Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Sonja » 28. Joulu 2012 21:20

Tuli mieleeni, että olen itse monta kertaa kieltäytynyt menemästä jonnekin, mihin en ole halunnut ja olen sanonut olevani väsynyt tai että kotihommat odottaa jne. En ole kokenut sitä kovin vakavaksi asiaksi, kun en ole vahingoittanut kieltäytymiselläni ketään. Toisaalta olen sitten myös sanonut joillekin kavereilleni, joiden kanssa joskus aiempina vuosina kävin esim.jossain huvituksissa, että en enää halua sinne, että en osaa kuvitella itseäni sinne enää.
Minulla on myös terveydellisiä syitä, jotka aiheuttavat esim.väsymystä, mutta joskus liioittelen niitä tuntemuksia, välttyäkseni joltain tapaamiselta, jota en halua ja joka tuntuu täysin tyhjältä. Kumpi siis parempi, sekö että sanoisin suoraan jollekin puolitutulle, että en halua kanssasi minnekään juttelemaan, ei minulla ole sinulle mitään juteltavaa, vai sekö, että vetoan terveydellisiin syihin tai kotitöihin?
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 20. Joulu 2012 00:11
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Joulu 2012 21:27

Sonja kirjoitti:Tuli mieleeni, että olen itse monta kertaa kieltäytynyt menemästä jonnekin, mihin en ole halunnut ja olen sanonut olevani väsynyt tai että kotihommat odottaa jne. En ole kokenut sitä kovin vakavaksi asiaksi, kun en ole vahingoittanut kieltäytymiselläni ketään. Toisaalta olen sitten myös sanonut joillekin kavereilleni, joiden kanssa joskus aiempina vuosina kävin esim.jossain huvituksissa, että en enää halua sinne, että en osaa kuvitella itseäni sinne enää.
Minulla on myös terveydellisiä syitä, jotka aiheuttavat esim.väsymystä, mutta joskus liioittelen niitä tuntemuksia, välttyäkseni joltain tapaamiselta, jota en halua ja joka tuntuu täysin tyhjältä. Kumpi siis parempi, sekö että sanoisin suoraan jollekin puolitutulle, että en halua kanssasi minnekään juttelemaan, ei minulla ole sinulle mitään juteltavaa, vai sekö, että vetoan terveydellisiin syihin tai kotitöihin?



Miksi ei voi sanoa, ettei halua vaan nyt... ei huvita tms.? Eihän sen tarvi olla loukkaus tai valhe, jos ilmaisee, miten on... muttei kaikkia tuntojaan tilitä?

On joitain sellaisia ihmisiä, jotka tuntuvat vaativan selitystä kaikelta... mutta kuitenkin sinulla/minulla... on lupa kieltäytyä, jopa ilman sen kummempaa selitystä... sanoa vaikka vain, "ei nyt". Nykyään on ollut paljon helpompi sanoa totuus, vaikka en aina sano kaikkea tyhjentävästi, niin asian voi sanoa... että on muuta... ei se ole välttämättä valhe... vaikkei tekisikään mitään... "tekemättömyys"? on myös jotain muuta... ja ei minua omatunto soimaa sellaisesta jos sanoo, eikä kelläkään muullakaan pitäisi... jos alkaa selittelemään, usein tulee seliteltyä ihtensä ihan takkuun ja samalla tulee jo valheita. Mielipiteeni on se, että arkielämänkin kannalta, aina totuus on parempi kuin valhe, jonka kanssa on solmussa ja omatuntokin herkistyy eri vaihteelle sen valheen kanssa... kun tietää itse mikä on totuus... vaikka läpi niinsanotusti menisikin.
lonelyrider
 

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Sonja » 28. Joulu 2012 21:47

Kai se on sitäkin, että ei halua loukata ja keksii kiertoteitse jotain ettei tarvitse osallistua siihen, mihin ei halua. Voisin seuraavan kerran kokeilla sanoa että en nyt halua tulla mutta kyllähän siihen niitä kyselyjä tulee että mikset nyt halua jne.
Minussa on oikeastaan aina ollut semmoinen paljon puhuttu "kiltti tyttö"-rooli, joka juontaa jo kotikasvatuksesta. On ollut vaikea sanoa "ei" ja sen vuoksi on tullut lupauduttua tyhjänpäiväisiin tai jopa ärsyttäviin tapahtumiin, talkoisiin ja ties mihin" kissanristiäisiin", olen siis varsin tavallinen tallaaja ollut vikoineni kaikkineni, mutta nyt viime aikoina on tullut voimakas tarve muuttaa elämääni ja tekemisiäni semmoisiksi, että ei jäisi tyhjä tai huono tunne.
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 20. Joulu 2012 00:11
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Joulu 2012 21:53

Kilttinä tyttönä, se rajan pitäminen on joskus itselle vaikeaa... kun vaan voisi todeta niihin uteluihin, ettei vaan huvita nyt...

Kuules... ja kyllä osa ihmisistä keksii syyllistää... "että olet tylsä ja mitä sinä siellä kotona nyhjötät"... se on manipulointikeino(jota henkilö ei välttämättä itsekään tunnista sellaiseksi)... annetaan heillekin se mielipide, jos he tulevat onnellisiksi sillä. Nykyään olen ihan tyytyväinen kotona nyhjöttäjä... vaikkei useimmat odotakaan enää muuta kun on pieniä lapsia... en aiokaan olla mikään menijä, vaan ihan tavallinen äiti, joka haluaa viettää rakkaittensa kanssa aikaa... ja jos sitä joku sanoo joksikin, jota tulisi halveksua, silloin ihminen ei tajua elämän perusteista ja siitä mikä on tärkeää yhtään mitään.

Elämässä ei tarvitse mennä tai olla jotain muiden mieliksi. Jos ei huvita ja viihtyy paremmin itsekseen, niin siihen on täysi lupa...muuten väsyttää itsensä.
lonelyrider
 

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Sonja » 28. Joulu 2012 23:19

Onneksi on muitakin samojen ajatusten kanssa..
Mulla ei ole pieniä lapsia hoidettavana, yksi lapsi vain ja hän jo armeijaikäinen nuori mies. Ne seuraa vailla olevat kaverini käyttävät sitäkin vetoamuksena silloin, että mitä oikein nyhjäät siellä kotona, jos mieheni on työssä illan tai pitempäänkin, kun hänellä on epäsäännölliset ja vaihtelevat työajat. Minusta on oikein rentouttavaa olla joskus ihan rauhassa yksinkin, lukea tai ommella tai olla vaan.
Ja sitten kun ollaan kaikki yhdessä kotona, en halua lähteä mihinkään hulmuamaan vaan on mukava jutella yhdessä ja viettää aikaa.
Olen ollut joskus halukkaampi menemään kodin ulkopuolelle, on ollut kireät välitkin kotona joskus aiemmin ja silloin muut tapahtumat tuntui kiinnostavilta, mutta enää ei ole niin ja ehkä tuttavieni on vaikea ymmärtää ja uskoa että en halua enää sitä samaa menoa.
Elämä on täydempää nyt kun kaikkea turhaa karsii pois.
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 20. Joulu 2012 00:11
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja matkalla » 30. Joulu 2012 14:36

toni l kirjoitti:
matkalla kirjoitti:4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
Nämä yllä olevat sanat, sanoivat Jeesuksen lihalliset veljet, jotka eivät edes uskoneet Jeesusta tai Jeesuksen jumaluuteen.

10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.
Tässä taas käy ilmi, että Jeesus oli paikalla jo aikaisempaa kuin antoi itsensä ilmi, mutta salassa, tai niinkuin salassa, mutta vain hetken aikaa.
Kyllä se nyt siltä näyttää, että Jeesus halusi hetken olla salassa, juuri sen aikaa kun hyväksi näki.

14. Mutta kuin jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jesus ylös templiin, ja opetti.
Sitten vasta kun juhla oli puolivälissä hän antoi itsensä ilmi.


