Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

ViestiKirjoittaja JHK » 09. Joulu 2010 00:08

Luin Hesarin kuukausiliitteestä tästä kertovan jutun tänään:
Lahkon vallassa

Teekkarikylässä Otaniemessa syntyi 1980-luvun lopussa raamattupiiri, josta on vähitellen muodostunut eristäytynyt uskonnollinen lahko. Lahkoa johtaa diplomi-insinööri Tapani Koivuniemi. Säännöt ovat ankarat. Lapset pidetään kotikoulussa, naisia alistetaan ja yhteyksiä muuhun yhteiskuntaan rajoitetaan.
Lue juttu Koivuniemen lahkosta joulukuun Kuukausiliitteessä.

Kuuntele Tapani Koivuniemen opetusta

Osallistu keskusteluun lahkosta

https://sites.google.com/site/maitobaari/piirteet

Oliko väelle tuttu ennestään? Tässäkin on ilmeisesti aloitettu ihan hyvin, mutta sitten on menty metsään ja tästä "seurakunnasta" on tullut yhden karismaattisen johtajan oma firma...
JHK
 

Re: Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 09. Joulu 2010 11:22

Kuulin asiasta jo tänä syksynä median kautta. MOT-dokumentin kautta ja netissä on ollut tietoa Koivuniemestä, joka on yritys, jonka sisällä toimii yleisesti saatavissa olevien tietojen mukaan lahko, jota näyttäisi johtavan yrityksen toimitusjohtaja itse ja jossa lahkosta poisirtautuneiden kertoman mukaan olisi Raamatulle täysin vieraita toimintatapoja. Asia on menossa virkavallan tutkintaan ja lahkon johtaja itse kiistää tapahtuneet. Karmeata luettavaa ja tietona se on ollut minulle sekä yllätys, että tälläistäkin Suomessa voisi olla. :cry:
Minulla on lisälinkki aiheeseen liittyen:

https://web.archive.org/web/20101210174 ... 5262203993

Asiahan kiistetään Koivuniemen taholta, mutta olen nähnyt televisiosta ohjelman, jossa haastateltiin useita lahkosta eronneita työntekijöitä nimettömänä ja he kertoivat sairaista piirteistä Koivuniemessä monelta osin. Uhrit ovat joutuneet turvautumaan psykiatriseen hoitoon ja eheytyminen vie paljon aikaa. Kyllä siinä täytyy perää olla :cry: Seuraavassa myös lisää linkkejä:

https://web.archive.org/web/20150326180 ... emen-liike

Seuraavakin on hyvä lukea mielestäni, jos joku kokee ahdistavaksi jonkun uskonnollisen liikkeen ja muutenkin:

https://web.archive.org/web/20150429093 ... arallisuus
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 16. Maalis 2017 15:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

ViestiKirjoittaja eetu » 27. Elo 2017 17:08

JHK kirjoitti:Luin Hesarin kuukausiliitteestä tästä kertovan jutun tänään:
Lahkon vallassa

Teekkarikylässä Otaniemessa syntyi 1980-luvun lopussa raamattupiiri, josta on vähitellen muodostunut eristäytynyt uskonnollinen lahko. Lahkoa johtaa diplomi-insinööri Tapani Koivuniemi. Säännöt ovat ankarat. Lapset pidetään kotikoulussa, naisia alistetaan ja yhteyksiä muuhun yhteiskuntaan rajoitetaan.
Lue juttu Koivuniemen lahkosta joulukuun Kuukausiliitteessä.

Kuuntele Tapani Koivuniemen opetusta

Osallistu keskusteluun lahkosta

https://sites.google.com/site/maitobaari/piirteet

Oliko väelle tuttu ennestään? Tässäkin on ilmeisesti aloitettu ihan hyvin, mutta sitten on menty metsään ja tästä "seurakunnasta" on tullut yhden karismaattisen johtajan oma firma...


(eetu poisti viestinsä, osa siitä oli katkeraa menneitten muistelua)
Viimeksi muokannut eetu päivämäärä 30. Elo 2017 17:53, muokattu yhteensä 1 kerran
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Elo 2017 18:20

Minua huvittaa jotenkin, että lahkojohtajana on Koivuniemen herra :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

ViestiKirjoittaja eetu » 27. Elo 2017 20:02

Aamu-Usva kirjoitti:Minua huvittaa jotenkin, että lahkojohtajana on Koivuniemen herra :D


https://sites.google.com/site/maitobaari/piirteet

"Johtajakeskeisyys

Tapani on viime kädessä se, joka määrää kaikessa. Hän määrää jopa ihmisten henkilökohtaista elämää. Hänellä on valta päättää, että naiset pitävät hametta, eivät käytä meikkiä, eivätkä ajele ihokarvojaan, naisilla on pitkät hiukset, miehet pitävät partaa ja että naisten painoindeksin pitää olla 17 ja miesten 19. Ulkopuolisten mielestä se on pöyristyttävää, mutta sisällä tästä tulee normaalia ja tavoiteltavaa (Painoindekseistä lisää tästä).

Konsernissa kannustetaan myös jättämään pois omat näyt ja olemaan kuuliainen vain Tapanille. Esimerkiksi Puutarhan johtaja, Jussi Virtanen, on todistanut, että vuoden 1995 jälkeen hän ei ole koskaan kyseenalaistanut Tapania. Juha Korhonenkin todisti, että hän on aina mennyt harhaan, kun on seurannut omia näkyjään. Tapanin vaunujen vierellä on kuulemma hyvä juosta.

Tapani Koivuniemeen liitetään Konsernin sisällä yliluonnollisia kykyjä. Hän on todistetusti kerskunut pysäyttäneensä luodin käsillään, kävelleensä seinän läpi, käskeneensä salamaa iskemään, ottaneensa Raamatun käteensä tyhjästä ja omien sanojensa mukaan oli jo koulussa kaikkien "kingi". Koivuniemi on vakuuttanut, että hänen opetuksensa voi ottaa vastaan Jumalan sanana. Opetusta ei koetella, vaikka Raamatussa näin kehotetaan tekemään. Hän on myös todennut eräässä vuotuisessa syntymäpäiväpuheessaan, että "minulla on valtaa teihin enemmän kuin te tajuattekaan"."

Ihmisten musertaminen

Ihmisten oma tahto muserretaan Konsernissa. Ihminen ei ole enään itse vastussa Jumalasuhteestaan, vaan elää sitä auktoriteettien ja ryhmän kautta. Ihmisille syötetään kuva autoritäärisestä Jumalasta ja uhkaavasta maailmasta.

Konsernissa ei ole tilaa olla eri mieltä. Tärkeintä ei ole löytää itsenäisiä ajatuksia, vaan kaikkien pitää ajatella samalla tavoin. Konsernin ihanneihminen ei ole luova ja persoonallinen, vaan totteleva.

Tapania ei voi missään tilanteessa kyseenalaistaa, hän on aina oikeassa. Työntekijäryhmien johtamismalli on ovelasti rakennettu (hierarkia) ihmisten hallintaan ja se on kuin suoraan diktatuurista. Sisäinen salainen poliisi toimii tehokkaasti, jos joku alkaa kyseenalaistamaan Konsernia. Kyseenalaistajat pääsevät nopeasti "sielunhoitoon". Sielunhoidossa ihmiselle kerrotaan, että ongelma on hänessä itsessään, ei Tapanissa, eikä muissa Konsernin auktoriteeteissa tai ideologiassa. Ihmisiä nuhdellaan ja haukutaan opetuksissa kaikkien kuullen, ja heiltä vaaditaan julkisia anteeksipyyntöjä."
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Helsingin sanomien kuukausiliitteen juttu uskonlahkosta

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Syys 2017 00:26

Aamu-Usva kirjoitti:Minua huvittaa jotenkin, että lahkojohtajana on Koivuniemen herra :D


Juu, kyllä sitä nyt voi huvittaa, mutta oli aika jolloin koivuniemen herra ei huvittanut yhtään, mutta se vaan halusi kaveerata meidän villien veljesten elämässä monen monta vuotta.
Jukka
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron