Kristillisen apologetiikan petollisuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillisen apologetiikan petollisuus

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Huhti 2012 22:33

Todellinen Jumalan työ Kristuksessa VIE AINA ihmisen uudestisyntymisen paikalle, jossa ihminen siirtyy luonnollisen ihmisviisauden ja uskon vallasta Kristuksen tuntemiseen, ja jossa Jumala KIRJOITUTTAA kymmenen käskyä ihmisen sydämeen. Muutos on sisäinen, ei ulkoinen uskonnollinen muutos, johon toinen ihminen toista yrittää rationaalisesti suostutella tai taivutella. Jumalan työ muuttaa ihmisen ulkonaisen elämän sisäisen muutoksen kautta - uudestisyntynyt vaeltaa Jumalan Hengessä.

Luonnollinen teologia ja todistus Jumalasta ei pelasta ketään, joskin se voi olla "aasin-silta" todelliseen uudestisyntymiseen - mutta pääasiallisesti tulee julistaa ristiinnaulittua Kristusta eikä väitellä ateistien kanssa tieteen tai ihmisviisauden opettamilla sanoilla. Pyhän Hengen antama todistus Kristuksesta on erilainen kuin ihmisviisauden sanoilla annettu todistus. Jumalan Sanaa ei voida suostutella inhimillisellä viisaudella. Ei riitä vaikka voimme perustella Raamatun Jumalan Sanana, ihmisen TÄYTYY ITSE syntyä uudesti ylhäältä ja saada Kristuksen elämä. Muuten teemme vain käännynnäisiä ja uskonnollisia ihmisiä ihmisviisauden opettamilla sanoilla.


Jumalan sana on totuus ja maailma on tehty ja toimii totuuuden mukaan. Jos ihminen tuo esille jollakin tieteellisellä todisteella että luonto toimii Jumalan sanan mukaan ei se ole mitään toisen ihmisen taivuttelua ja suostuttelua johonkin (uskonnollisuuteen) vaan totuuden esille tuomista. Jumala on se joka antaa ihmisille uskon sanansa kautta mutta ihmiset voivat suositella Jumalan sanaa totuutena joka myös havaittavasti pitää paikkaansa. Jumala ei turhaan kirjoituttanut sanaansa niitä viisauksia miten maailma toimii vaan siksi että ihmiset ne sieltä löytäisivät ja ylistäisivät Jumalaa niiden kautta. Jumala ei myöskään turhaan monesti sanonut että Hän on Herra joka on luonut taivaan ja maan.

Olisi aivan älytöntä jos tätä Jumalan itse sanomaa asiaa ei saisi Jumalan kunniaksi todistaa Jumalan luomilla asioilla. Sellainen ei ole mitään uskonnollisuutta mutta sellainen ei myöskään pelasta ihmistä mutta voi ajaa ihmisen etsimään pelastusta sieltä mistä sen voi löytää eli Jumalan sanan kautta.

Jumalan teot todistavat Hänestä. Herran Jeesuksen opetuslapset todistivat Herrasta Jeesuksesta Herran Jeesuksen tekoja kertomalla. Kun Jumalan teoista esim, luonnosta Jumalan tekona kerrotaan ihmisille todistetaan siinä Jumalan suurista teoista ja annetaan kunnia Jumalan sanan totuudelle. Luonnosta voimme nähdä että Jumalan sana on totta ja että Jumala on olemassa mutta emme voi oppia tuntemaan Jumalaa muutakuin Hänen sanansa kautta.

Kyllä ihmisille pitää voida puhua muutakin totuutta maailmasta kuin aina vain tuoda Kristuksen tuntemista esille. Otan esimerkin. Jos joku ateisti on hyvinkin kielteinen Raamatun saarnoille niin häntä on mahdotonta lähestyä vain evankeliumin kautta koska hän ei sitä halua ottaa vastaan. Hän perustaa uskonsa kehitysoppiin ja pitää siksi Raamattua vain satuna. Jos sellaiselle ihmiselle näyttää toteen sen että luonto toimii vastoin kehitysoppia ja Jumalan sanan mukaan voi se saada piston ateistin sydämessä aikaan että hän alkaisi kiinnostumaan Raamatusta. Juuri näinhän kävi Pekka Reinikaiselle joka kiinnostui Raamatusta vasta kun ymmärsi kehitysopin mielettömyyden.

Jos joku kieltää julistamasta Jumalan tekoja (maailma) Jumalan tekoina ihmisille tieteellisin todistein niin sellainen toiminta voi minusta jättää monia ihmisiä tarttumasta Raamattuun. Sellaistakin kannattaa miettiä. Loppuun vielä: Vain Jumala voi antaa uskon ja Jumalan teot todistavat Jumalasta mutta Jumalaa ei voi oppia tuntemaan Hänen tekojensa kautta vaan Hänen sanansa kautta. Jumalan teot ovatkin oiva suuntaviiva ihmiselle löytää Jumalan sana jonka kautta kasvaa pelastukseen. Raamatun ensimmäisen kirjan ensimmäinen luku kertookin hienosti vain Jumalan teoista.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kristillisen apologetiikan petollisuus

ViestiKirjoittaja todael » 22. Huhti 2012 23:03

1Kor. 1:20-23 "Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,"

Jumala hylkäsi luomisen kautta saatavan ilmoituksen viisautena Hänen luokseen, ja päätti (näki hyväksi) saarnauttamansa hullutuksen (sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta) kautta pelastaa ihmiset. Maailma EI KOSKAAN voi oppia tuntemaan Jumalan viisautta muuten kuin Kristuksessa, siihen ei riitä tieteellinen totuus tai muu inhimillinen viisaus.

En jatka asiasta enempää, totean vain että helposti eksytään Jumalan evankeliumin voimasta inhimillisen voiman ja viisauden tielle.

Kol. 2:1-3 "Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet, että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä."

Luuk. 10:22
"Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

VAIN KRISTUS ilmoittaa Isän, siksi emme voi uskoa luonnollisen teologian tai tieteellisen ymmärryksen johtavan todelliseen Jumalan tuntemiseen. Kukaan muu ei tunne Isää kuin Poika, ja se ihminen jolla Jeesus Hänet ilmoittaa.

Siunausta kaikille. Jeesus on Herra.
todael
 

Re: Kristillisen apologetiikan petollisuus

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Huhti 2012 23:24

todael kirjoitti:1Kor. 1:20-23 "Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,"

Jumala hylkäsi luomisen kautta saatavan ilmoituksen viisautena Hänen luokseen, ja päätti (näki hyväksi) saarnauttamansa hullutuksen (sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta) kautta pelastaa ihmiset. Maailma EI KOSKAAN voi oppia tuntemaan Jumalan viisautta muuten kuin Kristuksessa, siihen ei riitä tieteellinen totuus tai muu inhimillinen viisaus.

En jatka asiasta enempää, totean vain että helposti eksytään Jumalan evankeliumin voimasta inhimillisen voiman ja viisauden tielle.

Kol. 2:1-3 "Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet, että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä."

Luuk. 10:22
"Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

VAIN KRISTUS ilmoittaa Isän, siksi emme voi uskoa luonnollisen teologian tai tieteellisen ymmärryksen johtavan todelliseen Jumalan tuntemiseen. Kukaan muu ei tunne Isää kuin Poika, ja se ihminen jolla Jeesus Hänet ilmoittaa.

Siunausta kaikille. Jeesus on Herra.


Olen samaa mieltä ja olen ollut tästä samaa mieltä koko ajan. Jumalan teot todistavat Jumalasta mutta Hänen tekojensa kautta ei voi oppia tuntemaan Jumalaa. Tässä ateistisessa kehitysoppiajassa jossa lapset aivopestään jo kouluissa uskomaan kehitysoppiin Jumalan tekojen tieteelliset todisteet voivat olla monille hyvä suuntaviiva Jumalan sanan ääreen sitä tutkimaan jolloin Jumalan sanan kaksiteräinen miekka voi käydä ihmisen sisimmän läpi.

Ps, sorre todael kun vahingossa laitoinkin viestini sinun viestiin kun tarkoitus oli vain lainata viestiäsi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kristillisen apologetiikan petollisuus

ViestiKirjoittaja todael » 22. Huhti 2012 23:33

Tässä ateistisessa kehitysoppiajassa jossa lapset aivopestään jo kouluissa uskomaan kehitysoppiin Jumalan tekojen tieteelliset todisteet voivat olla monille hyvä suuntaviiva Jumalan sanan ääreen sitä tutkimaan jolloin Jumalan sanan kaksiteräinen miekka voi käydä ihmisen sisimmän läpi.


Olen samaa mieltä. Työpaikallani on bi-seksuaaleja sekä eräs homoseksuaalisuutta puolusteleva henkilö. Keskusteluissa olen osoittanut Jumalan ilmoituksen siitä, että homoseksuaalisuus on luonnonvastaista, seksuaalinen perverssio joka pilkkaa Jumalan luomistyötä. Eräät jumalattomat ovat kanssani tästä jopa samaa mieltä - VAIKKA heillä ei ole elävää uskoa Jeesukseen. Siksi on tärkeää julistaa pelastusta Kristuksessa, ei vain PELKÄSTÄÄN moraalisten sekä eettisten vääristymien syitä.

Jumalan laki paljastaa synnin, mutta sekään ei ole vielä uudestisyntymistä - VASTA kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen omana Vapahtajanaan, tunnustaa synnin, haluaa hyljätä sen - ihminen pelastuu ja uudestitsyntyy Jumalan lapseksi.
todael
 

Re: Kristillisen apologetiikan petollisuus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Huhti 2012 09:42

Olen kyllä vahvasti samaa mieltä Tonin kanssa ja tietenkin on niin ettei ihminen voi tulla uskoon ihmisviisauden kautta kuten Todael sanoi, vaan Jumalan sanan kautta, Pyhän Hengen näyttäessä ihmisen sydämelle todeksi synnin, vanhurskauden (Jeesus) ja tuomion. Tonikin toi tämän saman asian esille, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta sekä että vain Jumalan sanan kuulemisen kautta voidaan kasvaa pelastukseen sillä joka uskoo Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo pelastuu.

Meidät on kutsuttu julistamaan ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Herraa Jeesusta, joka elää. Tämä on tietenkin pääsanoma ja tähän kaikki lopulta johtaa ja tulee johtaa silloin kun julistamme evankeliumia ihmisille.

Tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat olleet kiinnostuneita evoluutiosta ja kun he ovat keskustelleet uskovien kanssa, niin he ovat tulleet aitoon uskoon. Heille on käynyt näin:

Room 1:20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,

Jumalan Pyhä Henki on näyttänyt heille todeksi luomisen ja Jumalan sanan olevan totta. Sen jälkeen heille on käynyt näin:

Apos 4:4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi noin viiteentuhanteen.

Apos 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Eli ensin he vakuuttuivat siitä, että Jumalan sana on totta, mutta he eivät vielä olleet tulleet uskoon, eli uudestisyntyneet. Mutta koska he ymmärsivät Raamatun olevan totta, niin Jumala johdatti heidät pelastukseen evankeliumin kautta, jossa Pyhä Henki näytti heille todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion, eli synnin palkan johtavan kadotukseen, mutta Herra Jeesus on kuollut syntien tähden ja Häneen uskomalla ihminen saa syntinsä anteeksi. Näin he sitten Jumalan armosta tekivät parannuksen, eli katuivat ja tunnustivat syntinsä (tunnustivat olevansa syntisiä) ja muuttivat mielensä ja alkoivat uskomaan (ottaa vastaan) Jeesukseen, Herrana, Messiaana ja Pelastajana.

Jumala pelasti nämä ihmiset suvereenisti. Meidän on hyvä ymmärtää, että ihminen ei voi pelastua ja tulla uskoon ennen kuin hänen sydämessään ymmärtää ja uskoo Jeesuksen sovitustyön ja sen jälkeen vastaanottaa uskon Jumalan armosta, silloin hänestä ei tule ihmisen käännyttämää käännynnäistä, vaan Jumalan pelastama ihminen. Tämä on kaikkein tärkeintä ja tähän kaiken tulee johtaa. Mutta ennen sitä voi olla monenlaisia esteitä, jotka tulee purkaa ja joillekin se voi olla evoluutio ja toiselle jotakin toista.

Kirjoitin tuossa edellä siis prosessista, millä tavalla Jumala voi johdattaa asioita sekä johtaa ihmisiä pelastukseen. Meidän uskovina tulee ymmärtää se että vain evankeliumi ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Herrasta Jeesuksessa voi pelastaa ihmisen. Silloin julistuksemme painopiste ja lopullinen päämäärä on aina ristiinnaulitussa ja ylösnousseessa Herrassa Jeesuksessa. Olen nähnyt Tonissa ja Todaelissa juuri tuota mistä edellä puhuin, eli halua julistaa evankeliumia ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Herrasta Jeesuksesta. Amen, ylistys ja kiitos Jumalalle, Herramme Messias Jeesuksen kautta!
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristillisen apologetiikan petollisuus

ViestiKirjoittaja todael » 23. Huhti 2012 10:05

En missään mielessä kyseenalaistanut Tonin tai Petrin keskusteluja ateistien kanssa esim. Uuden Suomen blogisivuilla. Seuratessani veljien keskustelua siellä olen rukoillut voimaa ja viisautta veljille julistaa Jumalan Sanaa sekä antaa Pyhän Hengen voimassa terävä todistus Jeesuksesta Kristuksesta.

Näen muissa kristillisissä piireissä enemmän painotusta tieteellisen sekä järjellisen uskon vaaroihin. Jos uskomme ei perustu Raamatun antamaan ilmoitukseen Jeesuksesta, menetämme sen Jumalan voiman, jonka Pyhä Henki antaa Kristuksessa. Raamatun auktoriteettia tarkoituksellisesti horjutetaan JOPA uskovien piirissä. Ihminen tahtoo uskoa omalla tavallaan, ja pelastua oman uskonsa ja viisastelunsa varassa. Jeesuksen sanat ovat tärkeät "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

Joh. 7:38 "Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."

1Kor. 2:4-5 "..ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan."

Siunausta veljille siine tehtävässä jossa he paljastavat valheen sekä julistavat ristiinnaulittu Kristusta.

- todael
todael
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa