Kolme apostolista tehtävää

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kolme apostolista tehtävää

ViestiKirjoittaja Puolesta » 09. Maalis 2012 13:14

Uuden testamenti kolme keskeisintä apostolia kertovat meille, mitkä ovat nämä erilaiset tehtävät. Nämä kolme apostolia esiintyvät uudessatestamentissa apostoleista kaikkein eniten ja heillä on keskeinen sanoma koko evankeliumin kannalta.

1. Ensimmäisenä Pietari

Matt. 16:18
Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

Tämä ensimmäinen raamatunkohta kertoo, että Pietarin apostolinen tehtävä on rakentaa perusta seurakunnalle. Pietari toimi siis evankeliumin julistajana ja hänen kauttaan ihmiset syntyivät uudesti ylhäältä. Pietarin oli maalliselta ammatiltaa kalastaja, joka myös kuvaa hänen tehtävä aluettaan. Hänestä tuli ihmisten kalastaja. Tämä siis keskeisin ja näkyvä piirre, joka erottaa hänet selvästl kahdesta muusta apostolisesta tehtäväalueesta. Tiedämme, että seurakunta koostuu elävistä kivistä. Pietarin tehtävän kautta Jumala teki seurakunnan valmistamiseen tarvittavat kivet. Hänen tehtäväänsä ei kovin kiinteesti näyttänyt kuuluvan seurakunnan rakentaminen. Hän oli rakennusaineiden valmistaja.

Apt 2: 14-41
14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'
22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
26 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;
27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
28 Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.'
29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Tässä Pietarin kutsumuksen laatu tulee selkeästi julki. Hänen ensisijaisena tehtävänä oli tämä ja tähän hänelle Jumala antoi sanoja ja voimaa. Ihmisiä pelastui suuri joukko, ei Pietarin omalla voimalla tai viisaudella, vaan Jumalan voimalla ja voitelulla. Jumala antoi hänelle tämän tehtävän ja se tuotti hedelmää. Myös meidän aikanamme sama tehtävä on voimissaan ja Jumala tahtoo nostaa Pietarin kaltaisia evankelioimisen armoituksen omaavia ihmisiä apostoliseen työhön.

Apt 11 5-9
4 Niin Pietari selitti heille alusta alkaen asiat järjestänsä ja sanoi:
5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
6 Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja.
7 Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'.
8 Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut'.
9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.
10 Ja tämä tapahtui kolme kertaa; sitten vedettiin kaikki taas ylös taivaaseen.

Tämä kohta on mielenkiintoinen, kun vertaa sitä Paavaliin. Hän, kun näet oli teltantekijä, rakentaja. Hän voisi neuloa tästä kankaasta teltan.


2. Paavali ja apostolisen työn toinen tehtävä.

Pietari oli siis evankeliumiin keskittynyt. Paavali taas meni opetuksessaan eteenpäin tuosta Pietarin evankeliumista. Hän keskittyi Kristuksen ruumiin se on seurakunnan rakentamiseen. Ne kivet, jotka syntyivät uudestisyntymisen kautta Paavali kokosi yhteen ja loi ihmisten väliin taivaallisen yhteyden, jossa nämä rakentuivat Jumalan asumukseksi Hengessä.

1kor 12
27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Toinen apostolinen tehtävä onkin uskoon tulleden uskovien yhteinen rakentuminen yhdeksi Kristuksen ruumiiksi.

Siinä missä Pietarille näytettiin pelkkä liinavaate, jossa oli erilaisia syötäviä juutalaisten mielestä epäpuhtaita ruokia, Paavali oli valmis kutomaan siitä liinavaatteesta teltan. Paavali kun oli ammatiltaan teltantekijä. Tämä teltanteko on seurakunnan rakentamisen kuva. Paavali otti ikäänkuin neulan ja lankaa ja muotoili kankaasta teltan.

3. Johannekselle oli kolmas apostolinen tehtävä. Hän sai Jumalalta ilmetyksen, jossa nuhdeltiin poispoikenneita seurakuntia ja pyrittiin korjaamaan niiden tilaa. Tätä voisi kuvata ennalleenasettamiseksi. Kolmas tehtävä on siis ennalleenasettaminen.

Pietari sai Jeesuksen kutsun opetuslapseksi silloin, kun hän oli heittämässä verkkoja. Johannes taas kutsuttiin, kun hän oli laittamassa verkkoja kuntoon. Johanneksen tehtävä oli korjata ja kunnostaa rikkimennyttä.


Tässä ovat nämä kolme apostolista palvelustehtävää, jotka ovat tänäänkin voimassa. Tarvitsemme näitä kaikkia tehtäviä tässä ajassa. Evanlemiumin julistusta, seurakunnan rakentamista ja ennalleenasettamista.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa

cron