*
No näen asiaa kun Jumala käytti Filippoksen tyttäriään profetoimisen lahjalla seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi [Apo 21:9]. Tyttäret osallistuivat seurakunnan yhteiseen rakentumiseen muttei he olleet seurakunnan johdolla.
Sama asia pätee opettamiseen. Nainen voi seurakunnassa opettaa muttei saa seurakuntaa johtaessaan opettaa. Koska Jumalan asettamat johtotehtävät ja kaitsijan virat ovat asetettu vain miehilleen. Nainen ei saa olla kaitsijana eikä saa olla seurakunnan johdolla mutta naiset voivat osallistua seurakunnan yhteiseen rakentumiseen - armolahjojen mukaan kun ne armolahjat Jumala on asettanut seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Niin profeetalliset sanat [ja myös naisilta] seurakunnalle on yhteiseksi rakennukseksi ja kehotukseksi ja lohdutukseksi [1Kor. 14:3].
Seurakunta:Mitä seurakuntaan tulee; niin Raamattu tarkoittaa tuon ajan kristittyjä joita kutsutaan seurakunnaksi. Filippos perheen kanssa kotona kokoonnuttiin ollessaan seurakuntana. Raamattu tarkoittaa Kristuksen seurakuntaan automaattisesti liittäneitä uskovia uskoontulon ja uudestisyntymisen kautta. Siksi uskovia kutsutaan Raamatun mukaan seurakunnaksi. Me olemme Raamatun mukaan Kristuksen ruumiissa - seurakuntana. Hän on meidän seurakunnan pää. Kirjoitin muuten tuossa aiheen ’
Seurakuntamattomuudesta väärä käsitys on iskoutunut päähän’.
…häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa:Naisen ei ole lupa puhua seurakunnassa sillä se on häpeällistä, sanoi Paavali [1Kor. 14:35] Koska kyse oli tuohon aikaan epäjärjestyksestä, sen naiset aiheuttivat seurakunnan keskuudessa. Paavali tarkoittaa että naisen on häpeällistä puhua yhtä aikaa häiriten Jumalan asettamia kaitsijoita - heidän johtaessaan johtotehtävia seurakunnassa niin äänekkäät naiset olivat häiriöksi Jumalan asettamille kaitsijoille kun naiset puhuivat kysellen yhtä aikaa. Siksi Paavali nuhteli naisia ja sanoi että se on häpeällistä puhua [häiritä]. Paavali siitä tarkoittaa.
Niin Paavali sanoi: ’
jos he [naiset] tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa [jae 35]. Niin Paavalin mukaan naiset voi kysyä omilta miehiltään kotona. Se tarkoittaa että naiset kokouksen aikana kyselivät niin se häiritsi kaitsijoita – heidän johtaessaan johtotehtäviä ja hoitaessaan kaitsijoiden virkaa seurakunnassa. Niin seurakunnankokouksen päätyttyään naiset voi kysyä omilta miehiltään. Sillä se ei ole soveliasta yhtä aikaa puhua kysellen ja häiriten kaitsijoita - heidän johtaessaan johtotehtävää ja hoitaessaan kaitsian virat ja se on Paavalin mukaan häpeällistä puhua [häiriten] seurakunnassa.
1Tim. 2:12-14 tarkoittaa sitä johtajuutta eli vallitsevaa opettamista ja vallitsemista. Paavali sanoi: ’
minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa’ [1Tim. 2:12]. Paavali tarkoittaa hiljaisuudella seurakunnassa tapahtuvaa järjestystä ilman epäjärjestystä joka on häiriöksi seurakunnalle. Siten jakeen 13 mukaan tarkoittaa alamaisuutta. Kirjoitan kohta alamaisuudesta erikseen.
Niin Jumala ei ole tarkoittanut vallitsevaa opettamista naisen tehtäväksi seurakunnassa eikä naisen saa opettaa johtaessaan seurakuntaa eikä naisen saa olla kaitsijana mutta nainen voi osallistua Jumalan asettaman lahjan mukaan seurakunnan yhteiseen rakentumiseen sillä Kristuksessa ei katsota miestä eikä naista kun Jumala jakaa tahdon mukaan heille armolahjoja seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi mutta Herra on asettanut kaitsijan virat ja johtotehtävät vain miehilleen.
