Saako nainen opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Huhti 2012 19:45

En muista yhtään, onko tästä ollut keskustelua..varmaan joskus on?..,että miten se nyt olikaan, saako nainen opettaa seurakunnassa?
Oon itse saanut joskus olla puhujan paikalla jakamassa asioita mitä on sydämmelle laskettu ja en oo todellakaan kokenut olevani opettamassa.
Erään tapauksen jälkeen rukoilin että "Herra armahda etten vaan opettaisi" ei musta siihen olisikaan :) ..mutta ihan kuin mulle olis sanottu "Et oo opettaja vaan semmonen `yöpukuinen`hiippailija joka herättelee uskovia näkemään asioita" ..ja näin oon kyllä kokenut että mieluummin herättelijä kuin opettaja,siihen tarvitaan paljon enemmän viisautta ja voi olla että se onkin vaan miesten homma :)

Sain sähköpostiini jakeen

1. Tim. 2:12
mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä,

Ja varoiteltiin että naisen tehtävä seurakunnassa ei oo opettaa,jos Jeesus olisi ollut sitä mieltä että nainen saa opettaa niin apostoleista olis puolet ollu naisia!

Varmaankin se on näin,mutta missähän menee se raja,mitä nainen saa tehdä??
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja Herman » 15. Huhti 2012 21:15

Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja. (Apt.21:9)

...profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi (1.Kor.14:3)


Ymmärrän niin, että opettamisen tehtävä ja lahja on annettu vain miehille, mutta profetoiminen ei ole kuten usein ehkä ajatellaan pelkästään sellaista "näin sanoo Herra" -profetoimista, vaan kuten ylläolevasta jakeesta nähdää, profetoiminen on rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi puhumista. Eli tuo "en salli että vaimo opettaa miestänsä" ei tarkoita sitä, etteikö naiset voisi tuoda esille asioita Jumalan sydämeltä seurakunnassa ja uskovien välillä muutenkin.
Herman
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Huhti 2012 21:30

Aivan...tää oli hyvä :) Aamen,kiitos Herralle :)
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Huhti 2012 11:29

Nainen ei saa opettaa mutta silti Sana sanoo

San 14:
1 Vaimojen viisaus talon rakentaa, mutta hulluus sen omin käsin purkaa.

Mistähän tämäkin jae tuli mieleen tiskipöytää "hinkatessa" ja mihin se perustuu? :oops: Onko se vähän niin että kaiken takana on nainen :) ...tosin ensimmäisistä jutuista lähtien :?
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Huhti 2012 11:31

Ei kai tuo tiskipöydän putsaaminen siihen mitenkään liittyisi jos ajattelee hengellistä rakentamista :think2: :)
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Huhti 2012 15:25

pulla kirjoitti:Ei kai tuo tiskipöydän putsaaminen siihen mitenkään liittyisi jos ajattelee hengellistä rakentamista :think2: :)


Siis niinku vertauskuvallisesti...isännät rakentaa ehkä purkaakin välillä ja emännät siivoaa sotkuja :think2: ..mutta nyt mun täytyy lähteä askaroimaan tehtaalle...tsaukkis ja siukkelis :hugehug:
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Touko 2012 00:13

Sain taas postia naisen puhumisesta seurakunnassa.Tiukkaa tekstiä?

1. Kor. 14:34
olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei
ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.

Seuraava liitettiin myös tähän samaan naisen puhumiseen seurakunnassa...

Ilm. 2:20
Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista,
Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun
palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Ja nainen saa profetoida ainoastaan seurakunnan ulkopuolella :-P
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Touko 2012 09:59

Niin..seurakunnassa oli kaikki muuten hyvin, mutta "iisebel" oli äänessä ja johdatti porukkaa harhaan olemalla nainen äänessä,se oli heidän ongelmansa??
Voihan se nänkin olla...kaikki pitää tutkia ja koetella!
systeri
 

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Touko 2012 10:34

Jeesuksen todistus on profetian Henki ja Henki kyllä tahtoo puhua jokaisen uskovan kautta toisille rakennukseksi ja lohdutukseksi. Vaimojen tehtävä ei kuitenkaan ole opettaa, mutta ajattelen, että srk:n kokouksessa JOKAISELLA on jotain annettavaa yhteiseksi rakennukseksi. Kyllä sisarkin voi tuoda esiin Jumalan sydämelle antamia ajatuksia yhteen kokoontumisissa, mutta opettajan virassa toimivat vain miehet. Itse puhun srk:n kokouksessa vain, jos koen että Jumala siihen erityisesti kehottaa.

Olen itsekin miettinyt tuota, kun Paavali ihan selvästi sanoo, että vaimot olkoot VAITI, mikä kyllä tarkoittaa, että ihan hiljaa. Kuitenkin hän myös sanoo, että vaimot saa rukoilla ja profetoida pää peitettynä... Ei kai sitä vaiti voi profetoida. Ainakaan se ei olisi kenellekään rakennukseksi. Ei varmaan kannata liikaa jumiutua joihinkin sanoihin, vaan mieluummin kuunnella mitä Jeesus puhuu. Hänen omansa kuulevat hänen ääntään ja kyllä Hänen äänensä ainakin minulle sanoo yhä edelleen: "Julista".
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Saako nainen opettaa?

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Touko 2012 10:47

Kaikkeen varoituksen sanaan tulee hetkeksi jumiutua ja kattoa mitä Herra asiasta puhuu :) Eksytys on ovela...ja siksi koetella täytyy.. :roll: Sitä ittekkin mietin että miksi naisille olisi annattu profetoimisen lahjoja ja miten se seurakuntaa rakentaa jos saa profetoida vain sen "ulkopuolella" :think2:
systeri
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa