uuhi kirjoitti:eräs mies opettaa että laki sanonnan laki ja profeetat yhteydessä tarkoitti kaikkia viittä mooseksen kirjaa.
kun jahuwšu'alta kysytään jakeessa matt. 22:36:
"opettaja, mikä käsky suuri toorassa?"
niin hän siteeraa vastauksessaan sellasia käskyjä jotka löytyy jakeista 5.moos. 6:5 sekä 3.moos. 19:18. jahuwšu'a ei siis siteerannut vastauksessaan kymmentä käskyä vaan eräitä muita tooran käskyjä.
monet muutkin veljet opettavat että se toora (laki) jota ei ole kumottu käsittää viisi mooseksen kirjaa.
eräät ihmiset tällä palstalla taitavat SEKOITTAA sen että tooraa ei kumottu ja tooran noudattamisen.
pidättäytyä epäelohimin-uhreista ja verestä ja tukehtuneesta ja haureudesta, joista varjelevina itsenne hyvin teette. voikaa hyvin.
(apt. 15:29)
suomalaisesta v. 1938 käännöksestä puuttuu sanoja jakeen läh. (apt.) 21:25 loppuosasta, ne sanat löytyvät kreikankielisestä byzanttilaisesta tekstistä. läh. (apt.) 21:25 lauseen loppuosa:
... ei mitään tällaista pitää heidän paitsi varjella itsensä epäelohimin-uhreista ja verestä ja tukehtuneesta ja haureudesta
tooranko siis lakkautamme läpi uskon? ei suinkaan, vaan tooran pysytämme-pystyssä.
(room. 3:31)
niin että veljeni, myös teidät kuoletettiin tooralle läpi ruumiin messiaan
(kirjeestä room.7:4)
mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina ...
(kirjeestä room. 7:6)
tietäen tämän että oikealliselle tooraa ei aseteta, ...
( 1. tim. kirjeestä 1:9)
Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Hebr 10:
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt," vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys. Kymmenen Käskyä ja vanha liitto ei siis ole sama asia, vaikka Kymmenen Käskyä kuuluivatkin vanhaan liittoon.
Uusi Liitto kumosi vanhan liiton järjestyksen sekä ison osan vanhan liiton käskyjä. Kymmenen Käskyä ovat yhä voimassa Uudessa Liitossa. Vanhasta liitosta on kuitenkin voimassa ne opetukset ja käskyt, jotka pitävät yhtä Uuden Liiton opetuksien kanssa ja joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä ne UT:n opetukset, jotka on mainittu UT:ssa, vaikka niistä ei ole mainintaa VT:ssa.
Uusi Testamentti mainitsee esimerkin veren syömisen kiellon sekä UT:ssa on useita mainintoja, että homoseksuaalisuus on synti. Täten veren syönti kielto on voimassa Uudessa Liitossa sekä opetus homoseksuaalisuudesta syntinä on voimassa Uudessa Liitossa. Ja tietenkin paljon muutakin.
Uuden Liiton aikakautena ei ole voimassa vanhan liiton aikainen jumalanpalvelusjärjestys ja siksi iso osa VT:n käskyistä ei ole enää voimassa. Koko VT:n lain noudattamisen vaatiminen on samaa kuin se, että joku vaatisi jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistuksen käyttöönottamista. Jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset poistettiin käytöstä vuonna 1894, kun Suomessa astui voimaan uusi rikoslaki.
VT:n käskyt asetettiin noudatettaviksi tietyssä historian vaiheessa, mutta Herran Jeesuksen sovituskuoleman kautta on annettu Uusi Liitto ja uusi jumalanpalvelusjärjestys. Vanhaan ei saa enää palata, koska se ei ole enää voimassa. Samoin myös vuonna 1894 Suomesta poistettiin jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset, jotka eivät enää ole voimassa, siksi ketään ei saa enää vaatia rangaistavaksi jalkapuulla tai häpeäpaalulla. Yhtä väärin on tuoda esille noudatettavaksi sellaisia VT:n aikaisia käskyjä, jotka eivät enää ole voimassa.
Otan tähän esille myös muutamia käskyjä 613 Tooran käskystä, jotka eivät ole voimassa:
3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
5 Moos 21:
18 ¶ Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: ‘Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari’.
21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."
3Mo 21:9 Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon tulessa.
Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle, jossa Jumalan seurakunnan jäsenten tulisi tappaa polttamalla tai kivittämällä synnintekijä. Emme saakivittää kuoliaaksi uppiniskaista juomari poikaa. Et saa hirttää syypäätä rikkomukseen. Synti on edelleen voimassa Uudessa Liitossa, mutta ei seurakunnan toimesta synnintekijän surmaamista.
4 Moos 1:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
3 Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
4 Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä
5 ja ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä.
6 Tämä on jokapäiväinen polttouhri, joka toimitettiin Siinain vuorella suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.
7 Ja siihen kuulukoon juomauhrina neljännes hiin-mittaa viiniä kumpaakin karitsaa kohti. Pyhäkössä vuodata Herralle höysteviiniuhri.
8 Ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä ja toimita siihen kuuluva ruoka- ja juomauhri samalla tavoin kuin aamullakin, suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.
Meidän ei tarvitse Uudessa Liitossa jokapäivä polttouhrata kahta karitsaa, eli ei ole voimassa
3 Moos 4:
27 ¶ Jos joku rahvaasta erehdyksestä rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan tekemällä sellaista, mitä ei saa tehdä, ja niin joutuu vikapääksi,
28 ja hän sitten saa tietää rikkomuksensa, jonka hän on tehnyt, niin tuokoon rikkomuksensa tähden, jonka hän on tehnyt, uhrilahjanaan vuohen, virheettömän naaraspuolen,
29 ja laskekoon kätensä tämän syntiuhriteuraan pään päälle ja teurastakoon sen polttouhripaikalla
Tätäkään ei saa ehdottomasti tehdä Uudessa Liitossa, silloin halventaisimme Kristuksen (Messiaan) uhrin. Ei ole tämäkään käsky voimassa Uudessa Liitossa.
Toorassa on 101 käskyä uhreista ja uhraamisesta. Jeesuksen Kristuksen (Messiaan) uhri Golgatalla päätti kaikki vanhan liitot uhrit sekä niihin liittyvät käskyt uhraamisista vanhan liiton järjestyksen mukaan. Vanhan liiton pappeudesta on annettu 33 käskyä. Uudessa Liitossa on kumottu vanhan liiton pappeus sekä tietysti myös pappeuteen liittyvät lait. Vanhan liiton temppelin ja temppelin esineistä on annettu 32 käskyä. Uudessa Liitossa Jeesuksen opetuslapset ovat Jumalan temppeleitä. Uudessa Liitossa ei ole voimassa yksikään vanhan liiton temppeliä koskeva käsky, sillä Uuden Liiton temppeli ei ole ihmiskäsin rakennettu, vaan Pyhässä Hengessä uudestisyntyneen uskovan sydämeen rakennettu Jumalan voiman kautta.
Room 3:
28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Uskova vanhurskautetaan, eli pelastuu ilman lakia. Uskon kautta eläen laki vahvistuu siten, kun uskova Pyhän Hengen voimasta ei esim. himoitse lähimmäistään. Uskova ei tuossa ole lain alla, vaikka elääkin sen mukaan kuin laki opettaa, koska uskova vaeltaa Hengessä, eikä kirjaimen mukaan.
Tuossa esimerkissäni ei ole kyse lain täyttämisestä, vaan Jumalan armon kautta tapahtuvasta vanhurskaasta vaelluksesta, johon saamme Pyhän Hengen voiman. On kysymys Jumalan armosta ja armossa pyhityselämän vaelluksesta.
Tuossa esimerkissäni ei ole kysymys lain alla olemisesta, vaan Jumalan armosta, joka vaikuttaa meissä sen ettemme tee huorin.
Lain vahvistaminen ei tarkoita lain alla olemista eikä lain täyttämistä, vaan sen hyvän ja pyhän Jumalan sanan opetuksen todeksi pitämistä ja sen mukaista vaellusta, joka on annettu Uuden Liiton uskoville. Tähän lain vahvistamiseen ei siis kuulu kuin se laki jota Jeesus ei kumonnut, eli Kymmenen Käskyä ja ne VT:n käskyt joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä ne UT:n opetukset, jotka on mainittu UT:ssa, vaikka niistä ei ole mainintaa VT:ssa.
Lain vahvistaminen ei tarkoita lain tekojen tekemistä, vaan niitä uskon tekoja, joita saamme tehdä koska rakastamme Jumalaa ja Pyhä Henki auttaa meitä vaeltamaan vanhurskaasti Kirjoitusten mukaisesti.