Omavanhurskaus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Omavanhurskaus

ViestiKirjoittaja Herman » 28. Maalis 2012 13:45

Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
"Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." (Luuk.18:9-14)


Yksi suurimmista esteistä Jumalan siunauksessa elämiselle ja Hänen käytössään olemiselle on omavanhurskaus. Vertauksen fariseus ei edes kerskunut teoistaan muille, vaan ainoastaan sydämessään ajatteli olevansa vanhurskas omien hyvien tekojensa perusteella. Me voidaan jopa esiintyä ihmisille ja Jumalallekin nöyränä, mutta silti sydämessämme voi olla omavanhurskautta. Ja jokaisen sydämestä sitä varmasti löytyykin.

Kiitos Jumalalle, että saamme tehdä parannusta ja antaa Jeesuksen veren puhdistaa siitä kaikesta, niin että voisimme tulla näkemään oman epätoivoisen tilamme Jumalan edessä. Vain sen kautta voimme löytää todellisen vanhurskauden, joka ei perustu omiin tekoihimme tai niinsanottuun omaan hyvyyteemme, vaan Jumalan armoon joka ilmestyi Jeesuksessa Kristuksessa ottamaan päällensä koko maailman synnit, ja päästämään meidät vapaaksi siitä turmeluksesta joka meitä vallitsee ilman Hänen pelastustaan.

Siunausta kaikille!
Herman
 

Re: Omavanhurskaus

ViestiKirjoittaja todael » 28. Maalis 2012 21:19

Edellä olevasta tekstikokonaisudesta nousi eteeni sanat "luottivat ITSEENSÄ, ja LUULEN olevansa vanhurskaita, ja YLENKATSOIVAT muita".... luuleminen, ja itseensä luottaminen, toisten ylenkatsominen....

Luottivat itseensä [πεποιθότας] = vakuuttelivat itselleen
Ylenkatsoivat [ἐξουθενοῦντας] = halveksua ja vähätellä

Pahimmillaan omavanhurskaus vie pois kokonaan pelastuksesta, siksi asia on erittäin vakava....

Matt. 5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Jumala vanhurskauttaa syntisen uskossa Jeesukseen. Kaikki muu vanhurskaus, paitsi Kristuksen vanhurskaus - on kuin likainen vaate Jumalan edessä - vaikka kuinka saisi ihmisten huomiota, tai kuinka tekisi näkyvääkin hengellistä työtä...

Matt. 7:21-23 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Tunnetko sinä ystäväni Jeesuksen ? Tunteeko Jeesus sinut ? Minkä varaan lasket pelastuksesi ?

Fil. 3:8-10 "Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella; tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,"

Jeesus on Herra
- todael
todael
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa

cron