Tiedän sen ettei Jeesuksen veljet uskoneet Jeesuksen Jumaluuteen tuossa kohden ja siksi Jeesus vastasikin heille ettei Hänen aikansa ole vielä tullut (julistaa Herruutaan maailmalle). Jeesus tarkoitti sillä mielestäni sitä ettei Hänen aikansa ollut vielä julistaa itseään maailman edessä, sillä sitähän Hänen veljensä juuri pyysivät. En usko että Jeesus piilotteli juhlilla tai kulki naamioituneena. Mielestäni jakeet 10 ja 14 kertovat samasta tilanteesta. Jeesus oli Galileassa siihen asti kun puoli juhlaa oli mennyt ja meni sitten juhlille ja opetti siellä. Jeesus ei kuitenkaan tehnyt itseään juhlilla tunnetuksi Hänen veljiensä pyytämällä tavalla sillä nämä eivät olleet ne juhlat jossa Jeesus julistaa itsensä maalmalle vaan Jeesus meni näille juhlille ikäänkuin salaa, sillä se mikä on Jumalan on salattu tältä maailmalta muttei niiltä jotka nöyrtyvät Jumalan sanan kuulemisesta. Eli ikäänkuin salaa on yhteydessä veljien pyyntöön julistaa itsensä maailmalle. Sitä Jeesus ei halunnut tehdä vielä näissä juhlissa sillä sen aika on vasta Herran päivänä. Kohta ei opeta sellaista ettei aina tulisi puhua totta. Jeesus on totuus eikä Hän voi valehdella.

Matt.11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
11:26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.


Joh.7:4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
6. Niin Jesus sanoi heille: ei ole minun aikani vielä tullut; vaan teidän aikanne on aina valmis.
7. Ei maailma taida teitä vihata, mutta minua hän vihaa*; sillä minä todistan hänestä, että hänen työnsä ovat pahat+.
8. Menkäät te ylös juhlalle: en minä vielä tälle juhlalle mene, sillä ei minun aikani ole vielä täytetty.
9. Ja kuin hän näitä heille puhunut oli, niin hän jäi Galileaan.
10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.

Ei kukaan tee mitään salaa joka tahtoo julki olla (tämä on totta). Julista itsesi maailman edessä ja ole sille julki. Tämä oli Jeesuksen veljien pyyntö muttei Jumalan tahto sillä Jeesus ei ilmoita itseään maailmalle (Joh.14:22) ennen Herran päivää jolloin kaikkien silmät saavat nähdä Hänet. Jeesus meni lehtimajan juhlalle ei olemaan julki tälle maailmalle vaan niinkuin salaa, sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jeesus ei tahtonut olla vielä julki tälle maailmalle ja siksi Hänen teot/opetus oli tälle maailmalle niinkuin salaista.

Eli Jeesus sanoi en minä vielä tälle juhlalle mene, (olemaan julki maailman edessä) sillä ei minun aikani ole vielä täytetty (Herran päivä koittanut). Jeesus kyllä meni juhliin mutta ei olemaan julki vaan puhumaan Jumalan salattua viisautta jonka Jumala on salannut tämän maailman viisailta ja älyniekoilta ja ilmoittanut sen lapsenmielisille.


8. Menkäät te ylös juhlalle: en minä vielä tälle juhlalle mene, sillä ei minun aikani ole vielä täytetty.
9. Ja kuin hän näitä heille puhunut oli, niin hän jäi Galileaan.
10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle[/i[i]], ei julki, vaan niinkuin salaa

Toni,tuo kirjoituksesi oli hyvin samansuuntainen kuin minunkin ymmärrykseni on asiasta, mutta tuo, että Jeesus ensin kieltäytyi menemästä juuri tälle nimenomaiselle juhlalle ja vähänajan päästä meni kuitenkin, paljastaa, että jossain tapauksissa voi puhua totuutta vastaan ja suomeksi sehän on valehtelemista.
Arvelenkin, että koska kysymyksessä oli Jumalan totuuden tuominen esiin, niin se oli paljon tärkeämpi kuin tuo veljiltä ja muilta epäilijöiltä hetken salaaminen.

Olisiko niin, että aivan kaikki se, mitä me pidämme valehtelemisena, ei olekaan Jumalalle valhetta, jos siellä on takana Jumalan tarkoitusperät.Siis se on tärkeämpää miksi teen jotain, kuin se, että kirjaimellisesti noudatan Jumalan sanaa, mutta en Jumalan Hengessä, enkä hänen tahdossaan.

Samat ajatukset mulla oli silloin kun tänne heitin alussa nuo kysymykset, että saako jossain tilanteessa valehdella esim. jos jonkun henkeä uhataan. Siihen kysymykseen vastasit myös, että kieltäytyy vastaamasta. Se oli hyvä bointti, mutta joskus on niinkin, että vaikeneminen on myöntämistä, kun et sano mitään, niin tuossa esimerkki tapauksessa "murhaaja" kyllä ymmärtää, että etsitty onkin siellä lähellä, koska jos etsittävä ei olisi siellä, kieltäisit hänen olevan siellä ja valitettavasti voi olla niinkin, etten/ettet/ettemme olekaan niin vahvana siinä hetkessä, että pystyisimme vaikenemaan,vaan paljastamme piilon, sitäkään emme voi tietää("älä koskaan sano, en koskaan", tämä oli siis meille kaikille, sillä ylpeys käy lankeemuksen edellä)

Myöskin ajattelin, että oman pyhyyden (joka onkin tekopyhyyttä), tähden voimme toimia, niinkuin Ramattu sanoo, kirjaimena, mutta emme Rakkauden hengessä. Kymmenen käskyäkin, ovat Jumalan rakkauden sanelemat, että kunnioittaisimme Jumalaa ja rakastaisimme lähimmäisiämme, niin ettemme ketään vahingoittaisi.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Joulu 2012 15:50

matkalla kirjoitti:
toni l kirjoitti:
matkalla kirjoitti:4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
Nämä yllä olevat sanat, sanoivat Jeesuksen lihalliset veljet, jotka eivät edes uskoneet Jeesusta tai Jeesuksen jumaluuteen.

10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.
Tässä taas käy ilmi, että Jeesus oli paikalla jo aikaisempaa kuin antoi itsensä ilmi, mutta salassa, tai niinkuin salassa, mutta vain hetken aikaa.
Kyllä se nyt siltä näyttää, että Jeesus halusi hetken olla salassa, juuri sen aikaa kun hyväksi näki.

14. Mutta kuin jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jesus ylös templiin, ja opetti.
Sitten vasta kun juhla oli puolivälissä hän antoi itsensä ilmi.


Tiedän sen ettei Jeesuksen veljet uskoneet Jeesuksen Jumaluuteen tuossa kohden ja siksi Jeesus vastasikin heille ettei Hänen aikansa ole vielä tullut (julistaa Herruutaan maailmalle). Jeesus tarkoitti sillä mielestäni sitä ettei Hänen aikansa ollut vielä julistaa itseään maailman edessä, sillä sitähän Hänen veljensä juuri pyysivät. En usko että Jeesus piilotteli juhlilla tai kulki naamioituneena. Mielestäni jakeet 10 ja 14 kertovat samasta tilanteesta. Jeesus oli Galileassa siihen asti kun puoli juhlaa oli mennyt ja meni sitten juhlille ja opetti siellä. Jeesus ei kuitenkaan tehnyt itseään juhlilla tunnetuksi Hänen veljiensä pyytämällä tavalla sillä nämä eivät olleet ne juhlat jossa Jeesus julistaa itsensä maalmalle vaan Jeesus meni näille juhlille ikäänkuin salaa, sillä se mikä on Jumalan on salattu tältä maailmalta muttei niiltä jotka nöyrtyvät Jumalan sanan kuulemisesta. Eli ikäänkuin salaa on yhteydessä veljien pyyntöön julistaa itsensä maailmalle. Sitä Jeesus ei halunnut tehdä vielä näissä juhlissa sillä sen aika on vasta Herran päivänä. Kohta ei opeta sellaista ettei aina tulisi puhua totta. Jeesus on totuus eikä Hän voi valehdella.

Matt.11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
11:26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.


Joh.7:4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
6. Niin Jesus sanoi heille: ei ole minun aikani vielä tullut; vaan teidän aikanne on aina valmis.
7. Ei maailma taida teitä vihata, mutta minua hän vihaa*; sillä minä todistan hänestä, että hänen työnsä ovat pahat+.
8. Menkäät te ylös juhlalle: en minä vielä tälle juhlalle mene, sillä ei minun aikani ole vielä täytetty.
9. Ja kuin hän näitä heille puhunut oli, niin hän jäi Galileaan.
10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.

Ei kukaan tee mitään salaa joka tahtoo julki olla (tämä on totta). Julista itsesi maailman edessä ja ole sille julki. Tämä oli Jeesuksen veljien pyyntö muttei Jumalan tahto sillä Jeesus ei ilmoita itseään maailmalle (Joh.14:22) ennen Herran päivää jolloin kaikkien silmät saavat nähdä Hänet. Jeesus meni lehtimajan juhlalle ei olemaan julki tälle maailmalle vaan niinkuin salaa, sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jeesus ei tahtonut olla vielä julki tälle maailmalle ja siksi Hänen teot/opetus oli tälle maailmalle niinkuin salaista.

Eli Jeesus sanoi en minä vielä tälle juhlalle mene, (olemaan julki maailman edessä) sillä ei minun aikani ole vielä täytetty (Herran päivä koittanut). Jeesus kyllä meni juhliin mutta ei olemaan julki vaan puhumaan Jumalan salattua viisautta jonka Jumala on salannut tämän maailman viisailta ja älyniekoilta ja ilmoittanut sen lapsenmielisille.


8. Menkäät te ylös juhlalle: en minä vielä tälle juhlalle mene, sillä ei minun aikani ole vielä täytetty.
9. Ja kuin hän näitä heille puhunut oli, niin hän jäi Galileaan.
10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle[/i[i]], ei julki, vaan niinkuin salaa

Toni,tuo kirjoituksesi oli hyvin samansuuntainen kuin minunkin ymmärrykseni on asiasta, mutta tuo, että Jeesus ensin kieltäytyi menemästä juuri tälle nimenomaiselle juhlalle ja vähänajan päästä meni kuitenkin, paljastaa, että jossain tapauksissa voi puhua totuutta vastaan ja suomeksi sehän on valehtelemista.
Arvelenkin, että koska kysymyksessä oli Jumalan totuuden tuominen esiin, niin se oli paljon tärkeämpi kuin tuo veljiltä ja muilta epäilijöiltä hetken salaaminen.

Olisiko niin, että aivan kaikki se, mitä me pidämme valehtelemisena, ei olekaan Jumalalle valhetta, jos siellä on takana Jumalan tarkoitusperät.Siis se on tärkeämpää miksi teen jotain, kuin se, että kirjaimellisesti noudatan Jumalan sanaa, mutta en Jumalan Hengessä, enkä hänen tahdossaan.

Samat ajatukset mulla oli silloin kun tänne heitin alussa nuo kysymykset, että saako jossain tilanteessa valehdella esim. jos jonkun henkeä uhataan. Siihen kysymykseen vastasit myös, että kieltäytyy vastaamasta. Se oli hyvä bointti, mutta joskus on niinkin, että vaikeneminen on myöntämistä, kun et sano mitään, niin tuossa esimerkki tapauksessa "murhaaja" kyllä ymmärtää, että etsitty onkin siellä lähellä, koska jos etsittävä ei olisi siellä, kieltäisit hänen olevan siellä ja valitettavasti voi olla niinkin, etten/ettet/ettemme olekaan niin vahvana siinä hetkessä, että pystyisimme vaikenemaan,vaan paljastamme piilon, sitäkään emme voi tietää("älä koskaan sano, en koskaan", tämä oli siis meille kaikille, sillä ylpeys käy lankeemuksen edellä)

Myöskin ajattelin, että oman pyhyyden (joka onkin tekopyhyyttä), tähden voimme toimia, niinkuin Ramattu sanoo, kirjaimena, mutta emme Rakkauden hengessä. Kymmenen käskyäkin, ovat Jumalan rakkauden sanelemat, että kunnioittaisimme Jumalaa ja rakastaisimme lähimmäisiämme, niin ettemme ketään vahingoittaisi.


Jeesus ei tarkoittanut ettei menisi lehtimaja juhlaan vaan sitä ettei Hän mene sinne olemaan julki maailman edessä mitä Hänen veljensä pyysivät. Jeesus ei siis valehdellut mitään kyseisessä kohdassa. Jumalassa ei ole valhetta pienimmässäkään määrää eikä Jumala käytä valhetta ikinä ja siksi on selvää mitä Jeesus tarkoitti kyseisessä kohdassa.

Jeesuksen opetuslapsen tulee turvata hädässä Jumalaan. Rukoilla ja huutaa Herraa Jeesusta avuksi. Jos on tiukkapaikka ja ei voi kertoa missä lähimmäiset on niin silloin voi vaijeta tai sanoa en kerro ja jättää asia Herran hoitoon. Uskon niin että Jumala haluaa auttaa omiaan aina väkevästi hädän hetkellä kunhan Hänen omansa vain turvaisivat uskossa Häneen eivätkä maailmallisiin asioihin (valhe).

Matt.10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

Psalmi.50:15. Ja avukses huuda minua hädässäs, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Joulu 2012 21:28

Matkalla kirjoitti: "Myöskin ajattelin, että oman pyhyyden (joka onkin tekopyhyyttä), tähden voimme toimia, niinkuin Ramattu sanoo, kirjaimena, mutta emme Rakkauden hengessä. Kymmenen käskyäkin, ovat Jumalan rakkauden sanelemat, että kunnioittaisimme Jumalaa ja rakastaisimme lähimmäisiämme, niin ettemme ketään vahingoittaisi." :hearts: Näin juuri ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Tammi 2013 19:16

Vielä tässä on tullut pari raamatunpaikkaa valehteluun liittyen vastaan:

"Tahdotteko puolustaa Jumalaa väärällä puheella ja puhua vilppiä hänen puolestaan; tahdotteko olla puolueellisia hänen hyväksensä tahi ajaa Jumalan asiaa? Koituuko siitä silloin hyvää, kun hän käy teitä tutkimaan; tahi voitteko pettää hänet, niinkuin ihminen petetään? Hän teitä ankarasti rankaisee, jos salassa olette puolueellisia (Job.13:7-10)."

"Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan (Room.3:7)?"
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja matkalla » 13. Tammi 2013 22:38

toni l kirjoitti:
matkalla kirjoitti:No kuinkas on, täytyykö aina puhua totta? Esim. jos totuus vahingoittaa toista ihmistä, vaikkapa murhaaja kyselee murhattavaksi aikomansa piilopaikkaa, tai kun ihmiset piilottivat juutalaisia. Vielä jos se murhattava sattuisi olemaan vaikka sinun oma lapsesi.
Onko tärkeämpää olla "pyhä" ja sanatarkasti noudattaa Raamattua, vai pelastaa lähimmäinen vaaralta, vaikka joutuukin valehtelemaan?
Nappasin noista laittamistanne sanan paikoista muutaman kohdan malliksi, niin eikös kaikki nuo valheeseen viittaavat paikat puhukin jotenkin syntiin liittyvistä valheista.
niskoittelu on valhetta,
kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta?
He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.
Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.


Siihen tulisi pyrkiä ettei sorru koskaan valehtelemaan sillä kaikki valhe on valheen isästä. Noissa esimerkeissäsi ei mielestäni täydy valehdella mutta se ei tarkoita sitä että sinun tulisi kertoa missä lähimmäisesi on jos hän sen vuoksi joutuisi vaaraan. Herra Jeesuskin vaikeni Pilatuksen edessä eikä vastannut Pilatukselle. Jeesus olisi voinut kertoa totuuden mutta ei halunnut. Jeesus ei kuitenkaan valehdellut eli tehnyt syntiä vaan vaikeni. Joskus on syytä olla kertomatta totuutta mutta silloin ei saa alkaa valehtelemaan.
Olen myös sitä mieltä että Jumalaa miellyttää suuresti se jos Hänen omansa eivät sorru valehtelemaan Jumalan pelon vuoksi missään tilanteessa vaan he pelkäävät enemmän Jumalaa kuin ihmisiä. Raamatussa on myös joitain kohtia jossa valehtelemalla autettiin ihmisiä ja tämä auttaminen oli Jumalan mielenmukaista mutta nekään kohdat eivät kuitenkaan sano sitä että valehteleminen olisi oikein. Vajavaiset ihmiset ovat sortuneet valheeseen auttaakseen lähimmäisiään mutta se ei tarkoita sitä että valehteleminen olisi kuitenkaan ollut oikein.
Jumalan omien tulee selvitä tässä maailmassa Jumalan avuilla ja mikään valhe ei ole Jumalasta. Siksi mikään tilannekkaan ei ole sellainen että tarvitsisi valehdella. Jos se on Jumalan tahto että me joudumme kärsimään tai jopa kuolemme kun emme sorru valheeseen niin se on silloin oikein.
Fil.1:21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.


(Nuo mun esimerkkitapaukset taisivat olla huonoja, aika ääritapauksia.)

Se on tietenkin paras vaihtoehto ja siihen pitääkin pyrkiä,siis totuuden puhumiseen ja että olisi rohkeutta sekä viisautta toimia oikein tilanteessa kuin tilanteessa. Tuumin kuitenkin, että joskus totuuden puhuminen on itsekästä ja kovaa, eikä Jumalan rakkauden hengessä toimintaa.
Aivan, joskus on hyvä vaieta, toisinaan taas tärkeää sanoakin asia suoraan niinkuin se on, mutta ei kuitenkaan joka tapauksessa, ei niin,että loukkaat toista, paitsi jos kokee sen olevan Jumalan tahto "puhua asiat halki".

Minulla kuitenkin on herännyt kysymys, mikä on Jumalan silmissä valehtelemista, kun lukee noita Raamatun paikkoja, niin suurimmassa osassa niihin liittyy joku synnillinen ja itsekäskin syy valehdella.

.1. Sam. 15:23
Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
Ps. 4:2
(4:3) Te miehet, kuinka kauan minun kunniaani pidetään pilkkana, kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta? Sela
Ps. 12:2
(12:3) He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.
Ps. 52:3
(52:5) Sinä rakastat pahaa etkä hyvää, sinä puhut valhetta etkä totta. Sela.
Ps. 62:4
(62:5) He vain pitävät neuvoa, miten syöstä hänet korkeudestaan. He rakastavat valhetta, he siunaavat suullansa ja kiroavat sydämessänsä. Sela.
Jes. 9:15
(9:14) Vanhin ja arvomies on pää, mutta profeetta, joka valhetta opettaa, on häntä.
Jes. 59:3
Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta.
Jer. 5:31
profeetat ennustavat valhetta, ja papit hallitsevat yksissä neuvoin heidän kanssaan, ja sitä minun kansani rakastaa. Mutta mitä te teette, kun tästä tulee loppu?
Jer. 9:5
He pettävät toinen toisensa eivätkä puhu totta; he ovat totuttaneet kielensä puhumaan valhetta, ovat tehneet vääryyttä väsyksiin asti.
Jer. 14:14
Mutta Herra sanoi minulle: "Valhetta ennustavat profeetat minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, en käskenyt heitä enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, turhia ennustuksia ja oman sydämensä petosta he ennustavat teille.
Jer. 20:6
Ja sinä, Pashur, ynnä kaikki, jotka talossasi asuvat, te saatte vaeltaa vankeuteen, ja sinä tulet Baabeliin; sinne sinä kuolet ja sinne sinut haudataan, sinut ja kaikki ystäväsi, joille olet valhetta ennustanut."
5. Moos. 5:20
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Sananl. 6:19
väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.
1.Tim.2:7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

Mitenkähän sen sanoisi ymmärrettävästi, siis noilla valehteluilla tahdotaan jotain pahaa toiselle, huiputusta omaksi hyödyksi, vääristellään Jumalan totuutta yms.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa