Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Elo 2014 16:16

Pahan vihaaminen uskovaiselle on vaikeaa ja haastavaa, sillä helposti joutuu harhaan ja vihatessaan syntiä tulee myös vihanneeksi synnintekijää (henkilötä).

Nämä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Aina kun lukee jostain hirveydestä ja pahasta teosta pitäisi musitaa että sen tekijät ovat synnin uhreja, synti on heidät voittanut ja huijannut ja pettänyt.

Paratiisiin vääryys ja paholaisen toiveet sekä kirottu liha ovat hänet saaneet ansaan, tekemään paholaisen tahtoa.

Vielä tästäkin ansasta voi Herra Jeeus pelastaa, ja on minutkin pelastanut.

Siksi tulee vihata syntiä vihaamatta synnintekijää, sillä Herran on kosto, Herra on maksava. Meidän ei ole kosto , me emme ole maksava.

Enkä nyt sano että kukaan näin tekee, mutta tämä on hyvä pitää keskustelussa mukana, kun uskovat keskustelee vihaamisesta. ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 15. Elo 2014 16:47

Mietin, että onko hyvä kuitenkaan etsiä sitä tämän maailman pahaa ja syntiä vihattavaksi? Tuntuu, että nytkin monien aika kuluu siinä, että tutkitaan kaikkea vihollisen toimintaa ja pääasia jää tekemättä. Vihollinenhan vaan nauttii siitä kun pääsee 'valokeilaan' ja tulee huomioiduksi. En tiedä, tälläinen vaan tuli mieleen.

Enkä tarkoita sitä, etteikö pidä tutkia, jos on Jumalalta saanut tehtäväksi, sen takia, että voisi varoittaa muita. Mutta tuntuu, että liikaa nyt uskovien taholtakin päivitellään maailman pahuutta ja tekoja sen sijaan, että oltais valona ja suolana tässä yhäkin pimenevässä ajassa.

Vai menikö tämä taas asian sivuun? :o Käyn vaan niin äkkiä täällä aina lukemassa, että voi heittää aina hutia välillä nämä minun kommentit. Mutta kiitos kun saan kuitenkin olla mukana. :D Olkaa armollisia. :angel:
Isoäiti
 

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja tanu » 15. Elo 2014 20:13

Mikko Murpatti kirjoitti:Pahan vihaaminen uskovaiselle on vaikeaa ja haastavaa, sillä helposti joutuu harhaan ja vihatessaan syntiä tulee myös vihanneeksi synnintekijää (henkilötä).

Nämä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Aina kun lukee jostain hirveydestä ja pahasta teosta pitäisi musitaa että sen tekijät ovat synnin uhreja, synti on heidät voittanut ja huijannut ja pettänyt.

Paratiisiin vääryys ja paholaisen toiveet sekä kirottu liha ovat hänet saaneet ansaan, tekemään paholaisen tahtoa.

Vielä tästäkin ansasta voi Herra Jeeus pelastaa, ja on minutkin pelastanut.

Siksi tulee vihata syntiä vihaamatta synnintekijää, sillä Herran on kosto, Herra on maksava. Meidän ei ole kosto , me emme ole maksava.

Enkä nyt sano että kukaan näin tekee, mutta tämä on hyvä pitää keskustelussa mukana, kun uskovat keskustelee vihaamisesta. ;)



Luulen että pahan vihaaminen tässä ei niinkään tarkoita muiden ihmisten pahuuden ja maailman pahuuden vihaamista.

Vaan pahan ja vääryyden ja vilpin vihaamista niin, ettei itse halua tehdä pahaa. Mitä se ketään hyödyttää vaikka kuinka vihaisi tämän maailman
pahuutta. Mutta että vihaa omaa pahuutta ja syntisyyttä niin, ettei halua pahaa tehdä. Niin se on paljon tärkeämpää.

Vihaamalla tämän maailman pahuutta, helposti sortuu vihaamaan myös pahuuden tekijöitä. Vaikka pahinkin murhamies tai pedofiili yms. on vain
samanlainen Luojan luoma ihminen kuin kuka tahansa ja sielunvihollisen uhri ja synnin orja.

Herran pelko on vihata vääryyttä ja syntiä niin paljon ettei halua pahaa tehdä. Tämä ei tarkoita myöskään itsensä vihaamista, vaan itsessä asuvan synnin vihaamista.

Näin tämän käsittäisin...
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Elo 2014 20:46

tanu kirjoitti:
Luulen että pahan vihaaminen tässä ei niinkään tarkoita muiden ihmisten pahuuden ja maailman pahuuden vihaamista.

Vaan pahan ja vääryyden ja vilpin vihaamista niin, ettei itse halua tehdä pahaa. Mitä se ketään hyödyttää vaikka kuinka vihaisi tämän maailman
pahuutta. Mutta että vihaa omaa pahuutta ja syntisyyttä niin, ettei halua pahaa tehdä. Niin se on paljon tärkeämpää.

Vihaamalla tämän maailman pahuutta, helposti sortuu vihaamaan myös pahuuden tekijöitä. Vaikka pahinkin murhamies tai pedofiili yms. on vain
samanlainen Luojan luoma ihminen kuin kuka tahansa ja sielunvihollisen uhri ja synnin orja.

Herran pelko on vihata vääryyttä ja syntiä niin paljon ettei halua pahaa tehdä. Tämä ei tarkoita myöskään itsensä vihaamista, vaan itsessä asuvan synnin vihaamista.

Näin tämän käsittäisin...


Samaa mieltä, taisin ymmärtää ketjun aloituksen väärin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja paa » 15. Elo 2014 21:06

tanu kirjoitti:Mielestäni Herran pelko on juuri tuota mitä otsikossa sanotaan.
Eli sitä, että vihaa syntiä ja vääryyttä.

Tuntuu että vääryyttä ja vilppiä ja syntiä saa nykyisin tehdä ihan julkisesti ja sitä jopa ihaillaan.
Vilpin tekemiseen oikein kannustetaan ja tuntuu ettei tässä maan päällisessä elämässä enää voi pärjätä, jollei
ole valmis kieroiluun ja valehteluun ja kaikenlaiseen vilppiin.

Eli Herran pelko on unohtunut ja juuri kukaan ei ajattele tekojensa seurauksia, koska juuri kukaan ei enää usko
Jumalan olemassaoloon. Tai ainakaan siihen, että Jumala vihaa kaikkea vääryyttä ja vilppiä.

Vielä joskus sata vuotta sitten Herran pelko oli ihan itsestään selvyys suurelle osalle Suomenkin kansasta.

Tulee mieleen tapaus parin kymmenen vuoden takaa, kun kaverini isä oli Venäjällä töissä. Hän sanoi silloin että
ihmisillä on siellä sellainen asenne, että ajattelevat, että "kuinka voisin huijata tuota ihmistä, ennen kuin hän huijaa minua"...
Tuohon asenteeseen varmasti vaikutti paljon kommunismi ja se ettei ihminen saanut omistaa juuri mitään.

Mutta nyt tuntuu, että tuollainen ajattelu on jo ihan tavallista Suomessa.
Esim. kaupan alalla. Autokauppiaat ja kiinteistönvälittäjät yms. huijaavat ihan surutta. Ja rakennusalalla on ihan tapana huijata
niin paljon kuin suinkin pystyy ja kerkiää.

Suomalainen rehellisyys alkaa olla varsinkin kaupungeissa mennyttä. Kurjuus lisää vilpin määrää.

Mutta Herran pelko on tottakai myös Jumalan kunnioittamista.
Ja eikö Jumalan kunnioittaminen ole juuri sitä, että pyrkii kaikessa tekemään Jumalan tahdon?
Eli olemaan myös rehellinen kaikessa kanssakäymisessä, niin Jumalan kuin ihmistenkin kanssa.


Joo. Siis joskus kuulee kuinka oikein rehvastellaan vaikka työpaikalta varastamisella tai pettämisellä tms ja nauretaan päälle.
Taannoin ainakin Helsingissä mainostettiin talon kokoisilla julisteilla jotain seuranhakupalvelua, joka oli tarkoitettu varatuille. Eli avoimesti rohkaistaan ja kannustetaan ihmisiä pettämään. Julkeus huipussaan.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 16. Elo 2014 10:18

tanu kirjoitti:Luulen että pahan vihaaminen tässä ei niinkään tarkoita muiden ihmisten pahuuden ja maailman pahuuden vihaamista.

Vaan pahan ja vääryyden ja vilpin vihaamista niin, ettei itse halua tehdä pahaa. Mitä se ketään hyödyttää vaikka kuinka vihaisi tämän maailman
pahuutta. Mutta että vihaa omaa pahuutta ja syntisyyttä niin, ettei halua pahaa tehdä. Niin se on paljon tärkeämpää.

Vihaamalla tämän maailman pahuutta, helposti sortuu vihaamaan myös pahuuden tekijöitä. Vaikka pahinkin murhamies tai pedofiili yms. on vain
samanlainen Luojan luoma ihminen kuin kuka tahansa ja sielunvihollisen uhri ja synnin orja.


Herran pelko on vihata vääryyttä ja syntiä niin paljon ettei halua pahaa tehdä. Tämä ei tarkoita myöskään itsensä vihaamista, vaan itsessä asuvan synnin vihaamista.

Näin tämän käsittäisin...


AAMEN!

Jumala rakasti meitä kaikkia syntisiä niin paljon, että antoi ainokaisen Poikansa kuolemaan meidän vuoksemme!

Ja jälleen kerran haluan muistuttaa, ensiksi itseäni mutta muitakin siitä, että jos meidän tekee mieli tuomita muita, niin Jumalan Sana muistuttaa meitä, että jos vihaamme veljeämme, on se sama kuin olisimme murhanneet hänet.

Eli vaikka olemme jopa itse saaneet jo syntimme anteeksi ja tulleet Jumalan lapsiksi, meidänkin sisuksiimme saattaa luikerrella mm. viha ja inho veljeämme tahi sisartamme kohtaan ja Jumalan silmissä emme ole silloin yhtään sen kummempia, kuin ne, jotka istuvat kalteireiden takana jonkun murhaamisesta.

Joten hyvin vähän meillä on mahdollisuutta paukuttaA omaan rintaamme ja nosta itseämme edes murhamiesten yläpuollelle, sillä kaikki olemme saman langenneen Aadamin perillisIä ja vain ja VAIN JA AINOASTAAN ARMOSTA AUTUAITA!
Siivetön
 

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja paa » 17. Elo 2014 20:05

Siivetön, kauniita ajatuksia sinulla. Itse olen vielä niin jumissa ihmisvihani kanssa, että arvotan murhaajan alempaan kastiin kuin itseni. Pitäisi vihata sitä syntiä eikä ihmistä, mutta aina kun lukee jostain hirvittävyyksistä (etenkin jos pahaa on tehty lapsille tai eläimille), niin olisin valmis käymään vaikka käsiksi siihen tekijään.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja Siivetön » 18. Elo 2014 08:50

paa kirjoitti:Siivetön, kauniita ajatuksia sinulla. Itse olen vielä niin jumissa ihmisvihani kanssa, että arvotan murhaajan alempaan kastiin kuin itseni. Pitäisi vihata sitä syntiä eikä ihmistä, mutta aina kun lukee jostain hirvittävyyksistä (etenkin jos pahaa on tehty lapsille tai eläimille), niin olisin valmis käymään vaikka käsiksi siihen tekijään.


Mutta asiassa on positiivista se, että kun kykenee tunteensa tunnustamaan ja tuomaan valoon, silloin on myöskin mahdollisuus parantumiseen.

Meillä jokaisella on varmasti omat haavansa tai vähintäänkin arvet jo olleista, mutta Paa, Jumala voi!

Kuten tuolla katkeruus ketjussa jo kirjoitin, niin joskus joudumme joidenkin asioiden kanssa käymään pitkänkin kamppailun, että pääsemme ensiksikin käyntiin paranemisen tiellä ja vaikka haavat olisivat jo arpeutuneetkin, niin joskus ne siitäkin huolimatta saattavat kiristää vielä pitkäänkin.

Muistatko Raamatusta tapauksen ryövärien käsiin joutuneesta, jota samarialainen meni auttamaan?
Ei se tilanne ollut ollenkaan sormien napautuksella ohi, vaan ensiksi haava puhdistettiin viinillä, sen jälkeen voideltiin öljyllä ja sitten peitettiin siteillä ja vielä nostettiin juhdan selkään ja kuljetettiin majataloon jatkohoitoa saamaan.

Tuo on minusta ihana kuvaus rikkirevityn ja haavoittuneen ihmisen hoivasta ja varsinkin tämän kertomuksen kohdalla tulee aina mieleeni, miten suuri merkitys on seurakunnalla, "majatalolla", johon voimme viedä rikkirevityt ja haavoittuneet ihmiset ja jossa he saavat olla omiensa keskellä saamassa hoitoa ja hoivaa, että eräänä päivänä voisivat tervehtyneinä olla itse samarialaisina muille saman kohtalon kokeneille.

*****
Palatessani maksan, niin sanoi laupias mies.
Kun tulen takaisin, suoritan kaiken sen,
mitä sä kulutit hoivassa lyötyjen.
Kaiken min painoi palvelukseni ies.

Ajaksi täksi, suomani denarit riittää,
lopu ei öljy, jauhot vakkasen.
Aamulla ala päivän eineestä kiittää,
voimasta osaksi taistelun jokaisen.

Uskollisesti suorita työ, minkä sä sait,
paljon, paljon on verille lyötyjä vielä.
Salaista itkua alhaalla Jerikon tiellä,
vammoja joita löi elämän ankarat lait.

Haavoja hoida, itke itkevän kanssa,
koroita Golgataa, osoita tuskien miestä.
Henkesi kämmenelle pane, kun kannat iestä.
Viimeinen leipäsi isoovan kanssa jaa.
Kaiken sen maksan, paluuni hetkenä tuona!
Sinikka Auvinen
*****
Siivetön
 

Re: Herran pelko on vihata vääryyttä/syntiä eli pahuutta

ViestiKirjoittaja paa » 18. Elo 2014 10:30

Kiitos Siivetön. En olekaan tullut ajatelleeksi tuota laupias samarialainen -kertomusta tuolla tavoin. Todella lohduttava!
On ihanaa kun saa johonkin Raamatun kohtaan uudenlaisen näkökulman, ja tätäkin kertomusta voin nyt kantaa mukanani muistutuksena haavoittuneen hoivasta ja tiestä täydelliseen parantumiseen.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron