Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja Masa » 30. Maalis 2012 17:32

poistettu samasta syystä kuin edellinen - anteeksi
Viimeksi muokannut Masa päivämäärä 31. Maalis 2012 12:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Masa
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Maalis 2012 19:06

Kerro, miten kävi sitten, niin minäkin kerron, siis testissä. Aion rukoilla ihmettä ja Jumalan johdatusta tähän, uskon että Hän auttaa.

Niin siitä arvostelun hengestä, no se on sinun lihasi joka puhuu, sulje se ulkopuolelle ja jos et pysty niin ainakin muista mistä se tulee. Saatan sortua tosin itsekkin kuuntelemaan sitä, sydämestä lähtevää puhettahan se on, ikävä kyllä, mutta koetan muistaa omat sanani siinä hetkessä. Huomasin tässä, että se on kova "puhumaan", minun ajatukseni, mutta en siis kuule varsinaisesti mitään "ääniä" ;) mutta se on lihallista ja haluaa tottakai tuhota suhteen Jumalaan ja kertoa esim. miten kaiken pitäisi mennä ja esim. se on aika kova koroittamaan minun egoani. Tahtoisin siitä päästä eroon ja uskon että se hiljeneekin, varmaan aika yleistä uskovilla, kukaan ei kehtaa vaan myöntää, mutta myönnän olevani varmaan aika kasvamaton. Jeesushan kertoo siitä että sydämestä lähtevät pahat ajatukset.
lonelyrider
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja Masa » 30. Maalis 2012 19:44

poistettu
Viimeksi muokannut Masa päivämäärä 31. Maalis 2012 12:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Masa
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Maalis 2012 20:18

Itse aiheeseen onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen vastaus on Jeesus on inhimillinen.

wikipedia määrittelee epäinhimillisen "ei ihmiselle soveltuva, ei ihmisarvoinen" ja epäinhimillisen vastakohta on tietysti inhimillinen eli "ihmiselle soveltuva ja ihmisarvoinen".

Herra Jeesus on kaikille ihmisille soveltuva ja ihmisarvoinen sillä Hän on itse Elämä ja Totuus. Kaikki mikä on Herraa Jeesusta vastaan on epäinhimillistä eli ei ihmiselle soveltuvaa ja oikeaa ihmisarvoa eli Jumalan kuvan arvoa vastaan. Jumalan kuva ei tarkoita näköiskuvaa vaan sitä että ihmisen ajatusten ja tekojen tulisi olla Jumalan ajatusten ja tekojen mukaisia. Ajatukset ja teot jotka ovat Herran Jeesuksen ajatuksia ja tekoja vastaan ovat epäinhimillisiä sillä Herra Jeesus on inhimillisyyden kuva!

Luuk.11:23. Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoo, hän hajoittaa.

:GBU:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Maalis 2012 20:27

Arvostelua täytyy olla kahdenlaista,sitä joka tapahtuu hengessä ja sitä joka on oman negatiivisen mielen eli lihan vaikuttamaa.

1. Kor. 10:15
Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
1. Kor. 12:10
toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
1. Kor. 14:29
Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
systeri
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Maalis 2012 20:44

pulla kirjoitti:Arvostelua täytyy olla kahdenlaista,sitä joka tapahtuu hengessä ja sitä joka on oman negatiivisen mielen eli lihan vaikuttamaa.

1. Kor. 10:15
Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
1. Kor. 12:10
toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
1. Kor. 14:29
Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;



Aivan totta mitä kirjoitat, hyvä huomio. :)

Tänä päivänähän myös vallitsee kulttuuri, jossa ei saa mitään arvostella tai on sitten tuomitseva uskova.
lonelyrider
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja systeri » 31. Maalis 2012 09:32

lonelyrider kirjoitti:
pulla kirjoitti:Arvostelua täytyy olla kahdenlaista,sitä joka tapahtuu hengessä ja sitä joka on oman negatiivisen mielen eli lihan vaikuttamaa.

1. Kor. 10:15
Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
1. Kor. 12:10
toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
1. Kor. 14:29
Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;



Aivan totta mitä kirjoitat, hyvä huomio. :)

Tänä päivänähän myös vallitsee kulttuuri, jossa ei saa mitään arvostella tai on sitten tuomitseva uskova.


Tuli mieleen että tänäpäivänä on varmaan vielä enemmän tuota lihassa tapahtuvaa arvostelua koska ihmiset on kateita ja negatiivisella mielellä.
Siitähän Jeesus tais sanoa että ei kukaan profeetta ole otollinen omassa kaupungissaan.Koska siellä hänet mahdollisesti tunnetaan ja ei arvosteta varsinkaan jos tiedetään kouluja käymättömäksi ym.
Ihmeellistä koska Sanan mukaan ei tarvita välttämättä opetusta, koska Pyhä henki pystyy opettamaan "aktiivista" oppilasta :)
Hengessä tapahtuva arvostelu on puhdasta.Silloin kykenee tunnustamaan ymmärtäessään että tuo puhuu totta ja hyväksymään vaikka olisikin kouluja käymätön,tavis ihminen.Kykenee myös siunaamaan.
Nämä foorumitkin on vähän kuin "kotikaupunkeja" ...arvostellaan helposti että mikä tuo luulee olevansa,"kouluja käymätön"äsken vielä kääntynyt :)
Elämän koulu on tärkeä koulu ja senkin kautta oppii monenlaista Sanasta "peilaamalla" jos haluaa antautua koko sydämmestään Herran pöydälle tutkittavaksi ja korjattavaksi.
systeri
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja todael » 31. Maalis 2012 11:39

Toivottavasti aloitusteksti ei tullut väärin ymmärretyksi -

Jeesus todellakin on inhimillinen Jumalan Poika, joka Hebrealaiskirjeen mukaan ylimmäispapillisessa tehtävässään omaa täydellisen ymmärryksen (kokemksellisen ihmisenä olemisen kautta) siitä, mitä on olla ihminen - kuitenkin ilman syntiä. Päämäärä Jeesuksen työssä suhteessa meihin, on johtaa meidät Jumalan kirkkauteen, Kristuksen kuvan kaltaisuuteen - Häneen itseensä, Jeesukseen - jossa koko ihmisyytemme saa todellisen perustan. Tämä työ ei tapahdu yliopistossa, eikä missään muissakaan Yeshiva-kouluissa, vaan arkielämässä elettävän elävän uskon kautta, jossa Jeesus itse muuttaa meitä Hänen kuvansa kaltaiseksi. Uskovien yhteys on tärkeä kasvupohja, jossa me pääsemme itse muuttumaan ja etsimään Jumalan muuttavaa armoa. Jumalan Sana ja Pyhän Hengen osallisuus ovat tärkeä osa meidän arkielämässä elettävää uskoa Jeesukseen. Jumalan Sana on tärkeä, mutta se tiedollinen tunteminen ei vielä riitä - SANAN TÄYTYY TULLA MEISSÄ LIHAKSI - todelliseksi elämäksi. Usko ilman tekoja on kuollut.

Huomattavaa on myös se että Jeesus ON JUURI NYT ylimmäispapillisessa tehtävässään 100% ihminen. Ylösnousemus ei kadottanut Jeesuksen ihmisyyttä, vaan Hän ON ihminen ja Jumala tällä hetkellä 100%.

Keskustelu muotoutui enemmän uskovien vålisen yhteyden pohtimiseen - mistä toisaalla olin kiitollisestikin yllättynyt. Aihe on tärkeä, ja sitä vähän käsitellään.

Rukoilen että opimme kaikki näkemään toisemme samasta lähtökohdasta käsin - OLEMME KAIKKI armahdettuja syntisiä Kristuksessa (kukaan ei ole toista parempi lähtökohdallisesti), ja missä vaiheessa kasvumme onkin (jota meidän ei itse tulisi arvioida itseäämme muihin koko ajan vertaamalla, vaan Jumalan tulisi arvioida meitä Sanansa ja Pyhän Henkensä kautta), todellinen kasvu Kristuksessa tukee ja rohkaisee heikkoja, eikä lyö heitä oman oikeaoppisuutensa nimissä. Rakkaus ei ole vain sanoja vaan tekoja - samalle tasolle asettumista toisen uskonveljen ja sisaren kanssa. Kristuksen mielenlaatu on etsiä kadonneet - langenneet, tukea heikkoja - suitsevaista kynttilän sydäntä Jumala ei sammuta. Toisen alaspainaminen omaa kasvua korostaen on lihallisuutta, ja se osoittaa että mitään kasvua ei oikeen Kristuksessa ole vielä päässyt tapahtumaan. Se joka ylentää itsensä alennetaan, se joka alentaa itsensä ylennetään - näin Herramme Jeesus itse sanoi.

Siunausta kaikille - Jeesus on voittanut synnin kirouksen, saatanan vallan, sekä fariselaisen tekopyhyyden.... Jumala ei kunniaansa jaa.

Jeesus on Herra.
- Todael
todael
 

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Maalis 2012 12:38

todael: todellinen kasvu Kristuksessa tukee ja rohkaisee heikkoja, eikä lyö heitä oman oikeaoppisuutensa nimissä ketään. Rakkaus ei ole vain sanoja vaan tekoja - samalle tasolle asettumista toisen uskonveljen ja sisaren kanssa. Kristuksen mielenlaatu on etsiä kadonneet - langenneet, tukea heikkoja - suitsevaista kynttilän sydäntä Jumala ei sammuta. Toisen alaspainaminen omaa kasvua korostaen on lihallisuutta, ja se osoittaa että mitään kasvua ei oikeen Kristuksessa ole vielä päässyt tapahtumaan. Se joka ylentää itsensä alennetaan, se joka alnetaa itsensä ylennetään - näin Herramme Jeesus itse sanoi.


Kyllä. Tämä ymmärretään myös joskus väärin ja se tulee esille siinä ettei uskovien piirissä syntiä saisi sanoa synniksi sillä se olisi silloin muka toisen alaspainamista. Heikkojen tukeminen ja rohkaiseminen ei saa olla synnin tukemista ja rohkaisemista jossa heikko elää. Samalle tasolle asettuminen ei saa olla asettumista tasolle jossa heikon syntiä tuetaan ja puolustetaan. Olemme kaikki Kristuksessa veljiä ja sisaria ja samanarvoisia mutta joku on kasvussa eri vaiheessa.

Se että tullaan heikon tasolle ei saa olla sellaista että ne jotka ovat uskonkasvussa pitemmällä hylkäävät sen ja asettuvat vasta uskoontulleen tasolle. Ei isä ja äitikään saa asettua lapsen tasolle perheessä silloin kun lapsi tekee väärin vaan heidän tulee vanhempien auktoriteetilla opettaa ja kasvattaa lasta rakkaudesta totuuteen.

1.Joh.3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.

Raamattu opettaa ettei tule rakastaa sanalla ja kielellä jonka ymmärrän sellaiseksi sanalliseksi mielistelyksi. Raamattu opettaa rakastamaan teoissa ja totuudessa. Totuudessa rakastaminen pyrkii ohjaamaan eksynyttä totuuteen tuomalla totuuden julki. Synnin osoittaminen synniksi ei ole toisen alaspainamista vaan rakastamista. Esimerkiksi kun isä näkee että lapsi tekee väärin ja toruu lasta ei isä tee sitä siinä tarkoituksessa että haluaisi painaa lapsen maanrakoon vaan siksi koska rakastaa lasta ja haluaa opettaa lapsen oikealla tiellä pois vääryydestä. Toki tässä voidaan toimia myös väärin niinkuin todael toi esille mutta rakkaus totuuteen ei puolusta vääryyttä vaan totuutta.

Joh.15:22 Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.
15:23 Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni.
15:24 Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.


Jeesus Jumalan sana on ilmoittanut maailmalle Jumalan tahdon sen mikä on oikein ja mikä väärin. Jeesus joka on totuus ja rakkaus ei puolustanut vääryyttä vaan toi totuuden julki. Jeesus osasi käyttäytyä ja tuoda totuuden julki täydellisesti sillä onhan Hän Rakkaus. Kuitenkin monet loukkaantuivat Herraan Jeesukseen sillä Jeesus osoitti ihmisten tekevän syntiä.

Jo pyrimme siihen ettei kukaan koskaan loukkaantuisi ja tulisi murheelliseksi niin emme koskaan voisi tuoda esille syntiä jossa jokin heikko lähimmäisemme elää ja silloin jättäisimme lähimmäisemme syntiin.

2.Kor.7:8 Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä -
7:9 nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä.
7:10 Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.
7:11 Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa.


Paavali kirjoitti totuudesta joka sai ihmisissä aikaan murhetta sillä he tunsivat piston sydämessään koska Paavalin kirje osoitti ihmisten syntisyyden. Kun synti tuodaan esille saa se aikaan murhetta ihmisen sydämessä mutta tämä murhe on Jumalan mielen mukaista murhetta sillä Jumalan mielen mukainen murhe vie ihmisen parannukseen joka koituu pelastukseksi jos hän kuulee totuutta.

Maailman murhe eli rakastaminen ja murehtiminen sitä mitä maailmassa on (sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta) tuottaa kuoleman. Jumalan sanan tehtävä on tuottaa ihmiselle Jumalan mielen mukaista murhetta jolloin ihminen kokee piston sydämessään ja tulee synnintuntoon sillä ilman synnintuntoa ihminen ei voi tulla parannukseen joka on pelastukseksi.

Kun rakastamme lähimmäisiämme teossa ja totuudessa emme puolustele syntiä vaan tuomme totuuden esille ja suosittelemme totuutta ihmisen sydämelle ja se on rakkautta lähimmäistä kohtaan jotta lähimmäinen voisi tulla parannukseen. Kaikki tämä täytyy tietysti tehdä Jeesuksen tavoin Hänen rakkaudessaan ja siinä on kasvamista monilla myös allekirjoittaneella.

Siunausta tähän sapatin päivään kaikille toivottaa toni l.

:pc:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Onko Jeesus inhimillinen vai epäinhimillinen ?

ViestiKirjoittaja todael » 31. Maalis 2012 13:03

Kiitos Tonille tärkeästä huomiosta. Synti on AINA Jumalan Sanan valossa osoitettava synniksi.

Tässä aiheessa en käsitellyt suoranaisesti ITSE syntiä, vaan toisen uskovan tukemista johtamalla Häntä syvempään Kristuksen tuntemiseen ja etenkin Jeesuksen asemaa ylimmäisenä pappina. Tähän toki liittyy MYÖS selkeä Jumalan Sanan opetus synnistä ja sen kadottavasta voimasta, mutta mistä asemasta käsin lähestymme toista Jumalan Sanan totuudella onkin se mitä emme osaa usein pohtia. Jeesus kävi kovimmat taistelut juuri fariseuksia vastaan. Aviorikoksesta tavatulle naiselle Jeesus osoitti tuomitsioiden oman synnin ja osoitti hienolla tavalla naiselle : "Mene, äläkä tästä edes syntiä tee".

Jumalan totuus tulee johtaa Jeesuksen tuntemiseen - ei järjelliseen tai itseääme korottavaan oikeassa olemiseen. Totuus voi olla "tappoase" tai rakkauden osoitus. Miten ihminen reakoi Jumalan totuuteen, jää ihmisen itsensä ja Jumalan välille. Meidän tulee julistaa Jumalan totuutta - ja ennen kaikkea ristiinnaulittua Kristusta. Ei ihmisviisaudella vaan Hengen opettamilla sanoilla.

Jeesuksen ihmisyys on tärkeä osa Hänen tehtäväänsä ylimmäisenä pappina - ja tämä oli koko teeman pääasia. Mitä merkitsee Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä minulle ? Mitä merkitsee että Hän oli kaikessa 100% ihminen kuin minäkin - KUITENKIN ilman syntiä ?

Aihe laajeni tärkeällä tavalla, myös muille alueille - kuten edellä Toni kirjoitti. Synti on osoitettava synniksi - eikä sitä tule käsitellä lihallisella inhimillisellä tunteella eikä väärällä empatialla. Jeesuksen lähestymistapa on oikea, ja siitä tässä koko aiheessa olikin kysymys.

Siunausta Tonille ja meille, jotka etsimme Jeesuksen kunniaa ja kirkkautta.

- todael
todael
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa