Jooga

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Yoga warning video suomenkielinen puhe

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Huhti 2015 21:35

Yksi afrikkalainen sisar ehdotti eilen, että menisimme yhdessä joogatunneille. Minä olen ennen uskoontuloa harrastanut joogaa jossain määrin, mutta en kyllä nyt lähtisi. En tiedä, onko siinä liikuntana sinänsä mitään pahaa, mutta minulle se symboloi joitain vieraita uskontoja. Ei se mitään; voin etsiä meille jotkut kivat venyttelytunnit jostain :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Marras 2016 23:02

*
Minä käyn venyttely- ja rentoutuskurssilla ja opettajani on lääkinnällinen fysioterapeutti. Se ei ole
sama kuin jooga. Mutta oli yksi sama venytys kuin jooga mutta se oli ikäänkuin fysioterapiaan liittyvä
venytys vaikka on sama venytys kuin jooga. Mitä mieltä olet?

Image
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 16. Marras 2016 21:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketju yhdistetty
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Marras 2016 10:15

Onko terapeuttisi sanonut että kun teet tuon voimistelu asennot sinun pitää hengittää tietyllä tavalla taikka ajatella jotain tiettyä asiaa kun voimistelet?

Jos on niin silloin kyseessä on itämainen uskonharjoitus.

Jos ei ole hengitys tai ajatus harjoituksia samalla, niin silti itselleni asia olisi rajatapaus.

Itse sanoisin terapeutille että tunnistan tuon liikkeen joogasta joka on osa itämaista uskontoa ja tämä vaivaa minua, ja kysyisin onko liikkeelle korvaavaa liikettä joka ei ole jooga liike.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2016 11:08

*
Kiitos Murpatti :) No eräs sairaanhoitaja joka on uskossa, ehdotti minulle lääkettä ja tunnusti että käyttää itsekin sitä lääkettä. Mutta en tarvitse sitä lääkettä. Hän suositteli myös minulle terapiaa jossa hänkin käy. :wtf: Minusta oli aika ristiriitaista että uskova ehdotti terapiaa joka tapahtuu inhimillisen ihmisviisauden perusteella ja se nostaa Jumalan tuntemista vastaan ja se voi rikkoutua entistä enemmän. :?

No opettaja sanoi että tämä asento muistuttaa joogaa mutta tällä venytyksellä tekee hyvää selälle ja tällä venytettiin. Ope ei sanonut mitään tällä tavalla niinkuin joogassa opetetaan. Vain hengitystekniikka ja venytys ilman ajatusta siitä tietystä asiasta mitä joogassa tehdään.

Kun tunnin päättyessään makaa sellaisella jumppamatolla ja opettaja laittaa rauhottavaa musiikkia päälle ja siten puhuu näin; 'annetaan tuulen viedä huolet ja murheet pois mielestä ja mieli alkaa rauhoittua...' jotain sinnepäin mutta ei mitään joogan tapaista ajatusta. Samat venytykset eivät kai avaa tien henkivaltoihin? Ajattele, samat venytykset ja samat liikkeet fysioterapiassa tehdään.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Marras 2016 11:39

vaisuliini kirjoitti:*
Kiitos Murpatti :) No eräs sairaanhoitaja joka on uskossa, ehdotti minulle lääkettä ja tunnusti että käyttää itsekin sitä lääkettä. Mutta en tarvitse sitä lääkettä. Hän suositteli myös minulle terapiaa jossa hänkin käy. :wtf: Minusta oli aika ristiriitaista että uskova ehdotti terapiaa joka tapahtuu inhimillisen ihmisviisauden perusteella ja se nostaa Jumalan tuntemista vastaan ja se voi rikkoutua entistä enemmän. :?

No opettaja sanoi että tämä asento muistuttaa joogaa mutta tällä venytyksellä tekee hyvää selälle ja tällä venytettiin. Ope ei sanonut mitään tällä tavalla niinkuin joogassa opetetaan. Vain hengitystekniikka ja venytys ilman ajatusta siitä tietystä asiasta mitä joogassa tehdään.

Kun tunnin päättyessään makaa sellaisella jumppamatolla ja opettaja laittaa rauhottavaa musiikkia päälle ja siten puhuu näin; 'annetaan tuulen viedä huolet ja murheet pois mielestä ja mieli alkaa rauhoittua...' jotain sinnepäin mutta ei mitään joogan tapaista ajatusta. Samat venytykset eivät kai avaa tien henkivaltoihin? Ajattele, samat venytykset ja samat liikkeet fysioterapiassa tehdään.


Hengitystekniikka on keskeinen osa joogaa ja meditaatiota.

Myös tuo rauhoittava musiikki ja mielikuvaharjoitukset joita hän opastaa sanomalla " 'annetaan tuulen viedä huolet ja murheet pois mielestä ja mieli alkaa rauhoittua..."

Tämä on mielen tyhjennys joka suoritetaan mediataation aluksi.

Eli tämä kyllä vaikuttaisi meditaatiolta , ainakin siinä on elementtejä meditaatiosta.

Tarkastellaampa mitä meditaatio ohje sanoo:

LÄHDE:

http://elaparemmin.fi/blogi/kuinka-medi ... a-askelta/

Otan lainauksen linkin sivulta ja näin näytän sinulle että sinun terapiasi vaikuttaa meditaatiota:

1)

Itse tykkään kuunnella rauhoittavaa musiikkia meditointini aikana, mutta toisinaan suosin myös hiljaisuutta. Sopivaa musiikkia löytyy vaikkapa Youtubesta hakusanalla “meditation music”. Voit käyttää myös aikoinaan kokoamaani valmista soittolistaa.


Sinullekin laitettiin rauhoittavaa musiikkia soimaan.

2)

Vedä syvään henkeä muutaman kerran ja kiinnitä huomiota kehoosi.

Meditaation alussa huomaan toistuvasti, kuinka kehoni on ollut jännittyneessä tilassa ilman, että olen huomannut sitä. Tällöin keskityn vuorollani kehoni jokaiseen osaan ja annan niiden vapautua ikävätä jännityksestä.

Tämän tehtyäsi siirrä huomio mieleesi ja siellä pyöriviin ajatuksiisi. Huomaa ne, mutta älä yritä tietoisesti ohjata tai karkottaa niitä, anna niiden olla.


Näinhän opettaja juuri sinulle sanoi :

'annetaan tuulen viedä huolet ja murheet pois mielestä ja mieli alkaa rauhoittua..." eli sinun hoidossasi täyttyy myös tämä meditaation kohta. Eli minusta vaikuttaisi siltä että saattaisi olla meditaatio kyseessä.

tässä vielä koko ohje kokonaisuudessaan, lue se läpi ja kerro tuntuuko sinusta että terapiasi on ollut tämmöistä meditaatiota?

Itse tykkään kuunnella rauhoittavaa musiikkia meditointini aikana, mutta toisinaan suosin myös hiljaisuutta. Sopivaa musiikkia löytyy vaikkapa Youtubesta hakusanalla “meditation music”. Voit käyttää myös aikoinaan kokoamaani valmista soittolistaa.

Ja sitten itse meditaatioon!



1. Valitse paikka

Meditoinnin olisi hyvä tapahtua paikassa, jossa sinulla on kaikin puolin mukavaa, helppoa ja turvallista olla. Itse suosin yleensä omaa rakasta sänkyäni :)

2. Ota mukava asento

En millään tapaa allekirjoita väitettä, että meditaation pitäisi tapahtua uskomattoman epämukavassa risti-istunnassa, jota erityisesti kokeneet meditaation harjoittajat suosivat. Voit vapaasti ottaa haluamasi mukavan asennon, jossa sinun on helppo olla. Itse suosin joko sängyllä istumista seinään nojaten, tai sitten ihan rehellistä sängyllä lojumista mukavassa asennossa. Toisinaan leikittelen myös lattialla tai tyynyjen päällä istumisen kanssa, eli fiiliksen mukaan mennään. Epämukavan asennon ei kuitenkaan pitäisi olla este meditaation harjoittamiselle. Jos ikävä asento tappaa halun harjoitella, älä ota ikävää asentoa.

3. Anna itsesi rauhoittua, rentoudu
ja huomaa ajatuksesi

Vedä syvään henkeä muutaman kerran ja kiinnitä huomiota kehoosi.

Meditaation alussa huomaan toistuvasti, kuinka kehoni on ollut jännittyneessä tilassa ilman, että olen huomannut sitä. Tällöin keskityn vuorollani kehoni jokaiseen osaan ja annan niiden vapautua ikävätä jännityksestä.

Tämän tehtyäsi siirrä huomio mieleesi ja siellä pyöriviin ajatuksiisi. Huomaa ne, mutta älä yritä tietoisesti ohjata tai karkottaa niitä, anna niiden olla.

4. Ole ja huomioi

Huomaa mielessä pyörivät ajatukset ja anna niiden olla. Vaikka meditaation tarkoitus onkin joidenkin mukaan tyhjentää mieli, se ei onnistu väkisin yrittämällä. Keskity huomioimaan ajatuksiasi ja sitten anna niiden olla. Hyväksy ne. On täysin okei ja normaalia, että päässäsi pyörii vinhaan tahtiin useita ajatuksia jotka kaikki vuorollaan vaativat, että kiinnität niihin huomiota. Huomaa niiden olemassaolo, mutta älä lähde niiden mukaan. Karkeasti tämä vuoropuhelu näyttää tältä

Ajatus:

“Olen epäselvä ja häiritsevä ajatus, keskity minuun! Sinulla ei ole aikaa meditoida, tee työsi, tee läksysi, ruoki kissa, mene lenkille, soita puhelu!”

Minä, kevyesti:

“Huomaan sinut, mutten keskity sinuun. Olet kohta poissa.”

Ajatus:

“Poistun, koska se on luonteessani ja niin ajatusten on toimittava, mutta lisää ajatuksia on tulossa!”

Huomaan kuinka ajatus poistuu, tiedän että uusi häiritsevä ajatus on jo tulossa, mutta tiedän senkin poistuvan, kun en keskity siihen liikaa. Tämä tuntuu alussa erityisen vaikealta, koska häiritseviä ajatuksia hyökkää mieleen yhtenä virtana, vaikuttaen elämääkin tärkeämmiltä ja vaatien niihin keskittymistä. Ajan myötä kuitenkin opit, kuinka antaa ajatusten mennä menojaan, käydä ikään kuin ohitsesi ilman, että joudut enää antamaan niille huomiotasi.

Toiset tykkäävät tämän ajatusten tarkkailun ohella keskittyä hengitykseensä, sillä siihen keskittymällä pystyy helpommin välttymään kiusaukselta keskittyä päähän pulpahteleviin ajatuksiin. Myös itseäni hengitykseen keskittyminen auttaa. Toiset lausuvat samasta syystä erilaisia mantroja päässään, koska mantroihin keskittyminen vie vastaavasti huomion pois häiritsevistä ajatuksista.

5. Meditaation lopettaminen

Kun koet meditoineesi tarpeeksi, herättele itsesi pikkuhiljaa takaisin todellisuuteen. Huomaa ensin kehosi eri osat, liikuta niitä hieman, venyttele. Huomaa ympäristösi, asiat ja esineet ympärilläsi, ilman ja lämpötilan. Vedä syvään henkeä ja jatka päivääsi rauhallisempana ja tyyneempänä.

Toisinaan nukahdan meditaation aikana. Monien mielestä tämä on ongelma, mutta itse en pahastu pienistä, vahingossakin tapahtuvista päiväunista. Nukkuminen kuitenkin on aika kivaa toimintaa. Mikäli tiedän, ettei aikaa nukkumiseen ole, viritän ennen meditaatiota herätyskellon sen varalle, että satun nukahtamaan.

Toivon sinulle mukavia, rauhoittavia ja valaisevia hetkiä meditoinnin parissa!


Ohjeen lopussa toivotellaan "valaisevia hetkiä" tämä on suora viittaus itämaiseen valaistumisen tilaan joka saavutetaan kun kaikki Chakrat ovat auenneet ja kolmas silmä aukeaa, silloin ihmisestä tulee tämän eksytyksen mukaan valaistunut, tässä nähdään että meditaatio on keskseinen opsa itämaisia uskontoja, sillä meditaatio on se keino jolla heidän uskontonsa maali saavutetaan ja tämä maali on valaistuminen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2016 11:54

*
Kehonhuoltotunti, jonka tavoitteena on virkistää ja rentouttaa kokonaisvaltaisesti.
Avaavilla liikkeillä ja dynaamisilla venytyksillä rentoutetaan lihaksia ja lisätään selkärangan
ja nivelten liikkuvuutta rauhallisen musiikin tahtiin. Rentoutumista harjoitellaan kokeillen
erilaisia menetelmiä. Oma jumppa-alusta ja lämmintä vaatetta rentoutusosioon. Tämä on
venyttely-renoutuskurssi ja opettaja on itse lääkinnällinen fysioterapeutti. Aika ristiriitaista
jos tällä meditoidaan. Hassua! :D

Hengitystekniikka on esim. tällainen mitä löysin googleen kautta.

Esittelemme tässä osiossa kolme harjoitusta. Harjoituksia on hyvä tehdä päivittäin, joskus useammankin kerran päivässä.
Yksinkertaisimmillaan rentoutus on sitä, kun ihminen tulee tietoiseksi omasta hengitystavasta, kehossa vallitsevasta
jännityksestä tai esim. väärästä työasennosta ja reagoi tähän suotuisasti. Tällöin voi esim. aktivoida palleahengityksen ja
päästää hartiat putoamaan muutaman senttimetrin alas päin sekä muuttaa ryhtiä niin, että kuormittavat asennot poistuvat.

Tsekkaa tätä linkkiä :)
http://xn--vauhtipyr-32a0r.fi/blog/syvahengitys-on-tarkea-osa-hyvinvointiasi/
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 15. Marras 2016 12:03

vaisuliini kirjoitti:*
Kehonhuoltotunti, jonka tavoitteena on virkistää ja rentouttaa kokonaisvaltaisesti.
Avaavilla liikkeillä ja dynaamisilla venytyksillä rentoutetaan lihaksia ja lisätään selkärangan
ja nivelten liikkuvuutta rauhallisen musiikin tahtiin. Rentoutumista harjoitellaan kokeillen
erilaisia menetelmiä. Oma jumppa-alusta ja lämmintä vaatetta rentoutusosioon. Tämä on
venyttely-renoutuskurssi ja opettaja on itse lääkinnällinen fysioterapeutti. Aika ristiriitaista
jos tällä meditoidaan. Hassua! :D

Hengitystekniikka on esim. tällainen mitä löysin googleen kautta.

Esittelemme tässä osiossa kolme harjoitusta. Harjoituksia on hyvä tehdä päivittäin, joskus useammankin kerran päivässä.
Yksinkertaisimmillaan rentoutus on sitä, kun ihminen tulee tietoiseksi omasta hengitystavasta, kehossa vallitsevasta
jännityksestä tai esim. väärästä työasennosta ja reagoi tähän suotuisasti. Tällöin voi esim. aktivoida palleahengityksen ja
päästää hartiat putoamaan muutaman senttimetrin alas päin sekä muuttaa ryhtiä niin, että kuormittavat asennot poistuvat.

Tsekkaa tätä linkkiä :)
http://xn--vauhtipyr-32a0r.fi/blog/syvahengitys-on-tarkea-osa-hyvinvointiasi/


Teet omat päätöksesi tietysti hoidoista, toin vain ajattelemisen aihetta asiaan :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2016 12:08

*
Ok, äsken muistin että PP:kin kävi fysioterapiassa Helsingissä joku vuosi sitten kun hän mainitsi sen täällä foorumissa. Luulen että venyttely- rentoutuskurssi on ihan OK eikä se avaa tien henkivaltoihin eikä fysioterapia eikä hengitystekniikka kans. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 15. Marras 2016 12:27

Laitampa tänne tämän videon kun on näköjään ollut puhetta aiheesta;


12.11.2016

Jakso 26. Erilaiset itämaisiin uskontoihin pohjautuvat ilmiöt kuten mindfulness, jooga ja enneagrammia ovat rantautuneet moniin suomalaisiin seurakuntiin. Mistä näissä ilmiöissä oikein on kyse? Aiheesta keskustelevat Aki Miettisen kanssa Jan Martikainen ja Tuulikki Törmälä, joilla on kokemusta muun muassa buddhalaisuudesta ja teosofiasta.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2016 13:26

*
Aika harvinaista että mies poimii niittykukkia ja olisi hupsua katsoa sitä :D

Toinen juttu vielä... Minua kiinnostaa terve oppi joka on Raamatun pohjalta ja uskovat alkavat demonisoida asioita mitkä ei pohjaudu terveeseen oppiin. Yksi uskova fb:sta sanoi että lääketeollisuushan on noituutta. Täh?!? :wtf: :? Minulle tuli mieleen Pyhän Hengen Sana, jonka mukaan lopunaikana ihmiset luopuvat terveestä opista ja lähtevät seuraamaan riivaajien oppeja ja villitseviä henkeä.

Siksi haluaisin vain varmaa vastausta Raamatun pohjalta onko venyttely-rentoutuskurssi, fysioterapia ja hengitystie eivät avaa tien henkivaltoihin - pysymällä terveessä opissa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron