Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja matkalla » 27. Joulu 2012 21:27

Aivan, olin kyllä lukenut asiayhteyden, enkä kuvitellutkaan Jeesuksen tehneen vilppiä, vaan hän halusi salata paikallaolonsa koska hänen henkeänsä uhattiin, eikä hänen aikansa kuitenkaan vielä ollut tullut, mutta tuossa mainitsemassani paikassa Jeesus kyllä puhui muuta mitä oli aikeissa tehdä, hän kielsi menevänsä paikalle, mutta meni kuitenkin.
Laitoin tämän siksi, koska täällä on mainittu, että aina pitää puhua totta, mutta ajatukseni on, että jossain tilanteissa ei niin kenties olekaan.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Joulu 2012 22:29

matkalla kirjoitti:Aivan, olin kyllä lukenut asiayhteyden, enkä kuvitellutkaan Jeesuksen tehneen vilppiä, vaan hän halusi salata paikallaolonsa koska hänen henkeänsä uhattiin, eikä hänen aikansa kuitenkaan vielä ollut tullut, mutta tuossa mainitsemassani paikassa Jeesus kyllä puhui muuta mitä oli aikeissa tehdä, hän kielsi menevänsä paikalle, mutta meni kuitenkin.
Laitoin tämän siksi, koska täällä on mainittu, että aina pitää puhua totta, mutta ajatukseni on, että jossain tilanteissa ei niin kenties olekaan.


Joh.7:2. Niin Juudalaisten lehtimajan juhla oli läsnä.
3. Ja hänen veljensä sanoivat* hänelle: lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapses näkisivät sinun työs, joita sinä teet.
4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
6. Niin Jesus sanoi heille: ei ole minun aikani vielä tullut; vaan teidän aikanne on aina valmis.
7. Ei maailma taida teitä vihata, mutta minua hän vihaa*; sillä minä todistan hänestä, että hänen työnsä ovat pahat+.
8. Menkäät te ylös juhlalle: en minä vielä tälle juhlalle mene, sillä ei minun aikani ole vielä täytetty.
9. Ja kuin hän näitä heille puhunut oli, niin hän jäi Galileaan.
10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.
11. Niin Juudalaiset etsivät häntä juhlana ja sanoivat: missä hän on?
12. Ja suuri napina oli hänestä kansan seassa; sillä muutamat sanoivat: hän on hyvä*, mutta toiset sanoivat: ei, vaan hän viettelee kansan.
13. Ei kuitenkaan yksikään hänestä julkisesti puhunut; sillä he pelkäsivät Juudalaisia.
14. Mutta kuin jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jesus ylös templiin, ja opetti.
15. Ja Juudalaiset ihmettelivät, sanoen: kuinka tämä taitaa kirjaa, joka ei ole oppinut?
16. Vastasi Jesus ja sanoi heille: ei minun oppini ole minun, mutta sen, joka minun lähetti.
17. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, niin hänen pitää tietämän tästä opista, josko se on Jumalasta, eli jos minä itsestäni puhun.
18. Joka itsestänsä puhuu, se etsii omaa kunniaansa; mutta joka etsii sen kunniaa, joka hänen lähetti, se on vakaa* ja ei hänessä ole vääryyttä.
19. Eikö Moses antanut teille lakia*, ja ei kenkään teistä lakia täytä? Miksi te etsitte minua tappaaksenne?
20. Vastasi kansa ja sanoi: sinulla on perkele: kuka sinua etsii tappaaksensa*?

Asiayhteys kertoo tässä sen ettei Jeesus koittanut salata paikalla oloaan. Jae 14 sanoo että kun puoli juhlaa oli mennyt meni Jeesus temppeliin ja opetti. Jae 19 kertoo että Jeesus opetti myös niitä jotka Hänet halusivat tappaa. Jeesus ei siis pelännyt juutalaisia eikä tarkoittanut juhlalla sitä etteikö Hän menisi lehtimajajuhlille sillä sinne Hän julkisesti meni ja opetti siellä.

Jae 4 sanoo "Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä." Raamattu opettaa ettei Jumala ilmoita itseään koko maailmalle kuin vasta sitten kun Herra Jeesus palaa Herran päivänä. Jumala ilmoittaa itsensä vain omilleensa ei koko maailmalle ja ymmärrän Jeesuksen tarkoittaneen tätä sanoessaan ettei Hän tule vielä tälle juhlalle sillä Hänen ei ollut vielä aika ilmoittaa itseään maailmalle. Herran päivä tulee olemaan se juhla jossa Jeesus toteuttaa sen mitä Hänen veljensä pyysivät ja silloin Jeesus tulee julistamaan itsensä koko maailman edessä. Jeesuksen vastaus oli siis se ettei Hän aijo vielä julistaa (todistaa olevansa Herra) itseään maailmalle näissä juhlissa, sillä se juhla tulee olemaan Herran päivä. Jeesus ei siis tarkoittanut sitä etteikö Hän kuitenkaan menisi kyseisille lehtimajan juhlille sillä sinne Hän meni ihmisten ilmoille, mutta ei niin että kaikki olisivat ymmärtäneet että Hän on Herra. Sillä se juhla koittaa kun Jeesus palaa Herran päivänä.

Tässä linkki kirjoitukseen "Jumala ei ilmoita itseään maailmalle vaan niille jotka Häntä rakastavat".

http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuo ... rakastavat
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Sonja » 27. Joulu 2012 22:42

Tämmöiselle uskoa opettelevalle, kaiken ihmettelijälle, kuten minä, ehkä parhaiten ymmärrettäväksi tuli, että lähtökohtaisesti pitää aina puhua totta, mutta joskus on tilanteita, jolloin ei voi.
Toivoisinkin, että pitkien raamatun lainauksien lisäksi olisi vaikkapa yhdellä tai parilla lauseella tavallisin sanoin jotain kerrottu- Ei siksi, että raamattua vierastaisin, mutta joskus on vaikeaa ymmärtää monista jakeista ym.yksinkertainen asian ydin.
Haluan täällä keskustelujen myötä oppia ja avartaa uskon tuntemustani, minulla ei ole uskovia ystäviä live-elämässä.
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 20. Joulu 2012 00:11
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja matkalla » 27. Joulu 2012 23:17

4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
Nämä yllä olevat sanat, sanoivat Jeesuksen lihalliset veljet, jotka eivät edes uskoneet Jeesusta tai Jeesuksen jumaluuteen.

10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.
Tässä taas käy ilmi, että Jeesus oli paikalla jo aikaisempaa kuin antoi itsensä ilmi, mutta salassa, tai niinkuin salassa, mutta vain hetken aikaa.
Kyllä se nyt siltä näyttää, että Jeesus halusi hetken olla salassa, juuri sen aikaa kun hyväksi näki.

14. Mutta kuin jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jesus ylös templiin, ja opetti.
Sitten vasta kun juhla oli puolivälissä hän antoi itsensä ilmi.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Joulu 2012 23:44

matkalla kirjoitti:4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
Nämä yllä olevat sanat, sanoivat Jeesuksen lihalliset veljet, jotka eivät edes uskoneet Jeesusta tai Jeesuksen jumaluuteen.

10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.
Tässä taas käy ilmi, että Jeesus oli paikalla jo aikaisempaa kuin antoi itsensä ilmi, mutta salassa, tai niinkuin salassa, mutta vain hetken aikaa.
Kyllä se nyt siltä näyttää, että Jeesus halusi hetken olla salassa, juuri sen aikaa kun hyväksi näki.

14. Mutta kuin jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jesus ylös templiin, ja opetti.
Sitten vasta kun juhla oli puolivälissä hän antoi itsensä ilmi.


Tiedän sen ettei Jeesuksen veljet uskoneet Jeesuksen Jumaluuteen tuossa kohden ja siksi Jeesus vastasikin heille ettei Hänen aikansa ole vielä tullut (julistaa Herruutaan maailmalle). Jeesus tarkoitti sillä mielestäni sitä ettei Hänen aikansa ollut vielä julistaa itseään maailman edessä, sillä sitähän Hänen veljensä juuri pyysivät. En usko että Jeesus piilotteli juhlilla tai kulki naamioituneena. Mielestäni jakeet 10 ja 14 kertovat samasta tilanteesta. Jeesus oli Galileassa siihen asti kun puoli juhlaa oli mennyt ja meni sitten juhlille ja opetti siellä. Jeesus ei kuitenkaan tehnyt itseään juhlilla tunnetuksi Hänen veljiensä pyytämällä tavalla sillä nämä eivät olleet ne juhlat jossa Jeesus julistaa itsensä maalmalle vaan Jeesus meni näille juhlille ikäänkuin salaa, sillä se mikä on Jumalan on salattu tältä maailmalta muttei niiltä jotka nöyrtyvät Jumalan sanan kuulemisesta. Eli ikäänkuin salaa on yhteydessä veljien pyyntöön julistaa itsensä maailmalle. Sitä Jeesus ei halunnut tehdä vielä näissä juhlissa sillä sen aika on vasta Herran päivänä. Kohta ei opeta sellaista ettei aina tulisi puhua totta. Jeesus on totuus eikä Hän voi valehdella.

Matt.11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
11:26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.


Joh.7:4. Sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jos siis sinä näitä teet, niin julista itses maailman edessä.
5. Sillä ei hänen veljensäkään uskoneet hänen päällensä.
6. Niin Jesus sanoi heille: ei ole minun aikani vielä tullut; vaan teidän aikanne on aina valmis.
7. Ei maailma taida teitä vihata, mutta minua hän vihaa*; sillä minä todistan hänestä, että hänen työnsä ovat pahat+.
8. Menkäät te ylös juhlalle: en minä vielä tälle juhlalle mene, sillä ei minun aikani ole vielä täytetty.
9. Ja kuin hän näitä heille puhunut oli, niin hän jäi Galileaan.
10. Mutta kuin hänen veljensä olivat menneet ylös, meni hän myös juhlalle, ei julki, vaan niinkuin salaa.

Ei kukaan tee mitään salaa joka tahtoo julki olla (tämä on totta). Julista itsesi maailman edessä ja ole sille julki. Tämä oli Jeesuksen veljien pyyntö muttei Jumalan tahto sillä Jeesus ei ilmoita itseään maailmalle (Joh.14:22) ennen Herran päivää jolloin kaikkien silmät saavat nähdä Hänet. Jeesus meni lehtimajan juhlalle ei olemaan julki tälle maailmalle vaan niinkuin salaa, sillä ei kenkään tee mitään salaa, ja tahtoo itse julki olla. Jeesus ei tahtonut olla vielä julki tälle maailmalle ja siksi Hänen teot/opetus oli tälle maailmalle niinkuin salaista.

Eli Jeesus sanoi en minä vielä tälle juhlalle mene, (olemaan julki maailman edessä) sillä ei minun aikani ole vielä täytetty (Herran päivä koittanut). Jeesus kyllä meni juhliin mutta ei olemaan julki vaan puhumaan Jumalan salattua viisautta jonka Jumala on salannut tämän maailman viisailta ja älyniekoilta ja ilmoittanut sen lapsenmielisille.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Joulu 2012 10:59

*
1Sam. 21:13
Niin hän tekeytyi mielipuoleksi heidän silmiensä edessä ja raivosi heidän käsissään ja piirusteli portin oviin ja valutti sylkeä partaansa.

Ps. 34:1 Daavidin virsi, kun hän tekeytyi mielipuoleksi Abimelekin edessä ja tämä karkoitti hänet luotansa ja hän meni pois.
34:2 Minä kiitän Herraa joka aika, hänen ylistyksensä on alati minun suussani.

Daavid meni yksin kuninkaan luo ja pelästyi ja sit tekeytyi mielisairaaksi niin häntä kukaan ei tunnistanut. Sen jälkeen Daavid teki psalmilaulun ja kiitti sillä laululla Jumalaa. Tekeytyminen ei ole siis valehtelua?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Sonja » 28. Joulu 2012 15:47

Kiitos teille kaikille selventävistä lauseistanne :)
Varmasti täällä keskusteluja seuraten minulle vähitellen aukeaa raamatusta ja kaikesta elämän ohjeita.
Kun täällä saan uskonasioita ja arjen ajatuksia kanssanne jakaa, jaksan sitten paremmin kavereita ja ystäviäni, jotka eivät ole uskovia tai uskosta kiinnostuneita. Olen jättänyt pintapuolisia tuttavuus- ja kaverisuhteita taakseni, koska en löydä mitään yhteistä heidän kanssaan. Kuitenkin nämä muutamat kauan tuntemani, kunnolliset ihmissuhteet haluan säilyttää, mutta kaipaan kovasti tämmöistä paikkaa, jossa Jumalan sana ja uskon ajatukset ovat vapaasti esillä. ;gladly:
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 20. Joulu 2012 00:11
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja toni t » 28. Joulu 2012 16:17

vaisuliini kirjoitti:*
1Sam. 21:13
Niin hän tekeytyi mielipuoleksi heidän silmiensä edessä ja raivosi heidän käsissään ja piirusteli portin oviin ja valutti sylkeä partaansa.

Ps. 34:1 Daavidin virsi, kun hän tekeytyi mielipuoleksi Abimelekin edessä ja tämä karkoitti hänet luotansa ja hän meni pois.
34:2 Minä kiitän Herraa joka aika, hänen ylistyksensä on alati minun suussani.

Daavid meni yksin kuninkaan luo ja pelästyi ja sit tekeytyi mielisairaaksi niin häntä kukaan ei tunnistanut. Sen jälkeen Daavid teki psalmilaulun ja kiitti sillä laululla Jumalaa. Tekeytyminen ei ole siis valehtelua?


Daavid oli vajavainen ihminen joka toimi välillä Jumalan tahdon vastaisesti. Kristittyjä ei ole kutsuttu tekeytymään miksikään muuksi vaan seuraamaan Jeesusta totuudessa. Esim, lopun aikana kun kristittyjä tullaan vainoamaan maailman laajuisesti niin ei meidän tule tekeytyä mielipuoleksi jos joku kysyy olemmeko Jeesuksen opetuslapsia vaan meidän tulee tunnustaa Herramme ihmisten edessä ja käyttäytyä Jeesuksen tavoin. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Joulu 2012 19:53

toni l kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
1Sam. 21:13
Niin hän tekeytyi mielipuoleksi heidän silmiensä edessä ja raivosi heidän käsissään ja piirusteli portin oviin ja valutti sylkeä partaansa.

Ps. 34:1 Daavidin virsi, kun hän tekeytyi mielipuoleksi Abimelekin edessä ja tämä karkoitti hänet luotansa ja hän meni pois.
34:2 Minä kiitän Herraa joka aika, hänen ylistyksensä on alati minun suussani.

Daavid meni yksin kuninkaan luo ja pelästyi ja sit tekeytyi mielisairaaksi niin häntä kukaan ei tunnistanut. Sen jälkeen Daavid teki psalmilaulun ja kiitti sillä laululla Jumalaa. Tekeytyminen ei ole siis valehtelua?


Daavid oli vajavainen ihminen joka toimi välillä Jumalan tahdon vastaisesti. Kristittyjä ei ole kutsuttu tekeytymään miksikään muuksi vaan seuraamaan Jeesusta totuudessa. Esim, lopun aikana kun kristittyjä tullaan vainoamaan maailman laajuisesti niin ei meidän tule tekeytyä mielipuoleksi jos joku kysyy olemmeko Jeesuksen opetuslapsia vaan meidän tulee tunnustaa Herramme ihmisten edessä ja käyttäytyä Jeesuksen tavoin. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen.


Ok.
No äsken jouduin valehtelemaan eräälle pariskunnalle ja tuntui pahalta kun en löytänyt tähän hätään oikeat sanat.
He pyysivät minut kahville mutta en halunnut tulla ja sanoin että itselläni on jo toinen meno. Se oli valhetta.
Jos haluatte niin minua saa muistaa rukouksin niin minun ei tarvitsisi enää valehdella.

Snl. 4:24 Poista itsestäsi suun kavaluus ja karkota luotasi valhe. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Joulu 2012 20:18

"Vaisuliini: Ok.
No äsken jouduin valehtelemaan eräälle pariskunnalle ja tuntui pahalta kun en löytänyt tähän hätään oikeat sanat.
He pyysivät minut kahville mutta en halunnut tulla ja sanoin että itselläni on jo toinen meno. Se oli valhetta.
Jos haluatte niin minua saa muistaa rukouksin niin minun ei tarvitsisi enää valehdella.

Snl. 4:24 Poista itsestäsi suun kavaluus ja karkota luotasi valhe. RK"

Muistetaan, vaisuliini. Älä ole kuitenkaan liian ankara itsellesi. Siunausta :)
lonelyrider
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron