Minulle tuli mieleen kirjoittaa lyhyesti kateudesta seurakunnassa eli Kristuksen ruumiissa. Seurakunnassa on kateutta joka nousee lihasta ja uskovien tulisi tunnistaa tällainen kateus ja tehdä siitä parannus ettei kateus pääse katkeroittamaan ihmistä sillä katkeruus ihmisessä on kuin syöpä joka kasvaa ja tuhoaa ihmistä.
2.Moos. 20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
Kymmenes käsky laissa kieltää himoitsemasta mitään lähimmäisen omaa. Kateus on myös himoa lähimmäisen omaa kohtaan ja Jumala laissaan kieltää himoitsemasta lähimmäisen omaa eli ei tule olla kateellinen mistään lähimmäiselle.
Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Koko kymmenen käskyä sisältyy näihin kahteen käskyyn rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Neljä ensimmäistä käskyä käsittelee Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta ja kuusi viimeistä käskyä käsittelee ihmisen ja lähimmäisen välistä suhdetta.
Kun ihminen rakastaa lähimmäistään kuin itseään ei hän kadehdi mitään lähimmäisessään vaan haluaa hänen parastaan.
Gal.5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
Kateus lähimmäistä kohtaan on lihan teko. Kateus on syntiä joka nousee lihasta. Lihallisuuden vallassa oleva ihminen on kateellinen lähimmäistään kohtaan ja voi tuntea alemmuuden tunnetta lähimmäistään kohtaan joka voi synnyttää kateuden joka taas voi synnyttää katkeruuden lähimmäistä kohtaan. Paavali kehoittaa laittamaan kaikki lihan teot pois ja valetamaan Hengessä. Jumalan Hengen avulla uskova voi kukistaa lihansa himot. Uskovan ei tule olla turhan eli oman kunnian pyytäjä toisiamme kadehtien.
1.Pie. 2:1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."
2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis
Pietari kehoittaa panemaan pois kaiken pahuuden ja vilpin ja ulkokultaisuuden ja kateuden ja kaikki panettelut. Nämä ovat lihan tekoja jotka eivät kuulu Hengessä vaeltavalla. Pietari kehoittaa halajamaan sanan väärentämätöntä maitoa. Kehoitus on pysyä väärentämättömässä sanassa tämä tarkoittaa myös sitä että uskovan tulisi pysyä ja rakentua vain Jumalan sanan kautta ei ihmisten perinnäissääntöjen.
Jaak. 3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
3:16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
3:18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.
Katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessä nousee pitkälti kateudesta lähimmäistä kohtaan. Tällainen meno nousee lihasta ja on sielullista toimintaa. Jumalalta tuleva viisaus on puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
1.Kor.3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
3:2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
3:4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
Korintin seurakunnassa oli lihasta nousevaa kateutta ja riitaa ja siksi Paavali joutui antamaan heille maitoa ruuan sijasta sillä he eivät olleet kykeneviä ottamaan ruokaa vastaan tämän lihallisuuden vuoksi. Lihallisuudessa vaikuttaa lahkohenki jossa seurakunnan sisällä kadehditaan toisia joka saa aikaan katkeruutta ja riitaisuutta ja puolueita. Lahkohenki on myös sidoksissa perinnäissääntöihin. Perinnäissäännöissä kiinni oleva ihminen helposti joutuu lahkohengen kouriin kun sana on perinnäissääntöä vastaan. Kun ihminen ei halua juurtua Kristukseen (sanaan) vaan perinnäissääntöön saa se aikaan lahkohengen. Lahkohenki perustaa uskonnollisista perinnäissäännöistö ja lahkohenki saa aikaan kateutta ja katkeruutta toisia kohtaan joka saa aikaan puolueistumista/lahkoistumista.
Fil.2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
2:4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
Tämä on todella tärkeä kohta ja neuvo Kristuksen ruumiille. Uskovan ei tule elää itsekkyydessä joka saa aikaan kateutta vaan nöyryydessä tulisi pitää toista parempana kuin itseään. Tulee ajatella toisen parasta eli rakastaa lähimmäistä kuin itseään. Kun jokainen Kristuksen ruumiin jäsen pitää toista itseään parempana ovat kaikki silloin yhtä hyviä ja kukaan ei ole toista parempi vaan kaikki ollaan saman arvoisia. Tällöin emme myöskään kadehdi veljeä tai sisarta vaan iloitsemme toisen puolesta siitä kaikesta hyvästä mitä veli tai sisar on Herran armosta saanut lahjaksi Herralta. Kaikki Herran antamat lahjat ruumiilleen ovat ruumiin yhteiseksi hyödyksi ja siksi emme saisi kadehtiä toisiamme toisen saamasta armosta vaan iloita siitä sillä me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis ja samaa perhettä.
1.Kor.12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
12:14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.
12:15 Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
12:16 Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton.
12:17 Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?
12:18 Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
12:19 Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
12:20 Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis.
12:21 Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä."
12:22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
12:23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme;
12:24 mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian,
12:25 ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
12:26 Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
Kristuksen ruumis eli seurakunta koostuu kaikista uudesti Hengestä syntyneistä ihmisistä. Jokainen ruumiin (seurakunnan) jäsen on tärkeä ja me tarvitsemme toisiamme siksi ruumiin ykseys on todella tärkeää. Jumalan antamat armolahjat ovat tarkoitettu koko ruumiin yhteiseksi hyväksi ja siksi meidän tulee nauttia ja iloita toistemme saamasta armosta eikä kadehtiä toisiamme. Ne ruumiin jäsenet jotka näyttävät olevan heikoimpia ovat välttämättömiä. Jokainen uskova on yhtä tärkeä ja yhtä hyvä emme ole kukaan toista parempi Kristuksessa. Joku voi olla kasvussaan toista pidemmällä mutta se ei tee toista yhtään paremmaksi ja tärkeämmäksi sillä Kristuksessa kaikki ovat yhtä tärkeitä. Ruumiissa ei tule olla eripuraisuutta vaan kaikkien tulisi yhtälaista huolta toinen toisestaan. Kun emme ensin ajattele vain omaa hyvää vaan toisen ja pidämme toista nöyryydessä itseämme parempina niin emme silloin kadehdi lähimmäistämme vastaan vaan iloitsemme kaikesta mitä toisella on sillä Kristuksen ruumiissa kaikki Jumalan armo on meidän yhteiseksi hyväksi! Kiitos Herralle!