Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Helmi 2013 13:33

Vilpittömyys on hyvä ja tavoiteltava asia. Jeesus tarkoitti hyvää sanoessaan Natanaelista: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole (Joh.1:47)." Myös Jumalan viisaudesta puhutaan vilpittömyyttä kuvailevin sanoin: "... se ei epäile, ei teeskentele (Jaak.3:17)..." Vilpitön ihminen on usein hyväuskoinen. Se, joka ei teeskentele, ei myöskään epäile. Hyväuskoisuus on hyvä asia, kun se liittyy Raamattuun ja siihen, mitä Jeesus opettaa. On hyvä ollaa hyväuskoinen totuuden suhteen. Kuten Jeesus sanoi Tuomaalle: "... äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen (Joh.20:27)."

"Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä (Ps.32:2)."

Vilpittömän ihmisen hyväuskoisuudesta voi kuitenkin olla myös haittaa, koska vilpitön ihminen on usein helposti valmis uskomaan kaiken, mikä kuulostaa hyvältä ja hienolta. Siksi sanotaan, että juuri VILPITTÖMIEN sydämet voivat tulla petetyksi suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla (Room.16:18). Sen takia on tärkeää pysyä apostolien ja profeettain Raamattuun kirjoitetussa opetuksessa sitten, kun Jumala Hengessään on saanut vaikuttaa meissä Hänelle otollista vilpittömyyttä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Loka 2014 01:40

Yksi juttu jonka haluan tuoda esille / ihmetellä yhdessä teidän kanssa:

1 Niin Joosua, Nuunin poika, lähetti salaa Sittimistä kaksi vakoojaa, sanoen: "Menkää, katselkaa maata ja Jerikoa". Ja he menivät ja tulivat Raahab nimisen porton taloon ja laskeutuivat siellä levolle.
2 Mutta Jerikon kuninkaalle kerrottiin näin: "Katso, tänne on yöllä tullut miehiä israelilaisten joukosta vakoilemaan maata".
3 Silloin Jerikon kuningas lähetti sanan Raahabille: "Tuo ulos ne miehet, jotka ovat tulleet luoksesi, jotka ovat tulleet sinun taloosi, sillä he ovat tulleet koko maata vakoilemaan".
4 Mutta vaimo otti molemmat miehet, piilotti heidät ja sanoi: "Miehet kyllä tulivat minun luokseni, mutta en tiennyt, mistä he olivat.
5 Ja kun kaupungin portti pimeän tullen oli suljettava, niin miehet lähtivät ulos. En tiedä, minne miehet menivät; ajakaa nopeasti heitä takaa, niin te saavutatte heidät."
6 Mutta hän oli vienyt heidät katolle ja kätkenyt heidät pellavanvarsien alle, joita oli asetellut katolle.

7 Niin miehet ajoivat heitä takaa Jordanin tietä kahlauspaikoille saakka, ja kaupungin portti suljettiin, niin pian kuin heidän takaa-ajajansa olivat menneet.
8 Mutta ennenkuin he olivat laskeutuneet levolle, nousi hän heidän luoksensa katolle ja sanoi miehille:
9 "Minä tiedän, että Herra antaa teille tämän maan ja että kauhu teitä kohtaan on vallannut meidät ja että kaikki maan asukkaat menehtyvät pelkoon teidän edessänne.
10 Sillä me olemme kuulleet, kuinka Herra kuivasi Kaislameren vedet teidän tieltänne, kun lähditte Egyptistä, ja mitä te teitte niille kahdelle amorilaisten kuninkaalle tuolla puolella Jordanin, Siihonille ja Oogille, jotka te vihitte tuhon omiksi.
11 Kun me sen kuulimme, raukesi meidän sydämemme, eikä kenessäkään ole enää rohkeutta asettua teitä vastaan; sillä Herra, teidän Jumalanne, on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä.
12 Niin vannokaa nyt minulle Herran kautta, että niinkuin minä olen tehnyt teille laupeuden, tekin teette laupeuden minun isäni perheelle; ja antakaa minulle varma merkki siitä,
13 että jätätte eloon minun isäni, äitini, veljeni, sisareni ja kaikki heidän omaisensa ja pelastatte meidät kuolemasta."
14 Niin miehet sanoivat hänelle: "Me vastaamme hengellämme teidän hengestänne, jos vain ette ilmaise tätä meidän asiaamme. Kun Herra antaa meille tämän maan, niin me osoitamme sinulle laupeutta ja uskollisuutta."
15 Ja hän laski heidät köydellä alas ikkunasta, sillä hänen talonsa oli kiinni kaupungin muurissa, niin että hän asui muurissa kiinni.
16 Ja hän sanoi heille: "Menkää vuoristoon, etteivät takaa-ajajat kohtaisi teitä, ja olkaa siellä piilossa kolme päivää, kunnes takaa-ajajat ovat palanneet; sitten voitte lähteä matkaanne".
17 Niin miehet sanoivat hänelle: "Me olemme vapaat siitä valasta, jonka meille vannotit,
18 jollet sinä, kun me tulemme tähän maahan, sido tätä punaista nauhaa siihen ikkunaan, josta laskit meidät alas, ja kokoa isääsi, äitiäsi, veljiäsi ja isäsi koko perhettä luoksesi taloon.
19 Ja kuka vain menee talosi ovesta ulos, sen veri tulkoon hänen oman päänsä päälle, ja me olemme vastuusta vapaat; mutta kuka vain on sinun kanssasi talossa, sen veri tulkoon meidän päämme päälle, jos kenen käsi sattuu häneen.
20 Mutta jos sinä ilmaiset tämän meidän asiamme, niin me olemme vapaat valasta, jonka meillä vannotit."
21 Ja hän sanoi: "Olkoon, niinkuin sanotte", ja päästi heidät menemään, ja he lähtivät. Ja hän sitoi sen punaisen nauhan ikkunaan.
22 Niin he lähtivät ja tulivat vuoristoon ja viipyivät siellä kolme päivää, kunnes takaa-ajajat olivat palanneet. Ja takaa-ajajat etsivät heitä kaikkialta tien varrelta, mutta eivät löytäneet.
23 Sitten nuo kaksi miestä kääntyivät paluumatkalle. He laskeutuivat alas vuoristosta, menivät virran yli ja tulivat Joosuan, Nuunin pojan, luo ja kertoivat hänelle kaikki, mitä heille oli tapahtunut.
24 Ja he sanoivat Joosualle: "Herra on antanut koko maan meidän käsiimme, ja kaikki maan asukkaat menehtyvät pelkoon meidän edessämme". Joos. 2


Tuossahan Raahab selvästi valehteli. Eikö valehtelu ole aina syntiä? :o

Se mikä ihmetyttää, on se mitä Uuden Testamentin puolella sanotaan Raahabista:

Uskon kautta pelastui portto Raahab joutumasta perikatoon yhdessä uppiniskaisten kanssa, kun oli, rauha mielessään, ottanut vakoojat luoksensa. Hepr. 11:31

Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? Jaak. 2:25


Eikö noissa kehuta Raahabia hänen teostaan? On vähän ristiriitainen olo, eikö valehtelu ole aina syntiä?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Loka 2014 09:01

Juha kirjoitti:Yksi juttu jonka haluan tuoda esille / ihmetellä yhdessä teidän kanssa:

1 Niin Joosua, Nuunin poika, lähetti salaa Sittimistä kaksi vakoojaa, sanoen: "Menkää, katselkaa maata ja Jerikoa". Ja he menivät ja tulivat Raahab nimisen porton taloon ja laskeutuivat siellä levolle.
2 Mutta Jerikon kuninkaalle kerrottiin näin: "Katso, tänne on yöllä tullut miehiä israelilaisten joukosta vakoilemaan maata".
3 Silloin Jerikon kuningas lähetti sanan Raahabille: "Tuo ulos ne miehet, jotka ovat tulleet luoksesi, jotka ovat tulleet sinun taloosi, sillä he ovat tulleet koko maata vakoilemaan".
4 Mutta vaimo otti molemmat miehet, piilotti heidät ja sanoi: "Miehet kyllä tulivat minun luokseni, mutta en tiennyt, mistä he olivat.
5 Ja kun kaupungin portti pimeän tullen oli suljettava, niin miehet lähtivät ulos. En tiedä, minne miehet menivät; ajakaa nopeasti heitä takaa, niin te saavutatte heidät."
6 Mutta hän oli vienyt heidät katolle ja kätkenyt heidät pellavanvarsien alle, joita oli asetellut katolle.

7 Niin miehet ajoivat heitä takaa Jordanin tietä kahlauspaikoille saakka, ja kaupungin portti suljettiin, niin pian kuin heidän takaa-ajajansa olivat menneet.
8 Mutta ennenkuin he olivat laskeutuneet levolle, nousi hän heidän luoksensa katolle ja sanoi miehille:
9 "Minä tiedän, että Herra antaa teille tämän maan ja että kauhu teitä kohtaan on vallannut meidät ja että kaikki maan asukkaat menehtyvät pelkoon teidän edessänne.
10 Sillä me olemme kuulleet, kuinka Herra kuivasi Kaislameren vedet teidän tieltänne, kun lähditte Egyptistä, ja mitä te teitte niille kahdelle amorilaisten kuninkaalle tuolla puolella Jordanin, Siihonille ja Oogille, jotka te vihitte tuhon omiksi.
11 Kun me sen kuulimme, raukesi meidän sydämemme, eikä kenessäkään ole enää rohkeutta asettua teitä vastaan; sillä Herra, teidän Jumalanne, on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä.
12 Niin vannokaa nyt minulle Herran kautta, että niinkuin minä olen tehnyt teille laupeuden, tekin teette laupeuden minun isäni perheelle; ja antakaa minulle varma merkki siitä,
13 että jätätte eloon minun isäni, äitini, veljeni, sisareni ja kaikki heidän omaisensa ja pelastatte meidät kuolemasta."
14 Niin miehet sanoivat hänelle: "Me vastaamme hengellämme teidän hengestänne, jos vain ette ilmaise tätä meidän asiaamme. Kun Herra antaa meille tämän maan, niin me osoitamme sinulle laupeutta ja uskollisuutta."
15 Ja hän laski heidät köydellä alas ikkunasta, sillä hänen talonsa oli kiinni kaupungin muurissa, niin että hän asui muurissa kiinni.
16 Ja hän sanoi heille: "Menkää vuoristoon, etteivät takaa-ajajat kohtaisi teitä, ja olkaa siellä piilossa kolme päivää, kunnes takaa-ajajat ovat palanneet; sitten voitte lähteä matkaanne".
17 Niin miehet sanoivat hänelle: "Me olemme vapaat siitä valasta, jonka meille vannotit,
18 jollet sinä, kun me tulemme tähän maahan, sido tätä punaista nauhaa siihen ikkunaan, josta laskit meidät alas, ja kokoa isääsi, äitiäsi, veljiäsi ja isäsi koko perhettä luoksesi taloon.
19 Ja kuka vain menee talosi ovesta ulos, sen veri tulkoon hänen oman päänsä päälle, ja me olemme vastuusta vapaat; mutta kuka vain on sinun kanssasi talossa, sen veri tulkoon meidän päämme päälle, jos kenen käsi sattuu häneen.
20 Mutta jos sinä ilmaiset tämän meidän asiamme, niin me olemme vapaat valasta, jonka meillä vannotit."
21 Ja hän sanoi: "Olkoon, niinkuin sanotte", ja päästi heidät menemään, ja he lähtivät. Ja hän sitoi sen punaisen nauhan ikkunaan.
22 Niin he lähtivät ja tulivat vuoristoon ja viipyivät siellä kolme päivää, kunnes takaa-ajajat olivat palanneet. Ja takaa-ajajat etsivät heitä kaikkialta tien varrelta, mutta eivät löytäneet.
23 Sitten nuo kaksi miestä kääntyivät paluumatkalle. He laskeutuivat alas vuoristosta, menivät virran yli ja tulivat Joosuan, Nuunin pojan, luo ja kertoivat hänelle kaikki, mitä heille oli tapahtunut.
24 Ja he sanoivat Joosualle: "Herra on antanut koko maan meidän käsiimme, ja kaikki maan asukkaat menehtyvät pelkoon meidän edessämme". Joos. 2


Tuossahan Raahab selvästi valehteli. Eikö valehtelu ole aina syntiä? :o

Se mikä ihmetyttää, on se mitä Uuden Testamentin puolella sanotaan Raahabista:

Uskon kautta pelastui portto Raahab joutumasta perikatoon yhdessä uppiniskaisten kanssa, kun oli, rauha mielessään, ottanut vakoojat luoksensa. Hepr. 11:31

Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? Jaak. 2:25


Eikö noissa kehuta Raahabia hänen teostaan? On vähän ristiriitainen olo, eikö valehtelu ole aina syntiä?



Tämä on erityisesti VT:ssä yleistä, että kerrotaan tapahtumista sillä tavalla, että ei erikseen mainita kaikkia asioita jotka ovat syntiä. En ole varma mistä tämä johtuu, mutta mutuilen että se voisi johtua siitä , että VT oli laki liitto ja kaikki lukijat tiesivät ja tunsivat hyvin 10-käskyä, joten heille ei ollut tarvetta erikseen mainita milloin näitä rikottiin, sillä oli oletettavaa että se tiedettiin. Ehkäpä vieläkin on samoin, sillä sinäkin huomasit heti valehtelun synnin :).

Synti siis onkin Raamatussa tuomittavaa ja pahaa vaikka sitä ei jokakerta mainittaisi. Tarinassa myöskin mainitaan, että Raahab oli portto mutta tätäkään ei synniksi sanota erikseen vaikka kaikki sen synniksi mieltävät.

Raahab siis todella valehteli ja teki syntiä niin kuin VT:n kertomus sanoo, tietysti valehtelu on syntiä tuossakin vaikka sillä on hyvä tarkoitus (hengen pelastaminen).

Eli Raahabin teko olisi ollut vielä parempi ilman valehtelua, mutta vaikka hän sortui valehtelun syntiin hän ei sortunut siihen syntiin että olisi ollut piilottamatta lähettiläitä ja antanut heidän kuolla.

Raahabia ei kehuta hänen valehtelun teostansa vaan siitä teosta, että hän uskoi lähettiläiden olevan Israelin Jumalan lähettiläitä ja täten Jumalan miehiä ja halusi pelastaa miehet sillä uskoi heidät Israelin Jumalan miehiksi ja pelasti heidät päästämällä heidät karkuun. Jos Raahab ei olisi uskonut heitä Israelin Jumalan miehiksi olisi hän sallinut heidän kuolla ja olisi aiheuttanut itselleen perikadon:

"Uskon kautta pelastui portto Raahab joutumasta perikatoon yhdessä uppiniskaisten kanssa, kun oli, rauha mielessään, ottanut vakoojat luoksensa"
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Loka 2014 13:33

Eli mielestäsi asian voisi näin muotoilla?:

- Raahab teki väärin valehdellessaan, mutta hän saa kehuja siitä että Israelin Jumalan kunnioituksen tähden pelasti ne kaksi miestä, vaikka tapa pelastaa oli väärä (valehtelu).

Voisiko verrata siihen kun Jeesus kehui väärämielistä taloudenhoitajaa hänen oveluudestaan - ei moraalistaan?

1 Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa.
2 Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.'
3 Niin huoneenhaltija sanoi mielessään: 'Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän.
4 Minä tiedän, mitä teen, että ottaisivat minut taloihinsa, kun minut pannaan pois huoneenhallituksesta.'
5 Ja hän kutsui luoksensa jokaisen herransa velallisista ja sanoi ensimmäiselle: 'Paljonko sinä olet velkaa minun herralleni?'
6 Tämä sanoi: 'Sata astiaa öljyä'. Niin hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja kirjoita pian viisikymmentä'.
7 Sitten hän sanoi toiselle: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä sanoi: 'Sata tynnyriä nisuja'. Hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, kirjoita kahdeksankymmentä'.
8 Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset. Luuk. 16:1-8


Mutta näin lopuksi herää kysymys: olisiko Raahab voinut heidät pelastaa muuten kuin valheella?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 06. Loka 2014 22:06

Kenestä valhe on lähtöisin ja ketä se palvelee ??
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Loka 2014 23:40

Jumalan mies, profeetta Elisa taisi valehdella kun Aramin kuningas sotaväkineen ja ratsuineen päätti ottaa Jumalan miehen Elisan kiinni ja he kohtasivat Elisaa niin Elisa sanoi Jumalalle: 'Sokaise tämä väkijoukko'. Siten sokaistui niin Elisa, itse Jumalan mies sanoi valehtellen; 'Eihän tää ole kuitenkin oikea paikka. Tulkaa seuraamaan minua niin vien teidät sen miehen luo jota te etsitte' Valehtelu on syntiä mutta Jumalan mies kuitenkin narrasi. Vaikka oli kyllä oikea paikka mutta Elisa sanoi valehtellen sitä vääräksi paikaksi. :shock: :wtf:

2Kun. 6:19 Elisa sanoi heille: "Ei tämä ole oikea tie, eikä tämä ole oikea kaupunki. Seuratkaa minua, niin minä vien teidät sen miehen luo, jota te etsitte." Ja hän vei heidät Samariaan. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Mustikka » 31. Loka 2014 10:56

matkalla kirjoitti:No kuinkas on, täytyykö aina puhua totta? Esim. jos totuus vahingoittaa toista ihmistä, vaikkapa murhaaja kyselee murhattavaksi aikomansa piilopaikkaa, tai kun ihmiset piilottivat juutalaisia. Vielä jos se murhattava sattuisi olemaan vaikka sinun oma lapsesi.
Onko tärkeämpää olla "pyhä" ja sanatarkasti noudattaa Raamattua, vai pelastaa lähimmäinen vaaralta, vaikka joutuukin valehtelemaan?


Nappasin noista laittamistanne sanan paikoista muutaman kohdan malliksi, niin eikös kaikki nuo valheeseen viittaavat paikat puhukin jotenkin syntiin liittyvistä valheista.

niskoittelu on valhetta,
kuinka kauan te rakastatte turhuutta, etsitte valhetta?
He puhuvat valhetta toinen toisellensa, puhuvat liukkain huulin, kaksimielisin sydämin.
Sillä teidän kätenne ovat tahratut verellä ja sormenne vääryydellä; teidän huulenne puhuvat valhetta, teidän kielenne latelee petosta.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.


Kyllä Raamatussakin on esimerkkejä joissa vanhurskaiksi on sanottu niitä jotka valehtelvat suojellakseen toisia.
Varmaan myös juutalaisten piilottajat oli vanhurskaita natseille valehdellessaan. :thumbup:
Mustikka
 

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja Mustikka » 31. Loka 2014 11:06

matkalla kirjoitti:
Jukka-Pekka mainitsi tuossa, että toimisimme niinkuin Jeesuskin toimi, aivan, olen samaa mieltä, mutta kuinkas Jeesus toimikaan tuon alla olevan mukaan.
Johannes 7
1 Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
2 Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.
3 Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
4 sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
5 Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.
6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.
7 Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.
8 Menkää te ylös juhlille
; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt.
9 Tämän hän sanoi heille ja jäi Galileaan.
10 Mutta kun hänen veljensä olivat menneet juhlille, silloin hänkin meni sinne, ei julki, vaan ikäänkuin salaa.
11 Niin juutalaiset etsivät häntä juhlan aikana ja sanoivat: "Missä hän on?"
12 Ja hänestä oli paljon kiistelyä kansassa; muutamat sanoivat: "Hän on hyvä", mutta toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän villitsee kansan".

Siis Jeesus halusi salata aikomuksensa mennä lehtimajajuhlaan, vaikka aivan ilmeisesti aikomus kuitenkin oli sinne mennä ja menikin.


Jeesuksen tekoihin liittyi aina vertauskuvallisuus. Hän oli täydellinen totuus ja täydellinen profeetta. Uskon että Hän tuossa teossaan profetoi myös
toisen tulemisensa päivän.

Se että Hän sanoi "en vielä mene näille juhlille". Saattoi siis tarkoittaa "en vielä tänään mutta huomenna kyllä" tai "en vielä mene Kuninkaana vaan vasta kun tulen toisen kerran". Hän siis yleensä puhui itsestään Messiaana ja Ihmisen Poikana ei tavallisena minänä = matti meikäläinen .
Mustikka
 

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Loka 2014 11:26

Joh 7:1 ¶ Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.2 Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.3 Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet; 4 sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle." 5 Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet. 6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias. 7 Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat. 8 Menkää te ylös juhlille; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt. 9 Tämän hän sanoi heille ja jäi Galileaan. 10 Mutta kun hänen veljensä olivat menneet juhlille, silloin hänkin meni sinne, ei julki, vaan ikäänkuin salaa.

Opetuslapset olisivat halunneet että Jeesus olisi lähtenyt juhlille, että siellä olevat olisivat nähneet Jeesuksen tekemiä ihmetekoja. Jeesus sanoi, ettei vielä lähde juhlille, koska Hänen aikansa ei ollut vielä tullut. Jeesus ei siis lähtenyt opetuslasten mukana juhlille, koska Hänen aikansa ei ollut vielä tullut. Jos Jeesus olisi mennyt opetuslasten kanssa, niin kaikki olisivat tunnistaneet Hänet. Siksi Raamattu sanoo, että Jeesus sanoi, en vielä lähde juhlille. Tämä ei tarkoita, että Jeesus sanoi ettei Hän ollenkaan lähde juhlille. Vaan tarkoitta sitä, että Hän ei vielä lähde, mutta tulee myöhemmin. Siksi Hän meni sinne salaa, ei julkisesti. Eli kysymys ei ollut siitä, että Jeesus olisi valehdellut. Kysymys oli siitä, että Jeesus ei mennyt juhlille julkisesti, vaan pysyen salassa, sillä Hänen aikansa ei ollut vielä tullut tulla esille Messiaana näissä juhlissa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron