Rauhaa!
Tätä asiaa minäkin aloin pohtimaan, kun reijo sen esille otti. Kasteasiahan ylipäätään aiheuttaa uskovien keskuudessa paljon repiviä riitoja, enkä minäkään ole niiltä säästynyt. En tarkoita, että reijo sinä olisit ollut 'riidanhaastaja'. Minä olen siihen joskus sortunut 80-luvulla, kun kasteasia minulle selvisi Raamatun Sanan opetuksien perusteella, että sylivauva kaste on yksi perkeleen keksintö eksyttää uudestisyntymisen harhoineen sieluja suruttomuuteen ja nimikristityksi. Aloin nuorena uskovana käymään kimppuun kuin sika limppuun heitäkin veljiä ja sisaria vastaan lihallisesti, jotka olivat/ovat aidossa uskossa uudestisyntymisen kautta Kristukseen. Sellainen toimintatapa ei ole taidollista, eikä Jumalan siunaamaa, vaikka asia sinänsä olisikin oikea. Herra armahtakoon ja onkin armahtanut, eikä Hän siis vanhoja muistele, eikä niin tule tehdä minunkaan. Minuakin on harhaoppiseksi leimattu eräilta tahoilta vesikasteen takia, mutta Herra armahtakoon heitä, jotka toisin vesikasteen näkevät ja siitä opettavat
,ja jos olen harhautunut, niin osoittakoon Sanalla minulle sen, missä kohden olen harhautunut tai opetan väärin. Olen valmis kyllä ojentautumaan vilpittömästi Sanan mukaan opetuksen koetellen, kuten kaikki on koeteltava, tämäkin kirjoitus.
Ongelmia ylipäätään kasteessa syntyy, kun ns. "seurakunnissa" ymmärretään vesikaste siten, että se liittää meidät seurakuntaan, joka on Kristuksen ruumis, jonka pää Hän itse on. Ihmisten keksimillä "seurakunnilla" on usein omat sääntönsä/perinteet, jotka eivät ole linjassa Raamatun opetusten kanssa aina. Ne ovat ihmisperusteisia oppeja, jotka eivät sido uskovia. En tarkoita sitä, että itse olisin erehtymätön opissa ja vajavainen vaellukseltani, mutta sen valon mukaan, mitä Herra on minulle antanut, kasteasiakin ym. muut asiat ovat selvinneet ei välttämättä kerralla, vaan vähitellen. Pääasia kuitenkin on, että pähkinänkuoressa Sana tulee elämässämme ns. lihaksi = olemme kuuliaisia Jumalan Tahdolle Pyhän Hengen voimassa armahdettuina uskon kautta Kristukseen ja alamme siis muuttua Herran Jeesuksen kaltaiseksi, kuten Sana opettaa olematta kuitenkaan lain alla.
Raamatun mukaan voi olla naisevankelistoja ja mikseivät he voisi siis kastaakin? Minustakin on tärkeää huomata se, että Jumala on antanut mandaatin evankelistaksi ja kouluttanut tehtävään, eikä evankelistan 'virkaa' ole itse otettu. Ei ketään tee se harhaoppiseksi, jos sanoo naisenkin voivan toimia kastajana. Ei sekään tee harhaoppiseksi ketään, jos on väärän opetuksen vallassa ymmärtämättömyyttään ja uskoo naisen voivan toimia seurakunnassa paimenena, mitä Raamattu ei opeta näin voivan olla. Pääsääntöisesti harhaoppiseksi tekee, jos on evankeliumin vääristäjä, julistaa väärää evankeliumia, kuten kasteen armoa = esim. sylivauvakasteessa uudestisynnytään ja tullaan seurakunnan, Kristuksen ruumiin jäseneksi. Tämähän on Suomessa yksi suurimmista harhoista, sakramentaalisuus, että kastevesi vaikuttaisi syntien poispyyhkimisen kenelläkään. Tämän seurauksena suurin osa suomalaisista on siten, kirkko-instituution jäsenrekisterissä (olematta uskossa), jota virheellisesti Kristuksen ruumiina pidetään. mitä se ei siis ole. Kastajina siellä toimii nykyään 'naispaimenia' ja 'miespaimenia', jotka ovat päässeet virkaan opiskelemalla n. kuusi vuotta teologiaa yliopistossa ja pyrkiytyneet hierarkiseen virkalaitokseen ns. papereilla.
Tunnen kyllä uskovia ev.lut.kirkon jäseniä ja pappejakin veljinä ja sisarina. Tämä sama alunperin katolilaisuudesta peräisin oleva hierarkisuus ja naispaimenuus, jota ei maailman suurimmassa eksytyslaitoksessa vielä tiettävästi ole, on pesiytynyt jo vapaisiin suuntiinkin. Aika monessa on nainen paimenena (yli muiden), joka sitten suorittaa kasteen, uskovien upotuskasteen, jonka sisällöllisestä merkityksestä ollaan siitäkin montaa mieltä, lähinnä siksi, kun sekoitetaan vesikaste, henkikaste ja Raamatun kokonaisvaltainen opetus. No, apostolit ja evankelistathan Raamatussa suorittivat kasteen heti välittömästi uskoontulon jälkeen. Ei siinä vesikasteopetusta juuri annettu. Senkin sisällöllinen merkitys minulle on auennut ehkäpä lopullisesti viime vuosina. Muutama vuosi sitten uskoin muutoin samoin, mitä Petri no tutkinut, mutta en ymmärtänyt, mitä Joh. 3. luvussa vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa. Uskoin sen tarkoittavan syntymistä Sanasta ja Hengestä, mikä sekin olisi linjassa kutakuinkin Raamatun kanssa. Ei se minusta harhaoppista kuitenkaan tehnyt, koska se ei lisää, eikä poista puhtaasta, raittiista evankeliumista yhtään mitään.
Yleisesti käytäntönähän on, että kasteen yhteydessä liitetään jonkin uskonsuunnan jäseneksi ns. seurakuntaan. Joissain suunnissa se on ylipäätään ehto ko. suunnan jäsenyyteen pääsemiseksi/kastamiseksi, ja joissain sitä ei ainakaan heti vaadita, vaikka jäseneksi otetaankin. En tiedä yhtään uskonsuuntaa, jossa kastettaisiin ilman vaatimusta liittyä siis johonkin kirkkokuntaan. Mutta jos joku on tullut kastetuksi uskovien upotuskasteella jossain kirkkokunnassa uskoontulonsa jälkeen, olipa kyseessä sitten kastajana vaikka nainen, niin näen kasteen pätevänä, eikä siten tule enää mennä uudestaan kasteelle. Heitäkin on aika paljon, jotka ovat käyneet kasteella (uskovienupotuskasteella) jopa neljäkin kertaa varmuuden vuoksi. Minä tunnen muutaman tapauksen. Tehköön kukin kuitenkin omantunnon/Sanan mukaan. Raamatussa puhutaan yhdestä kasteesta, jonka minä ymmärrän vesikasteena - uskovien upotuskasteena Herran Jeesuksen nimeen. Samassa yhteydessä kaste on myös henkikaste, joka kuitenkin erotetaan vesikasteesta. Tulemme Hengellä kastetuiksi, kun uudestisynnymme ylhäältä ja saamme Sanan kuulemisen/lukemisen kautta Pyhän Hengen Rm.10:17, Gal.3:2, Ef.1:13, 1.Kor.12:13... Tämä on siis kertaluonteinen tapahtuma ja siinä Jeesuksen veri pesee meidän syntimme pois - ei vesi, 1.Joh.1:7.
Vesikasteopetusta on ainakin Petrin kotisivuilla jossain linkissä ja se tulee siis koetella Sanalla. Olen myös samoilla linjoilla Petrin kanssa siitä, kuka voi toimia kastajana. Mietin tätä yön yli ja tutkiskelin Raamattuakin. Eilen jo ajattelin oman näkemykseni laittaa tähän, mutta en laittanut ja hyvin Petri on täydentänyt vastaustaan lyhyesti ja ytimekkäästi.
Ei sinun reijo siis tarvitse uskoasi epäillä, jos sinut leimataan sen perusteella harhaoppiseksi, että uskot Raamatun mukaan naisenkin voivan toimia kastajana. Raamattu ei siis sitä kiellä.
Siunausta kaikille Jumalan lapsille, joissa Hän Henkensä kautta asuu... - lisäänpä vielä varmuuden vuoksi, että uskonsuunnasta riippumatta!
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."