Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja todael » 31. Maalis 2012 13:18

Se että tullaan heikon tasolle ei saa olla sellaista että ne jotka ovat uskonkasvussa pitemmällä hylkäävät sen ja asettuvat vasta uskoontulleen tasolle. Ei isä ja äitikään saa asettua lapsen tasolle perheessä silloin kun lapsi tekee väärin vaan heidän tulee vanhempien auktoriteetilla opettaa ja kasvattaa lasta rakkaudesta totuuteen.


Tästä olen kanssasi hieman erimieltä - kasvaneemman uskovan auktoriteetti ei perustu siihen että olemme kuin "isä > lapsi" asemassa toisiimme. On vain yksi ISÄ - KAIKKIVALTIAS JUMALA. Apostolit opettivat seurakunnan vanhemmiston olevan esimerkkinä vastakääntyneille. Käytännönelämän esikuva puhuu monesti vahvemmin kuin kovat saarnat. Apostolinen auktoriteetti esim. Paavalilla perustui Kristuksessa olevaan auktoriteettiin. Me olemme veljiä toisillemme - emme toistemme isiä ja lapsia. Kasvun tulos Kristuksessa on muistaa se mistä me itse olemme pelastuneet ja sitä kautta ymmärtää oikealla tavalla lankeavaa uskovaista ja tukea häntä eteenpäin. Synti tulee mainita niinkuin se Jumalan Sanassa osoitetaan.

Kyse ei ole oman kasvun luopumisesta, vaan oikeasta asennoitumisesta sen oman kasvun perusteella toiseen heikompaan osapuoleen. Asettuminen toisen tasolle merkitsee saman pelastuksen sekä saman Herran Jeesuksen tunnustamista - me kaikki olemme vajavaisia ja siksi, vaikka kasvuni olisikin toista edemmällä (ehkä omasta mielestäni) en voi sillä asettua toisen yläpuolelle. Kaikki olemme käyneet kasvuprosessin läpi - ja sen perusteella voimme ymmärtää sitä, jota haluamme auttaa.

Kantakaa toistenne kuormia, niin te täytätte Kristuksen lain, Paavali kirjoitti.
Jumalalle heikoin on tärkeä ja kasvaneemman tulee ymmärtää heikkoa ja tukea häntä.

2Tim. 2:15 "Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa."

Gal. 6:1 "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen."

- todael
todael
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Maalis 2012 15:05

todael kirjoitti:
Se että tullaan heikon tasolle ei saa olla sellaista että ne jotka ovat uskonkasvussa pitemmällä hylkäävät sen ja asettuvat vasta uskoontulleen tasolle. Ei isä ja äitikään saa asettua lapsen tasolle perheessä silloin kun lapsi tekee väärin vaan heidän tulee vanhempien auktoriteetilla opettaa ja kasvattaa lasta rakkaudesta totuuteen.


Tästä olen kanssasi hieman erimieltä - kasvaneemman uskovan auktoriteetti ei perustu siihen että olemme kuin "isä > lapsi" asemassa toisiimme. On vain yksi ISÄ - KAIKKIVALTIAS JUMALA. Apostolit opettivat seurakunnan vanhemmiston olevan esimerkkinä vastakääntyneille. Käytännönelämän esikuva puhuu monesti vahvemmin kuin kovat saarnat. Apostolinen auktoriteetti esim. Paavalilla perustui Kristuksessa olevaan auktoriteettiin. Me olemme veljiä toisillemme - emme toistemme isiä ja lapsia. Kasvun tulos Kristuksessa on muistaa se mistä me itse olemme pelastuneet ja sitä kautta ymmärtää oikealla tavalla lankeavaa uskovaista ja tukea häntä eteenpäin. Synti tulee mainita niinkuin se Jumalan Sanassa osoitetaan.

Kyse ei ole oman kasvun luopumisesta, vaan oikeasta asennoitumisesta sen oman kasvun perusteella toiseen heikompaan osapuoleen. Asettuminen toisen tasolle merkitsee saman pelastuksen sekä saman Herran Jeesuksen tunnustamista - me kaikki olemme vajavaisia ja siksi, vaikka kasvuni olisikin toista edemmällä (ehkä omasta mielestäni) en voi sillä asettua toisen yläpuolelle. Kaikki olemme käyneet kasvuprosessin läpi - ja sen perusteella voimme ymmärtää sitä, jota haluamme auttaa.

Kantakaa toistenne kuormia, niin te täytätte Kristuksen lain, Paavali kirjoitti.
Jumalalle heikoin on tärkeä ja kasvaneemman tulee ymmärtää heikkoa ja tukea häntä.

2Tim. 2:15 "Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa."

Gal. 6:1 "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen."

- todael


En tarkoittanut isä ja äiti ja lapsi esimerkillä sitä että toiset uskovat olisivat isiä toisille uskoville vaan sitä että isä ja äiti kasvaneina tietävät mikä on oikein ja väärin kun taas lapsi ei sitä vielä tiedä. Isä ja äiti eivät tule enään lapsen tasolle mutta ymmärtävät lasta sillä ovathan hekin olleet lapsia ja kasvattavat ja opastavat lasta oikeaan suuntaan. Samanlailla on uskovia jotka ovat uskonkasvussaan pidemmällä kuin toiset. He eivät ole silloin toisten yläpuolella sillä uskonkasvu ei kasvata ihmistä ylöspäin vaan alaspäin eli ihmisen oman lihan tulee kuolla ja Kristuksen lisääntyä.

Uskonkasvu kasvattaa ihmistä Jumalan Pojan kuvankaltaisuutta kohden. Uskonkasvun tulisi kasvattaa palvelemaan seurakuntaa sillä Kristuskin palveli seurakuntaansa eikä ollut palveltavana. Heikon auttaminen ja opettaminen tulee siis tehdä palvelevalla mielenlaadulla eikä toista lyövällä.

Heikkoa uskovaa tulee ymmärtää ja auttaa mutta heikkoutta ei saa tukea. Isä ja äiti ymmärtävät ja auttavat lastaan mutta eivät tue vääryyttä jota lapsi (kasvamattomuuttaan) tekee. Samanlailla uskovien tulisi suhtautua toisiinsa. Tätä ajoin takaa.

Petrillä on hyvä kirjoitus aiheesta josta lainaan pienen pätkän:

Raamattu opettaa meitä ottamaan heikot huomioon. Heikolla tarkoitan sellaista uskovaa:

- Joka syvien haavojen tähden ei ole kasvanut ja eheytynyt Jumalan armossa
- Joka on vasta tullut uskoon tai ollut vähän aikaa uskossa
- Sellaista uskovaa joka jollakin uskonalueella on heikko ja altis lankeamaan

Asialla on myös se puoli, että Jumala haluaa kasvattaa tätä "heikkoa" uskovaa ja vahvistaa hänen uskoansa sellaiseksi, jossa hänen sydämensä on eheytynyt Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta, jossa hänen elämänsä käytännössä ojentautuu yhä enenevässä määrin Jumalan sanan opetuksen mukaisesti.

Syvistä haavoista toipumiseen menee oma aikansa, emmekä saa siihen ketään pakottaa, vaan pikkuhiljaa uskovan luottamus kasvaa Jumalaa ja toisia ihmisiä (tukijoita ja auttajia ja myös muita ihmisiä) kohtaan.

Jumalan tahto on meidät kaikki kasvattaa eheytymään ja tuottamaan hyvää hedelmää Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta. Pyhän Hengen työ ei ole syyttelevää ja toisen lyömistä ja alas painamista. Pyhän Hengen työ meidän sydämessämme vie meidät sille paikalle, jossa meille näytetään meidän syntimme, rikkomuksemme, sisäiset kipeät haavat; jonka jälkeen Jumala alkaa eheyttämään meitä oman aikataulunsa mukaisesti ottaen huomioon meidän jokaisen haavamme ja kokemuksemme. Jumalan anteeksiantamus, armo, rakkaus ja totuus ovat balsamia meidän sydämemme haavoihin, jotka tuovat meille lohdutuksen, eheytyksen ja kyvyn Pyhässä Hengessä tuottaa ja kantaa Hengen hedelmiä.

Tämä Jumalan aikataulu on tärkeä, sillä me usein pilaamme Jumalan työn pakottamalla toisen liian nopeasti kasvamaan tai tekemään asioita, joihin hän ei ole vielä valmis.

Sitten otan esille erään asian, joka on ikävä kyllä kuitenkin arkipäivää monen uskovan kohdalla.

Heikoista huolta pitämisessä sekä heidän huomioonottamisessa on myös kyllä syntisen ihmisen toimesta eräs ikävä piirre näkyvissä. Jotkut heikot omassa katkeruudessaan koittavat orjuuttaa muita toimimaan heidän ehdoillansa, jonka kautta he koittavat alistaa muita uskovia ja koittavat myös näin tukahduttaa hyvien hedelmien kantamisen Jumalan armosta.

Usein tällainen "heikko" on katkera ja haluton toimimaan Jumalan tahdon mukaan sekä hän on usein myös ilkeä ja kostonhaluinen sekä kostaa muille oman pahan olonsa. Tällaista heikkoutta emme saa tukea, sillä muutoin kannattaisimme syntiä ja synnin tekemistä. Siksi kannattaa olla tarkkana ja ymmärtää millaista heikkoutta Raamattu kehottaa huomioimaan.

Tällaisen ilkeän "heikkouden" vallassa olevaa meidän tulee myös ymmärtää, tukea ja huomioida, mutta emme saa orjuuttaa itseämme toisen katkeruuden ja kostonhalun pelinappulaksi.

Tiit 3:
14 Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen (anagkaios) vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.
14 And let ours also learn to maintain good works for necessary uses, that they be not unfruitful.

Tiituksen kirjeessä KJV kääntää tarkasti Raamatun Hengen mukaisesti:

Oppikoot meikäläisetkin, harjoittamaan hyviä tekoja välttämättömiin tarpeisiin, etteivät jäisi hedelmättömiksi.

Raamattu kehottaa ahkeroimaan hyviä tekoja (Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta Sanan opetuksen mukaisesti) välttämättömiin tarpeisiin, siis välttämättömiin, eli ei kaikkiin tarpeisiin, vaan vain niihin, jotka ovat välttämättömän tarpeellisia niissä tilanteissa.

Anagkaios tarkoittaa välttämätöntä, tarpeellinen sekä tekemistä jota terve velvollisuus, ystävyys ja laki edellyttää tietyssä tilanteessa.

Se mitä Tiit 3:14 ajaa takaa on se, että emme sortuisi auttamaan ja tukemaan vääryttä, syntiä, katkeruutta ja kostonhalua. Saamme siis uskovina auttaa toisia ja tehdä hyviä tekoja, mutta välttämättömiin tarpeisiin, jotka ovat Jumalan tahdon mukaisia sekä ihmistä oikeasti hyödyttäviä siinä tilanteessa. Raamattukin siis opettaa meille, ettemme tukisi ja kannattaisi ihmisten vääriä valintoja sekä synnin tekemistä. Syntisen ihmisen mieli on ilkeä ja kavala ja se kyllä juoksuttaa toista ihmistä juoksemaan vääryydellä haudottujen asioiden mukaisesti. Tähän emme saa kuitenkaan itseämme alistaa, vaan tehdä hyviä tekoja lähimmäisemme parhaaksi, ei hänen tuhokseen. Jos kannatamme toisen synnin tekemistä se on sama asia kuin osallistua toisen tuhoamiseen.

http://www.kotipetripaavola.com/kasvauskossa.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja todael » 31. Maalis 2012 23:46

Kiitos Toni paljon vastauksestasi. Petrin kirjoitus on erittäin hyvä ja asiaa raamatullisesti valaiseva. Suosittelen lukemaan sen ajatuksella ja rukouksella. Sanoma on hyvin käytännöllinen sekä selvästi Herran Jeesuksen antama.

En näe tässä asiassa kokonaisvaltaisesti mitään ristiriitaa, täten joskus tuntuu että menee "puurot-ja-vellit" hieman sekaisin - käsittelemme tekstissämme hieman eriasioita. Ymmärrän Herran Jeesuksen antaman Pyhän Hengen valossa asiat samalla tavalla kuin Petri on kirjotuksessaan esittänyt.

Edelleenkään tämä silti EI ollut aloittamani teeman pääaihe. Pääaihe oli Jeesuksen ihmisyyden merkitys suhteessa meihin uskoviin, mitä se merkitsee ja miten me elämme sen todeksi uskossamme Häneen. Aiheen pääteema oli juuri Jeesuksen tehtävä ylimmäisenä pappina, johon selvästi hebrealaiskirjeessä painotetaan Jeesuksen ihmisyyden merkitys.

Pohdin asiaa siis enemmän Jeesukseen kohdistettuna, en yksistään miten meidän tulee toisiimme uskovina suhtautua, tai miten meidän tulee toimia auttaessamme toisiamme pois synnistä, tai yleisesti muuten johdattaa toisiamme syvempään Jeesuksen tuntemiseen. Kyse on loppu pelissä lihan ja Hengen välisestä kamppailusta - meidän itsekunkin sydämessämme.

Tärkeää Petrin kirjoituksessa itselleni oli se, että olevaa katkeruutta ja vihaa ei saa "helliä" inhimillisyyden kautta toisessa uskovaisessa, vaan etsiä Jumalan viisautta osoittaa tällaiselle ihmiselle, että myös katkeruudesta ja etenkin vihasta on tehtävä parannus. Tämä on tunnustettava Jeesuksen edessä ja pyydettävä Herralta vapautusta siitä. Kirjoitinkin tekstissäni, kuinka väärällä tavalla inhimillistynyt kristillisyys on KADOTTANUT Jeesuksen - tilalle on tullut ihmisviisaus ja muu väärä inhimillinen ihmishoivaaminen.

Siunausta Herrassa Jeesuksessa niin Tonille, Petrille kuin kaikille jotka etsivät Vapahtajmme Jeesuksen tuntemista.

Jeesus on Herra
- todael
todael
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja Masa » 01. Huhti 2012 20:04

todael kirjoitti:Jumalan Sana tuli lihaksi ja ilmoitti täydellisen ihmisyyden kautta Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan kirkkauden. Tässä Jumalan kirkkauden läsnä tulleessa ihmisyydessä, Jeesus kulki ihmisyyden tien kaikkien kärsimysten, kiusausten sekä tunnetilojen kautta. Tämä kaikki loppujen lopuksi valmisti Jeesuksen ristin ja ylösnousemuksen kautta ylimmäispapilliseen tehtävään, joka itsessään juuri edellytti täydellistä ihmisyyden samankaltaisuutta ja siihen täydellisesti samaistumista. Jeesus ei olisi voinut tulla ylimmäiseksi papiksi ilman ristiä, ja siihen Häntä johtanutta ihmisyyden kokemusta. Jeesus on täydellisesti ihminen – kuten yhtälailla täydellisesti Jumala – samaistuen täten kaikin tavoin ihmisyyden suurimpaan ongelmaan, siihen, miten ihmisyys oli kärsimyksen ja syvien kiusausten ahdistama. Jeesuksen piti tulla kaikessa – huomaa kaikessa veljiensä kaltaiseksi, että Hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi (Hepr.2:17). Ylimmäispapillinen tehtävä vaati sen, että Jeesus tuli kaikessa veljiensä kaltaiseksi – kuitenkin ilman syntiä.

Hepr.2:17 ”piti tulla” kreik. [ὤφειλεν] tarkoittaa Jeesuksen olleen Jumalan asettaman velvoitteen alainen, tullakseen tarkasti ottaen samankaltaiseksi [ὁμοιωθῆναι] kuin Hänen veljensäkin. Tämän kaiken takana oli suuri jumalallinen pelastussuunnitelma ihmissuvun syntien sovitukseksi, sekä Jeesuksen ylimmäispapilliseen tehtävään asettamiseksi. Tämä kaikki vaati sen, että Jeesus tuli täysin ihmiseksi, kuten mekin.

Hebr. 4:15 “Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.”

Jeesus on meidän suuri ylimmäinen pappimme – läpi taivaiden kulkenut Jumalan Poika (Hepr.4:14) jonka kokemus ihmisyydestä on täydellisesti meitä kaikkia ymmärtävä. Hän tuli kaikessa meidän kaltaiseksemme (Hepr.2:17) Jeesus tuntee ihmisyyden tuskan - yksinäisyyden, hyljätyksi tulemisen, kivun, myötätunnon niin sairaita kuin riivaaja henkien vallassa oleviakin kohtaan. Hänen ymmärryksensä meidän elämässämme tapahtuvista kärsimyksistä, kiusauksista sekä kaikesta muusta elämän tuskasta ei jää vain tiedollisen ymmärryksen tasolle, vaan Hänessä se saavuttaa kokemuksellisen samaistumisen ihmisyyden kärsimykseen.

Kristillisyys pyrkii tänä päivänä vahvasti inhimillisyyteen, ja sitä korostetaan määrätyissä piireissä juuri ihmisyyttä ja ihmisen ongelmaa lähelle tulevana lähestymismuotona. Ikävää on vain se, että usein tällainen kristillisyys on sivuttanut Jeesuksen aseman ylimmäisenä pappina – Hänen täydellisen ihmisyyden samaistumisen – ja Hänen tilalleen ovat tulleet psykologit, lääkärit, sielunhoitajat ja muut vertaistuen muodot. Ihmisviisaus (lääketiede, psykologia) voi auttaa määrättyyn pisteeseen asti, mutta määrätylle alueelle (jota itse kutsun syväalueeksi) se ei ulotu. Inhimillistetty kristillisyys on siis pahimmillaan kadottanut Kristuksen, ja tuonut muut keinot Hänen paikalleen. Tämä on selvästi nähtävissä jo siinä, että harvat kristityt tuntevat Jeesusta henkilökohtaisena sielunhoitajana, ihmisyyden täydellisenä tuntijana. Heille Jeesus on hyvin etäinen, jopa liian etäinen inhimillisten asioiden hoitamiseksi Hänen kanssaan. Jos uskova ihminen löytää Jeesuksen, omana henkilökohtaisena Jumalanaan, jolla on voima ja valta, sekä täydellinen ihmisyyden kokemus – hän tuskin enää etsii apua keneltäkään muulta. Jeesus vain pystyy vastaamaan ihmisen syvimpään ihmisyyden ongelmaan.

Tämä ei sulje pois sitä, että Kristuksen ruumiissa – se on, Jumalan seurakunnassa – Herramme toimii ihmisten kautta. Erona on vain se, että ihmisten kauttakin Herramme toimiessa, ihminen johdatetaan Jeesuksen luo, ei ihmisten luo. Ihmiset ovat vain “astioita” joidenka kautta Herra Jeesus itse toimii.

Vuosia taistelin tämän asian kanssa omassa elämässäni. Petyin uskoviin, koska luulin heidän antavan minulle sen, mitä itse asiassa etsin juuri Jeesukselta. Tässä on siis usein “veteen-piirretty-viiva” jonka käsittäminen ja löytäminen vei minulta lähes 10 vuotta. Jumalan Henki kirkastaa Jeesuksen sydämelleni täydellisenä ihmisenä sekä täydellisenä Jumalana. Myötäeläminen on tullut suurimmaksi hengelliseksi ymmärrykseksi siitä, mitä Jeesus minusta ajattelee. Hän rukoilee puolestani ja elää hengellisen kasvun sekä kärsimyksen tien kanssani. Olen iestetty Häneen. Hän kulkee rinnallani, saman ihmisyyden tuntien, ja silti jumalallisen vallan omistaen – minun suuri ylimmäinen pappini. Jeesus, minun ylimmäinen pappini, joka istuu Majesteetin oikealla puolella, tehdäkseen pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.

Ilm. 2:9 “Minä tiedän sinun ahdistuksesi ja köyhyytesi - sinä olet kuitenkin rikas…”

Silti muista ystäväni - Jeesuksen sanoissa on elämä, vaikka ne ehkä voivatkin kuullostaa sinusta epäinhimilliseltä....

Joh. 12:25 "Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään."

Matt. 10:37 "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;"


Jeesuksen osoittama inhimillisyys on Jumalan kirkkauden osoittamaa elämää, ja siksi se ei ole pelkkää ihmismielen mukaista inhimillisyyttä. Jeesus tahtoo johtaa meidät Jumalan kirkkauteen, eikä yksin tämän maailman keskellä koettavaan onneen tai iloon.

Oletko sinä pettynyt toisiin uskoviin, koska et löytänytkään sitä apua heiltä jota etsit ? Millaisena sinä näet Jeesuksen omaa itseäsi katsoen - inhimillisenä vai epäinhimillisenä ? Miten ymmärrät ristin, kärsimyksen ja itsesi kieltämisen ?



Nyt yritän pysyä asiassa ja kirjoittaa mietteitäni jos mene pois asiasta, tai kirjoitan epäsivellisesti taihi muuten uskovan arvolle sopimattomasti niin ylläpito voi "maalata" teksti kohdat punaisella, korjaan sitten jäljestä päin.
Vastaan todella aralla mielellä kun en tiedä missä kohtaan astun jonkun varpaille tai kirjoitan muuten asiattomasti/väärin.

Todaelin kirjoittamaan ensimmäiseen kappaleeseen, olen samaa mieltä.
sitten Todael lainasi Raamattua
Hepr.2:17 ”piti tulla” kreik. [ὤφειλεν] tarkoittaa Jeesuksen olleen Jumalan asettaman velvoitteen alainen, tullakseen tarkasti ottaen samankaltaiseksi [ὁμοιωθῆναι] kuin Hänen veljensäkin. Tämän kaiken takana oli suuri jumalallinen pelastussuunnitelma ihmissuvun syntien sovitukseksi, sekä Jeesuksen ylimmäispapilliseen tehtävään asettamiseksi. Tämä kaikki vaati sen, että Jeesus tuli täysin ihmiseksi, kuten mekin.


Asia on juuri noin, mutta ottaisin tässä vaiheessa hieman laajemman näkökulman sanoisin sitä Jumalalliseksi näkökulmaksi.
Heb 2:17 alkaa sanoilla Piti tulla nyt kysytä miksi Jeesuksen piti tulla? vastaus on täydelliseksi ihmiseksi koska muuten pelastusta meille ihmisille ei olisi tullut.
Jumalan suunnitelman mukaan Jeesuksen piti tulla ihmiseksi, mutta ei Jumalan pakoittamana vaan Kristuksen omasta tahdosta. Kristuksella ei siis olisi ollut pakkoa ottaa tätä tehtävää vastaan - ei siis ollut pakoitettu Jumalan taholta asettumaan ihmiseksi.
Kristuksella on siis myös omatahto, mutta vaikka Hänella on omatahto on se yhtä Jumalan (Isän kanssa) - joten loppupäätelmä voi olla käytännössä pakoitettu vapaaehtoisuuteen, tai sitten Kristus on hyvä ja rakastaa paljon ihmistä asettuessaan ihmiseksi.

Sitten mennää kappaleeseen joka alkaa sanoilla Kristillisyys pyrkii tänä päivänä vahvasti inhimillisyyteen...
Jakaisin todaelin ajatuksen ensin kysymykseen "saako ihminen tuntea henkistä kipua vai ei? - todael on aivan oikeassa siinä että kristitytkin hakevat kovin helposti lääkitystä syväaluekipuhin, no joillekin se on hyväksi. mutta pääsääntönä yksikään päätä turruttava lääkeaine ei poista syväalueenkipuja vaan jättää jälkensä aivan taatusti - syökööt lääkkeitä tai ei. syväalue kun ei ole päässä vaan sydämessä vaikkakin vaikuttaa kokonaisvaltaisesti ihmisessä.
Nyt päästään sitten siihen jossa en koe Jeesuksen olevan kovinkaan inhimillinen, syväalueen kivussa ihminen huutaa avuksi Herraa, mutta Herra ei välttämättä vastaa vaikka kuinka huutaisi ylös taikka alaspäin. Kivun kovetessa ihminen ehkä etsii ympäriltään ihmistä jolle saisi purkaa tuntojaan tai vaihtoehtoisesti vetäytyy ihmistenkeskuudesta pois. Pois vetäytyminen ihmisten seurasta johtuu kovin usein yksinkertaisesti siitä ettei kovimman syvänkivun aikana kestä yhtään vastoinkäymistä.
Ihminen on oman kipunsa vanki - josta ihminen ei pääse irti.
Ihmillisesti tähän kivunvankina oloon otetaan lääkkeitä tai alkoholia jotta sielun huuto laikkaisi edes hetkeksi - Jumala taas odottaa ihmisen ymmärtävän jokin asian ja vie kivun niin pitkälle ettei ihminen enää kykene ise selvitymään tilanteesta, ihminen joutuu mielenterveyden kannalta todella vaarallaiseen tilaan.
Tilannetta voidaan kuvat erään kuuluisan kirjailijan sanoja muutelen "tullako hulluksi vai ei?"
Inhimillisesti Jeesus vie ihmisen liian pitkälle, mutta Jumallallisesti ei - joten syväkiputilanteissa väittäisi ettei Jumala ole ollenkaan inhimillinen.

Sitten todael - "Oletko sinä pettynyt toisiin uskoviin, koska et löytänytkään sitä apua heiltä jota etsit" Olen ja rankasti - oikeastaan yllätyin kuinka paljon januskasvoisuutta uskovien piireissä on. Yksikään uskova ei ole tietänkään täydellinen, mutta se että ei olla täydellisiä ei saa olla "lupalappu" väärään.

Sitten Jeesuksen inhimillisyydestä. No seuraava kysymys on enemmänkin oikeudenmukaisuudesta.

Oletetaan tilanne jossa Ville tulee uskoon ja elää uskossa vaikka 3 vuotta, paikalle tulee "kaikki tietävä hurskas veli nimeltää Kalle joka ajaa villen vaatimuksillaan pois uskosta" niin mikä on Jeesuksen mukaan oikea tuomio?
Jeesuksen mielestä oikea tuomio on seuraava Ville joutuu kadotukseen koska on luopunut uskosta.
Kallen kohtalo on taivaaseen pääsy. Kalle on piti uskonsa vaikka muutama sielun kadotukseen kovudellaan saikin. Kalle saa ehkä jokin näköisen rangaistuksen kadottettujen sielujen vuoksi, mutta häneltä ei viedä pelastusta pois koska on uskonsa säilyttänyt.
Ville siis kärsii sielussaan monta kuolemaan - vaikka olisi halunnut toisin tehdä.
Kenen syy sitten Villen kohtalo loppupelissä on? Vastaus; Villen oma syy sillä Villen omatahto valtisi kadotuksen koska ei kestänyt läksyä läksynpäälle ja niin pois päin.
Pelastus muuttu villen kohdalla kadotukseksi syväalueen haavojen vuoksi.

Kun tätä ajatteleen inhimillisesti niin se on väärin, mutta Jumalallisesti se on oikea tuomio.
Masa
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Huhti 2012 21:23

Nyt yritän pysyä asiassa ja kirjoittaa mietteitäni jos mene pois asiasta, tai kirjoitan epäsivellisesti taihi muuten uskovan arvolle sopimattomasti niin ylläpito voi "maalata" teksti kohdat punaisella, korjaan sitten jäljestä päin.
Vastaan todella aralla mielellä kun en tiedä missä kohtaan astun jonkun varpaille tai kirjoitan muuten asiattomasti/väärin.


Ei tarvitse aralla mielellä kirjoittaa sillä et ole kirjoittanut mitään foorumin sääntöjen vastaista. Et myöskään ole tietääkseni astunut missään vaiheessa kenenkään varpaille. Itseasiassa täällä voi astua vain omille varpaille...

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Huhti 2012 21:43

Oletetaan tilanne jossa Ville tulee uskoon ja elää uskossa vaikka 3 vuotta, paikalle tulee "kaikki tietävä hurskas veli nimeltää Kalle joka ajaa villen vaatimuksillaan pois uskosta" niin mikä on Jeesuksen mukaan oikea tuomio?
Jeesuksen mielestä oikea tuomio on seuraava Ville joutuu kadotukseen koska on luopunut uskosta.
Kallen kohtalo on taivaaseen pääsy. Kalle on piti uskonsa vaikka muutama sielun kadotukseen kovudellaan saikin. Kalle saa ehkä jokin näköisen rangaistuksen kadottettujen sielujen vuoksi, mutta häneltä ei viedä pelastusta pois koska on uskonsa säilyttänyt.
Ville siis kärsii sielussaan monta kuolemaan - vaikka olisi halunnut toisin tehdä.
Kenen syy sitten Villen kohtalo loppupelissä on? Vastaus; Villen oma syy sillä Villen omatahto valtisi kadotuksen koska ei kestänyt läksyä läksynpäälle ja niin pois päin.
Pelastus muuttu villen kohdalla kadotukseksi syväalueen haavojen vuoksi.

Kun tätä ajatteleen inhimillisesti niin se on väärin, mutta Jumalallisesti se on oikea tuomio.


Tähän haluaisin sanoa sen että Jumala ajattelee ja tuomitsee aina inhimillisesti sillä Jeesus on inhimillisyyden kuva. Jumala ei voi tuomita väärin ja väärästä syystä ketään kadotukseen. Me emme tiedä perimmäisiä syitä miksi joku ihminen luopuu uskostaan mutta Jumala ei kadota yhtäkään joka Hänessä haluaa riippua kiinni. Ne jotka eivät ota vastaan rakkautta totuuteen vaan mielistyvät vääryyteen luopuvat. Asia ei siis ole niin yksinkertainen että Ville luopuisi vain siksi koska Kalle vaatii häneltä väärin. Jumala on hyvyys ja ainoa kaikkitietävä ja voimme luottaa siihen että Hänen tuomionsa ovat aina oikeat ja vanhurskaat.

:GBU:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Huhti 2012 22:05

Sana:
inhimillisyys

Synonyymit:
ihmisyys, ihmisystävyys, humaanius, humaanisuus, humaniteetti, lempeys, sympatia, hellyys, hyvä tahto, hyväntahtoisuus

Sana:
epäinhimillisyys

Synonyymit:
julmuus

Näistä katsottuna Jeesus on ehdottomasti inhimillinen :)
systeri
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Huhti 2012 22:15

Masa..sun olis pitäny olla äsken täällä kokouksessa :) Oli niin hyvää henk.kohtaista todistusta eräältä tällä foorumillakin olevalta nais ihmiseltä ja koskettavia lauluja.Minä sähläsin sen juonnon kanssa :)
Mutta kysymys oli myös niistä syvistä haavoista joita ei toinen ihminen parhaalla tahdollakaan voi toiselta korjata..parastakin yrittäessään saattaa vaan saada pahempaa aikaan.
Mutta Jumalan Pyhän hengen puhdistava virta,elävä vesi ylettää niihin syvimpiinkin haavoihin ja parantaa.
Ja laulua "Siellä syvänä, joki virtaa, missä poikasi risti loistaa...elävää vettä :musics: :hearts:
systeri
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja Janne » 01. Huhti 2012 23:00

Heprealaiskirje 12
5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
12 Sentähden: "Ojentakaa hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne";
13 ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Huhti 2012 00:10

pulla kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:
pulla kirjoitti:Arvostelua täytyy olla kahdenlaista,sitä joka tapahtuu hengessä ja sitä joka on oman negatiivisen mielen eli lihan vaikuttamaa.

1. Kor. 10:15
Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
1. Kor. 12:10
toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
1. Kor. 14:29
Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;



Aivan totta mitä kirjoitat, hyvä huomio. :)

Tänä päivänähän myös vallitsee kulttuuri, jossa ei saa mitään arvostella tai on sitten tuomitseva uskova.


Tuli mieleen että tänäpäivänä on varmaan vielä enemmän tuota lihassa tapahtuvaa arvostelua koska ihmiset on kateita ja negatiivisella mielellä.
Siitähän Jeesus tais sanoa että ei kukaan profeetta ole otollinen omassa kaupungissaan.Koska siellä hänet mahdollisesti tunnetaan ja ei arvosteta varsinkaan jos tiedetään kouluja käymättömäksi ym.
Ihmeellistä koska Sanan mukaan ei tarvita välttämättä opetusta, koska Pyhä henki pystyy opettamaan "aktiivista" oppilasta :)
Hengessä tapahtuva arvostelu on puhdasta.Silloin kykenee tunnustamaan ymmärtäessään että tuo puhuu totta ja hyväksymään vaikka olisikin kouluja käymätön,tavis ihminen.Kykenee myös siunaamaan.
Nämä foorumitkin on vähän kuin "kotikaupunkeja" ...arvostellaan helposti että mikä tuo luulee olevansa,"kouluja käymätön"äsken vielä kääntynyt :)
Elämän koulu on tärkeä koulu ja senkin kautta oppii monenlaista Sanasta "peilaamalla" jos haluaa antautua koko sydämmestään Herran pöydälle tutkittavaksi ja korjattavaksi.



Totuus on, että kun tutkin itseäni ja olen siellä tutkittavan paikalla, löydän paljon asioita, joita ei pitäisi olla. Silloin tunnen lähinnä pettymystä itseäni kohtaan.
lonelyrider
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron