Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Joulu 2010 01:30

Sopiiko uskovan valehdella missään tilanteessa? Mielestäni ei sovi. Valehtelulla tarkoitan puhetta jossa puhuja tietää itse miten asia on mutta puhuu kuulijoilleen vääristeltyä totuutta. Eli puhuja puhuu muille erinlailla asiasta kuin itse tietää asian oikeasti olevan. Eli en tarkoita väärässä olemista sillä me jokainen olemme jossain asiassa väärässä vaan tietoista valehtelemista.

Nyt joulun aikaan sopii pohtia saako tietämättömille lapsille valehdella joulupukista? Mielestäni ei saa. Lapsia tulee opettaa pysymään totuudessa ja lapsia tulee opettaa totuuden kautta. Koko satu joulupukista on valheen jäljitelmä Jumalasta ja tuota valhetta ei tulisi ruokkia mitenkään.

Olisiko sopivaa valehdella sen vuoksi että saisi itselleen paremman aseman johonkin ja voisi näin paremmin hoitaa omaa työtään/toimiaan? Esim vaikka evankeliumin julistamista? Saako valehdella että saa evankeliumin julistamiseen sopivan luottamuksen jossain tietyssä piirissä jossa valheen kautta voisi saada etua itselleen? Saako siis valehdella jos luulee asian minkä valheella saavuttaa olevan muillekkin eduksi? Mielestäni ei saa.

Fil.4:8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa

Efe.4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.

Paavali kehoittaa pistämään pois valheen ja puhumaan totta lähimmäisensä kanssa. Valhe tarkoittaa kaikkea valheen puhetta.

Joh.14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Kol.1:27 joille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo.
1:28 Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa.

Gal.2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Jeesus on totuus! Totuudessa ei ole eikä voi olla valhetta. Kristus eli totuus asuu uudestisyntyneessä ihmisessä ja Häntä totuutta me julistamme. Jumalan temppelin (uudestisyntyneen ihmisen) ei tule puhua valhetta vaan julistaa vain totuutta.

2.Kor.6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
6:16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."

Miten sopii yhteen Kristus ja Beliar? Miten sopii yhteen totuus ja valhe? Ei mitenkään!

1.Tim.2:7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

Uskon miehen tulee puhua aina totta joka tilanteessa valhe ei saa asua uskon miehen suussa.

2.Kor.6:3 Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi,
6:4 vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
6:5 ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
6:7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
6:8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina

Paavali tekee tiettäväksi että ei tule missään kohden antaa aihetta pahennukseen. Kaikessa tulee osoittautua Jumalan palvelijoiksi ja vaikka olisi kuinka tukala ja tympeä tilanne niin aina ja kuitenkin tulee puhua TOTTA. Valhe ei kerta kaikkiaan sovi Jumalan palvelijan suuhun, ei missään tilanteessa! Näin uskon vankasti.

Ilm.21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Valheen ja valehtelijoiden osa ei tule olemaan hyvä.

1.Kor.13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa

Rakkaus ei iloitse vääryydestä eli valheestä vaan rakkaus iloitsee yhdessä Totuuden kanssa! Kiitos Herralle! Jumala on vuodattanut meihin rakkautensa Henkensä kautta ja rakkaus iloitsee totuudessa sillä Jumala on rakkaus ja totuus.

1.Joh.2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Jumala joka on totuus opettaa ja puhuu vain totta ja samoin tulee käyttäytyä myös Jumalan lasten. Olen siis sitä mieltä että minkäänlainen valehtelu ei sovi Jeesuksen eli totuuden omalle. Ei vaikka valheen kautta yritettäisiin mielistellä ihmisiä (lapsia).

Nyky yhteiskunta on täysin valheen täyttämä ja ihmiset valehtelevat omien etujensa vuoksi. Lapset valehtelevat minkä kerkeävät kouluissa ja heitä ei saa edes aina torua siitä ettei lapsi pahoita mieltään... Tämä ei tietenkään päde kaikkiin mutta yleisesti ottaen valehtelu on nyky yhteiskunnassa todella yleistä.

Katollinen kirkko on myös levittänyt valheitaan jotka ovat pinttyneet niin myös kristilliseen yhteiskuntaan ettei ihmiset tahdo enään edes monilta osin vaihtaa valhetta takaisin totuuteen koska valheeseen on niin totuttu ja mielistytty.

Näitä katollisen kirkon valheita ovat mm joulu muka Jeesuksen syntymä päivänä ja Jeesuksen kuvaamisen taiteen avulla ja sapatin muuttaminen lauantaista sunnuntaiksi ja Jeesuksen haudassa olo-aika jne... Valhe on pinttynyt näiltä osin pahasti kristilliseen yhteiskuntaan. Jumalan lasten ei tule seurata valheita vaan totuutta!

Efe.5:1 Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa (totuudessa), niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi."
5:3 Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -
5:4 älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
5:7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.

5:8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
5:9 - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä


:amen4: :hearts: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 08. Joulu 2010 11:38

Toni I toikin kaikenkattavasti esille Raamatun näkemyksen valehtelusta. :amen4: Ei meidän tule valehdella missään tilanteessa. Näin Sana opettaa, ja kun se näin opettaa, niin unohdamme lihan mielipiteen, joka on kuolemaan tuomittu olipa se mielestänsä kuinka oikeassa ja väärässä tahansa, sillä sen" vanhurskaus" on kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Valehtelu, kieroilu, juonittelu, ihmisten mielistely Jumalan Sanan Totuuden kustannuksella on vääryyttä.

2.Tim.2:15 "Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.
2:16 Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
2:17 ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus,
2:18 jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon.
2:19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee."

Rakkauden kautta vaikuttava usko yhdessä Totuuden kanssa saakoo sijaa yhä enemmän meissä. Olemme vajavaisia vaellukseltamme, mutta inhoamme syntiä. Emme sitä halua tehdäkään. Voimme pelotta kasvaa Kristuksen täydellisen Rakkauden alla Armon kasvatettavina valkeudessa vaeltaen jo tässä ajassa kohti Herramme kaltaisuutta. Luopukoon siis vääryyydestä, kaikenlaisesta sellaisesta, joka Herran nimeä mainitsee."

1.Joh.4:18 "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."

Valheesta ja vilpistä puhutaan Raamatussa monin paikoin. Jo vaikeneminen Totuudesta on eräänlaista valhetta. Ojentaminen Sanan mukaiselle tielle tuleekin tapahtua sävyisyyden hengessä. Joulun aikaan emme voi oikeastaan mennä suoraan sanomaan veljillemme ja sisarillemme, jotka ovat tietämättömiä joulun alkuperästä ja siitä, että se on katolisen kirkon hapatusta, että "lopettakkaa juhlanne vietto, sillä se on perkeleestä." Tämä on taitamatonta Totuuden Tielle ohjaamista ja vaatii aikaa sekä kärsivällisyyttä, että ymmärrys lisääntyy tämänkin asian suhteen. Voi käydä jopa niin, että meidät yhdistetään johonkin lahkoon, kuten jehovan todistajiin, jotka eivät joulua vietä. Tälläiseen olen törmännyt. Ja kun on tullut tästä aiheesta puhe, niin olen kantani selkeästi ilmaissut ja perustellut, mutta joulukin on jo niin pitkä traditio, että siitä on vaikea luopua ja käsittää se ei-kristilliseksi juhlaksi.
Eihän sitä Raamatusta löydy, joten se on hyljättävä epäraamatullisena jo senkin tähden. Lapsille on pienestä pitäen hyvä opettaa, miten asia on. Entäpä sitten, jos onkin viettänyt joulua ja huomaakin sen pakanalliseksi juhlaksi...lapsille onkin jo vaikeampi tässä tilanteessa selostaa, että koko joulu on valhetta. Siinäkin tarvitaan viisautta ja taidollisuutta kertoa asian todellinen laita.

Pankaamme pois kaikki vilppi ja valhe. :wise3:

3.Moos.19:11 "Älkää varastako, älkää valhetelko älkääkä lähimmäistänne pettäkö."

Mielenkiintoinen jae on myös seuraava:

1.Joh.4:20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.

:amen4: :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Joulu 2010 12:29

Toni veli otti esille tärkeän asian ja toi samalla esille hyviä asioita ja ajatuksia valheesta ja totuudesta.

Toivon että jokainen lukija tutkii ja koettelee Raamatun sanalla sen mitä minä kirjoitan tähän nyt.

Moni (ei kaikki) valhe uskovien elämässä juontaa juurensa katolisen kirkon valheellisesta perinteestä, jonka kirkko on ujuttanut kristikuntaan. Nämä valheelliset perinteet on opetettu uskoville Raamatun totuuksina, vaikka ne ovat epäraamatullisia vääriä opetuksia. Niin sitten käy, että uskova uskoo silloin nämä asiat kun ne hänelle opetetaan ja usein ne tuodaan vielä siten että niitä ei voi kyseenalaistaa, koska ne ovat "totuus" ja kaikki uskovat niin.

En todellakaan moiti ketään, enkä edes niitä, jotka uskovat näihin valheellisiin perinteisiin. Sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja opetettu väärin ja koska he luulevat näitä perinteitä Raamatullisiksi, niin siksi he puolustavat niitä kaikilla niillä argumenteilla, joita heille on opetettu.

Jumala on kuitenkin sanassaan luvannut johdattaa meidät kaikkeen totuuteen, eli kaikkeen siihen mikä on tarpeellista ja välttämätöntä pelastukseen, pelastuksessa pysymiseen sekä terveeseen uskon kasvuun rakentumiseen, jonka kautta saamme Jumalan armosta kasvaa täyteen miehuuteen Messias Jeesuksessa.

Otan esille tähän joulun. Joulu on Rooman katolisen kirkon luomus, jossa se yhdisti kaksi juhlaa toisiinsa babylonialaisen Tammuksen syntymäjuhlan ja roomalaisen Saturnaalia juhlan. Rooman katolinen kirkko antoi tälle uudelle juhlalle nimen Kristuksen syntymäjuhla (Christmas/joulu), ja toi siihen mukaan Raamatun elementtejä Kristuksen syntymisen tapahtumista, mutta samalla aikaa jätti siihen pakanallista perintöä sekä salli Rooman kansalaisten jatkaa Saturnaalia juhlan viettämistä uuden juhlan (joulun) nimissä.

Raamatussa ei ole kehotusta eikä opetusta Jeesuksen syntymäjuhlan viettämisestä joulukuun 25 päivä. Raamatussa ei myöskään ole ollenkaan kehotusta ja opetusta, että joka vuosi jonakin tiettynä päivänä tai sinä päivänä kun Jeesus syntyi pitäisi viettää joulua Hänen syntymänsä muistoksi. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö uskovat saisi muistella Jeesuksen syntymistä, totta kai sen voi tehdä ja vaikkapa vuoden jokaisena päivänä jos niin haluaa ja tahtoo.

Raamatun todistuksen perusteella on kuitenkin täysin selvää, että Herra Jeesus Messias ei syntynyt joulukuussa, vaan syys-lokakuussa todennäköisesti lehtimajanjuhlan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joku sanoo ja uskoo, että Jeesus syntyi joulukuun 25 päivä, niin se on valhe. Herran Jeesuksen opetuslapsina tiedämme sen, että Jumala ei hyväksy valhetta, ei edes väärää ja valheellista Poikansa syntymän ajankohtaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että silloin kun uskovalle avautuu totuus siitä, että Jeesus ei syntynyt joulukuussa, niin silloin emme saisi enää uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuussa, emmekä myöskään saisi tukea tätä valhetta siten että puhumme ja opetamme Jeesuksen syntyneen joulukuussa, koska se ei ole totta, vaan valhetta.

Ymmärrän sen että tämä joulu asia voi tuottaa päänvaivaa ja ahdistusta uskoville ja varsinkin siinä vaiheessa kun totuus avautuu ja ympärillä oleva maailma uskoo täysillä valheen Jeesuksen syntymäjuhlasta joulukuussa. Herra auttaa meitä tässäkin asiassa, jos haluamme elää ja noudattaa rakkauden totuutta Jumalaa kohtaan.

Raamatun sanan valossa koen, että on kaksi tärkeää asiaa koskien joulua, johon uskovilla ei saisi olla osuutta eikä varsinkaan silloin, kun totuus on avautunut. Uskova ei saisi uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuun 25 päivä, koska se ei ole totta. Joulupukit ja tontut eivät saisi kuulua uskovien elämään, koska niiden kautta opetetaan valhetta lapsille joulupukista ja tontuista, jotka eivät ole todellisia asioita, vaan joulun ympärille rakennettuja kuvitteellisia hahmoja, joiden alkuperä on pakanallinen sekä monelta osin Jumalaa pilkkaavia.

Joulupukin tausta ja juuri on Jumalaa pilkkaavaa, sillä voiko kuvaus ja opetus joulupukista olla vain sattumaa siinä merkityksessä kuinka joulupukkia kuvataan kuin Jumalaa ja Jeesusta:

Joulupukilla sanotaan olevan valkoinen tukka; samoin ilmestyskirja 1:14 kertoo, että Jeesuksella on valkoinen tukka. Joulupukilla on punainen asu; samoin Jes 63 luku kertoo Vapahtajasta, joka tulee punaisessa puvussa, jonka Hänen verensä on värjännyt punaiseksi. Kun "kiltit" lapset odottavat joulupukkia, niin lapset eivät kuitenkaan tiedä koska hän tulee, mutta silti hän tulee lahjat mukanansa; Raamattu opettaa että Jeesuksen tulemuksen hetkeä ei kukaan tiedä, mutta Hän palaa ajallansa ja tulee hakemaan omansa luoksensa. Joulupukki tietää onko lapsi ollut kiltti vai tuhma; Jumala näkee kaiken, ihmisten hyvät ja pahat teot. Joulupukki kehottaa lapsia olemaan kilttejä; Jumala kehottaa kansaansa tekemään hyviä tekoja ja rakastamaan lähimmäisiään. Joulupukki on iätön ja ajaton; Jumala on Kaikkivaltias, jolla ei ole ikää. Joulupukki on lahjojen antaja; Jumala antaa iankaikkisen pelastuksen lahjan. Joulupukki on joulun isä; Jumala on Taivaan Isä. Joulupukille esitetään, toivotaan, kirjoitetaan lahja toivomuksia; Jumalalle kohdistetaan rukouksia. Joulupukilla on yliluonnollisia voimia, sillä hän ratsastaa taivaalla porovaljakolla; Jumala toimii yliluonnollisesti. Joulupukilla on näkymättömiä apureita (tonttuja); Jumalan enkelit toimivat näkymättömissä palvellen Jumalaa. Joulupukin sanotaan olevan maailman rauhan ja hyvän tahdon symboli; Jeesus Kristus on Rauhanruhtinas, joka ainoastaan kykenee tuomaan todellisen rauhan ihmisille.

Voiko kaikki edellä esitetty olla sattumaa? Ei voi olla, sillä antikristuksen ja saatanan henki on joulupukki tarun takana, jonka kautta se irvailee ja pilkkaa Jumalaa. Jeesuksen opetuslasten ei tulisi opettaa lapsiaan uskomaan joulupukkiin, eikä Jeesuksen opetuslasten tulisi millään tavalla osallistua joulupukki tarun pönkittämiseen.

Voiko uskova sitten osallistua joulun viettämiseen? Voi tietenkin kunhan ei usko valheita Jeesuksen syntymästä sekä joulupukista. Eli ei joulu juhlana ole itsessään pahaa, kun pitää siitä huolen, että pitää kaikenlaisen valheen poissa omasta joulustaan. Sama asia koskee myös juhannusta, moni uskova viettää myös juhannusta, mutta ei valheen ja synnin mukaisesti, vaan Jumalaa rakastaen ja kunniottaen. Jos joku uskova ei halua viettää ollenkaan joulua, niin emme saa häntä siitä tuomita, eikä myöskään saa tuomita sellaista uskovaa joka viettää joulua, mutta ei valheen mukaan, vaan totuuden mukaan. Jos joku uskova viettää joulua valheen mukaan, niin siinäkään tapauksessa en tuomitse häntä, mutta uskon että Jumala haluaa tällaista uskovaa johdattaa totuuteen.

Olen saanut paljon kaikenlaista e-mailia ja yleensäkin saan aika paljon kaikenlaista palautetta, kysymyksiä jne. e-mailiini. Sain vähän aikaa sitten sellaisen e-mailin, jossa uskova kysyi seuraavaa: Uskova elää uskomattoman kanssa ja uskovalle on avautunut totuus joulusta eikä hän enää haluaisi viettää sitä, mutta uskomaton puoliso haluaa. Hän kysyi että mitä tehdä? Neuvoin häntä sydämessään uskomaan totuuteen ja pitämään kiinni sydämessään totuudesta, mutta uskomatonta ei saa pakottaa jouluttomaan jouluun, sillä hän ei kykene ymmärtämään totuutta. Neuvoin tätä uskovaa olemaan mukana joulussa perherauhan takia, mutta sydämessään uskomaan totuutta. Sen myös voi sanoa, että miten uskoo, mutta että kunnioittaa toista ja osallistuu jouluun, mutta tietäen mikä on totuus ja uskoen sen mukaan. Nämä asiat ovat joskus hankalia, varsinkin silloin jos uskova ja uskomaton ovat avioliitossa. Siitä huolimatta vaikka perherauha säilyy, niin uskova voi ja saa uskoa totuuteen, eikä hänen tarvitse uskoa valhetta, vaikka hän onkin mukana "joulunvietossa" perheessä jossa se halutaan tehdä perinteen kautta.

Vaikka joillekin uskoville avautuisi totuus esim. joulusta, niin silti he ovat mieltyneet perinteisiin ja puolustavat niitä vaikka minkälaisilla verukkeilla. Tällaista on paljon ja se on ikävää, että tietäessään totuuden valitsee valheen ja monet alkavat vielä sotimaan valheen puolesta totuutta vastaan.

Joulu on niin pitkä perinne ja traditio, että tässä tarvitaan taidollisuutta sekä kärsivällisyyttä kun tuo esille näitä asioita. Vaikka Herra Jeesus oli täydellinen paljastaessaan perinteitä valheiksi, niin silti moni suuttui Häneen, vaikka Hän varmasti osasi ottaa huomioon lähimmäisiään ja kykeni tuomaan asiat esille taidollisesti. Aina joku loukkaantuu vaikka asiat tuotaisiin kuinka taidollisesti tahansa esille. Pyrkimykseni ei ole ketään loukata, vaan tuoda esille Jumalan sanan totuus sekä se mikä ei ole totta. Annan sinulle aikaa sulatella, tutkia ja koetella sanani Raamatulla, joka et ole samaa mieltä siitä mitä olen kirjoittanut. Jumala siunatkoon kaikkia lapsiaan.

Toni viestissä oli maininnat myös Jumalan/Jeesuksen kuvan tekemisestä, sapatista sekä Jeesuksen haudassa olo-ajasta. Käyn nämä jokaisen aiheen läpi tässä yksi kerrallaan, sillä ne ovat tärkeitä asioita.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Joulu 2010 13:05

PetriFB kirjoitti:
Toivon että jokainen lukija tutkii ja koettelee Raamatun sanalla sen mitä minä kirjoitan tähän nyt.

Moni (ei kaikki) valhe uskovien elämässä juontaa juurensa katolisen kirkon valheellisesta perinteestä, jonka kirkko on ujuttanut kristikuntaan. Nämä valheelliset perinteet on opetettu uskoville Raamatun totuuksina, vaikka ne ovat epäraamatullisia vääriä opetuksia. Niin sitten käy, että uskova uskoo silloin nämä asiat kun ne hänelle opetetaan ja usein ne tuodaan vielä siten että niitä ei voi kyseenalaistaa, koska ne ovat "totuus" ja kaikki uskovat niin.

En todellakaan moiti ketään, enkä edes niitä, jotka uskovat näihin valheellisiin perinteisiin. Sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja opetettu väärin ja koska he luulevat näitä perinteitä Raamatullisiksi, niin siksi he puolustavat niitä kaikilla niillä argumenteilla, joita heille on opetettu.

Jumala on kuitenkin sanassaan luvannut johdattaa meidät kaikkeen totuuteen, eli kaikkeen siihen mikä on tarpeellista ja välttämätöntä pelastukseen, pelastuksessa pysymiseen sekä terveeseen uskon kasvuun rakentumiseen, jonka kautta saamme Jumalan armosta kasvaa täyteen miehuuteen Messias Jeesuksessa.


Ymmärrän myös sen, että kristikunnalla on pitkä perinne Jumalan/Jeesuksen kuvien tekemisestä, vaikka Jumalan sana kieltää sen. Tämäkin on katolisen kirkon aikaansaama valheellinen perinne, jonka kat. kirkko runnoin väkisin viralliseksi opiksi vuonna 787 jKr.

Uskovien enemmistö ei tiedä sitä, että Raamattu kieltää Jumalankuvan tekemisen ja heille on opetettu valheellinen perinne Jumalankuvan tekemisestä totuutena, vaikka se ei ole Raamatun totuus. Siksi he uskovat että Jumalasta/Jeesuksesta saa tehdä kuvan tai patsaan. En tuomitse heitä, enkä syytä heitä, sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja he ovat uskoneet sen mitä heille on opetettu "totuutena", vaikka se ei ole totta.

Ikävä tosiasia on se, että 787 jKr. katolinen kirkko määräsi käskyn, jossa sanotaan, että Jumalasta/Jeesuksesta saa tehdä kuvan ja joka ei tätä tunnusta hän olkoon kirottu. Alkuseurakunta uskoi, että Jeesuksesta ei saa tehdä kuvia, mutta 787 jKr. katolinen kirkko sai väkisin runnottua väärän opetuksen kuvan tekemisestä. He koittivat pelotella vastustajiaan kirousten kera.

Nikean toinen kirkolliskokous 787 jKr. päätti, että kirkko puolustaa kaikkia uudistuksia, jotka ovat joko kirjoitettuja tai kirjoittamattomia kirkollisia traditioita, jotka on uskottu kirkolle. Kirkolliskokous päätti, että kirkko osoittaa kunnioitusta pyhille kuville. Kirkolliskokous totesi, että tämä ei täyttä palvontaa, vaan kuvien kunnioittamista suitsutus-uhrien kera, kuten ikivanhat hurskaat ovat myös vahvistaneet tämän tavan. Kirkolliskokous totesi, että kuka kunnioittaa kuvia, kunnioittaa henkilöitä joita kuvat esittävät. Kirkolliskokous totesi, että pyhät isät ovat vahvistaneet katolisen kirkon perinteen (traditio) ja jos ihmiset haluavat seurata apostoli Paavalia ja koko apostolista joukkoa ja isien pyhyyttä, niin ihmisten tulee pitää kiinni lujasti perinteistä (traditio), jotka kirkko on vastaanottanut. Kirkolliskokous päätti, että pyhien kuvien tulee esittää Jeesusta Kristusta Pelastajaa, Herraa ja Jumalaa, Ladya (Maria), kunnioitettuja enkeleitä ja kaikkia pyhimyksiä ja pyhiä miehiä.

Raamattu ei missään kohden opeta "pyhistä kuvista". Pyhä kuva-oppi on Rooman katolisen kirkon epäraamatullinen opetus sekä kirkon traditio (perinne), mutta ei Raamatun opetus. Katoliset sanovat, että he eivät palvo kuvia ja patsaita, mutta kunnioittavat niitä, vaikka tosiasia on että he palvovat niitä. Rooman katolinen kirkko opissaan opettaa pelkästä Jumalan kuvan tekemisestä eikä liitä siihen "virallista" opetusta kuvien palvonnasta, mutta käytännössä he palvovat kuvia.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tekstiyhteys sanoo meille, että 5 Moos 4:12-19 kertoo Toisesta Käskystä ja selittää sitä. Tämä kohta sanoo, että kansa ei nähnyt Jumalan muotoa, etteivät he olisi menetelleet kelvottomasti ja tehneet itselleen jumalankuvaa, ei minkään muotoista. Jumala ei näyttäytynyt heille, etteivät he olisi tehneet Jumalasta kuvaa ja näin menetelleet kelvottomasti. Menetellä kelvottomasti tarkoittaa myös alkukielellä tuhoutua sekä turmeltua. Jumala ei halunnut, että Hänestä tehdään kuvaa, siksi Hän ei näyttänyt muotoansa kansalle. Toisessa Käskyssä on siis myös selkeästi kysymys siitä, että ei saa tehdä Jumalasta kuvaa. Tuossa ei puhuttu mitään kuvan palvomisesta, vaan ettei saa tehdä kuvaa Jumalasta.

Kuvankielto on selkeä, koska jae 16 sanoo, että jos tekee kuvan, niin menettelee kelvottomasti. Jae 15 paljastaa sen, että kyseessä on juuri kuvan tekemisen kielto koskien Jumalaa, koska Jumalan muotoa ei näkynyt siitä syystä, ettei kansa päässyt tekemään Jumalasta kuvaa ja sen jälkeen Jumala opettaa, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa, eli Jumalaa ei saa kuvata minkään muotoisena, ei ihmisen muotoisena ei eläimen muotoisena. 

19 jae sanoo vielä, että kansa ei saanut kumartaa ja palvella Jumalan luomia taivaan kappaleita aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Huomaa, että 19 jae ei puhu mitään kuvista tässä kohden, vaan antaa käskyn ettei taivaankappaleita saa palvella, eli pitää epäjumalina. Jae 19 ei puhu mitään epäjumalan kuvien palvonnasta, vaan että kansa ei saa palvella ja pitää itsellään epäjumalina Jumalan luomia asioita.


Näin 5 Moos 4:12-19 todistaa sen, että 2 Moos 20:4 on myös kielto ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Miten Israelin kansa ymmärsi Toisen Käskyn?

Juutalaiset uskoivat, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, ei edes sellaista kuvaa jota ei palvota. Raamatussa ei ole yhtään kohtaan, jossa on käsky tai opetus, että Jumalasta saa tehdä kuvan. On siis täysin selvää näiden Raamatun jakeiden kautta että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Arkeologia ei ole löytänyt muinaisista Israelin paikoista yhtään ainutta kuvaa, jolla olisi kuvattu Raamatun Jumalaa, Israelilaisten Jumalaa, Herra Jumala Kaikkivaltiasta (Jhvh Elohim El Shaddai).

Jotkut ajattelevat ja opettavat, että koska olemme Uudessa Liitossa ja ihmiset näkivät Jeesuksen, niin siksi Jeesuksesta saa tehdä kuvan. Mutta meidän täytyisi ymmärtää, että Toinen Käsky kuului ja kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on laki jota Herra Jeesus ei kumonnut. Kymmenen Käskyä on Uuden Liiton opetus! Herra Jeesus vaelsi maan päällä ei pelkkänä ihmisenä, vaan myös Jumalana, Luojana, sillä Hän loi Isänsä kanssa taivaat ja maat. Herra Jeesus on tietenkin myös vanhan liiton Jumala, joka oli Israelin kansan kanssa erämaassa (1Kor 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.). Tämä tarkoittaa tietenkin myös sitä, että Herrasta Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa (piirros, patsas). Missään kohtaa Raamatussa ei ole kumottu Toista Käskyä tai annettu käskyä, että Herrasta Jeesuksesta saisi tehdä kuvan. Jos saisi, niin sen täytyisi löytyä Raamatusta, mutta sellaista opetusta ei löydy Raamatusta. Raamatusta kyllä löytyy opetus, että Jeesuksen kuvaa ei saa tehdä:

Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan. Uusi Liitto vahvistaa myös Jumalan kuvan tekemisen kiellon.

 
Emme tiedä minkä näköinen Jumala tai Herra Jeesus ja siksi jokainen kuva Jeesuksesta on valheellinen eikä esitä oikeasti Häntä. En usko, että Jumala hyväksyy pientäkään valhetta ja totuus on se että kukaan ei tiedä miltä Jeesus näyttää ja siksi kukaan ei voi kuvat Häntä totuudenmukaisesti. Meidän tulee aina muistaa se, että Jumala toimii aina totuuden mukaan ja antaa kaikesta totuuden mukaisen kuvan, siksi Hän halua, että Hänen kansansa tekee epäaitoja kuvia Pojastaan, jotka eivät oikeasti edes esitä Jeesusta.

Tämäkin aihe vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä ja myös Jumalan sanan mukaisen tutkimisen ja koettelun. Tästä asiasta ei saisi tulla riitakysymystä uskovien keskuuteen. Avatkoon Jumala armossaan tämän asian ja antakaamme toisillemme aikaa tutkia ja ymmärtää Jumalan sanan opetusta ja laittaa pois kaikki sellainen joka ei kuulu Herran Jeesuksen opetuslapsen elämään.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Joulu 2010 13:26

Amen Jukka-Pekan ja Petrin todella hyviin kirjoituksiin! Niitä oli ilo lukea. Otan tähän vielä esimerkin super valehtelijalta miten hän toimii. Eli perkele ei totuudessa voi pysyä ja hän muuttaa totuuden aina osatotuudeksi ja monesti kääntää asian aivan päälaelleen totuudesta tehden valheesta totta ja totuudesta valhetta.

Joh.8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

perkele on valheen isä ja hän ei voi pysyä totuudessa.

Psalmit:119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Jumalan sana on kokonaan totta. perkele kuitenkin siteeraa Raamatussa joissain kohdin Jumalan sanaa joka siis on totuus. Kuinka tämä on mahdollista kun perkele ei totuudessa voi pysyä? Eihän pysykkään vaan hänen siteerauksensa sanastakin on vääristeltyä.

Luuk.4:9 Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;
4:10 sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua',
4:11 ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.'"


perkele siteeraa tässä psalmia 91.

Psa 91:11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
12 He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.

perkele lisäsi sanat että he ja otti pois sanat kaikilla teilläsi. perkele koittaa eksyttää myös Jeesuksen opetuslapsia sanalla, joka näyttää olevan Jumalan sanaa, mutta ei ole Jumalan sanaa. perkele ja riivaajahenget toimivat aina siten, että he lisäävät jotakin Jumalan sanaan tai ottavat sieltä jotakin pois. Näin riivaajahenget käyttävät väärennettyä "jumalan sanaa". riivaajahenget ovat mieltyneet vääristämään Jumalan sanaa sekä he mielellään esiintyvät Jumalan Pyhän Henkenä, siksi Jeesuksen opetuslasten tulee olla tarkkoina ja tuntea Jumalan sana sekä Pyhän Hengen toiminta.

Ps 119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Jumalan sana on kokonansa totuus, eli Jumalan sana on totuus siten kuin se on Raamattuun kirjoitettu. perkele käyttää mielellään "puolitotuuksia" lisäämällä sanoja Raamattuun tai ottamalla pois Raamatusta sanoja, jolloin siitä tulee valhe. Siksi on hyvä, että päivittäin rukouksen kera luemme Jumalan sanaa sekä antaudumme elämään käytännössä Jumalan sanan opetuksen mukaisesti sen mukaan kuinka Jumalan sana on avautunut meille.

Aihetta on Petri tutkinut ja jolta lainasin;

http://www.kotipetripaavola.com/Jerus ... ortit.html

Eli perkele ei voi siteerata totuudessa pysyen Jumalan sanaa joka on kokonaansa totuus. Se että Raamattu ilmoittaa yhdessä kohdassa Jumalan sanan olevan kokonaansa totuus ja toisessa kohdassa Raamattu sanoo että perkele on valheen isä joka ei totuudessa voi pysyä ja sitten kun tutkimme Raamattua niin huomaamme että perkele koittaa lainata Jumalan sanaa mutta joutuu vääristämään sitä koska ei totuudessa voi pysyä. Eli tämä asia myös todistaa mahtavasti että Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Joulu 2010 13:31

PetriFB kirjoitti:
Toivon että jokainen lukija tutkii ja koettelee Raamatun sanalla sen mitä minä kirjoitan tähän nyt.

Moni (ei kaikki) valhe uskovien elämässä juontaa juurensa katolisen kirkon valheellisesta perinteestä, jonka kirkko on ujuttanut kristikuntaan. Nämä valheelliset perinteet on opetettu uskoville Raamatun totuuksina, vaikka ne ovat epäraamatullisia vääriä opetuksia. Niin sitten käy, että uskova uskoo silloin nämä asiat kun ne hänelle opetetaan ja usein ne tuodaan vielä siten että niitä ei voi kyseenalaistaa, koska ne ovat "totuus" ja kaikki uskovat niin.

En todellakaan moiti ketään, enkä edes niitä, jotka uskovat näihin valheellisiin perinteisiin. Sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja opetettu väärin ja koska he luulevat näitä perinteitä Raamatullisiksi, niin siksi he puolustavat niitä kaikilla niillä argumenteilla, joita heille on opetettu.

Jumala on kuitenkin sanassaan luvannut johdattaa meidät kaikkeen totuuteen, eli kaikkeen siihen mikä on tarpeellista ja välttämätöntä pelastukseen, pelastuksessa pysymiseen sekä terveeseen uskon kasvuun rakentumiseen, jonka kautta saamme Jumalan armosta kasvaa täyteen miehuuteen Messias Jeesuksessa.


Ymmärrän myös sen, että enemmistö uskovista uskoo sunnuntain olevan Raamatullinen lepopäivä, vaikka se ei sitä olekaan. He uskovat sen koska heille on opetettu se "totuutena", vaikka se ei olekaan totta. En tuomitse enkä syytä heitä, sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja heidät on opetettu väärin. Mutta tässäkin asiassa Jumala haluaa johdattaa kansansa vapauteen ja totuuteen.

Vuonna 321 jKr. Konstantinus teki auringonpäivästä eli sunnuntaista lepopäivän.Laodikean kirkolliskokous antoi käskyn v. 364: "Kristittyjen ei tule olla juutalaisten mukaisia eivätkä he saa levätä sapattina, vaan heidän pitää tehdä töitä sinä päivänä ja kunnioittaa Herran päivää (sunnuntai); ja jos he voivat, niin levätköön kristittyinä. Mutta jos heidät havaitaan seuraavan juutalaisuutta, heidät tulee sulkea pois Kristuksesta."

Rooman katolinen kirkko otti käyttöön Rooman keisarin asettaman lepopäivän ja he hylkäsivät Jumalan asettaman lepopäivän sekä kielsivät myös muita, että he eivät saa viettää lepopäivää viikon viimeisenä päivänä.

Sunnuntain pyhittämisen historia ja juuri on Rooman keisarin ja katolisen uskonnon aikaansaannos, eikä Raamatun ilmoitus. Sapatin pitäminen ei ole lakiuskontoa, vaan Jumalan lahja ihmiselle. Uuden Liiton kansa pyhittää Kristukselle jokaisen viikon päivän, mutta Jumalan asetuksena tarvitsemme myös yhden lepopäivän, jolloin saamme levätä työstämme sekä meidän ruumiimme (keho) tarvitsee lepoa.

Katolisen kirkon sisällä on muutamia rohkeita, jotka uskaltavat kertoa mikä on oikea Raamatullinen lepopäivä. Seuraavaksi muutamia katolisten todistuksia sapatin puolesta:


- " Katsomalla juutalaisen sapatin vaihtamisesta kristilliseen Sunnuntaihin, toivon sinun kiinnittävän huomiota muutamiin tosiasioihin:
"1) että Protestantit, jotka hyväksyvät Raamatun ainoaksi uskon ja uskonnon ohjeeksi, pitäisi kaikin mokomin palata takaisin sapatin noudattamiseen. Tosiasia on etteivät he tee niin, vaan päin vastoin noudattavat Sunnuntaita, nolaa heidät jokaisen ajattelevan ihmisen silmissä. 
"2) Me katoliset emme hyväksy Raamattua ainoaksi uskon ohjeeksi. Raamatun lisäksi meillä on elävä Kirkko, Kirkon arvovalta, ohjeena johdattamaan meitä. Me sanomme, tämä Kirkko, jonka Kristus aloitti opettaa ja johdattaa ihmistä läpi elämän, kirkolla on oikeus vaihtaa vanhan testamentin seremoniallisia lakeja ja siis, me hyväksymme kirkon vaihdon Lauantaista Sunnuntaihin. Me sanomme reilusti, kyllä, Kirkko teki tämän muutoksen, teki tämän lain, kuten se teki monia muita lakeja, esimerkiksi, ..... naimaton pappeus, lait koskien seka avioliittoja, säännön katolisesta avioliitosta ja tuhansia muita lakeja. 
"Se on aina jotenkin naurettavaa, nähdä protestanttisissa kirkoissa, saarnatuolessa ja lainsäädännössä (kirkkolaki) , vaatimus Sunnuntain noudattamiseen, josta ei mitään ole kirjoitettu heidän Raamattuunsa. " Peter R. Kraemer, Catholic Church Extension Society (1975),Chicago, Illinois.


- "Voit lukea Raamatun Genesiksesta Ilmestyskirjaan, etkä löydä yhtään riviä, joka valtuuttaa Sunnuntain pyhittämisen. Kirjoitukset vahvistavat Lauantain noudattamisen (sapatin), päivä jota emme koskaan pyhitä . " James Cardinal Gibbons, The Faith of our Fathers, 88th ed., pp. 89.


- "Onko Lauantai Raamatun ja kymmenen käskyn mukaan seitsemäs päivä? Minä vastaan kyllä. Onko Sunnuntai viikon ensimmäinen päivä ja muuttiko kirkko seitsemännen päivän - Launtain - Sunnuntaiksi, ensimmäiseksi päiväksi? Minä vastaan kyllä. Vaihtoiko Kristus päivän? Minä vastaan ei!  "Uskollisesti sinun, J. Card. Gibbons"James Cardinal Gibbons, Archbishop of Baltimore (1877-1921), in a signed letter.


- "Esimerkiksi, Raamatusta emme mistään löydä, että Kristus tai apostolit olisivat käskeneet, että sapatti olisi pitäisi muuttaa Lauantaista Sunnuntaiksi. Meillä on Jumalan käsky Moosekselle annettu sapatin päivän pitämisestä pyhänä, joka on viikon seitsemäs päivä, Lauantai. Nykyään useimmat kristityt pyhittävät Sunnuntain, koska kirkko (Rooman katolinen) on sen meille saattanut päivänvaloon ulkopuolelta Raamatun "  Catholic Virginian Oct. 3, 1947, p. 9, art. "To Tell You the Truth."


- "Olen toistuvasti tarjonnut $1.000 sille joka voi todistaa minulle yksin Raamatusta, että minut on sidottu pitämään Sunnuntai pyhänä. Raamatussa ei ole sellaista lakia. Se on yksin katolisen kirkon pyhä laki. Raamattu sanoo, 'Muista pitää sapatinpäivä pyhänä. ' Katolinen kirkko sanoo: 'Ei. Jumalallisen voimani kautta minä lakkautan sapatinpäivän ja käsken sinua pitämään pyhänä viikon ensimmäisen päivän. ' Koko sivistynyt maailma kumartaa kunnioittaen kuuliaisesti pyhän katolisen kirkon käskyä. "
T. Enright, C.S.S.R., in a lecture at Hartford, Kansas, Feb. 18,1884.


- "Kysymys: Mikä on sapatin päivä? 
"Vastaus: Lauantai on sapatin päivä. 
"Kysymys: Miksi me noudatamme Sunnuntaita Lauantain sijasta? 
"Vastaus: Me noudatamme Sunnuntaita Lauantain sijasta, koska katolinen kirkko vaihtoi Lauantain Sunnuntaiksi. " Peter Geiermann, C.S.S.R., The Converts Catechism of Catholic Doctrine (1957), p. 50.

Katolisen kirkon sisällä olevien todistus siitä, että katolinen kirkko on muuttanut lepopäivän lauantailta sunnuntaille on myös selkeä todistus ja osoitus siitä, että sunnuntai lepopäivä on ihmisen asetus, ei Jumalan asetus, sillä Rooman keisari kumosi Raamatullisen sapatin ja asetti sen tilalle auringonpäivän (sunday) viikon ensimäisen päivän. Rooman keisari sapatin mitätöimisen kautta kapinoi Jumalaa vastaan ja samoin tekevät kaikki muut tässä asiassa, jotka seuraavat Rooman keisarin asetusta, jossa hän kumosi Raamatullisen lepopäivän.

Toki se on myös muistettava, että monet on opetettu väärin pitämään sunnuntaita lepopäivänä, vaikka se ei ole totta. Emme voi emmekä saa heitä tuomita, vaan rakastaa heitä ja koittaa taidollisesti tuoda esille se mitä Raamattu opettaa.

Matt 24:
1 ¶ Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?" ...........
20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta mikä on maailman lopun ja Hänen tulemuksensa merkki. Jeesus vastasi monia asioita tapahtuvaksi. Jeesus myös puhui lopun ajan uskovien vainoista. Jakeessa 20 Jeesus sanoi, että tuli rukoilla ettei Jeesukseen uskovien pako suuren ahdistuksen päivinä Israelin maalla tapahtuisi talvella tai sapattina. Jeesus puheessaan sanoo selvästi sapatin olevan voimassa Häneen uskoville myös ihmiskunnan viimeisinä päivinä. Jotkut tulkitsevat että Jeesus puhui tarkoittaen juutalaisia eikä Häneen uskovia. Tämä väite on väärä, sillä koko Matt 24 luvun aikana Jeesus nimenomaan vastaa opetuslapsilleen (Jeesukseen uskoville) mitä tulee tapahtumaan ennen kuin Hän tulee takaisin. Jeesuksen omat sanat ovat siis vakuuttava todiste sapatin voimassaolon puolesta Uudessa Liitossa.

Sapattina on lupa tehdä hyvää; eli nostaa ”aasi” kaivosta tai auttaa lähimmäistä hänen hädässänsä. Sapatti eli lepopäivä ei sido uskovaa sängyn pohjalle, vaan hän voi sapattinakin liikkua ja tehdä hyvää lähimmäisillensä. Sapatti sana tarkoittaa levätä, lakata ja loppua. Sapatin syvin olemus on lakata arkityön tekemisestä eli siitä työstä, josta saamme elantomme. Ja voimme luottaa Jumalan hyvään huolenpitoon myös levon päivänä, niin kuin Israelin kansa sai kerätä kuutena päivän mannaa erämaassa, mutta seitsemäntenä päivänä he eivät voineet kerätä, koska mannaa tuli taivaasta vain kuutena päivässä viikossa. Samoin myös Jeesuksen Kristuksen opetuslapset saavat levätä työstänsä ja nauttia Jumalan huolenpidosta myös sapattina. Eikö olekin hienoa, että Jumala on antanut ihmiselle yhden päivän, jolloin hän saa oikein luvan kanssa levätä ja unohtaa elatuksen murheet? Samoin eikö sekin ole hienoa, että Jumala on varannut meille yhden päivän viikossa, jolloin ruumiimme saa palautua levon kautta työviikon rasituksista? Sapatti ei ole ihmisen kiusaksi asetettu, vaan se on ihmisen parhaaksi. Rakastava ja armahtava Jumala on asettanut ihmiselle yhden päivän viikossa, jolloin hän saa levätä luvan kanssa sekä palautua viikon rasituksista. Ilman säännöllistä lepoa ihmisruumis ja mieli menevät hajalle, siksi on  viisautta levätä sapattina ja ylistää ja kiittää Herraa Hänen hyvästä, ihmeellisestä ja huolehtivasta huolenpidosta ihmislapsia kohtaan.

Sapatti ei siis ole lain alla olemista eikä pelastuksen ansaitsemista, vaan Jumalan lahja ihmiselle, jossa hänellä on lupa levätä arkityöstänsä.

Ymmärrän sen että yhteiskunta on rakennettu Jumalalle vihamielisesti ja kapinallisesti, ja ymmärrän sen että moni uskova joutuu olemaan töissä viikonloppuna myös sapattina, tärkeintä on kuitenkin tällaisessa tapauksessa ymmärtää se mikä on totuus ja uskoa se sydämessään ja Jumalalle on myös mahdollista johdattaa uskova elämään ja ojentautumaan joka tilanteessa Jumalan tahdon mukaan, jos vain itse sitä myös haluamme. On myös syytä muistaa, että Jeesus paransi sapattina sairaita, siksi myös nykyään sapatin aikana on lupa auttaa lähimmäisiään sekä varsinkin sairas tapauksissa.

Raamatun perusopetus lepopäivästä on levätä työstä. Juutalaisten sapattisäädöksissä on paljon omaa perinnäissääntöä mukana, siihen en ketään kehota, vaan Raamatulliseen sapattiin eli lepopäivään Uuden liiton järjestyksen mukaan, jonka päätarkoitus on levätä työstä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Joulu 2010 13:49

PetriFB kirjoitti:
Toivon että jokainen lukija tutkii ja koettelee Raamatun sanalla sen mitä minä kirjoitan tähän nyt.

Moni (ei kaikki) valhe uskovien elämässä juontaa juurensa katolisen kirkon valheellisesta perinteestä, jonka kirkko on ujuttanut kristikuntaan. Nämä valheelliset perinteet on opetettu uskoville Raamatun totuuksina, vaikka ne ovat epäraamatullisia vääriä opetuksia. Niin sitten käy, että uskova uskoo silloin nämä asiat kun ne hänelle opetetaan ja usein ne tuodaan vielä siten että niitä ei voi kyseenalaistaa, koska ne ovat "totuus" ja kaikki uskovat niin.

En todellakaan moiti ketään, enkä edes niitä, jotka uskovat näihin valheellisiin perinteisiin. Sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja opetettu väärin ja koska he luulevat näitä perinteitä Raamatullisiksi, niin siksi he puolustavat niitä kaikilla niillä argumenteilla, joita heille on opetettu.

Jumala on kuitenkin sanassaan luvannut johdattaa meidät kaikkeen totuuteen, eli kaikkeen siihen mikä on tarpeellista ja välttämätöntä pelastukseen, pelastuksessa pysymiseen sekä terveeseen uskon kasvuun rakentumiseen, jonka kautta saamme Jumalan armosta kasvaa täyteen miehuuteen Messias Jeesuksessa.



Ymmärrän myös sen, että monet uskovat luulevat Jeesuksen kuolleen perjantaina ja nousseen ylös varhain sunnuntai aamuna. He uskovat näin siksi koska heille on opetettu niin väärän Raamatun opetuksen kautta. Heitäkään en tuomitse enkä syyllistä, sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja väärin opetettu. Tässäkin asiassa Jumala haluaa johdattaa kansansa vapauteen ja totuuteen.

Kolme päivää ja kolme yötä'

Jeesus sanoi, että Hän on oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. Matt 12:40  Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.Kirkkolaitokset opettavat Jeesuksen ristiinnaulitsemispäivän olevan perjantai sekä Jeesuksen nousseen haudasta sunnuntaina. Kun laskemme tuon mukaan, niin saamme vain kaksi yötä. Mutta Jeesus sanoi kolme päivää sekä kolme yötä. Jeesus sanoi ja tarkoitti kolme päivää ja yötä ja niin se on kun Hän sen sanoi.

Monet sanovat että ei ollut kysymys kolmesta päivästä sillä Raamatun kielessä osa vuorokautta tarkoittaa yhtä päivää. Tämä on totta, että joissakin tapauksissa osa päivästä luetaan yhdeksi kokonaiseksi päiväksi. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että Jeesus sanoi myös olevansa maan povessa kolme yötä. Yleinen opetus opettaa Jeesuksen kuolleen perjantaina. Perjantaista lauantaihin on yksi yö, lauantaista sunnuntaihin on kaksi yötä ja sunnuntaista maanantaihin on kolme yötä. Naiset tulivat haudalle varhain sunnuntai aamuna ja Jeesus oli noussut ylös. Perjantai ei voi olla ristiinnaulitsemisen päivä, koska Jeesus oli jo noussut ylös sunnuntaina! Jos Jeesus olisi ristiinnaulittu perjantaina, niin maanantaina vasta hauta olisi ollut tyhjä. Kolmea yötä emme pysty jakamaan osiin, vaan kolme yötä tarkoittaa kolmea peräkkäistä yötä. Tämä todistaa sen että oli kysymyksessä kolme päivää ja kolme yötä, eikä perjantai pysty mitenkään olemaan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen päivä.

Kolmas päivä Luuk 24

Luuk 24:21 Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.

Tällä jakeella moni kumoaa Jeesuksen omat sanat kolmesta päivästä ja kolmesta yöstä. Tämä jae on tulkittu ja käännetty "pitkäperjantain" perinteen mukaisesti ja siksi se on käännetty siten, että sunnuntai olisi ollut kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta. Tämä on kuitenkin kääntäjien perinteen mukainen käännös jakeesta.

Luke 24:21 But we expected that he was to deliver Israel. And lo, three days have passed, since all these things occurred. (James Murdock's Translation of the Syriac Peshitta)

Murdockin käännös on lähellä alkutekstin sanomaa. Jakeen loppuosan oikeampi käännös on; tämä kolmas päivä on jo kulunut siitä kun nämä tapahtuivat. Luuk 24:21 on päivä sanan jälkeen sana agei (ago), joka tarkoittaa päivistä puhuttaessa päivien kulumista ja päättymistä; samoin se voidaan kääntää menneeseen sijamuotoon silloin jos on kysymyksessä joku historiallinen tapahtuma, jossa silminnäkijä on nähnyt tapahtuman (lähde Online Bible Greek Dictionary). Nämä Emmauksen tien kulkijat olivat ristiinnaulitsemisen silminnäkijöitä. Kaiken edellä sanotun ja tutkitun valossa Luuk 24.21 ei ole ristiriidassa Jeesuksen sanojen kolmen päivän ja yön kanssa. Luuk 24:21 vahvistaa Jeesuksen sanat, sillä Emmauksen tien kulkijat sanoivat, että kolmas päivä oli jo kulunut siitä kun nämä tapahtuivat. He eivät siis tarkoittaneet viikon ensimmäisen päivän olevan kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta, vaan että kolmas päivä oli jo kulunut, eli ylösnousemus oli jo tapahtunut. Miksi he sanoivat kolmannen päivän jo kuluneen? Tämä selviää luvun alkujakeista.

Luuk 24:
6 Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa, 7 sanoen: ‘Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös’." 8 Niin he muistivat hänen sanansa.

Enkelit kertoivat naisille ettei Jeesus ole enää haudassa, vaan Hän on noussut ylös. Hänet pitää ristiinnaulittaman ja Hän on kolmantena päivänä nouseva ylös. Opetuslapset tiesivät Jeesuksen nousevan kuolleista ylös kolmantena päivänä. Juutalainen päivä alkoi illalla noin klo 18.00 aikaan ja päättyi  (näiden iltojen välissä oli yö; eli yhden päivän sisällä oli yö) seuraavan iltaan noin klo 18.00. Juutalainen päivä piti sisällään myös yön, joka alkoi pikaisesti päivän alkamisesta, koska päivä alkoi vasta illalla. Jeesus sanoi olevansa maan povessa kolme päivää ja yötä vain keskiviikosta lauantaihin sopii kolme päivää ja kolme yötä, sillä tuon ajanjakson sisälle mahtuu juutalaisen ajanlaskun mukaan juuri kolme päivää ja kolme yötä. Meidän ajanlaskumme hämää tässä, koska meidän päivämme päättyy yöhön, mutta juutalaisen ajanlaskun mukainen päivä ei pääty yöhön, vaan iltaan. Jeesus nousi kuolleista viikkosapatin päivänä ennen ensimmäisen päivän alkamista, ensimmäinen päivä alkoi klo 18.00 meidän aikaamme lauantaina, jolloin juutalainen viikkosapatti päättyi.

Kaksi opetuslasta kulki viikon ensimmäisenä päivänä Emmauksen tiellä ja he sanoivat kolmannen päivän jo kuluneen eli Jeesuksen kuolleista nousemisen päivä oli jo tapahtunut, eli kolmas päivä oli jo kulunut siitä kun ristiinnaulitseminen oli tapahtunut. Kysymys ei ollut siis siitä, että se päivä oli kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta, vaan siitä että Jeesuksen kuolleista nouseminen kolmantena päivänä oli jo tapahtunut tosiasia.

Ristiinnaulitsemisen päivä

Raamattu opettaa, että Jeesus ristiinnaulittiin valmistuspäivänä, joka oli päivä ennen sapattia. Ristiinnaulittiinko Jeesus siis perjantaina? Ei, sillä Jumala sääti pääsiäisviikon (happamattoman leivän juhla) ensimmäiselle päivälle eli nisankuun viidelletoista  päivälle sapatin. Nisankuun 14 päivän ehtoolla tuli syödä pääsiäiskaritsa, joka kuvaa Kristusta.

Pääsiäiskaritsa syötiin sen muistoksi, kun Herra vapautti israelilaiset egyptiläisten orjuudesta. Seuraavana päivänä eli nisankuun 15 päivä oli happamattoman leivän juhlan ensimmäinen juhlasapatti sekä juhlan seitsemäs päivä oli myös sapatti.

2 Moos 12:11-17 Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi. Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.  Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.  Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.  Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.  Ensimmäisenä päivänä pitäkää pyhä kokous ja samoin myös seitsemäntenä päivänä pyhä kokous. Mitään työtä älköön tehtäkö niinä päivinä; ainoastaan se, mitä kukin tarvitsee ruuaksi, ainoastaan se valmistettakoon.  Ja pitäkää tätä happamattoman leivän juhlaa, sillä juuri sinä päivänä minä vein teidän joukkonne pois Egyptin maasta; sentähden pitäkää tätä päivää, sukupolvesta sukupolveen, ikuisena säädöksenä.

Mikä päivä oli sitten Jeesuksen ylösnousemuksen päivä? 

Pääsiäisviikolla oli myös tavallisen viikkosapatin lisäksi happamattoman leivän juhlan kunniaksi sen juhlan ensimmäisenä päivänä sapatti sekä viimeisenä päivänä. Joh 19:31:n kertoma suuri sapatti oli siis happamattoman leivän juhlan ensimmäisen päivän sapatti, joka sattui torstaipäivälle, mutta joka alkoi jo keskiviikon puolella, koska Jumalan asettama päivä juutalaisille oli illasta iltaan. Juutalaiset nimittivät juhlasapatteja suuriksi, jotka eivät siis ole tavallisia viikkosapatteja. Jo yksistään tämä todistaa sen, ettei Jeesusta ristiinnaulittu viikkosapattia edeltävänä päivänä eli perjantaina, vaan päivänä joka oli ennen suurta juhlasapattia. Jeesus oli jo noussut ylös, kun naiset menivät varhain sunnuntaiaamuna Jeesuksen haudalle noin klo 5-6 sunnuntaina. Jeesus Kristus oli siis jo noussut ylös ennen sunnuntain varhaista aamua.

Jeesus ristiinnaulittiin keskiviikkona

Jeesus ristiinnaulittiin keskiviikkona, joka oli pääsiäisviikon juhlasapatin valmistuspäivä. Jeesuksen ruumis täytyi haudata ennen sapatin alkamista. Juutalainen päivä vaihtuu n. klo 18.00 illalla ja kun seuraamme tätä ajanlaskua, siten päädymme Raamatullisesti oikeaan Jeesuksen ylösnousemuksen päivään. Jeesuksen ruumis siis haudattiin ennen torstaita, jolloin alkoi suuren juhlasapatti. Jeesus Kristus kuoli keskiviikkona noin klo 3 iltapäivällä samoihin aikoihin, kun israelilaisten piti uhrata päivittäinen uhri.

Keskiviikosta noin klo 15.00 seuraavaan päivään eli  torstaihin noin klo 15.00 on yksi päivä ja yksi yö.
Torstaista noin klo 15.00 seuraavaan päivään eli perjantaihin noin klo 15.00 on toinen päivä ja toinen yö.
Perjantaista noin klo 15.00 seuraavaan päivään eli lauantaihin noin klo 15.00 on kolme päivää ja kolme yötä.
Viikkosapatti alkaa perjantaina auringon laskiessa noin klo 18.00 ja päättyy lauantaina auringon laskiessa noin klo 18.00.
Lauantaina sapatti päättyi n. klo 18.00 illalla ja alkoi seuraava päivä eli neljäs päivä Jeesuksen kuolemasta ja viikon ensimmäinen päivä. Joten Jeesuksen ylösnousemus haudasta tapahtui lauantaina muutamaa tuntia ennen sapatin päättymistä. Sunnuntain puolella Jeesus ei olisi voinut nousta ylös, sillä silloin olisi menty jo neljännen päivän puolelle.
Raamattu antaa myös muualla todistuksen, että pääsiäisviikolla oli kaksi sapattia; happamattoman leivän juhlan ensimmäisen päivän sapatti sekä viikkosapatti. Kun naiset menivät sunnuntaiaamuna ani varhain Jeesuksen haudalle, niin alkuteksti käyttää sanaa sapatti monikossa eli kaksi sapattia. J.P.Green literal translation kääntää Luuk 24:1 tarkasti oikein eli:

Luuk 24:1 But on the first of the sabbaths, while still very early, they came on the tomb, carrying spices which they prepared; and some were with them.

Sapattien jälkeen ani varhain naiset tulivat haudalle. Näin oli kaksi sapattia päättynyt, eli pääsiäisviikon suuri juhlasapatti sekä viikkosapatti. Perjantaista sunnuntaihin on epäraamatullinen aika Jeesuksen haudassa oloajaksi. Eikä siten voida millään perustella sunnuntaita lepopäiväksi Jeesuksen ylösnousemisen perusteella, koska se tapahtui sapattina, joka on Herran ylösnousemuspäivä.

Tätä saa ihan rauhassa tutkia ja koetella sekä saa olla myös eri mieltä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Joulu 2010 17:03

Uskovan ihmisen elämä on uskon kasvua loppuun saakka kunnes kuoleman kautta pääsemme Herran luokse. On tärkeätä ymmärtää, että uskonelämä on kasvuprosessi, jossa ei kukaan ei tule täydelliseksi tässä ajassa. Yhtä tärkeätä on ymmärtää, että uskonelämä on kasvuprosessi, jossa itse kukin ei voi ymmärtää enempää kuin mihin on kasvanut ja ymmärrys avautunut.

Tämän tähden ketään ei voi eikä saa pakottaa uskomaan sellaista mihin hänellä ei vielä ymmärrys riitä. Tulee antaa aikaa ymmärtää ja kasvaa. Sekin on kuitenkin totta, että Jumala haluaa valheiden ja väärien perinteiden paljastuvan Hänen lapsilleen. Siksi on myös tuotava esille niitä aiheita, jotka on nostettu esille esimerkiksi tässä ketjussa. Kenenkään ei ole pakko uskoa siihen mitä olen kirjoittanut, mutta jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi on velvoitettu tutkimaan ja koettelemaan Jumalan sanalla sen mitä opetetaan.

Tässä tapauksessa Jumala haluaisi, että sinä koettelet Jumalan sanalla sen mitä tässä ketjussa on kirjoitettu. Sillä Jumalan sana opettaa ja kehottaa Herran Jeesuksen opetuslapsia tutkimaan ja koettelemaan kaiken:

1 Tess 5:
14 Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan.
15 Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille.
16 ¶ Olkaa aina iloiset.
17 Rukoilkaa lakkaamatta.
18 Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa.
19 Henkeä älkää sammuttako,
20 profetoimista älkää halveksuko,
21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
23 ¶ Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
24 Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.

Mark 7:
6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: ‘Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’.
8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.

Raamattu kehottaa koettelemaan kaiken mikä Jumalan sanan nimissä opetetaan tai sanotaan. Kaikki hyvä eli Raamatullinen opetus tulee tallettaa sydämelle, eli antaa antaa uskossa sulautua sydämen uskoksi. Kaikki epäraamatullinen aines ja opetus tulee hylätä ja sellaisista tulee kokonaan irtisanoutua.

Herra Jeesus sanoi, että ihmisten perinnäissäännöt (epäraamatulliset opit) ovat turhaa Jumalan palvelemista eikä Jumala katso niitä suopeasti eikä hyväksy, vaikka ihminen koittaisi millä verukkeella tahansa tehdä epäraamatullisista opetuksista tai perinteistä "Raamatullisia".

Ihmisten uskonnolliseen perinteeseen uskominen sokeuttaa ja sokeuttaa jopa siten, että sitä sokeutta voi tulla lisää ja koko ajan enemmän hyväksyy uskonnollisia epäraamatullisia perinteitä.

Miksi uskova uskoo uskonnollisiin epäraamatullisiin perinteisiin? Koska hänet on opetettu väärin. Joissakin tapauksissa käy niin ikävästi, että uskovalle alkaa avautumaan totuus, mutta kovan vastustuksen vuoksi hän hylkää totuuden ja palaa väärään perinteeseen. Joillekin käy sitten vielä niin ikävästi, että heistä kun he hylkäävät totuuden ihmispelon tähden, niin heistä tulee väärien perinteiden kiivaita puolustajia.

Tämän saa aikaan lahkohenki, jonka vallassa ihminen on. Siksi hän kiivailee väärien oppien puolesta. Sitten se on ikävää, että tällainen uskova rakastaa enemmän ihmisten epäraamatullisia perinteitä kun Jumalan sanan totuutta. Siksi hän myös kiivailee vääryyden puolesta.

Kova vastustus saa monet murtumaan joille on totuus avautunut ja siksi he palaavat takaisin uskomaan perinteitä. Heitäkään emme saa tuomita, vaan rukoilla että he vastaanottaisivat vielä uudestaan Pyhässä Hengessä rohkeuden seistä totuuden puolella, vaikka vastustus olisi kuinka kovaa tahansa.

Elämme nyt kuitenkin ajassa jolloin Jumala voimakkaasti ennallistaa kansansa uskoa takaisin alkuseurakunnan Raamatulliseen uskoon:

Room 11:25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,

Room 11:25 Sillä en minä tahdo salata teiltä, rakkaat veljet, tätä salaisuutta, (ettette itsellänne ylpeilisi,)että paatumus on puolittain Israelille tullut, siihenasti kuin pakanain täydellisyys tulis. (Biblia)

Ro 11:25 For I would not, brethren, that ye should be ignorant of this mystery, lest ye should be wise in your own conceits; that blindness in part is happened to Israel, until the fulness of the Gentiles be come in. (KJV)

33/38 kääntää väärin sanat täysi luku. Alkutekstissä on sana pleerooma, joka tarkoittaa täyteyttä, sitä mikä on täytetty tai tullut täytettyä, täyttymistä.

Jumalan sana opettaa Room 11:25, että koko Israelin jäännös tulee pelastumaan niiden päivien jälkeen kun pakanauskovat ovat saavuttaneet uskossa täyteyden. Room 11:25 pakanoiden täyteys tarkoittaa sitä kun pakanakansojen uskovat hylkäävät väärät opit ja perinteet sekä hajaannuksen ja palaavat uskomaan Raamatun opetuksen mukaisesti sekä ojentautuvat Raamatun opettaman seurakuntamallin mukaisesti yhdeksi seurakunnaksi paikkakunnalle.

Siksi on myös tärkeää puhua niistä aiheista, joita on tuotu esille tässä ketjussa. Olkoon kaikilla kuitenkin vapaus uskoa miten haluaa, mutta muistaen sen, että Jumala haluaa meidän uskovan Häneen totuuden mukaan, ei epäraamatullisten oppien kautta.

Jatkan tätä vielä myöhemmin ajatuksilla, joita olisi myös hyvä jakaa tässä ketjussa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Joulu 2010 02:18

PetriFB kirjoitti:Toni veli otti esille tärkeän asian ja toi samalla esille hyviä asioita ja ajatuksia valheesta ja totuudesta.

Toivon että jokainen lukija tutkii ja koettelee Raamatun sanalla sen mitä minä kirjoitan tähän nyt.

Moni (ei kaikki) valhe uskovien elämässä juontaa juurensa katolisen kirkon valheellisesta perinteestä, jonka kirkko on ujuttanut kristikuntaan. Nämä valheelliset perinteet on opetettu uskoville Raamatun totuuksina, vaikka ne ovat epäraamatullisia vääriä opetuksia. Niin sitten käy, että uskova uskoo silloin nämä asiat kun ne hänelle opetetaan ja usein ne tuodaan vielä siten että niitä ei voi kyseenalaistaa, koska ne ovat "totuus" ja kaikki uskovat niin.

En todellakaan moiti ketään, enkä edes niitä, jotka uskovat näihin valheellisiin perinteisiin. Sillä monet heistä ovat vilpittömiä ja opetettu väärin ja koska he luulevat näitä perinteitä Raamatullisiksi, niin siksi he puolustavat niitä kaikilla niillä argumenteilla, joita heille on opetettu.

Jumala on kuitenkin sanassaan luvannut johdattaa meidät kaikkeen totuuteen, eli kaikkeen siihen mikä on tarpeellista ja välttämätöntä pelastukseen, pelastuksessa pysymiseen sekä terveeseen uskon kasvuun rakentumiseen, jonka kautta saamme Jumalan armosta kasvaa täyteen miehuuteen Messias Jeesuksessa.

Otan esille tähän joulun. Joulu on Rooman katolisen kirkon luomus, jossa se yhdisti kaksi juhlaa toisiinsa babylonialaisen Tammuksen syntymäjuhlan ja roomalaisen Saturnaalia juhlan. Rooman katolinen kirkko antoi tälle uudelle juhlalle nimen Kristuksen syntymäjuhla (Christmas/joulu), ja toi siihen mukaan Raamatun elementtejä Kristuksen syntymisen tapahtumista, mutta samalla aikaa jätti siihen pakanallista perintöä sekä salli Rooman kansalaisten jatkaa Saturnaalia juhlan viettämistä uuden juhlan (joulun) nimissä.

Raamatussa ei ole kehotusta eikä opetusta Jeesuksen syntymäjuhlan viettämisestä joulukuun 25 päivä. Raamatussa ei myöskään ole ollenkaan kehotusta ja opetusta, että joka vuosi jonakin tiettynä päivänä tai sinä päivänä kun Jeesus syntyi pitäisi viettää joulua Hänen syntymänsä muistoksi. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö uskovat saisi muistella Jeesuksen syntymistä, totta kai sen voi tehdä ja vaikkapa vuoden jokaisena päivänä jos niin haluaa ja tahtoo.

Raamatun todistuksen perusteella on kuitenkin täysin selvää, että Herra Jeesus Messias ei syntynyt joulukuussa, vaan syys-lokakuussa todennäköisesti lehtimajanjuhlan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joku sanoo ja uskoo, että Jeesus syntyi joulukuun 25 päivä, niin se on valhe. Herran Jeesuksen opetuslapsina tiedämme sen, että Jumala ei hyväksy valhetta, ei edes väärää ja valheellista Poikansa syntymän ajankohtaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että silloin kun uskovalle avautuu totuus siitä, että Jeesus ei syntynyt joulukuussa, niin silloin emme saisi enää uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuussa, emmekä myöskään saisi tukea tätä valhetta siten että puhumme ja opetamme Jeesuksen syntyneen joulukuussa, koska se ei ole totta, vaan valhetta.

Ymmärrän sen että tämä joulu asia voi tuottaa päänvaivaa ja ahdistusta uskoville ja varsinkin siinä vaiheessa kun totuus avautuu ja ympärillä oleva maailma uskoo täysillä valheen Jeesuksen syntymäjuhlasta joulukuussa. Herra auttaa meitä tässäkin asiassa, jos haluamme elää ja noudattaa rakkauden totuutta Jumalaa kohtaan.

Raamatun sanan valossa koen, että on kaksi tärkeää asiaa koskien joulua, johon uskovilla ei saisi olla osuutta eikä varsinkaan silloin, kun totuus on avautunut. Uskova ei saisi uskoa Jeesuksen syntyneen joulukuun 25 päivä, koska se ei ole totta. Joulupukit ja tontut eivät saisi kuulua uskovien elämään, koska niiden kautta opetetaan valhetta lapsille joulupukista ja tontuista, jotka eivät ole todellisia asioita, vaan joulun ympärille rakennettuja kuvitteellisia hahmoja, joiden alkuperä on pakanallinen sekä monelta osin Jumalaa pilkkaavia.

Joulupukin tausta ja juuri on Jumalaa pilkkaavaa, sillä voiko kuvaus ja opetus joulupukista olla vain sattumaa siinä merkityksessä kuinka joulupukkia kuvataan kuin Jumalaa ja Jeesusta:

Joulupukilla sanotaan olevan valkoinen tukka; samoin ilmestyskirja 1:14 kertoo, että Jeesuksella on valkoinen tukka. Joulupukilla on punainen asu; samoin Jes 63 luku kertoo Vapahtajasta, joka tulee punaisessa puvussa, jonka Hänen verensä on värjännyt punaiseksi. Kun "kiltit" lapset odottavat joulupukkia, niin lapset eivät kuitenkaan tiedä koska hän tulee, mutta silti hän tulee lahjat mukanansa; Raamattu opettaa että Jeesuksen tulemuksen hetkeä ei kukaan tiedä, mutta Hän palaa ajallansa ja tulee hakemaan omansa luoksensa. Joulupukki tietää onko lapsi ollut kiltti vai tuhma; Jumala näkee kaiken, ihmisten hyvät ja pahat teot. Joulupukki kehottaa lapsia olemaan kilttejä; Jumala kehottaa kansaansa tekemään hyviä tekoja ja rakastamaan lähimmäisiään. Joulupukki on iätön ja ajaton; Jumala on Kaikkivaltias, jolla ei ole ikää. Joulupukki on lahjojen antaja; Jumala antaa iankaikkisen pelastuksen lahjan. Joulupukki on joulun isä; Jumala on Taivaan Isä. Joulupukille esitetään, toivotaan, kirjoitetaan lahja toivomuksia; Jumalalle kohdistetaan rukouksia. Joulupukilla on yliluonnollisia voimia, sillä hän ratsastaa taivaalla porovaljakolla; Jumala toimii yliluonnollisesti. Joulupukilla on näkymättömiä apureita (tonttuja); Jumalan enkelit toimivat näkymättömissä palvellen Jumalaa. Joulupukin sanotaan olevan maailman rauhan ja hyvän tahdon symboli; Jeesus Kristus on Rauhanruhtinas, joka ainoastaan kykenee tuomaan todellisen rauhan ihmisille.

Voiko kaikki edellä esitetty olla sattumaa? Ei voi olla, sillä antikristuksen ja saatanan henki on joulupukki tarun takana, jonka kautta se irvailee ja pilkkaa Jumalaa. Jeesuksen opetuslasten ei tulisi opettaa lapsiaan uskomaan joulupukkiin, eikä Jeesuksen opetuslasten tulisi millään tavalla osallistua joulupukki tarun pönkittämiseen.

Voiko uskova sitten osallistua joulun viettämiseen? Voi tietenkin kunhan ei usko valheita Jeesuksen syntymästä sekä joulupukista. Eli ei joulu juhlana ole itsessään pahaa, kun pitää siitä huolen, että pitää kaikenlaisen valheen poissa omasta joulustaan. Sama asia koskee myös juhannusta, moni uskova viettää myös juhannusta, mutta ei valheen ja synnin mukaisesti, vaan Jumalaa rakastaen ja kunniottaen. Jos joku uskova ei halua viettää ollenkaan joulua, niin emme saa häntä siitä tuomita, eikä myöskään saa tuomita sellaista uskovaa joka viettää joulua, mutta ei valheen mukaan, vaan totuuden mukaan. Jos joku uskova viettää joulua valheen mukaan, niin siinäkään tapauksessa en tuomitse häntä, mutta uskon että Jumala haluaa tällaista uskovaa johdattaa totuuteen.

Olen saanut paljon kaikenlaista e-mailia ja yleensäkin saan aika paljon kaikenlaista palautetta, kysymyksiä jne. e-mailiini. Sain vähän aikaa sitten sellaisen e-mailin, jossa uskova kysyi seuraavaa: Uskova elää uskomattoman kanssa ja uskovalle on avautunut totuus joulusta eikä hän enää haluaisi viettää sitä, mutta uskomaton puoliso haluaa. Hän kysyi että mitä tehdä? Neuvoin häntä sydämessään uskomaan totuuteen ja pitämään kiinni sydämessään totuudesta, mutta uskomatonta ei saa pakottaa jouluttomaan jouluun, sillä hän ei kykene ymmärtämään totuutta. Neuvoin tätä uskovaa olemaan mukana joulussa perherauhan takia, mutta sydämessään uskomaan totuutta. Sen myös voi sanoa, että miten uskoo, mutta että kunnioittaa toista ja osallistuu jouluun, mutta tietäen mikä on totuus ja uskoen sen mukaan. Nämä asiat ovat joskus hankalia, varsinkin silloin jos uskova ja uskomaton ovat avioliitossa. Siitä huolimatta vaikka perherauha säilyy, niin uskova voi ja saa uskoa totuuteen, eikä hänen tarvitse uskoa valhetta, vaikka hän onkin mukana "joulunvietossa" perheessä jossa se halutaan tehdä perinteen kautta.

Vaikka joillekin uskoville avautuisi totuus esim. joulusta, niin silti he ovat mieltyneet perinteisiin ja puolustavat niitä vaikka minkälaisilla verukkeilla. Tällaista on paljon ja se on ikävää, että tietäessään totuuden valitsee valheen ja monet alkavat vielä sotimaan valheen puolesta totuutta vastaan.

Joulu on niin pitkä perinne ja traditio, että tässä tarvitaan taidollisuutta sekä kärsivällisyyttä kun tuo esille näitä asioita. Vaikka Herra Jeesus oli täydellinen paljastaessaan perinteitä valheiksi, niin silti moni suuttui Häneen, vaikka Hän varmasti osasi ottaa huomioon lähimmäisiään ja kykeni tuomaan asiat esille taidollisesti. Aina joku loukkaantuu vaikka asiat tuotaisiin kuinka taidollisesti tahansa esille. Pyrkimykseni ei ole ketään loukata, vaan tuoda esille Jumalan sanan totuus sekä se mikä ei ole totta. Annan sinulle aikaa sulatella, tutkia ja koetella sanani Raamatulla, joka et ole samaa mieltä siitä mitä olen kirjoittanut. Jumala siunatkoon kaikkia lapsiaan.

Toni viestissä oli maininnat myös Jumalan/Jeesuksen kuvan tekemisestä, sapatista sekä Jeesuksen haudassa olo-ajasta. Käyn nämä jokaisen aiheen läpi tässä yksi kerrallaan, sillä ne ovat tärkeitä asioita.


Amen. Petri tuo tässä viestissä todella tärkeitä asioita esille ja pohdin muutamaa.

Olen sitä mieltä että jos uskova ymmärtää joulun olevan pakanallinen juhla ja sen että se ei ole Jeesuksen syntymäjuhla niin uskovan ei tulisi joulua myöskään sanoa Jeesuksen syntymäjuhlaksi eikä viettää sitä Jeesuksen syntymäjuhlana. Voimme iloita joka päivä vapahtajamme syntymästä mutta meidän ei tule antaa joululle sitä arvoa sillä meidän ei tule olla osallisia valehteluun.

Joudumme kuitenkin varmaan melkein jokainen olemaan joulunvietossa jotenkin mukana niin mielestäni voimme juhlia jouluna peheidemme kanssa normaalisti mutta emme saa juhlia joulua Jeesuksen syntymäjuhlana koska sitä se ei ole. Hauskaa jouluna voi tietysti pitää ja lahjoja antaa jne.

Toinen tärkeä asia joulun vietossa on se että uskovan ei missään nimessä tulisi opettaa lastaan uskomaan joulupukkiin. Sellainen on valehtelua lapselle ja harhaan johtamista ja kun lapsi uskoo joulupukkiin niin joulupukista muodostuu lapselle epäjumala johon lapsi uskoo. Joulupukillahan on legendassa joita lapsille uskotellaan jumalalliset ominaisuudet. Eli joulu on alkuperältään epäjumalan juhla ja joulupukki edustaa valitettavasti monelle lapselle epäjumalaa!

Uskovien vanhempien tulisi ymmärtää tämä asia ettei valhetta saa käyttää missään tilanteessa ja lapselle ei tulisi valehdella joulupukin olemassa olosta. Lapselle tulee kertoa ettei joulupukkia oikeasti ole olemassa ja on vain tapana että joulupukiksi pukeutunut henkilö jakaa lahjat lapsille. Samalla voisi lapselle kertoa taivaan Isästä joka lasta rakastaa ja on valmistanut lasta varten mitä parhaimmat lahjat!

Lapsia tulee kasvattaa totuudessa ei valheessa ja mikäs sen rakkaudellisempaa lasta kohtaan kuin se ettei uskottele hänelle valheita joista voisi muodostua lapselle epäjumala vaan kertoo totuuden ja kertoo Totuudesta Herrasta Jeesuksesta joka lasta rakastaa ja antoi Henkensä lapsen puolesta jotta lapsi voisi elää iankaikkisesti paratiisissa.

Monesti on vain niin että kun Jumalan sanalla menet näyttämään tällaisia ihmisten perinteitä epäraamatullisiksi niin vastustus voi olla kovaa ja kiivasta. Perinnäissääntöjen kumoaminen sanalla saa aikaan sellaista kiivailua jota harvoin näkee ja niin oli jo Jeesuksen aikana kun Jeesus kumosi sanallaan fariseuksien ja saddukeuksien perinnäissääntöjä!

Jeesus sai kokea vaikka minkälaisia syytöksiä ja pilkaa heiltä koska perinnäissääntöjen kumoaminen Jumalan sanalla saa aikaan kiivautta perinteissä eli valheissa kiinni olevissa ihmisissä. Kun totuus (Jumalan sana) kumoaa valheen (perinnäissääntö) synnyttää se kiihkon omaista kiivailua valheessa kiini olijoissa. Ei tietenkään kaikissa mutta useissa.

Olen itse kokenut sen että sanotaan rakkaudettomaksi ja kovaksi ja raakaksi kun Jumalan sanalla osoittaa kristillisen perinteen valheeksi. Vaikka sana sanoo että rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa!

Niin kuin Petri toi hyvin esille tuossa lainauksessa niin Jeesus itse joka on täydellinen rakkaus ja totuus joutui kuulemaan syytöksiä ja ivaa kun paljasti sanallaan perinnäissääntöjä. Vaikka Jeesus on täydellinen rakkaus ja totuus niin silti monet ihmiset loukkaantuivat Häneen verisesti vaikka Jeesus kertoi vain totuuden!

Puuttuiko Jeesukselta rakkautta? Missä Jeesuksen rakkaus oli kun Hän kumosi perinteitä? Jeesukselta EI puuttunut rakkautta koska Hän on itse täydellinen rakkaus! Ja Jeesus kyllä tiesi miten tulee toimia ja miten käsitellä ihmisiä sillä Hän tiesi mitä ihmisissä oli mutta silti monet loukkaantuivat Häneen verisesti. Joh.2:25 eikä tarvinnut kenenkään todistusta ihmisestä, sillä hän tiesi itse, mitä ihmisessä on.

Jeesus joka oli täydellinen rakkaus ja totuus joutui pilkan kohteeksi ja Häntä haukuttiin kun Hän sanallaan paljasti valheellisia perinteitä. Tuntuu että jotkut ihmiset vaativat niiltä jotka sanalla perinnäissääntöjä kumoavat vielä suurempaa täydellisyyttä kuin Jeesukselta joka itse oli täydellisyys.

Koska sinusta tehdään rakkaudeton ja raaka ja suvaitsematon kun uskot ja julistat vain Herran sanaa ihmisten perinnäissääntöjä vastaan. Meistä ihmisitä ei kenestäkään tule täydellistä tässä ajassa emmekä pääse edes lähelle sitä mitä Jeesus eli täydellisyys oli mutta silti meiltä vaaditaan täydellisempää "käytöstä" jotta kukaan ei vain pahoittaisi mieltään siitä kun totuus eli Jumalan sana paljastaa perinnäissäännön valheeksi.

Muutama esimerkki miten Jeesus toimi tietyissä tilanteissa suoraan ja totuudessa sillä Herra Jeesus on itse TOTUUS ja Hänessä ei ole valheen häivääkään.

Joh.1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Joh.2:13 Ja juutalaisten pääsiäinen oli lähellä, ja Jeesus meni ylös Jerusalemiin.
2:14 Niin hän tapasi pyhäkössä ne, jotka myivät härkiä ja lampaita ja kyyhkysiä, ja rahanvaihtajat istumassa.
2:15 Ja hän teki nuorista ruoskan ja ajoi ulos pyhäköstä heidät kaikki lampaineen ja härkineen ja kaasi vaihtajain rahat maahan ja työnsi heidän pöytänsä kumoon.
2:16 Ja hän sanoi kyyhkysten myyjille: "Viekää pois nämä täältä. Älkää tehkö minun Isäni huonetta markkinahuoneeksi."
2:17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut."

Herran Jeesuksen kautta on tullut armo ja totuus. Herra Jeesus oli täynnä armoa ja totuutta mutta Hän ei ollut mikään nössö vaan teki nuorista ruoskan ja ajoi kaikenmaailman myyjät ja rahavaihtajat ulos pyhäköstä. Toimiko Jeesus väärin ja rakkaudettomasti? Ei tietenkään mutta varmasti monet niin Jeesuksesta ajattelivat.

Joh.8:40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
8:41 Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala."
8:42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.

8:46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?

Juutalaiset haluavat tappaa Jeesuksen kun Hän kertoo heille ainoastaan totuuden. Jeesus myös käyttää suoraa puhetta kun miksi he eivät kärsineet kuulla Jeesuksen sanaa. Oliko Jeesus raaka ja rakkaudeton puhuessaan noin? Ei tietenkään sillä Jeesus on täydellinen rakkaus ja totuus. Juutalaiset sen sijaan haukkuivat Jeesusta tämän jälkeen riivatuksi ja koittivat kivittää Hänet koska Jeesus kertoi heille totuuden.

Matt.12:47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
12:48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
12:49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Joku voisi sanoa että Jeesuksen sanoissa äitistään ja veljestään ei ollut rakkautta? Jeesus on täydellinen rakkaus mutta se mikä näyttää ja kuulostaa ihmisen korvasyyhyyn rakkaudelta ja suloiselta ja ihanalta ja söpöltä ei aina sitä todellisuudessa ole. Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa!

Matt.23:29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
23:30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
23:31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
23:32 Täyttäkää siis te isäinne mitta.
23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Puhuiko Jeesus raakasti ja tuomitsevasti ja rakkaudettomasti? Oliko Jeesus kasvamaton ojentamaan fariseuksia ja suvaitsematon heitä kohtaan? Ei tietenkään sillä Jeesus on täydellinen rakkaus joka kertoi totuuden! Rakkaus iloitsee totuuden kanssa.

Mark.7:5 Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7:7 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'
7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä
."

7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
7:10 Sillä Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman.'
7:11 Mutta te sanotte, että jos ihminen sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit saava minulta hyväksesi, on korban' - se on uhrilahja -
7:12 ja niin te ette enää salli hänen antaa mitään avustusta isälleen tai äidilleen.
7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."

Jeesus sanoi että fariseukset ja kirjanoppineet tekevät Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöillään! Aika suoraan sanottu. Jeesus kertoi taas totuuden eli valhe eli ihmisten uskonnolliset perinnäissäännöt tekevät Jumalan sanan tyhjäksi! Arvatkaas pitivätkö fariseukset ja kirjanoppineet tästä kun Jeesus sanallaan kumosi perinnäissääntöjä. Eivät pitäneet vaan tulivat raivoihinsa ja halusivat Jeesuksen hengiltä.

Tässä vain muutama esimerkki siitä miten Herra Jeesus joka on täydellinen rakkaus ja totuus joutui itse kokemaan suurta vastustusta ja pilkkaa ja vainoa siitä että kertoi totuuden ja kumosi valheen eli perinnäissääntöjä. Ja vaikka Jeesus oli täynnä rakkautta niin silti monet loukkaantuivat Häneen! Jeesus oli itse täydellisyys eikä Häneltä uupunut rakkautta tippaakaan mutta kun perinnäissääntöjä kumotaan Jumalan sanalla se aiheuttaa aina kiivailua jossain. Oli sanan julistaja vaikka itse Herra Jeesus.

Se on selvää että emme voi kaikkea mennä sanomaan ihan vain tuosta päin naamaa tuntemattomille ihmisille sillä ei kaikki voi ottaa kaikkea vastaan tuosta vain. Totuus perinnäissäännöistä onkin hyvä kertoa rauhallisesti ja toista kunnioittaen ja kaikista paras on silloin jos on saanut muodostettua hyvän luottamus ja ystävyys siteen ihmiseen jolle sanalla kumoaa pesinnäissääntöjä sillä se voi olla kova paikka kuulla joillekkin. Tuomita ei saa ketään ihmistä missään tilanteessa vaikka ei perinnäissäännöistä haluaisi luopuakkaan. Sillä tämäkin on kasvuprosessi ymmärtää Jumalan sanan totuus. Sitä paitsi ihmisten ei tulisi tuomita toisiaan sillä meillä ei ole siihen valtaa. Voimme kertoa kuka tuomitsee ja miksi. Jumala tuomitsee synnin. Herra Jeesus antakoon meille ymmärrystä ja viisautta kohdata ihmisiä oikein. Tärkeää on muistaa ja ymmärtää se että rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa. Rakkaus ei iloitse valheesta!

Jumalan runsasta siunausta :hearts: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 09. Joulu 2010 11:00

Tämä keskusteluketju on ollut erityisen hedelmällinen jo siinäkin mielessä, että itse olen saanut uutta tietoa traditioista. En ole viettänyt kirkkovuotta ihmisten perinnäissääntöineen, joten en sen kummemmin ole ajatellut, milloin esim. Herramme Jeesus Kristus on ristiinnaulittu ja noussut ylös kuolleista. Näin on kuitenkin tapahtunut, ja jos ei olisi näin käynyt niin uskomme olisi turhaa. Nämä perinnäissäännöt, traditiot, Raamatulle vieraat opit ja juhlat vaan ovat pesiytyneet syvälle kristiskuntaan niin, että jos jättäisimme vain Raamatun oppikirjaksemme niin mitä jäisi jäljelle? Isien perinnäissäännöt karsiutuisivat. "Ei yli sen, mitä on kirjoitettu." 1.Kor.4:6.

Sapatti minua itseäni on mietityttänyt, sillä olen ollut hyvin sekalaisen opetuksen piirissä. Se minulle on selvinnyt oikeastaan jo muutama vuosi sitten, että Raamatullinen lepopäivä on lauantai. Monet läheiseni kuuluvat erääseen uskonsuuntaan, jossa sapatin pitämättömyys liitetään pedon merkin ottamiseen otsaansa ja käteensä sekä annetaan epäsuorasti vihjata kadotukseen joutumisella, jos vietät lepopäivääsi vaikkapa maanantaina tai erityisesti sunnuntai, jonka paavi on muuttanut lepopäiväksi. Tällöin kumarrat paaviin päin ottaen pedon merkin otsaasi tai käteesi (väärä evankeliumi) ja joudut helvettiin, joka heidän opetustensa mukaan on ns. "leikkihelvetti", jossa tietyn määräajan mukaan sielu vaan palaa pois ja lakkaa olemasta. Opetus meni jotensakin näin. Sapatin pitämisessä ollaan erittäin tarkkoja konservatiivien joukossa, että katsotaan sanomalehdestä minuutilleen, milloin aurinko laskee perjantaina ja lauantaina, jolloin sapatti alkaa ja loppuu. Nyt en tiedä, mikä on raamatullinen käytäntö. Meidän kulttuurissahan lauantai alkaa kellon mukaan, kun vuorokausi vaihtuu ja loppuu, kun vuorokausi loppuu - siis klo 24.00 = 00.00. Minusta olisi erittäin orjuuttavaa seurata auringonlaskuja ja nousuja joka sapattin alkamiseksi ja päättymiseksi.

Mehän olemme Kristuksen kanssa levossa koko viikon, sapatin levossa. Jotkut opettavat seuraavasti, että sapatti olisi vanhan liiton varjo uuden liiton sapatista, jossa Jumalan kansa pääsisi sapatin lepoon. Perusteena on seuraava Raamatun kohta.

Hebr.4:1 "Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
4:2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
4:3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
4:4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
4:5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni."
4:6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
4:7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."
4:8 Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
4:10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
4:11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä."

Myönnetään kyllä, että lauantai on se alkuperäinen sapatti. Mutta meillä olisi sapatti joka päivä - lepo Kristuksessa. Olisimme siis vapaita lepäämään vaikka joka päivä niinkuin itseasiassa olemme. Mutta yksi päivä vähintään on hyvä jo mielen ja ruumiin kannalta levätä. Töitä voi tehdä, kuka töissä on tavallisessa viisipäiväisessä työviikossa maanantaista perjantaihin. Jää peräti kaksi päivää aikaa levätä arjesta. Olen törmännyt tilanteisiin, joissa jonkun siivotessa ja paukutellessa mattoja sunnuntaina ulkona, on siitä tultu huomauttamaan taloyhtiössä asuvien toimesta, ettei pyhänä saa häiritä ihmisten rauhaa. Milloinkas siivoat tai ajat ruohoa, jos teet ympäripyöreitä päiviä niinkuin tämän maailman työelämässä, oravanpyörässä joutuu tekemään....ja olet rättipoikkipuhkiväsynyt, ettet jaksa juuri muuta tehdäkään työpäivän jälkeen.
Ympäröivä yhteiskunta on pääosin "kiinni" sunnuntaisin ja nimikristitytkin, ainakin vanhemmat ihmiset kunnioittavat sunnuntaita lepopäivänä. Muutenhan launantaina on mahdoton häslinki päällä joka paikassa. Ja taitaa olla nykyisin sunnuntaina kaupatkin auki, en oikein tiedä, miten ne ovat auki. Minusta ei ole väärin, jos esim. on vuorotöissä epäsäännöllisellä työviikolla ja lauantaina joutuu aamulla, iltapäivällä tai yöllä työvuoroon. Lepopäiviä tulee kuitenkin keskellä viikkoa ja harvoin on mahdollisuus ainakaan tämän päivän työelämässä kieltäytyäkään, sillä tulijoita riittää paikallesi, jos "pullikoimaan" alat. Lepopäivän ei pitäisi tietenkään olla orjuuttava ja aiheuttaa ongelmia muille ihmisille, jos esim. sunnuntaina leikkaa ruohoa ja naapuri kiivastuu. Miten näette tälläiset ongelmatilanteet? :shock:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa