Jumala EI hallitse rangaistuksen pelolla

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumala EI hallitse rangaistuksen pelolla

ViestiKirjoittaja todael » 05. Huhti 2012 19:30

Jeesus ei pakota ketään - eikä pyri pelolla hallitsemaan ketään, vaan Hän kutsuu meitä seuraamaan Häntä :

Matt. 19:21 "Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua"."'

Jumala ei käytä rangaistuksen pelkoa omiin uudestisyntyneisiin lapsiinsa, pakottamalla heitä pelon voimalla tottelemaan Häntä.Jumala taivuttaa rakkautensa ja totuutensa kautta ihmisen sydämen Kristusta kohti, jotta Kristuksen elämä kirkastaisi Jumalan kunniaa elämässämme. Lain täyttäjä itse - Jeesus - tahtoo toteuttaa Jumalan lain käytännön uskonvaelluksesssamme. Voimana ei ole pelko (jatkuva hallitseva syyllisyys), vaan Jeesuksen aikaansaama täydellinen pelastus.

1Joh. 4:18 "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."


Rangaistuksen pelon kautta Jumalaa palveleva, elää väärässä Herran pelossa. Hän tekee kaiken pakosta, syyllisyyden painostavasta voimasta, ei oman tahdon ja sydämen sisältä nousevasta Pyhän Hengen voimasta - ts. rakkaudesta Herraan Jeesukseen. Monet ovat (yrittävät olla) ulkonaisesti "täydellisiä" uskovaisia - ja he vaativat samaa täydellisyyttä muilta - mutta koko heidän vaelluksensa onkin vain rangaistuksen pelon aikaansaamaa "pakko-uskonnollisuutta". Tällainen "vanhurskaus" EI KELPAA Jumalalle. Se tulee pakosta, ei sydämen tahdosta.

Matt. 5:20 "Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."

Vain Jeesuksen vanhurskaus kelpaa Jumalalle, ei meidän yrityksemme parannella itseämme syyllisyyden sekä rangaistuksen kautta syntyneessä väärässä Herran pelossa. Kristuksen veri pesee syyllisyyden pois ja lahjoittaa uuden elämän. Rangaistus laskettiin Vapahtajamme Jeesuksen päälle, jotta me olisimme siitä vapaat, ei että rangaistuksen pelon kautta palvelisimme pakosta Jumalaa. Jeesus vapauttaa rangaistuksen pelosta Jumalan rakkauden kautta vaikuttavaan uskon elämään.

Hes. 36:27 "Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Uskonnollisuus pelottelee ja käyttää hyväksi ihmisen syyllisyyttä omaksi hyväkseen - Herra Jeesus päinvastoin muuttaa ihmisen sydämen ja alkaa itse muuttaa (vaikuttaa, työstää, pehmentää, taivuttaa) Pyhän Henkensä kautta uudestisyntyneen sydäntä. Jeesus tulee uskovalle elämäksi, ei pelolla ruoskivaksi orjapiiskuriksi. Syyllisyys ei ole Herralle Jeesukselle keino hallita meitä, vaan syyllisyys on uudistumisen ja synnin tunnustamisen tekemistä kun olemme syntiin langenneet - mutta ei KOSKAAN siihen jäämistä. Mitä syvemmin me antaudumme heikoutemme kautta Jeesukselle, sitä syvemmin me käsitämme että me elämme uskon elämää Hänessä - vapaina hallitsevasta pelosta ja syyllisyydestä.

Kristuksen evankeliumissa Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä - niin että uskova ojentautuu Jumalan totuuden ja pyhyyden mukaiseen elämään. Väärässä pelossa ja syyllisyydessä elävä itse puhdistaa itseään jatkuvan ja hallitsevan pelon sekä rangaistuksen tähden. Nämä TÄYTYY erottaa toisistaan. Evankeliumissa voimana on Kristuksen voitto ristillä ja elämä Hänen ylösnousemuksessaan, ei ihmistä syyllisyydellä hallitseminen ja pelolla ihmistä maahan hakkaaminen.

Tiit. 2:11-12 "Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,"

JUMALA EI HALLITSE MEITÄ pelolla, vaan Hän tahtoo meidän löytävän Kristuksen elämän, jossa ei ole rangaistuksen pelkoa vaan uuden elämän voima. Synnintunto on Jumalan pelkoa sekä omakohtaista syyllisyyttä, mutta silläkään Jumala ei HALLITSE vaan vetää meitä takaisin luokseen Kristuksen armon ja veren puhdistukseen. Helvetinpelko on tervettä silloin kun se johtaa todellisen elävän Jumalan etsintään, mutta Jumala ei HALLITSE meitä helvetinpelolla - vaan lahjoittaa Kristuksen elämän meille.

RUKOUS :
Rakas Herra Jeesus, anna meidän löytää Sinut elämän antajan, Vapahtajana - ei ruoskaa heiluttavana tyrannina, sillä sellainen Sinä et ole. Eheytä meidät sinun totuudessasi ja rakkaudessasi näkemään Sinun elämäsi voima itsessäsi, niin että me uskoisimme Sinuun, niin kuin Raamattu opettaa. Kiitos että sinä olet antanut elämäsi, ja että tämä elämä on iankaikkisuuden voima elää Jumalan tahdossa.Vapauta väärässä rangaistuksen pelon alle kyyristyneet tuntemaan Sinut Jeesus todellisen elämän antajana.
todael
 

Re: Jumala EI hallitse rangaistuksen pelolla

ViestiKirjoittaja todael » 05. Huhti 2012 23:00

Hebr. 12:6 "sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".

Ei ole kyse mielivaltaisesta kurituksesta, eikä ruoskimisesta, vaan syvästä Jumalan rakkaudesta, joka toteutuu elämässämme myös vaikeuksien, ahdistuksien, kärsimyksen, saatanan valtojen syytöksienkin kautta (kuten Jobin kohdalla). Jumalan rakkaus ei ole inhimillistä rakkautta, kuten sitä tänä päivänä tahdotaan "iskukki-rakkautena" kuvata, vaan pyhää Jumalan rakkautta. Tässä ei silti ole hallitsevana tekijänä rangaistuksen pelon luominen tai sillä hallitseminen, VAAN Jumalan rakkauden ymmärtäminen. Jumalan rakkaus tähtää siihen, että tulisimme osallisiksi HÄNEN pyhyydestään. Täten kuritus ja ruoskiminen ei ole mielivaltaista, eikä sen päämäärä ole pelon kasvattaminen, vaan Hänen rakkaudestaan syvemmin osalliseksi pääseminen. Jumalan rakkaus = Jumalan pyhyys - näissä ominaisuuksissa ei ole ristiriitaa.

2Kor. 12:7-10 "Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta. Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä."


= Paavali oli mielistynyt Jumalan hänen elämässään sallimaan kuritukseen ja ruoskimiseen, koska sen kautta hän oli heikko, mutta Kristus hänessä väkevä. Jumalan armossa oli hänelle kaikki - siihen kuritus ja ruoskiminen johti, ei pelolla hallitsemiseen.

YMMÄRRÄMMEKÖ MIKSI JUMALA SALLII VAIKEUKSIA ELÄMÄÄMME ? MIKSI JUMALA TEKEE MINUSTA HEIKON ? MITÄ ON KRISTUKSEN VOIMA JA MITÄ ON OMA HEIKKOUTENI ?
todael
 

Re: Jumala EI hallitse rangaistuksen pelolla

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Touko 2012 09:54

Aamen. :thumb:

"... :hearts: rakkaus on väkevä kuin kuolema (Laul.8:6)..." Kuolemaa ei voi voittaa muu kuin Jumalan rakkaus :hearts: . Jumala niin rakasti maailmaa, että antoi ainoan Poikansa kuolemaan (Joh.3:16). :hearts: Rakkaudesta Jeesus antoi itsensä kärsimyksiin ja kuolemaan, että meillä olisi rauha (Jes.53:5). Jumala, joka on rakkaus :hearts: , voitti kuoleman, koska kolme pysyvää asiaa ovat usko, toivo ja rakkaus :hearts: . Näistä suurimpana rakkaus voittaa synnin rangaistuksen eli kuoleman peittämällä syntien paljouden. Tämä rakkaus Pyhän Hengen kautta tarvitaan, jotta voimme elää iankaikkisesti. Se lähtee Jumalan armollisesta rakkaudesta meitä kohtaan. Kun otamme sen Jeesuksessa vastaan, saamme sydämiimme rakkauden Jumalaa kohtaan. :hearts: Rakkaus Jumalaan näkyy siinä, että rakastamme ihan jokaista ihmistä. Yhdenkin ihmisen sulkeminen rakkauden ulkopuolelle saa aikaa pelkoa, koska se löysyttää täydellisyyden sidettä. :hearts: Rakkaudessa ei ole pelkoa, koska se ei tee vähimmässäkään määrin edes tahtotasolla pahaa kenellekään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa