Synninpäästön julistaminen Matt.18:18:ssa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Synninpäästön julistaminen Matt.18:18:ssa

ViestiKirjoittaja todael » 24. Huhti 2012 18:44

Matt. 18:12-18 "Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä? Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet. Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen. Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani. Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa."

Matt.18:18 on usein ymmäretty synnin päästöön (toisen ihmisen toiselle julistaman syntien anteeksi antamuksen) tarkoitetussa merkityksessä. Silti Raamatussa selvästi sanotaan, että vain Ihmisen Pojalla on valta antaa syntejä anteeksi (Matt.9:6) Miten toimimme tässä asiassa kun luoksemme tulee syntinsä tunnustava ja synnin päästöä pyytävä ihminen ?

Mielestäni Matt.18:18 vittaa seurakunta kuriin, siihen jos selvästi toista rikkonut veli ei tunnusta syntiään toista veljeään kohtaan, tässä mielessä on annettu valta (Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle.) ei koskisi syntien anteeksiantamisen julistamista, VAAN seurakunnallista kuria. Täten myös Matt.16:19 liittyisi samaan seurakunta kuriin eikä synninpäästön julistamiseen. ????

Itse olen (kuten muutama päivä sitten) pyytänyt henkilöä itseään tunnustamaan yhteisessä rukouksessa syntinsä Jeesukselle (kun hän tuli luokseni tunnustamaan synnin), pyytäen itse niitä anteeksi ja usein rukouksessa johdatan toista myös rukoilemaan voimaa Herralta Jeesukselta HYLJÄTÄ synti pois omasta elämästään. Rukous jossa pyydetään Jeesusta vapauttamaan synnin kahleesta, tottumuksesta ja sen vallasta.

Ajattelen, jos ihminen VAIN hakee synnin päästön toiselta ihmiseltä, eikä hän ehkä koskaan tule ITSE suoraan pyytämään anteeksi syntejään Jeesukselta, saattaa lopputuloksena olla ajatus, että TOINEN ihminen välittää anteeksiantamuksen ilman että henkilö rukouksessa tunnustaa syntinsä Jeesukselle.

Jeesus on kantanut Jumalan vihan ja rangaistuksen ruumiissaan ristinpuun päällä. Jokainen ihminen joka kääntyy Jeesuksen eteen, katumuksessa sekä syntiensä tunnustamisessa (siinä määrin kuin määrätty synti on omallatunnolla) saa syntinsä anteeksi, eikä Jumala niitä enää sen jälkeen muista.

Sananl. 28:13 "Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon."

Jer. 8:10 "...Sillä kaikki, niin pienet kuin suuretkin, pyytävät väärää voittoa, kaikki, niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat petosta. He parantavat kepeästi tyttären, minun kansani, vamman, sanoen: 'Rauha, rauha!' vaikka ei rauhaa ole."

Jumalan Sanan kautta tulee johtaa ihminen Kristuksen eteen. Siinä ei auta "inhimillinen-viisaus" eikä vääränlainen hempeily. Pyhä Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion. Monet ihmiset tuntuvat jäävän kiinni ihmisiin (sielunhoito/rukoileminen) eivätkä pääse kasvamaan Kristukseen parannuksen ja syntien anteeksisaamisen kautta. Tällöin ihminen ottaa väärän aseman (tai toinen ihminen antaa toiselle ihmiselle väärän aseman) ja alkaa "harjoittamaan petosta" toista ihmistä kohtaan, sitomalla ihmisen itseensä - tätä on pahimmillaan juuri uskonnollinen valta, esim. Katolisen Kirkon sakramentti nimeltään "rippi".

Parannetaan ihmisiä inhimillisen viisauden sekä humanistisen ihmisyyden nimissä - mutta todellinen Jumalan osoittama syntien anteeksisaaminen Jeesuksessa jää sen varjoon, KUTEN sen kautta tapahtuva Kristukseen kiinnittyminen.

Matt.18:15-17 puhuu veljien välisestä riitakysymyksestä, rikkomuksesta (jossa toinen veli on rikkonut toista vastaan). Rikkomuksen tehnyttä veljeä kohtaan (jos hän ei kuule yhtä uskovaista) tulee asettaa kahden tai kolmen todistajan vetoomus- että hänen tekemä rikkomuksensa on todellinen. Matt.18:17 osoittaa, jos rikkomuksen tehnyt veli ei KUULE yhtä ihmistä, ei kahden ja kolmen osoittamaa todistusta, EIKÄ koko seurakunnan osoittaa todistusta - silloin hän on kuin pakana, ts. hän ei tahdo myöntää rikkomustaan eikä tehdä siitä parannusta eikä pyytää anteeksi asianomaisille tehtyä rikkomusta. TÄHÄN asiayhteyteen Jeesus sanoo :

Matt. 18:18 "Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa."

Täten asiayhteyden mukaisesti Jeesus opettaa tässä rikkomuksen tehneen veljen ojentamista ja siihen niin kahden tai kolmen todistajan sekä koko seurakunnan todistuksella vetoamista, JOTTA rikkoumuksen tehnyt näkisi rikkomuksensa. Jos hän ei näe rikkomustaan, on seurakunnalla oikeus erottaa hänet yhteydestään. Tätä tarkoittavat sanat "minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa."

Näin olen asian ymmärtänyt, joskin rukoilen Jumalalta lisää ymmärrystä kyseiseen kohtaan.

Jaak.5:16 ymmärtääkseni tarkoittaa synnin tunnustamista toisillemme sen mukaisesti, kun olemme JUURI toista veljeä/sisarta vastaan rikkoneet. Ei yleistä tunnustamista kaikista synneistä, sillä ihmisen tulee tunnustaa syntinsä Jumalalle, ei pelkästään ihmiselle. Katolisen Kirkon sakramentti "rippi" perustuu siihen, että kaikki synnit on tunnustettava ihmiselle, joka toimii välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä. Tämä on mielestäni epäraamatullista.

Ihmisen tulee itse astua Jeesuksen eteen synteinensä, tunnustaa itse ne Jeesukselle ja pyytää niitä itse anteeksi Jeesukselta - toinen ihminen EI VOI tehdä tätä toisen puolesta.

- todael
todael
 

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron