Alkuseurakunta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Huhti 2012 13:14

Mulla on pitkän aikaa aina välillä ollu ajatuksissa alkuseurakunta ja oon miettiny että mitä kaikkea siellä silloin oli ..wikipediasta ..
"Teologian tohtori Juha Molarin mukaan Jeesuksen päivien jälkeinen "alkuseurakunta" oli mainettaan rajumpi uskonnollinen lahko"

pitääkö tämä paikkansa?

Mutta Raamatun mukaan siellä oli paljon rakkaudellista toimintaa ja yhteyttä ,varsinkin huolenpitoa kaikenlaisten kärsivien ja puutteessa elävien kesken/tähden.Muutama jae jotka nousee mieleen...
Gal. 6:2
Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

1 kor 12:
26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.

Room. 8:28
Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
systeri
 

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja Herman » 18. Huhti 2012 14:49

pulla kirjoitti:..wikipediasta ..
"Teologian tohtori Juha Molarin mukaan Jeesuksen päivien jälkeinen "alkuseurakunta" oli mainettaan rajumpi uskonnollinen lahko"

pitääkö tämä paikkansa?


En usko että tuollain voi yleistää. Alkuseurakunta oli varmasti aika sekalainen seurakunta, osoituksena siitä on esimerkiksi ilmestyskirjan kirjeet seurakunnille - filadelfialaiset saa pelkkää kiitosta, laodikealaiset pelkkää nuhdetta, ja muut kaikkea siltä väliltä. Alkuseurakunnassa oli yhtä syntisiä ihmisiä kuin tänä päivänä, joten siellä oli aivan varmasti yhtä syntistä meininkiä - esimerkiksi korintossa joku uskonveli piti isänsä vaimoa! Yksi suuri ero kuitenkin on, luulisin, se että siihen aikaan oli vielä Paavalin kaltaisia auktoriteettia ja rakkautta omaavia uskovia, jotka paimensivat ja johtivat laumaa esimerkillään ja jonka apostoliuteen ja paimenuuteen seurakunta oli Kristuksessa alamainen. Nykymeininki on enemmän kuin tuomarien aikaan, jolloin "jokainen teki sitä, mikä hänen omasta mielestään oli oikein" (Tuom.21:25). Me eletetään sitä aikaa, "jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia" (2.Tim.4:3).

pulla kirjoitti:Mutta Raamatun mukaan siellä oli paljon rakkaudellista toimintaa ja yhteyttä ,varsinkin huolenpitoa kaikenlaisten kärsivien ja puutteessa elävien kesken/tähden.


Tämäkin on varmasti totta. Ja niin on ollut myös useiden herätysten aikaan alkuseurakunnan jälkeen. Eli niin voi tulla olemaan myös meidän aikanamme :)

Alkuseurakunnassa minua eniten kiehtoo se, kuinka yksinkertaista ja mutkatonta seurakuntaelämä oli. Ymmärtääkseni seurakunnan kokoontumiset tapahtuivat useimmiten niin, että kokoonnuttiin ensin yhdessä pöydän ääreen ruokailemaan, sitten erotettiin ateriasta leipä ja viini Jeesuksen muistoksi, ja sitten jatkettiin illanviettoa Hengen johdossa ylistäen, rukoillen ja jakaen mitä kenelläkin oli sydämellä jaettavaa. Uskon ja olen itsekin kokenut, että sillä tavalla kokoontuessa voi kohdata toisia paljon avoimemmin ja todellisemmin, ja Pyhä Henki pääsee myös silloin usein vaikuttamaan paremmin.
Herman
 

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Huhti 2012 15:22

Herman: Alkuseurakunnassa minua eniten kiehtoo se, kuinka yksinkertaista ja mutkatonta seurakuntaelämä oli. Ymmärtääkseni seurakunnan kokoontumiset tapahtuivat useimmiten niin, että kokoonnuttiin ensin yhdessä pöydän ääreen ruokailemaan, sitten erotettiin ateriasta leipä ja viini Jeesuksen muistoksi, ja sitten jatkettiin illanviettoa Hengen johdossa ylistäen, rukoillen ja jakaen mitä kenelläkin oli sydämellä jaettavaa. Uskon ja olen itsekin kokenut, että sillä tavalla kokoontuessa voi kohdata toisia paljon avoimemmin ja todellisemmin, ja Pyhä Henki pääsee myös silloin usein vaikuttamaan paremmin.


Voi että ..tätä mä odotan :) Koska meillä on kohta asunnon etsintä käsillä niin rukoilen että mun mieheni tulis pian uskoon ja saatais niin iso asunto johon mahtuis vielä suurempi ruokapöytä kuin nyt on (8 -10henkeä)
Pitäiskö alkaa oikein rynkyttää Herran ovea..ehkä :)
systeri
 

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Huhti 2012 16:05

Herman kirjoitti:
pulla kirjoitti:..wikipediasta ..
"Teologian tohtori Juha Molarin mukaan Jeesuksen päivien jälkeinen "alkuseurakunta" oli mainettaan rajumpi uskonnollinen lahko"

pitääkö tämä paikkansa?


En usko että tuollain voi yleistää. Alkuseurakunta oli varmasti aika sekalainen seurakunta, osoituksena siitä on esimerkiksi ilmestyskirjan kirjeet seurakunnille - filadelfialaiset saa pelkkää kiitosta, laodikealaiset pelkkää nuhdetta, ja muut kaikkea siltä väliltä. Alkuseurakunnassa oli yhtä syntisiä ihmisiä kuin tänä päivänä, joten siellä oli aivan varmasti yhtä syntistä meininkiä - esimerkiksi korintossa joku uskonveli piti isänsä vaimoa! Yksi suuri ero kuitenkin on, luulisin, se että siihen aikaan oli vielä Paavalin kaltaisia auktoriteettia ja rakkautta omaavia uskovia, jotka paimensivat ja johtivat laumaa esimerkillään ja jonka apostoliuteen ja paimenuuteen seurakunta oli Kristuksessa alamainen. Nykymeininki on enemmän kuin tuomarien aikaan, jolloin "jokainen teki sitä, mikä hänen omasta mielestään oli oikein" (Tuom.21:25). Me eletetään sitä aikaa, "jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia" (2.Tim.4:3).

pulla kirjoitti:Mutta Raamatun mukaan siellä oli paljon rakkaudellista toimintaa ja yhteyttä ,varsinkin huolenpitoa kaikenlaisten kärsivien ja puutteessa elävien kesken/tähden.


Tämäkin on varmasti totta. Ja niin on ollut myös useiden herätysten aikaan alkuseurakunnan jälkeen. Eli niin voi tulla olemaan myös meidän aikanamme :)

Alkuseurakunnassa minua eniten kiehtoo se, kuinka yksinkertaista ja mutkatonta seurakuntaelämä oli. Ymmärtääkseni seurakunnan kokoontumiset tapahtuivat useimmiten niin, että kokoonnuttiin ensin yhdessä pöydän ääreen ruokailemaan, sitten erotettiin ateriasta leipä ja viini Jeesuksen muistoksi, ja sitten jatkettiin illanviettoa Hengen johdossa ylistäen, rukoillen ja jakaen mitä kenelläkin oli sydämellä jaettavaa. Uskon ja olen itsekin kokenut, että sillä tavalla kokoontuessa voi kohdata toisia paljon avoimemmin ja todellisemmin, ja Pyhä Henki pääsee myös silloin usein vaikuttamaan paremmin.


Amen :thumb:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja todael » 18. Huhti 2012 21:09

Tärkeitä ja selkeästi esilletuotuja asioita Hermanilla - olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. Kiitos Jeesus palvelijasi antamista sanoista.

Silti lyhyitä ajatuksia :

Alkuseurakuntaan palaaminen merkitsee itselleni todellisen apostolisen opetuksen etsimistä ja siihen perustautumista. Jo apostolisten isien aikana esim. Ignatius alkoi vääristää paimenuuden merkitystä pois siitä, mitä esim. apostoli Paavali siitä oli opettanut. Monet puolustelevat muutoksia "seurakunnan-järjestäytymisellä", itse näen niissä jo selkeän "hivenen" todellisesta apostolisesta opetuksesta luopumista.

Alkuseurakunta oli täysin erilainen, kuin Konstantinus Suuren jälkeen muodostunut "valtionkirkko". Pakanallinen symboliikka, sekä selkeä synkretismi (muista uskonnoista apostoliseen uskoon yhdistäminen) on selvästi nähtävissä (v. 300 jKr.). Katolisen Kirkon poliittinen valta euroopassa, sekä katolisuuden vääristelevä opetus Raamatusta.

Tässä mielessä suosittelen JOKAISELLE, rinnastaa tämän päivän Ev.lut kirkkoa alkuseurakunnan apostoliseen opetukseen. Väistämättä huomaamme, että on ajaduttu pois hyvin olennaisista tekijöistä, jotka olivat olennaisia alkuseurakunnassa.

Parempi on tutkia lähtökohtaa - miten Jeesus Pyhän Henkensä voimassa perusti, asetti, toimi sekä järjesti Jumalan Seurakunnan apostolien opetuksen kautta, kuin lukea kirkollisia tunnustuskirjoja tai selvää kirkollista teologiaa.

MInulle alkuseurakunta merkitsee täysin Raamattuun perustuvaa Jumalan seurakunnan muotoa, josta (valitettavasti) olemme kristillisten traditioiden sekä eksyttävien opetusten (kuten jos rinnastamme Katolista Kirkkoa ja Raamattua toisiinsa) valossa kadottaneet.

Jaan tässä myös tekstin, jonka olen Herralta saanut :http://uloskutsuttu.blogspot.com/p/jumala-valmistaa-seurakuntansa.html

Jeesus on Herra.
- todael
todael
 

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja todael » 19. Huhti 2012 02:08

Apostolien opetus Tessalonikin seurakunnan puolelta tunnustettiin Jumalan Sanana, ei vain kulttuurisidonnaisena kristillisenä opetuksena, jolla oli tehtävänsä vain silloisessa kulttuurissa sekä yhteiskuntarakenteessa. Jumalan Sana on muuttumaton, ja täten myös apostolien Jumalan seurakunnalle jättämä opetus UT:ssa on muuttumaton. Elämme erilaisessa yhteiskunnassa ja maailmassa kuin UT:n aikana ihmiset elivät, mutta silti apostolien opetus on sitovaa ja velvoittavaa, koska se on Jumalan Sanaa.

1Tess. 2:13 "Ja sentähden me myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan, niinkuin se totisesti on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte."

- todael
todael
 

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Huhti 2012 09:47

"Mutta Raamatun mukaan siellä oli paljon rakkaudellista toimintaa ja yhteyttä ,varsinkin huolenpitoa kaikenlaisten kärsivien ja puutteessa elävien kesken/tähden."

Itse olen kyllä ihan nykyseurakunnassakin saanut kokea tätä rakkautta ja huolenpitoa. Juuri uskoon tultuani olinkin ihmeissäni uskovien halusta auttaa ja siitä, miten uskovat MIELELLÄÄN tekevät kaikenlaista helpottaakseen toisten elämää :thumb: Kunpa itsekin voisin olla yhtä altis auttamaan! Nytkin yksi sisar soitti ja sanoi, että tulee hakemaan keskimmäisen tyttöni puistoon, että saan rauhassa rukoilla tai tehdä jotain mitä tarvitsee. Ihanaa, ettei tarvitse edes pyytää apua, kun uskovat vain tarjoutuvat auttamaan. Itsekin kannattaa aina rukouksessa kysyä Jumalalta, että miten voi ketäkin auttaa. Joskus voi tehdä isomman satsin ruokaa ja viedä siitä myös jollekin sisarelle tai veljelle. Jos on aikaa, niin voi tarjoutua ikkunanpesijäksi. Rahan antaminen on kaikkein helpointa, jos tietää jollain olevan siitä puutetta ja itsellä sattuu olemaan ylimääräistä. Lastenhoitoapukin on usein tervetullutta.

Mulla on viime perjantaista asti vähän väliä ollut mielessä jae: "Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi (Room.15:7)." Kiitos Jumalalle siitä, että Hän on antanut ihan nykyseurakunnalle niin paljon hyvyyttään ja meille kaikille sydämiin halun olla toinen toisillemme avuksi ja rohkaisuksi. Kiitos RAKAS Jeesus!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Alkuseurakunta

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Huhti 2012 13:35

No se on kyllä hyvä että vielä on auttamishalua ihmisillä ,vaikka kyllä se vaan taitaa aina vaan itsekkäämpään suuntaan olla menossa elämä meillä monilla.Monikohan olis valmis myymään omaisuutensa jaettavaksi tms :)
Mutta sen oon huomannut että Herra vaikuttaa tahtomista ja tekemistä tälläkin hetkellä ja kun oot sillä paikalla mihin Jumala johdattaa niin et edes väsy kummemmin.Nytkin hain taas aamusta tuon "tirpuusen" 2v meille ja oltiin puolitoista tuntia pihalla.
Vien sen kotia iltapäivällä ja jatkan vielä työpäivän omalla työpaikalla melkein puoleen yöhön.En halua sanoa tätä siksi että kehuisin itseäni vaan siksi että meillä on suuri Jumala joka antaa voimaa silloin kun sitä tarvitaan! Halleluja Aamen!
systeri
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 38 vierailijaa