Epäusko on tottelemattomuutta Herran äänelle

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Epäusko on tottelemattomuutta Herran äänelle

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Huhti 2012 01:54

Joh.7:16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
7:17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.


Kun ihminen uskoo Jumalaan niin hän tahtoo tehdä Isän tahdon mukaan minkä Jeesus ilmoitti. Silloin ihminen tulee tietämään ja tuntemaan Jumalan. Usko Jeesukseen on uskollisuutta Jeesukselle = (Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat.) Tottelemattomuus ei ole uskoa. Mitäs uskoa se sellainen on jossa ei tippaakaan totella? Eihän silloin uskota.

Esim, jos sinun isä sanoo pojalle että teeppäs poikani noin niin jos poika uskoo isäänsä niin hän teekee niinkuin isä sanoo. Vaikka poika tietää että isä on olemassa niin jos hän ei tee sitä mitä isä käskee niin hän ei silloin usko isää. Eli usko on myös uskollisuutta sillä usko ilman tekoja on kuollutta uskoa eli tottelemattomuutta.

Joh.15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
15:13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
15:14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
15:15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

1.Joh.3:22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.


Usko Jeesukseen on uskollisuutta Jumalalle jossa uskova elää Jumalansa tahdon mukaan. Elääkö perkele Jumalan tahdon mukaan? Ei. perkele tietää että Jumala on olemassa mutta ei elä Hänen tahtonsa mukaan ja siten teoillaan kieltää Jumalan. Tottelemattomuudessa eläminen ei ole uskollisuutta eli Herransa uskomista jota usko on vaan tottelemattomuus on kuollutta uskoa.

Jaak.2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
2:21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
2:22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
2:23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
2:24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
2:25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.


Hepr. 3:17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
3:18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
3:19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.

Hepr. 4:2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
4:6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden.


Uskon vastakohta on epäusko ja jos Herran ääni ei uskossa sulaudu on se kuulijalle epäuskoa = tottelemattomuutta Herran äänelle.

1.Sam. 15:22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.
15:23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Epäusko on tottelemattomuutta Herran äänelle

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Huhti 2012 08:24

Toni:Esim, jos sinun isä sanoo pojalle että teeppäs poikani noin niin jos poika uskoo isäänsä niin hän teekee niinkuin isä sanoo. Vaikka poika tietää että isä on olemassa niin jos hän ei tee sitä mitä isä käskee niin hän ei silloin usko isää. Eli usko on myös uskollisuutta sillä usko ilman tekoja on kuollutta uskoa eli tottelemattomuutta.


Ja vielä ihanteellista on se jos poika rakastaa ja kunnioittaa eli pelkää terveellä tavalla isää.Totella voi niinkin että pelkää ihan sairaasti ,mutta ei kykene rakastamaan :think2:
systeri
 

Re: Epäusko on tottelemattomuutta Herran äänelle

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 05. Huhti 2012 10:57

pulla kirjoitti:
Toni:Esim, jos sinun isä sanoo pojalle että teeppäs poikani noin niin jos poika uskoo isäänsä niin hän teekee niinkuin isä sanoo. Vaikka poika tietää että isä on olemassa niin jos hän ei tee sitä mitä isä käskee niin hän ei silloin usko isää. Eli usko on myös uskollisuutta sillä usko ilman tekoja on kuollutta uskoa eli tottelemattomuutta.


Ja vielä ihanteellista on se jos poika rakastaa ja kunnioittaa eli pelkää terveellä tavalla isää.Totella voi niinkin että pelkää ihan sairaasti ,mutta ei kykene rakastamaan :think2:


Kaikenhan pitää tulla rakkaudesta, ei siksi että jotain pitää tai on pakko, vaan siksi että tahtoo tehdä Jumalan tahdon. Jos ei kykene rakastamaan ja tekee pelon kautta, ei asioita voi yksinkertaisesti tehdä oikein, koska vääjäämättä se sydämenasenne näkyy ja kuuluu kaikissa teoissa mitä ympärilleen jakaa. Hyvä puu ei saata tehdä huonoa hedelmää, eikä huono hyvää.
lonelyrider
 

Re: Epäusko on tottelemattomuutta Herran äänelle

ViestiKirjoittaja todael » 05. Huhti 2012 18:50

Jeesus ei pakota ketään, Hän kysyy :

Matt. 19:21 "Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua"."

Jumala ei käytä rangaistuksen pelkoa omiin lapsiinsa, pakottamalla heitä pelon voimalla tottelemaan Häntä.

1Joh. 4:18 "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."

Rangaistuksen pelon kautta Jumalaa palveleva, elää väärässä Herran pelossa. Hän tekee kaiken pakosta, syyllisyyden painostavasta voimasta, ei oman tahdon ja sydämen sisältä nousevasta Pyhän Hengen voimasta - ts. rakkaudesta Herraan Jeesukseen. Monet ovat (yrittävät olla) ulkonaisesti "täydellisiä" uskovaisia - ja he vaativat samaa täydellisyyttä muilta - mutta koko heidän vaelluksensa onkin vain rangaistuksen pelon aikaansaamaa "pakko-uskonnollisuutta". Tällainen "vanhurskaus" EI KELPAA Jumalalle. Se tulee pakosta, ei sydämen tahdosta.

Matt. 5:20 "Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."


Vain Jeesuksen vanhurskaus kelpaa Jumalalle, ei meidän yrityksemme parannella itseääme syyllisyyden sekä rangaistuksen kautta syntyneessä väärässä Herran pelossa.

Hes. 36:27 "Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Uskonnollisuus pelottelee ja käyttää hyväksi ihmisen syyllisyyttä - Herra Jeesus muuttaa ihmisen sydämen ja alkaa Itse elää Pyhän Henkensä kautta uudestisyntyneen sydämessä. Tällöin Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä - että uskova ojentautuu Jumalan totuuden ja pyhyyden mukaiseen elämään. Nämä TÄYTYY erottaa toisistaan.

Tiit. 2:11-12 "Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,"


- todael
todael
 

Re: Epäusko on tottelemattomuutta Herran äänelle

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Elo 2016 20:47

Olen miettinyt tottelevaisuutta. Kuuntelin jonain päivänä autossa RadioDeitä ja siellä puhuttiin tottelemisen vaarallisuudesta. Ja onhan auktoriteettien totteleminen johtanut maailmassa vaikka mihin kauheaan. Kuitenkaan yhteiskunta ei toimi ellei jossain määrin totella yleisiä sääntöjä.

Hengellisesti on myös todella vaarallista totella jotain toista ihmistä, mutta kuitenkin tarpeellista joskus. Jumalan totteleminen tuntuu helpolta, mutta nöyrtyminen tottelemaan ihmistä on vaikeampaa. Enemmän tulee tietenkin totella Jumalaa kuin ihmistä, mutta joissain tilanteissa Jumala puhuu toisten ihmisten kautta. Siksi Jeesuskin syntyi ihmiseksi ja eli ihmisenä, että vain oikeasti nöyrät voisivat löytää uskon kuuliaisuuden.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa