Nokia Missio asia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Nokia Missio asia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Helmi 2012 13:44

Herman kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Kristuksen palvelija aina tekee työtä ihmisten keskellä, oli sitten media sen välittäjänä tai ei. Mielestäni toiminta ei tehnyt kunniaa Jumalalle, näin koen. Vai nostiko toiminta Jumalan toimintaa vai painoiko alas? Maailma nauraa jo valmiiksi uskoville, saati sitten että teemme itsestämme ehdoin tahdoin naurun alaisia. Sinänsä en sano, ettäkö asioita tulisi kieltää, sellaiseen meitä ei kehoiteta, mutta mielestäni Petri toikin kirjoituksessaan hyvin esille näkököhtia siitä, miten asia olisi pitänyt hoitaa alun alkaenkin.

Raamatussa kerrotaan siitä, kuinka julkeitakin syntejä uskovat tekivät. Mielestäni silloin ei hoidettu syntien tunnustamista kaikelle kansalle julkisena tiedonantona, kuinka asiat nyt kelläkin uskovalla oli mennyt pois raiteiltaan, vaan asiat hoidettiin kyllä ihan muuten. Ja toimintamallit tulisi katsoa raamatusta, eikä soveltaa tähän aikaan sopiviksi.

Sillä ei ole merkitystä onko sitten alun alkaenkin menty metsään kun on lähdetty sieluja voittamaan, vaan kyllä väärät toimintamallit voi katkaista myöhemmässä vaiheessakin. Synnit tulee tunnustaa niille, joita vastaan ne on tehty, koko kansaa tuskin koskee Koiviston synnit, eikä niistä tarvitsisi tehdä julkista mediatempausta.


Sana sanoo:

Älä ota huomioosi syytettä vanhinta vastaan, ellei ole kahta tai kolmea todistajaa. Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät. (1.Tim.5:19-20)

Laitoin mukaan tuon edeltävänkin jakeen, josta näkee että kyse on vanhimmista. Markku Koivisto on toiminut vanhimpana eli paimenena, joten tämä jae koskee häntä eli julkinen nuhtelu oli ihan Sanan mukaista.

Julkista tiedonantoa tai kuten sanoit "mediatempausta" ei tuosta nuhtelusta tietenkään tarvitse tehdä, jos vaikka jonkun pienen seurakunnan suht tuntematon paimen jää kiinni synnistä. Mutta pointti on, että hänen tulee tunnustaa syntinsä niiden edessä, joiden edessä hän on tehtävässään toiminut. Siksi Markku Koiviston tapauksessa tehtiin aivan oikein kun nuhtelu ja tunnustus tehtiin Nokia Mission nettisivujen kautta kautta, sillä Koivisto oli toiminut noiden sivujen kautta. Kyse on vaikutusalasta.

Se että maalliset mediat sitten kirjoittivat omia juttujansa noiden tiedotusten pohjalta, on heidän syntinsä ja häpeänsä. Ehkä tarkoititkin enemmän näitä, kun harmittelit miksi asiasta piti tehdä "mediatempaus". Sille ei Koivisto eikä Nokia Mission muut jäsenet voineet mitään, ja olen aivan varma etteivät he olisi sitä halunneet.

Oletko lonelyrider miettinyt, miten olisi käynyt jos asia olisi hoidettu jollain muulla tavalla? Viime viikollla julkaistiin tieto, että poliisi epäilee Markku Koivistoa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Ajattele jos Koiviston syntejä olisi koitettu salailla ja hän vielä toimisi Nokia Mission pastorina ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut... Totuus tulee aina lopulta ilmi, vaikka sitä yrittäisi peitellä. Peittelemällä saattaa pelastaa kasvonsa vähäksi aikaa, mutta lopulta menettää ne vielä pahemmin.

Lopuksi vielä oma kantani siihen, mistä Petri avauksessa kirjoitti. Minulla on sellainen tunne, että Nokia Mission muu johtoryhmä ikäänkuin livahti kuin koira veräjästä. Uskon, että Herra haluaisi heidän myös pysähtyvän itsetutkiskeluun tämän Markku Koiviston tapauksen johdosta, ja julkisesti tunnustaa omat ongelmansa sekä muuttaa suuntaa. Herra heitä siinä auttakoon.



Olen samaa mieltä Hermannin kanssa.

Lähetin tämän ketjun aloitusviestin myös Nokia Missionin johdolle samana päivän kuin sen tänne laitoin. Jumala voi puhua heille yhtä kuin meillekin.

Koin tämän asian voimakkaana sydämelläni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Nokia Missio asia

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 17. Helmi 2012 16:16

niin voihan se olla että olen väärässäkin ja täytyy asenteita paikata, tai ainakaan minun ei nyt kannata alkaa tästä asiasta vänkäämään. Ainakin huomaan välillä että nämä keskustelut aiheuttavat sitä tunneskaalaa, jossa tuntee itsensä jotenkin täysin mitättömäksi ja tyhmäksi. Tämä siis on itsestä johtuvaa, ei tietenkään muista keskustelijoista johtuvaa, mutta miettii sitten että miksi ylipäätänsä keskustelee edes, jos "on niin tyhmä, ettei mitään ymmärrä", jotenkin "mitätön ja tyhmä" kuvaa kait sitä tunnetilaa mikä sisimmässä on.

Mietin tuossa että liekö jotain jo lapsuudesta lähtevää tällaiset ajatukset, että mitätöi itsensä ja ajatuksensa, en tiedä. Mutta yhtään säälikirjoitusta en perää tällä ruinaa enkä halua, mutta lähinnä vain taas tulee kerrottua näitä ajatuksia, mitä pitäisi jättää sanomatta. :oops:
lonelyrider
 

Re: Nokia Missio asia

ViestiKirjoittaja Herman » 17. Helmi 2012 17:48

Lonelyrider, ymmärrän sinua sillä minulla on ollut samoja tuntemuksia. Varmaankin johtuu jostain haavoista, siitä vääristyneestä kuvasta että väärässä oleminen tai väärin sanotut/tehdyt asiat tekisivät ihmisestä jotenkin huonomman. Herra on minua paljon vahvistanut niin, että nykyisin pystyn useimmiten keskustelemaan asioista asioina ilman että tunnen itseni huonommaksi, jos jonkun toisen näkemys osoittaa minun olevan väärässä.

Nettikeskusteluissa myös kun ei näe toisen olemusta, voi tulla helposti sellainen kuva että toinen ojentaa kylmästi, kovaa ja korkealta, vaikka siellä ruudun toisessa päässä toinen kirjoittaisikin asiaa rakkaudellisella ja lempeällä asenteella. Minussa on varmasti myös hiomista tavassa jolla tuon asiat, ja pyydänkin anteeksi jos hiomattomuuteni takia olen tuonut tässä keskustelussa asioita tavalla joka on loukannut sinua.
Herman
 

Re: Nokia Missio asia

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 17. Helmi 2012 18:21

Herman kirjoitti:Lonelyrider, ymmärrän sinua sillä minulla on ollut samoja tuntemuksia. Varmaankin johtuu jostain haavoista, siitä vääristyneestä kuvasta että väärässä oleminen tai väärin sanotut/tehdyt asiat tekisivät ihmisestä jotenkin huonomman. Herra on minua paljon vahvistanut niin, että nykyisin pystyn useimmiten keskustelemaan asioista asioina ilman että tunnen itseni huonommaksi, jos jonkun toisen näkemys osoittaa minun olevan väärässä.

Nettikeskusteluissa myös kun ei näe toisen olemusta, voi tulla helposti sellainen kuva että toinen ojentaa kylmästi, kovaa ja korkealta, vaikka siellä ruudun toisessa päässä toinen kirjoittaisikin asiaa rakkaudellisella ja lempeällä asenteella. Minussa on varmasti myös hiomista tavassa jolla tuon asiat, ja pyydänkin anteeksi jos hiomattomuuteni takia olen tuonut tässä keskustelussa asioita tavalla joka on loukannut sinua.


Voi Herman, ei ei... ei se sinun vikasi ole, jos minulla on huono minäkuva. Ennen vanhaan olisin vaan räiskynnyt ja paiskonut uskonaskelfoorumin "oveja" ja sanonut että se on "moro" :) Nykyään sinänsä tunnistan että jos tunteet minulla ottaa vallan, että silloin on itsetutkiskelun paikka ylipäätänsä. Mutta eihän se asiaa helpommaksi tee, että tunnistaa asioita, koen että jollainlailla jopa vaikeammaksi kun ymmärtää itsessä olevan se vika, eikä muissa.

Kun sen verran on matkaa saanut taittaa, että alkaa ymmärtämään käytöksensä syvempiä juuria, kuitenkaan vielä ymmärtämättä täysin, että miten kaikesta selvitään niin että koko sisin olisi ehyt. Se on kuin sellaisesta umpisolmusta olisi auennut jotain löysemmällä olevia "helppoja" solmuja, mutta vieläkin on umpisomusta jäljellä sellainen pieni ja tiukka solmu aukaisematta, jonka jälkeen naru olisi solmuton, mutta kun juuri se solmukohta on sellainen vaikea aukaistava.
lonelyrider
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa