Eksytys ja Jumalan armo

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Eksytys ja Jumalan armo

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Huhti 2012 15:51

Olen viime aikoina ollut Jumalan edessä monien asioiden kanssa. Sydämellä on
monia aiheita, joista kirjoittaa. Olen ollut myös rukouksessa kipu
sydämessäni seurakunnan tilasta, johon lasken myös itseni.

Jumala puhui minulle voimakkaasti pari päivää sitten näyttäen unen, jossa
hän antoi minulle kirjoituksen aiheen.

http://www.kotipetripaavola.com/henki ... sytys.html

Kirjoitus kertoo monista syistä miksi Herraan Jeesukseen uskova elää
epäterveessä uskossa, jonka kautta usko Jumalaan sekä Raamatun opetus
vääristyy pahoin. Tässä kirjoituksessa otan esille yhden tällaisen syyn,
jota voidaan kutsua sellaiseksi, jossa uskova keskittyy lähes yksinomaan
eksytyksiin sekä pimeyden tekoihin. Kirjoituksessa tuodaan esille myös
asioita, jonka kautta uskova voi oppia Jumalan tahdon mukaista elämää.

Ps. Koin itsekin sitä, että enemmin tulee keskittyä Herraan Jeesukseen kuin
mihinkään muuhun.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Eksytys ja Jumalan armo

ViestiKirjoittaja todael » 12. Huhti 2012 18:24

Lyhyesti Petrin aloitukseen :

Ef. 5:25-27 " ...Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton."


Lopun ajan Kristuksen Morsian puhdistetaan Kristuksen rakkauden voimaan, jossa Jumalan tahto ja Sana on kirkkaasti esillä. Seurakunnan tulee kuolla pois oman uskonnollisuutensa voimasta ja siirtyä todelliseen Kristuksen elämän voimaan - tässä voimassa Jumalan vanhurskaus toetutuu Jumalan Sanan mukaisesti (ei sitä kumoten tai sitä pois selittäen). Laki täytetään seurakunnassa Lain täyttäjän voimasta - Kristuksen aikaansaama pyhitys tulee esille kirkkaasti ja elävästi, ei sanoin vaan teoin.

Paljon on NYT JO kuohuntaa, kaikenlaisia opettajia - ns. judaisteja, legalisteja, eksyttäviä karismaatikkoja, ihmeparantajia. Vääriä profeettoja, lain opettajia (jotka vievät uskovan pois Kristuksesta).

Uskovan täytyy ottaa vakavasti nämä kolme tekijää kasvaakseen Kristukseen (lainaus erään veljen tekstistä) :

1. JUURTUMINEN
Identiteetin kasvaminen/juurtuminen Jeesukseen. (Olla Jumalan armosta pelastettu, uskossa Jeesukseen, ei lain teoista)

2. KYPSYYS
Rakentuminen Jeesuksessa (Jumalan Sanan hyväksyminen ja sen vastaanottaminen kokonaisuudessaan)
Perustuu juurtumiseen/identiteettiin.

3. VAELLUS

Elämää Jeesuksessa. (Jumalan Sanan mukainen vaellus ja elämä Pyhän Hengen voimassa)
Vaeltamista Hänessä/Hänen täyteydessään.
Perustuu juurtumiseen ja kypsyyteen.

Toiseksi, jos seurakunta vaeltaa uskonnollisuuden hengessä - ts. yrittää itse elää uskon elämää omassa lihallisessa viisaudessa ja voimassa, olemme silloin petollisen sekä sortuvan hiekan päällä. Kristus on AINOA kallio, jossa mitkään "maanjäristykset" eivät kaada uskovaa pois vahvasta luottamuksesta Jumalan Sanaan sekä Kristuksen rakkauteen. Sanan opetuksen tulee kasvattaa uskovia Kristukseen, ei oman lihallisen uskonnollisuuden suorittamiseen.

Tiedän ajatuksen. Jos ihmistä ei käsketä (läksytetä), ei hän tee mitään, vaan sen sijaan lojuu paikallaan kuin "perunasäkki". Kehoitus ja käsky ymmärretään silloin väärin. Yksikään meistä ei voi ottaa kunniaa mistään valinnasta, jonka olemme Jumalaa kohti tehneet. Kaikki on Jumalan armoa elämässämme, Kristuksen tähden. Jumala ei kunniaansa jaa - ei edes uskovan ihmisen kanssa. Käskyt ja kehoitukset ohjaavat antautumaan/ojentautumaan Jeesukselle, ja tämä EI tarkoita "tekemättömyyttä" tai "laiskuutta" vaan sisäistä muutosta jonka kautta todellinen hengellinen Jumalan palveleminen voi alkaa. Pyhä Henki astuu tekijäksi, ja me annamme tahtomme ja ruumiimme Hänelle, Kristukselle antautumalla. Antautuminen on uskon käytännöntekoja, mutta niitä edeltää sydämen muutos ja uudistuminen. Ihmisen täytyy siirtyä syrjään, ja Jumalan täytyy päästä osoittamaan voimansa, Sanansa sekä Pyhän Henkensä kautta. Muuten elämme uskon elämäämme vain oman Raamattu tiedon, lain suorittamisen sekä muun touhuamisen perusteella.

"Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa." (Room.7:6)


Jumala kutsuu uskovia vaeltamaan Jumalan Hengen voimassa, ei oman yrittämisemme voimassa. Opetuksen ei tule kohdistua siihen - millainen minun tulisi itsestäni tehdä - vaan siihen MITÄ JEESUS haluaa ja voi sinussa tehdä. Katse TÄYTYY siirtyä pois itsestämme Kristukseen - tätä on aito ja oikea parannuksen tekeminen.

Hes. 36:26-27 "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Kiitos Herra Jeesus.

Monet tuntuvat AINA lähtevän siitä, millainen minun/sinun pitää olla - harvat lähtevät siitä millainen Jeesus on.
Monet tuntuvat AINA lähtevän siitä, mitä minun/sinun pitää tehdä - harvat lähtevät siitä mitä Jeesus on tehnyt/ja tekee.

Tämä on selvästikin tämän päivän kristiilisyyden taakka, ja siksi Jumalan evankeliumin voima puutuu. Katsonko itseeni, vai katsonko Jeesukseen ? Kumpi antaa voiman muutokseen ?

Kehoittavat saarnat ovat pahimmillaan kokonaan kadottaneet Kristuksen, tilalle on tullut ihmiskeskeinen uskonnollisuus, jossa ihmiset puhuvat omista uhrauksistaan, teoistaan ja sivuuttavat kokonaan olennaisimman - sen mitä Jumala teki.

Room. 8:2-4 "Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen."

Jumala VOI TOTEUTTAA tahtonsa ja lakinsa meidän elämässämme VAIN KRISTUKSEN elämän kautta, Jumalan Pyhän Hengen voimassa. Kaikki muu "yritelmä" on uskonnollisuutta ja lihallista itsensä korottamista.

- todael
todael
 

Re: Eksytys ja Jumalan armo

ViestiKirjoittaja todael » 12. Huhti 2012 19:06

Mietin opetuksen merkitystä tämän päivän seurakunnissa. Sitä tuntuu olevan pohjattoman paljon, ja etenkin täällä länsimaissa - uskovilla on kymmeniä Raamattuja, selitysteoksia, hengellisiä kirjoja, tuhansia puhekasetteja, jatkuva saarnaopetus omassa seurakunnassa, teologisesti opetettuja julistajia, alkukielen tuntemusta jne. Tieto paisuttaa.

Silti EI OLE elämää.... paljon opetetaan (usein kun vedotaan juuri opetuksen voimaan), mutta SILTI ei synny todellista hengellistä elämää Kristuksessa. Ihmettelen syvästi miksi.... Opetus kohdistuu aina siihen, että meidän tulee muuttua, mutta tuntuu siltä että voimaa muutokseen ei mistään löydy. On vain vaatimuksia, edellytyksiä, uusia oppeja jne....

Seurakunnalla (mielestäni) ei ole voimaa elää Kristuksessa, vaan se elää järjellisessä opillisessa opiskelussa, joka ei välttämättä johda todelliseen uskon elämään, vaan älylliseen "neppailuun". Toki äärikarismaattisuus menee toiseen ääri laitaan, jossa tunne, kokemukset, manifestaatiot ylittävät kirjoitetun Jumalan Sanan. Molemmat ovat eksyneet pois Kristuksesta.

Olemmeko yliarvioineet opetuksen arvon ja menettäneet särkymisen ja murtumisen merkityksen ? Onko uskon elämämme älyllistä (pelkkää opiskelua) TAI määrätyn tunteen tai "fiiliksen" hakemista, ei sydämestä nousevaa palvelevaa, uskon kautta vaikuttavaa Kristuksen rakkautta ?

Onko sittenkin "kiva" opiskella Raamattua, mutta ei elää siitä - onko sittenkin kiva olla "tietävä" uskovainen (teologiaa hattutäynnä), mutta emme antaudu, murru, säry, nöyrry saveksi Savenvalajan käsiin....

Ihmettelen syvästi ja rukoilen Jumalan viisautta. Herra armahda seurakuntaasi.
todael
 

Re: Eksytys ja Jumalan armo

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Huhti 2012 20:07

Täällä on ollu viime päivinä paljon hyviä kirjoituksia..oon niitä lasten hoidon ohella vähän lueskellu ja monesti oon vaan saanu huokaista...Aamen :)
systeri
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa

cron