Todellinen Jumalan työ Kristuksessa VIE AINA ihmisen uudestisyntymisen paikalle, jossa ihminen siirtyy luonnollisen ihmisviisauden ja uskon vallasta Kristuksen tuntemiseen, ja jossa Jumala KIRJOITUTTAA kymmenen käskyä ihmisen sydämeen. Muutos on sisäinen, ei ulkoinen uskonnollinen muutos, johon toinen ihminen toista yrittää rationaalisesti suostutella tai taivutella. Jumalan työ muuttaa ihmisen ulkonaisen elämän sisäisen muutoksen kautta - uudestisyntynyt vaeltaa Jumalan Hengessä.
Luonnollinen teologia ja todistus Jumalasta ei pelasta ketään, joskin se voi olla "aasin-silta" todelliseen uudestisyntymiseen - mutta pääasiallisesti tulee julistaa ristiinnaulittua Kristusta eikä väitellä ateistien kanssa tieteen tai ihmisviisauden opettamilla sanoilla. Pyhän Hengen antama todistus Kristuksesta on erilainen kuin ihmisviisauden sanoilla annettu todistus. Jumalan Sanaa ei voida suostutella inhimillisellä viisaudella. Ei riitä vaikka voimme perustella Raamatun Jumalan Sanana, ihmisen TÄYTYY ITSE syntyä uudesti ylhäältä ja saada Kristuksen elämä. Muuten teemme vain käännynnäisiä ja uskonnollisia ihmisiä ihmisviisauden opettamilla sanoilla.
Jumalan sana on totuus ja maailma on tehty ja toimii totuuuden mukaan. Jos ihminen tuo esille jollakin tieteellisellä todisteella että luonto toimii Jumalan sanan mukaan ei se ole mitään toisen ihmisen taivuttelua ja suostuttelua johonkin (uskonnollisuuteen) vaan totuuden esille tuomista. Jumala on se joka antaa ihmisille uskon sanansa kautta mutta ihmiset voivat suositella Jumalan sanaa totuutena joka myös havaittavasti pitää paikkaansa. Jumala ei turhaan kirjoituttanut sanaansa niitä viisauksia miten maailma toimii vaan siksi että ihmiset ne sieltä löytäisivät ja ylistäisivät Jumalaa niiden kautta. Jumala ei myöskään turhaan monesti sanonut että Hän on Herra joka on luonut taivaan ja maan.
Olisi aivan älytöntä jos tätä Jumalan itse sanomaa asiaa ei saisi Jumalan kunniaksi todistaa Jumalan luomilla asioilla. Sellainen ei ole mitään uskonnollisuutta mutta sellainen ei myöskään pelasta ihmistä mutta voi ajaa ihmisen etsimään pelastusta sieltä mistä sen voi löytää eli Jumalan sanan kautta.
Jumalan teot todistavat Hänestä. Herran Jeesuksen opetuslapset todistivat Herrasta Jeesuksesta Herran Jeesuksen tekoja kertomalla. Kun Jumalan teoista esim, luonnosta Jumalan tekona kerrotaan ihmisille todistetaan siinä Jumalan suurista teoista ja annetaan kunnia Jumalan sanan totuudelle. Luonnosta voimme nähdä että Jumalan sana on totta ja että Jumala on olemassa mutta emme voi oppia tuntemaan Jumalaa muutakuin Hänen sanansa kautta.
Kyllä ihmisille pitää voida puhua muutakin totuutta maailmasta kuin aina vain tuoda Kristuksen tuntemista esille. Otan esimerkin. Jos joku ateisti on hyvinkin kielteinen Raamatun saarnoille niin häntä on mahdotonta lähestyä vain evankeliumin kautta koska hän ei sitä halua ottaa vastaan. Hän perustaa uskonsa kehitysoppiin ja pitää siksi Raamattua vain satuna. Jos sellaiselle ihmiselle näyttää toteen sen että luonto toimii vastoin kehitysoppia ja Jumalan sanan mukaan voi se saada piston ateistin sydämessä aikaan että hän alkaisi kiinnostumaan Raamatusta. Juuri näinhän kävi Pekka Reinikaiselle joka kiinnostui Raamatusta vasta kun ymmärsi kehitysopin mielettömyyden.
Jos joku kieltää julistamasta Jumalan tekoja (maailma) Jumalan tekoina ihmisille tieteellisin todistein niin sellainen toiminta voi minusta jättää monia ihmisiä tarttumasta Raamattuun. Sellaistakin kannattaa miettiä. Loppuun vielä: Vain Jumala voi antaa uskon ja Jumalan teot todistavat Jumalasta mutta Jumalaa ei voi oppia tuntemaan Hänen tekojensa kautta vaan Hänen sanansa kautta. Jumalan teot ovatkin oiva suuntaviiva ihmiselle löytää Jumalan sana jonka kautta kasvaa pelastukseen. Raamatun ensimmäisen kirjan ensimmäinen luku kertookin hienosti vain Jumalan teoista.