Tehkää parannus ja kääntykää

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tehkää parannus ja kääntykää

ViestiKirjoittaja todael » 02. Huhti 2012 21:51

Parannuksen tekeminen käsitetään helposti itsemme muuttamisena, jotta sen kautta saisimme Jumalan hyväksynnän ja armon kohdallemme. Tällaisenaan parannuksen tekeminen on "itse-ehostusta" jolla pyritään ansaitsemaan Jumalan mielisuosio. Tämä on täysin evankeliumin vastainen merkitys parannuksen tekemiselle.

Hepreassa puhutaan kääntymisestä, joka selvästi Raamatussa liittyy Jumalan itsensä ENSIN ihmistä lähestyvään tapahtumaan. Jumala kohtaa ihmisen, ja TÄMÄ saa aikaan kääntymisen - parannuksen tekemisen. Pelastus Jeesuksessa on yksin armosta, ei kenenkään ihmisen aikaansaaman parannuksen tekemisen tulosta. Jumala kutsuu ja vetää puoleensa - ja tämä mahdollistaa ihmisessä kääntymisen Jumalan luo.

2Kor. 7:10 "Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman."

Kääntyminen pois pahuudesta - mutta kääntyminen minne. Kääntyminen voi olla itsensä parantelemista, ulkonaisista synnillisistä taipumuksista luopumista, mutta ellei se ole kääntymistä ristiinnaulitun Kristuksen luo, me kadotamme kaikkein olennaisimman. Sen mitä on tehnyt Jumala Jeesuksessa. Ihminen joka parantelee itseään aina kadotaa sen, mitä Jumala on tehnyt Kristuksessa.

Room. 8:3 "Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,"

Jumala kääntää AINA ihmisen ristiinnaulitun Jeesuksen luo. Kaikki muu kääntyminen/parannuksen tekeminen on hyödytöntä moralistista ihmisparantelua, eikä sillä ole iankaikkisen elämän voimaa Jeesuksessa. Päinvastoin, ihmisen itsensä aikaansaama parannus kääntyy evankeliumia vastaan, sillä se kieltää Jumalan teon Jeesuksessa, ja sen sijasta perustaa luottamuksensa itsensä aikaansaamaan parannukseen.

Ap.t. 3:19 "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,"

Itse olen samaistanut uskossani Jeesukseen parannuksen tekemisen sekä synnistä luopumisen Jumalalle antautumiseksi. Syntinen tulee Vapahtajan luo antautuen Hänelle, että Hän pelastaisi hänet. Syntinen ei voi pelastaa itseään, siksi hän antautuu Jeesuksen pelastettavaksi. Siksi itse koen, että parannuksen tekeminen voidaan käsittää "ehostuksena" eikä antautumisena. Syntinen jättäytyy uskossa Kristuksen varaan, ja tulee uskossa Jeesukseen Jumalan vanhurskauttamaksi. Katumus on myös antautumista.

Room. 6:16 "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?"

Itse en kykene vapauttamaan itseäni synnistä (tekemään synnistä puhdistavaa parannuksen tekemistä), vaan tulen katumuksessa Jeesuksen eteen tunnustaen kykenemättömyyteni muuttaa itseni (vapautua synnistä) ja tässä kykenemättömyydessä antautuakseni Hänen pelastettavaksi. Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen - antautumisen ristiinanaulitun Jeesuksen varaan.

Jumala vanhurskauttaa syntisen uskossa Jeesukseen. Parannus on siis tunnustamista, jossa myönnän rehellisesti pyhän Jumalan edessä, että minä olen syntinen, enkä voi itseäni muuttaa. Katumus on niiden tekojen tunnustamista, jotka Jumalan Sanan kautta sotivat omassa tunnossamme Jumalaa vastaan. Mutta mikään näistä EI OLE perusta syntisen vanhurskautukselle - perusta sille että Jumala vanhurskauttaa syntisen uskossa Jeesukseen, on Jeesuksen ristin kuolema, Hänen aikaansaamansa sovitus. Parannus ja katumus ovat Jumalan eteen antautumista syntisenä, ei syy eikä perusta syntisen vanhurskautukselle.

Hebr. 8:10 "Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."

Jumalan evankeliumin mukainen mielenmuutos johtaa Jumalan lain kirjoituttamiseen, Jeesuksen puoleen kääntyneen sydämeen. Jumalan laki tulee sydämessä olevaksi elämäksi Kristuksessa, ei ulkonaisiksi säännöiksi joilla ihminen parantelee itseään. Ihminen ei koskaan voi itse tätä tehdä, vaan Jumalan täytyy tehdä se. Todellinen ja uudestisyntymiseen johtava mielenmuutos on siis Jumalan teko - Hänen lakinsa kirjoituttaminen niin mieleemme kuin sydämeemekin.

Jumalan totuus johtaa katumukseen, katumus synnin tunnustamiseen - tämä Jumalalle antautumiseen, ristiinnaulitun Jeesuksen vastaanottamiseen, Jumalan lain sydämeen kirjoittamiseen - ja tästä käytännön uskonelämän kilvoitukseen jossa toistuvassa mielenuudistuksessa hylkäämme synnin Kristuksen antamassa Pyhän Hengen voimassa.

- todael :pc:
todael
 

Re: Tehkää parannus ja kääntykää

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Huhti 2012 09:34

TUNNEN KIITOLLISUUTTA JUMALAA KOHTAAN SIITÄ, ETTÄ HÄN VETÄÄ PARANNUKSEEN HYVYYDELLÄÄN. ROOM.2:4. JUMALAN MEITÄ KOHTAAN OSOITTAMA ANSAITSEMATON HYVYYS SAA AIKAAN PARANNUKSEN.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tehkää parannus ja kääntykää

ViestiKirjoittaja todael » 03. Huhti 2012 11:30

Ainoa mitä ihminen voi tehdä - tehdessään parannuksen - on TUNNUSTAA Jumalan olevan oikeassa (tämä merkitsee myös sen tunnustamista että minä olen väärässä). Syyllisyys Jumalan edessä ei anna voimaa itsemme muuttamiseen, vaan se antaa mahdollisuuden antautua Jeesuksen muutettavaksi. Ajatus siitä, että ihminen tekee osansa ja Jumala tekee osansa ihmisen pelastuksessa on kovin ihmismielelle looginen (ihminen haluaa osan kunniasta itselleen) - mutta se on TÄYSIN Jumalan evankeliumin vastainen. Todellinen Pyhän Hengen aikaansaama syyllisyys Jumalan edessä on niin perusteellinen, että ihminen "läpivalaistuu" kokonaan oman pahuutensa näkemisessä, ja jää ainoan mahdollisuuden eteen - antautua Jeesuksen pelastettavaksi. Tällöin ihminen ei edes kuvittele kykenevänsä "ehostamaan" itseään Jumalan edessä, vaan jättäytyy niin Jumalan tuomittavaksi, kuin Jumalan armon kohteeksi Jeesuksessa Kristuksessa.

Monet uskovat tuntuvat elävän uskoaan Jeesukseen itseensä luottaen, eivätkä ole ehkä edes päässeet "totaalisen" ahtaan portin paikalle, jossa kaikki ihmisen mahdollisuudet pyhän Jumalan edessä kukistuvat.

- todael
todael
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa