Onko viinin juonti syntiä ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja Masa » 13. Touko 2012 05:52

toni l kirjoitti:
No meni ohi ketjun, Itse kysymykseen viini vai rypälemehu, valitsen mielummin mehun, koska viini on pahaa ja sitä paitsi ei alkoholi tuo mitään lisää ehtolliseen eikä myöskään vie pois.


Mielestäni valitsit väärin. Jos siis perustamme uskomme Raamatun opetukseen emmekä ihmisten perinteisiin.

Luuk.22:17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.


No ei ole ensimmäinen kerta kun valitsen väärin, kiitos kuitenkin kun ohjaat oikeaan, En kyllä ole koskaan ajatellut että mehukin voi olla perinnäissääntö.
Nyt tiedän kiitos siitä.
Ai niin on totta ettei mehu ole viinirypäläistä tehty vaan mustaaviinimarja mehua.
joten täytyy kieltäytyä ehtoollisesta jos ja kun ei ole viiniä tarjolla.
Masa
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Touko 2012 10:24

Masa kirjoitti:
toni l kirjoitti:
No meni ohi ketjun, Itse kysymykseen viini vai rypälemehu, valitsen mielummin mehun, koska viini on pahaa ja sitä paitsi ei alkoholi tuo mitään lisää ehtolliseen eikä myöskään vie pois.


Mielestäni valitsit väärin. Jos siis perustamme uskomme Raamatun opetukseen emmekä ihmisten perinteisiin.

Luuk.22:17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.


No ei ole ensimmäinen kerta kun valitsen väärin, kiitos kuitenkin kun ohjaat oikeaan, En kyllä ole koskaan ajatellut että mehukin voi olla perinnäissääntö.
Nyt tiedän kiitos siitä.
Ai niin on totta ettei mehu ole viinirypäläistä tehty vaan mustaaviinimarja mehua.
joten täytyy kieltäytyä ehtoollisesta jos ja kun ei ole viiniä tarjolla.


En kieltäytyisi ehtoolliselta sen vuoksi ettei ole viiniä tarjolla. Sillä monessa paikassa sitä ei ole tarjolla. Itse olen saanut vain yhden kerran elämässäni ehtoollisen viinillä ja muut kerrat mehulla. Jos voisin valita niin ottaisin mielummin viinin sillä se olisi Raamatullisempi tapa mutta jos en voi valita niin tyydyn siihen mitä on. Jumala katsoo sydämen asennetta tilanteessa. Jokainen tehköön niinkuin itse parhaaksi kokee ehtoollisen suhteen mutta itse en siis kieltäytyisi ehtoolliselta sen vuoksi että tarjolla olisi vain mehua.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja Masa » 13. Touko 2012 10:50

toni l kirjoitti:
Masa kirjoitti:
No ei ole ensimmäinen kerta kun valitsen väärin, kiitos kuitenkin kun ohjaat oikeaan, En kyllä ole koskaan ajatellut että mehukin voi olla perinnäissääntö.
Nyt tiedän kiitos siitä.
Ai niin on totta ettei mehu ole viinirypäläistä tehty vaan mustaaviinimarja mehua.
joten täytyy kieltäytyä ehtoollisesta jos ja kun ei ole viiniä tarjolla.


En kieltäytyisi ehtoolliselta sen vuoksi ettei ole viiniä tarjolla. Sillä monessa paikassa sitä ei ole tarjolla. Itse olen saanut vain yhden kerran elämässäni ehtoollisen viinillä ja muut kerrat mehulla. Jos voisin valita niin ottaisin mielummin viinin sillä se olisi Raamatullisempi tapa mutta jos en voi valita niin tyydyn siihen mitä on. Jumala katsoo sydämen asennetta tilanteessa. Jokainen tehköön niinkuin itse parhaaksi kokee ehtoollisen suhteen mutta itse en siis kieltäytyisi ehtoolliselta sen vuoksi että tarjolla olisi vain mehua.


Mitä tähän nyt taas sanoisi? Taidan olla hiljaa...
Masa
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Touko 2012 12:35

"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja Mallu » 13. Touko 2012 15:26

Radio Deissä on depatti,keskustelu juuri tästä aiheesta, Viini-ja virsi-iltoja kirkossa.
Kuisma oli siinä toisena osapuolena.Se on kuultavissa Dein ohjelma-arkistosta.
Mitähän tuohonkin sanois... :roll:
Mulle on toisaalta sama onko ehtoollisella viiniä vai mehua,mutta jotenkin olen kans sitä mieltä,että se kuuluis olla oikeaa viiniä.En juurikaan pidä viinin mausta,mutta voin lasillisen juoda,kuten vuosi sitten siskoni häissä ruuan kanssa oli tarjolla.
Voin kiitollisena sanoa,että Herra on vapauttanut minut alkoholin halusta.Tokikaan se ei ole minulle ollut koskaan ongelma.kuten esim.alkoholisteille.mutta ennen uskoontuloa se kuului aina kuvioihin jos lähdettiin ns."viihteelle".Ja vielä senkin jälkeen tuli kiusauksia ja lankeamuksia :oops: kun toinen osapuoli otti alkoholia.Joskus otin saunasiiderin vaikka kotona saunan jälkeen,mutta siihen se kyllä jäi,en halunnut humaltua.Monesti olen miettinyt,että voiko tätä sauna siideriä verrata vaikka lasilliseen viiniä jos ei juo kun yhden eikä halua humaltua,onko se jotenkin pahempi juttu :?: kertokaa joku :!: Ymmärrän kyllä sellaisia,joille se on todella ongelma ja kiusana vielä uskoontulon jälkeenkin.Jotkut kokee vapautumisen heti ja toiset joutuvat kamppailemaan koko elämänsä.
Mallu
 

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Touko 2012 21:24

"tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

Voihan viinipuun anti olla myös rypalemehua..? Itse olen kyllä ostanut ehtoollista verten sekä alkoholitonta että alkoholipitoista punaviiniä. Joidenkin kanssa otan alkoholitonta viiniä ehtoollisella ja toisten kanssa alkoholipitoista. Olen kaksi kertaa ottanut ehtoollisella myös mehua. En edes tiedä, oliko se rypälemehua, vai mitä lie mehua ollut; punaista kuitenkin :D . Raamatussa puhutaan paljon viinistä ja se on Jeesuksen veren vertauskuva. Siksi mieluiten otan ehtoollisella viiniä, mutta alkoholia siinä ei tarvitse olla.

Haluan ottaa viiniä vain Jeesuksen muistoksi. Niin usein kuin viiniä juon, julistan Herran kuolemaa. Jos siis joisin erottamatta viiniä muusta, niin joisin tuomiokseni. Ei siis käskyä: "Älä maista", vaan kehoitus: "Ainoastaan Jeesuksen muistoksi".
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Onko viinin juonti syntiä ?

ViestiKirjoittaja todael » 25. Touko 2012 12:49

Lyhyitä ajatuksia tämän hetkisestä kristikunnan tilasta :

Uskovat ovat alkaneet hyväksymään ryyppäämistä osana normaalia elämännautintoa. Tämä tulee toteuttamaan Jeesuksen sanat :

Luuk. 12:45-47
"Mutta jos palvelija sanoo sydämessään: 'Herrani tulo viivästyy', ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään itseänsä, niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin uskottomille. Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä."

Uskovat eivät enää odota Kristuksen tulemusta Jumalan tahdossa ja puhtaudessa. Uskovat ovat alkaneet "lyömään" toisiaan - halveksumaan heikkoja ja antaneet vapautensa saastaisuuden sekä irstauden ohjaksiin. Uskova TAHTOO olla vapaa, ja nauttia elämästään. He TIETÄVÄT Herran tahdon, mutta he eivät tee valmistuksia eivätkä toimi Herran Jeesuksen tahdon mukaan. He puolustelevat ruumiillisia nautintojaan elämäänsä hallitsevina tekijöinä. Pyhitys elämä Kristuksessa on kadonnut - uskovat tahtovat olla kuin muutkin ihmiset.

Tästä esimerrkinä nyt kirkossa alkavat "virsiä-ja-kaljaa"-tapahtumat. Vastuu juomisesta mukamas jää jokaiselle henkilölle itselleen. Nämä tapahtuvat kuvaavat lopunaikaa, sekä luopuneen kristillisyyden pelottavaa tilaa. Heikkoja sorretaan ja lyödään - nyt uskovalle KAIKKI on mahdollista - jopa juoda kaljaa ja laulaa virsiä samalla.

LUE >>>> http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa ... a-pappi-dj

Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee

Tiit. 1:16 ”He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.”

2Tim. 2:19 ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".

2Piet. 2:21 “Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.”

1Tess. 4:7-8 “Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen. Sentähden, joka >nämä> (ei alkutekstissä) hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.”

2Piet. 3:17-18
”Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne, ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään.”

1Piet. 1:14
”Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".”

- todael
todael
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa

cron