Kirjoittaja PetriFB » 09. Touko 2012 10:14
Viinin juominen ei ole synti, vaan viinistä juopuminen on syntiä. Ketjussa on ollut hyviä ajatuksia. Mieleeni nousi muutama näkökulma. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa paljon enemmän ja ehkäpä teen sen joku päivä sivuilleni, mutta tässä lyhyt versio.
Room 14
1 ¶ Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
..............................
14 Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.
16 Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi;
17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18 Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ja ihmisille kelvollinen.
19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
20 Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.
22 Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
Ketjussa oli kyse viinin juonnista, mutta edellä olevan jaejakson opetus sopii hyvin myös viininjuontiin. Paavali opettaa, että se joka uskoo saavansa syödä kaikkea (veren syönti on kielletty Raamatussa ja kaikki ei tarkoita verta!) ei saa halveksua niitä jotka ovat heikkoja eivätkä syö kaikkea. Heikko sanan alkukielinen merkitys tarkoittaa myös voimaton, olla ilman voimaa.
Raamatun opetus on että kukaan ei saa halveksua ketään sen tähden, että joku on uskossaan heikko, kasvamaton tai menneisyyden ongelmat vaikuttavat uskon elämään esim. entinen alkoholisti voi kokea muiden ihmisten viinin oikean käytön ahdistavana, joka voi johdattaa hänet lankeemukseen. Uskossaan heikko termillä tarkoitan sellaista, joka ei ole kasvanut uskossaan, vaan on harjaantumaton eikä ymmärrä sitä mikä on Jumalan tahto, eikä hänellä ole voimaa Pyhässä Hengessä elää Jumalan tahdon mukaisesti tietyillä alueilla esim. alkoholin suhteen hänellä ei ole voimaa vastustaa juopumusta, siksi hän välttelee sitä eikä kykene edes osallistumaan ehtoolliseen, jossa käytetään viiniä.
Jos uskovalla ei ole ongelmia esim. ruoka- tai viininjuonnin alueilla, niin se ei saa johtaa halveksumaan niitä joilla on ongelmia näillä alueilla. Halveksunta on osoitus ylpeydestä, eli siitä että pitää itseään muita parempana. Ylpeys on synti, jota tulee tehdä parannus.
Paavalin opetus jatkui heikoille, että he eivät saa tuomita niitä jotka syövät. Kun ihminen on uskossa kasvamaton ja vielä menneisyyden siteissä, niin hän helposti tuomitsee muita siitä mikä on itselle ongelma, vaikka toiset kykenevät Jumalan armosta elämään Jumalan tahdon mukaisesti esim. viininjuonnissa ruokajuomana tai ehtoollisen yhteydessä. Silloin kun jollakin on ollut ongelmia esim. alkoholin kanssa ja muiden terve ja oikea viinin käyttö saattaa johdattaa hänet lankeamaan, siksi kasvaneiden ja kypsien uskovien tulee ottaa huomioon uskossa heikko eikä juoda viiniä hänen läsnä ollessaan.
Room 15:
1 ¶ Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
2 Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun".
Jumalan armosta uskossaan kasvaneiden ja vahvempien tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itselleen mieliksi. Tämä tarkoittaa heikomman huomioon ottamista, eli olla nauttimatta esim. viiniä heikomman seurassa, jolle alkoholi on ongelma, joka voi saattaa hänet lankeamaan. On tilanteita joissa emme voi elää kuten tahtoisimme, vaikka emme tekisi väärin tai syntiä. Viini lasillisen juominen ei ole syntiä, jos se ei johda humalaan. Mutta kun paikalla on uskova, joka voi langeta sinun vapautesi tähden, niin silloin sinä et saa johdattaa toista lankeemukseen, etkä juoda viini lasillista.
Heikomman huomioon ottamisen tarkoitus on heikomman rakentuminen sekä hänen parhaansa, että hän saisi kasvaa uskossa kohti täyttä miehuutta Herrassa Jeesuksessa.
1 Kor 8:
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.
Paavali opetti korinttolaisille samaa asiaa kuin roomalaisille heikomman huomioon ottamisesta.
Seuraavaksi käsittelen asiaa, josta puhutaan liian vähän, mutta joka on todella tärkeä ymmärtää.
1 Kor 6:
9 ¶ Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
12 ¶ Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
Paavali opetti erilaisista synneistä joiden orjia korinttolaiset olivat olleet, mutta joista he olivat vapautuneet Herran Jeesuksen sovitustyön tähden, joka johti heidät pyhitykseen Pyhässä Hengessä sekä vapaaksi niistä synneistä joiden orjia he olivat olleet. Jumalan sana opettaa Jumalan tahdon mukaisesta elämästä, johon Pyhä Henki antaa voiman. Tämä tarkoittaa sitä että uskovan tulisi kasvaa pois heikkouden tilasta täyteen miehuuteen Herrassa Jeesuksessa. Heikkous ei siis saisi olla pysyvä tila. Heikkoudella tarkoitan sitä että uskova on uskossaan heikko eikä esim. kykene osallistumaan ehtoolliseen menneisyyden alkoholismin takia. Hän on edelleen altis lankeamaan juopumukseen, eikä ole vapautunut kokonaan alkoholismista.
Jumalan tahto on vapauttaa ihminen synnistä sekä vaikuttaa uskovassa Pyhän Hengen voiman kautta niin että hän kykenee elämään Jumalan tahdon mukaisesti, johon kuuluu myös Jumalan tahdon mukainen viinin nauttiminen esim. ehtoollisen yhteydessä. Niin kauan kun uskova joutuu välttelemään jotakin joka ei ole syntiä Jumalan tahdon mukaisesti toteutettuna, niin hän ei ole vapaa, vaan sidottu joka tietyissä olosuhteissa voi johtaa hänet tekemään syntiä.
Niin pitkään kuin uskova on jollakin alueella uskossaan heikko, eikä kykene hallitsemaan alkoholin käyttöä esim. ehtoollisen yhteydessä nautittu pieni viini kulaus voi johdattaa hänet lankeemukseen, niin hänen tulee tietenkin vältellä alkoholia eikä olla missään tekemisissä sen kanssa, niin pitkään kunnes se voi johtaa lankeemukseen. Jumalan tahto on kuitenkin vapauttaa uskova synnistä ja opettaa hänet elämään Jumalan tahdon mukaisesti sekä käyttämään asioita Jumalan tahdon mukaisesti.
Jumalan armosta uskossaan kypsäksi kasvaneiden tulee tukea, auttaa ja kannustaa uskossaan heikkoa. Tulee ymmärtää uskossaan heikon ongelmat ja tausta sekä ottaa ne huomioon kun häntä kohdataan. Uskossaan heikon syyllistäminen on väärin, sillä ongelmat ja haavat voivat olla syviä ja ahdistavia, siksi seurakunnassa tarvitaan rakkautta ja viisautta, että uskossaan heikot voivat vahvistua sekä Jumalan armosta Pyhän Hengen voiman kautta päästä todelliseen vapauteen, jossa esim. entinen alkoholisti ei pahennu viinin nauttimisesta ehtoollisen yhteydessä eikä hän lankea, koska Jumala on hänet totisesti vapauttanut.
Olen itse tullut uskoon alkoholistikodissa ja Jumala on armossaan minut vapauttanut alkoholista. Alkoholista vapautuminen ei ole minun ansioni, vaan Jumalan ja sen tähden pystyn ottamaan osaa esim. ehtoolliseen, jossa on viiniä, eikä viini kulauksen nauttiminen ehtoollisen yhteydessä synnytä minussa ollenkaan himoa juomiseen ja halua humaltumiseen. En kuitenkaan halveksu niitä uskovia, jotka ovat olleet alkoholisteja eivätkä halua enää koskaan juoda tippaakaan alkoholia.
Ymmärrän senkin jos joku uskova ei enää koskaan halua tai kykene juomaan esim. viiniä edes ehtoollisen yhteydessä. Paavalin opetus ruuasta pätee tässäkin, eli se joka syö ei saa halveksua sitä joka ei syö, ja joka ei syö ei saa tuomita sitä joka syö.
On myös syytä muistuttaa, että uskovista ei tule täydellisiä tässä ajassa, vaan Jumalan armosta saamme kasvaa sitä kohden.
Tiit 2:
11 ¶ Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.
Raamattu opettaa, että Jumalan armo kasvattaa meitä hylkäämään synnit ja kasvattaa siveään, vanhurskaaseen ja jumaliseen elämään. Jumalan atrmon tarkoitus uskovan elämässä on vapauttaa meidät synnin vaikutuksesta ja johdattaa meidät vapaaksi synneistä
Raamattu puhuu myös heikkoudesta toisessa tarkoituksessa kuin edellä olevat jakeet. On tärkeää tuoda myös tämä asia esille:
2Kor 12:10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
Tämä heikkous tarkoittaa sellaista heikkoutta, jossa uskovalla ei ole itsessään voimaa voittaa syntiä, eikä hänellä itsessään voimaa elää Jumalan tahdon mukaisesti. Jumalan Pyhä Henki antaa voiman vastustaa syntiä sekä voiman elää ja kasvaa uskossa Jumalan tahdon mukaisesti, josta Jumalan sana opettaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!