Olen savi, sinä savenvalaja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja todael » 02. Huhti 2012 18:20

Jer. 18:2-4 "Nouse ja mene alas savenvalajan huoneeseen; siellä minä annan sinun kuulla sanani. Niin minä menin alas savenvalajan huoneeseen, ja katso, hän teki työtä pyöränsä ääressä. Ja jos astia, jota hän valmisti, meni pilalle, niinkuin savi voi mennä savenvalajan käsissä, niin hän teki siitä taas toisen astian, miten vain savenvalaja näki parhaaksi tehdä."

Minun Herrani ja Jumalani...

Olen vain savi. Kuin muodoton möykky, josta ei tunnu tulevan yhtään mitään.

Olen syntinen itsessäni, ja tiedän en voi itseäni auttaa. Miten muuttaisin itseni - olenhan vain savea.

Olen heikko ja häpeän kasvamattomuuttani. Kapinoin itsessäni häpeääni ja heikkouttani vastaan - tahtoisin ansaita sinun rakkautesi, mutta en voi - olenhan vain savea.

Olen itsessäni mahdoton, ja se masentaa että ahdistaa minua - en näe kasvua, en edes mitään muotoa - olenhan itse itsessäni vain savea.

Sinä olet minun savenvalajani. Vain sinä voit tehdä sen mitä kukaan muu ei voi tehdä. Niin paljon minä vaadin itseltäni, kuin muutkin minulta paljon vaativat. Sinun pyhyytesikin vaatii minua siihen mihin en pysty. Pelkään itseäni ja sinua - oman mahdottomuuteni tähden.

Sinä voit tehdä sen mitä kukaan muu ei voi tehdä. Vain sinä voit taivuttaa kovan sydämeni, raastavat lihalliset taipumukseni ja ottaa tämän savi möykyn käsiisi. Lävistetyin käsin sinä osaat tehdä sen, johtaa minut nöyrtymään saveksi ja antamaan itseni sinun muovattavaksesi.

Sinä tahdot pelastaa minut, ja tehdä työsi. Auta minua että jään vain saveksi käsiisi, enkä itse yritä olla jotain mitä en ole. Sinä tahdot jopa ymmärrykselleni käsittämättömällä tavalla johtaa minut rakkauteesi, niin että opin tuntemaan käsiesi työn elämässäni.

Olen pelkkää savea - mutta kiitos Herrani ja Jumalani, sinä olet Savenvalaja.

Kiitos Jeesus, Sinä haluat tehdä sen.

- todael
todael
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Huhti 2012 13:48

Kuinkahan monta kertaa mä oon illalla maannu sängyllä ja kokenu olevani pilalle mennyt savi.Kyyneleet vaan on valunu pitkin poskia mutta en oo varsinaisesti itkeny.Niin kuin savimöykky...hiljaa mutta vettä valuen valajan käsissä.Lohdullinen tuo jae minkä todael laittoi ..se on muakin lohduttanu huonoina hetkinä.
systeri
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Huhti 2012 22:25

Minua jäi mietityttämään se, kun astia menee pilalle, savenvalaja tekee kokonaan uuden astian. Tietenkään hataralle pohjalle ei voi rakentaa uutta, vaan täytyy aloittaa alusta. Mutta mitä kaikki tämä tarkoittaa käytännössä? Savi on sama ja mitään vanhasta ei jäljelle jää? Savi ja pilalle mennyt astia, on siis jo uskova?

Jeesushan esittää vertauksen viinistä ja leilistä, mutta siinähän tieten tarkoitetaan yleensäkin uskoontuloa jos olen ymmärtänyt oikein, ettei vanhoihin leileihin voi laskea nuorta viiniä.
lonelyrider
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Huhti 2012 23:23

Mä käsittäisin että se on sitä uskonkasvua kompurointia ja kipua, kun sitä savea muokataan ..uudistumista.
systeri
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 05. Huhti 2012 10:51

pulla kirjoitti:Mä käsittäisin että se on sitä uskonkasvua kompurointia ja kipua, kun sitä savea muokataan ..uudistumista.


Niin minäkin yleensä sen niin olen ajatellut, mua vaan jäi mietityttämään se, että savenvalaja aloitti koko työnsä uudestaan sen saven kanssa. Jos se olisi pelkkää muokkausta, siihen vanhan ruukun päällehän rakennettaisiin sitten uusia juttuja tai jotain. Ehkä tartun jotenkin nyt tuohon sanaan väärällä tavalla tai sitten siinä on jokin juttu, mitä pitäisi ymmärtää. :)
lonelyrider
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Huhti 2012 13:37

Mutta mitäs sitten on heikko astia tai jalo astia? Heikko astia kärsii helposti vaurioita ja "valmistuminen" kestää pidempään.. sitä korjaillaan.Jalo astia on lujempi...kärsii vaivaa ym...Kyllä siellä Raamatus valmiitakin astioita luvataan olevan..mutta ne onkin jaloja Jumalan sotamiehiä eikä tämmösiä nössöjä niinkuin esim.minä aina välillä :)
systeri
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Huhti 2012 13:57

Piti oikein tarkistaa tämä paikka

19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.

Talossa on monenlaisia astioita..mutta vääryydestä pitää luopua jokaisen joka Herran nimeä manitsee.Mitä kaikkea se pitääkään sisällään??
systeri
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja todael » 05. Huhti 2012 18:23

2Tim. 2:22 "Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä."

Tämä kiteyttää Paavalin opetuksen Timoteukselle jalosta astiasta. Todellinen muutos meissä on Kristuksen kuvan kaltaisuutta, joka tarkoittaa konkreettista erottautumista maailmasta, maailman himoista ja muusta uskonnollisesta petoksesta. Vaikka minulla olisi kaikki armolahjat, mutta ei Kristuksen rakkautta olisin vain kilisevä kulkunen ja helisevä vaski (ts. sisällyksetön).

Tuossa myös korostetaan yhteyttä muiden uskovien kanssa "harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä." Väärästä uskonnollisuudesta erottautuminen on osa jaloksi astiaksi tulemista "huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä"

Itse koen elämässäni oman voiman menettämisen, rikkoontumisen sekä murtumisen selvänä Jumalan työnä, jossa heikkouden kautta Kristuksen voima asettuisi elämäni AINOAKSI voimavaraksi.

2Kor. 12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan."

Väärää sielullista voimaa tarjotaan tänäpäivänä paljon Kristuksen nimessä, mutta todellinen Jumalan voima on saviastioissa, niin ettei se näyttäisi tulevan meistä. New Age on soluttautunut kristillisyyteen "ihmisen jumaloitumisena" ja Jumalan voimaa etsitään jopa samassa merkityksessä kuin sielunvihollisen New Age petoksessa - siksi että MEISTÄ tulisi jumalia.

2Kor. 4:7 "Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä."

Harva uskovainen tyytyy olemaan saviastia - se vaatii nöyryyttä sekä todellisen oman lihallisen luonnon tuntemista. Tämä OIKEA ja rehellinen nöyryys johtaa Kristuksen tuntemiseen. Me usein yritämme itse saavuttaa Jumalan voiman omien tekojemme ja valintojemme kautta, emmekä ymmärrä että kyseessä onkin syvimmillään kokosydäminen antautuminen Hänen käsiensä työn alle. Totuus vapautta vääryydestä, mutta vain Kristuksen rakkaus rakentaa elämään totuuden mukaan ja antaa voiman elää sen mukaisesti. Pelkkä ymmärrys ei riitä, sydämen tulee muuttua - Herran täytyy päästä muuttamaan sydämemme kivi sydämestä liha sydämeksi. Tämä on MAHDOLLISTA VAIN Jumalalle - siihen emme itse kykene.

Jaak. 4:6 "Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".


Tästä aiheesta täytyy kirjoittaa lisää myöhemmin blogisivulleni.....

Jeesus on Herra
- todael
todael
 

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja toni t » 06. Huhti 2012 13:54

San.29:23 Ihmisen alentaa hänen oma ylpeytensä, mutta alavamielinen (nöyrä) saa kunnian.

Luuk.14:7 Ja huomatessaan, kuinka kutsutut valitsivat itselleen ensimmäisiä sijoja, hän puhui heille vertauksen ja sanoi heille:
14:8 "Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman,
14:9 niin hän, joka on sinut ja hänet kutsunut, ehkä tulee ja sanoo sinulle: 'Anna tälle sija', ja silloin sinä saat häveten siirtyä viimeiselle paikalle.
14:10 Vaan kun olet kutsuttu, mene ja asetu viimeiselle sijalle, ja niin on se, joka on sinut kutsunut, sisään tullessaan sanova sinulle: 'Ystäväni, astu ylemmäksi.' Silloin tulee sinulle kunnia kaikkien pöytäkumppaniesi edessä.
14:11 Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."


;gladly:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Olen savi, sinä savenvalaja

ViestiKirjoittaja todael » 06. Huhti 2012 20:05

Ps. 75:4-7 "Ylvästelijöille minä sanon: älkää ylvästelkö, ja jumalattomille: älkää sarvea nostako. Älkää nostako sarveanne korkealle, älkää puhuko niskoitellen, julkeasti. Ei tule apua idästä, ei lännestä, ei vuorisesta erämaasta, vaan Jumala on se, joka tuomitsee: yhden hän alentaa, toisen ylentää."

5Moos. 28:13 "Ja Herra tekee sinut pääksi eikä hännäksi; sinä aina vain ylenet etkä koskaan alene, jos tottelet Herran, sinun Jumalasi, käskyjä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että ne tarkoin pitäisit,"

Ef. 2:4-7 "mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut - ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa."
todael
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron