemukseen, etkä juoda viini lasillista.

Heikomman huomioon ottamisen tarkoitus on heikomman rakentuminen sekä hänen parhaansa, että hän saisi kasvaa uskossa kohti täyttä miehuutta Herrassa Jeesuksessa.

1 Kor 8:
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

Paavali opetti korinttolaisille samaa asiaa kuin roomalaisille heikomman huomioon ottamisesta.

Seuraavaksi käsittelen asiaa, josta puhutaan liian vähän, mutta joka on todella tärkeä ymmärtää.

1 Kor 6:
9 ¶ Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
12 ¶ Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

Paavali opetti erilaisista synneistä joiden orjia korinttolaiset olivat olleet, mutta joista he olivat vapautuneet Herran Jeesuksen sovitustyön tähden, joka johti heidät pyhitykseen Pyhässä Hengessä sekä vapaaksi niistä synneistä joiden orjia he olivat olleet. Jumalan sana opettaa Jumalan tahdon mukaisesta elämästä, johon Pyhä Henki antaa voiman. Tämä tarkoittaa sitä että uskovan tulisi kasvaa pois heikkouden tilasta täyteen miehuuteen Herrassa Jeesuksessa. Heikkous ei siis saisi olla pysyvä tila. Heikkoudella tarkoitan sitä että uskova on uskossaan heikko eikä esim. kykene osallistumaan ehtoolliseen menneisyyden alkoholismin takia. Hän on edelleen altis lankeamaan juopumukseen, eikä ole vapautunut kokonaan alkoholismista.

Jumalan tahto on vapauttaa ihminen synnistä sekä vaikuttaa uskovassa Pyhän Hengen voiman kautta niin että hän kykenee elämään Jumalan tahdon mukaisesti, johon kuuluu myös Jumalan tahdon mukainen viinin nauttiminen esim. ehtoollisen yhteydessä. Niin kauan kun uskova joutuu välttelemään jotakin joka ei ole syntiä Jumalan tahdon mukaisesti toteutettuna, niin hän ei ole vapaa, vaan sidottu joka tietyissä olosuhteissa voi johtaa hänet tekemään syntiä.

Niin pitkään kuin uskova on jollakin alueella uskossaan heikko, eikä kykene hallitsemaan alkoholin käyttöä esim. ehtoollisen yhteydessä nautittu pieni viini kulaus voi johdattaa hänet lankeemukseen, niin hänen tulee tietenkin vältellä alkoholia eikä olla missään tekemisissä sen kanssa, niin pitkään kunnes se voi johtaa lankeemukseen. Jumalan tahto on kuitenkin vapauttaa uskova synnistä ja opettaa hänet elämään Jumalan tahdon mukaisesti sekä käyttämään asioita Jumalan tahdon mukaisesti.

Jumalan armosta uskossaan kypsäksi kasvaneiden tulee tukea, auttaa ja kannustaa uskossaan heikkoa. Tulee ymmärtää uskossaan heikon ongelmat ja tausta sekä ottaa ne huomioon kun häntä kohdataan. Uskossaan heikon syyllistäminen on väärin, sillä ongelmat ja haavat voivat olla syviä ja ahdistavia, siksi seurakunnassa tarvitaan rakkautta ja viisautta, että uskossaan heikot voivat vahvistua sekä Jumalan armosta Pyhän Hengen voiman kautta päästä todelliseen vapauteen, jossa esim. entinen alkoholisti ei pahennu viinin nauttimisesta ehtoollisen yhteydessä eikä hän lankea, koska Jumala on hänet totisesti vapauttanut.

Olen itse tullut uskoon alkoholistikodissa ja Jumala on armossaan minut vapauttanut alkoholista. Alkoholista vapautuminen ei ole minun ansioni, vaan Jumalan ja sen tähden pystyn ottamaan osaa esim. ehtoolliseen, jossa on viiniä, eikä viini kulauksen nauttiminen ehtoollisen yhteydessä synnytä minussa ollenkaan himoa juomiseen ja halua humaltumiseen. En kuitenkaan halveksu niitä uskovia, jotka ovat olleet alkoholisteja eivätkä halua enää koskaan juoda tippaakaan alkoholia.

Ymmärrän senkin jos joku uskova ei enää koskaan halua tai kykene juomaan esim. viiniä edes ehtoollisen yhteydessä. Paavalin opetus ruuasta pätee tässäkin, eli se joka syö ei saa halveksua sitä joka ei syö, ja joka ei syö ei saa tuomita sitä joka syö.

On myös syytä muistuttaa, että uskovista ei tule täydellisiä tässä ajassa, vaan Jumalan armosta saamme kasvaa sitä kohden.

Tiit 2:
11 ¶ Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Raamattu opettaa, että Jumalan armo kasvattaa meitä hylkäämään synnit ja kasvattaa siveään, vanhurskaaseen ja jumaliseen elämään. Jumalan atrmon tarkoitus uskovan elämässä on vapauttaa meidät synnin vaikutuksesta ja johdattaa meidät vapaaksi synneistä

Raamattu puhuu myös heikkoudesta toisessa tarkoituksessa kuin edellä olevat jakeet. On tärkeää tuoda myös tämä asia esille:

2Kor 12:10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Tämä heikkous tarkoittaa sellaista heikkoutta, jossa uskovalla ei ole itsessään voimaa voittaa syntiä, eikä hänellä itsessään voimaa elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jumalan Pyhä Henki antaa voiman vastustaa syntiä sekä voiman elää ja kasvaa uskossa Jumalan tahdon mukaisesti, josta Jumalan sana opettaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja todael » 09. Touko 2012 22:20

Monet vetoavat viinin, viinan ja kaljan ostamisessa 5Moos.14:26:teen.

5Moos. 14:26 "ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa (hebr. vahvasti alkoholipitoinen juoma), kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi."

Katsotaanpa koko asiayhteyttä, mitä se sanoo :

Kymmenysten antaminen määrättiin syötäväksi siinä paikassa, jonka Jumala valitsee nimensä asuinsijaksi (5.Moos.14:23) JOS se paikka jonka Jumala on valinnut oli liian kaukana, käskettiin kymmenykset muuttaa rahaksi (että pitkän matkan takia ei tarvitse kantaa viljaa, karjaa jne.) ja tällä rahalla ostaa kaikkea sitä mitä ihminen halusi Herralle kiitoksena osoittaa.

Nyt, jae 5Moos.14:26 sanoo, että viiniä tai väkijuomaa juominen tuli tapahtua Jumalan edessä - yhdessä perheen kanssa. Tämä osoittaa, että jae ei puhu "kännäämisestä" - niin että ihminen juo itsenä humalaan oman perheensä ja Jumalansa edessä, vaan että se on kohtuullista ja etenkin omaa perhettä (lapsia) kunnioittavaa.

Täytyy lukea jakeet kontekstissa, eikä poimia sieltä täältä.

- todael :pc:
todael
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Touko 2012 05:26

*
Joku mummo siis uskova sanoi että Jeesus otti ehtoollisen merkeissä maljan, siinä ei ollut mitään alkoholia kuin alkoholitonta rypälemehua. En tiedä pitääkö se paikkansa...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa

cron