Alamaisuus:No varmaan täällä kaikki tietävät jo alamaisuuden kun Petri Paavola toi tänne Sanan valossa raamatullisen alamaisuuden. Niin alamaisuus on väärinymmärretty opetus Raamatusta. Johtaminen on muuten usein väärinymmärretty että se on käskytystä ja toisen alistamista. Jeesus opetti johtamisen olevan kaikkien palvelemista eli asettumista palvelijan paikalle jossa johtaja palvellen auttaa lähimmäisiään ja on luomassa heille turvallista elämää.
Miehen tehtävänä perheen päänä on myös palvella vaimoaan ja lapsiaan sekä turvata ja taata heille turvallinen perhe-elämä. Tämä alamaisuus ei tarkoita alistamista. Raamattu opettaa että miehen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin Jeesus rakasti seurakuntaa. Eli naisen osa vaimona on antautua miehelleen niin vaimoaan rakastetaan ja hänestä pidetään hyvää huolta niinkuin Jeesus seurakuntaa rakastaa ja pitää siitä hyvää huolta.
Jeesus on seurakunnan pää niin mies on vaimon pää, siihen kuuluu palveleminen ja huolenpito. Se tarkoittaa että vaimo ei ole alempiarvoinen kuin mies vaan samanarvoinen miehen kanssa. Jumala asetti ainoastaan miehen pääksi vaimolle jotta miehen ensisijainen tehtävä on rakastaa vaimoaan niinkuin Kristus rakasti seurakuntaa.
Naisten asema uudessa liitossa ja seurakunnassa:Sama asia pätee siihen että naisten tulee olla alamaisia seurakunnassa niin naisia rakastetaan palvellen seurakunnassa. Raamattu sanoo: ’……
vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo [1Kor. 14:34b]. Siinä se ei tarkoita alempiarvoisuutta eikä alistamista vaan raamatullista alamaisuutta kuten toin tässä alamaisuuden esille.
Paavali sanoo: ’
olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua,…. [1Kor. 14:34a]. Se ei tarkoita että naisten on oltava täysin mykkiä seurakunnassa koska jakeen 33 mukaan Raamattu sanoo: ’ sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, [jae 33]. Niin se tarkoittaa häiriötä jonka naiset tuohon aikaan aiheuttivat seurakunnan keskuudessa.
Niin naiset alamaisina voivat osallistua seurakuntaan yhteiseksi rakennukseksi – Kristuksessa kun tämä kaikki tapahtuu järjestyksen mukaan säädyllisesti [jae 40]. Niin Seurakunnassa alamaisena nainen voi julistaa Jumalan Sanaa, opettaa ja profetoida kun Jumala on asettanut armolahjoja seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi.
Kerron lyhyesti mitä seurakunnassa minulle tapahtui. Eräs nainen nousi lavalle ja kertoi saaneensa näyn ja profeetallisen sanan joka koskee minua. Siten se toteutui minun kohdalleni mitä siinä näyssä sanottiin ja vielä profeetallisen sanan mukaan niin katsoin siitä yhteiseksi rakennukseksi niin minä rakennuin Kristuksessa sen näyn ja profeetallisen sanan kautta.
Vielä toinen yksi nainen nousi lavalle ja koki kehotuksen opettaa tai oikaista Sanan mukaan niin minusta se opetus oli hyvin tervehenkistä ja raitishenkistä koska se avasi ymmärrystä tässä asiassa mitä Sanan valossa Raamattu tarkoittaa. Näen että Jumala käytti häntä tässä asiassa seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Opettamisen lahjalla Jumala ei tarkoita naisen vallitsevan ja johtavan seurakuntaa mutta nainen voi opettaa ilman vallitsevaa opettamista.
Niin Jumala käyttää miehiä ja naisia - sukupuoleen katsomatta armolahjoilla mutta Jumala on asettanut johtotehtävät ja kaitsijan virat vain miehilleen. Tällaista käsitystä itselläni on....
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.