Nainen uskovienkasteen suorittajana.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja reijo » 13. Helmi 2012 08:21

Olen ihmetellyt uudestisyntyneitten(vai ovatko)uskovien piiristä tullutta ryöpytystä siitä,kun esitin heille,naisenkin voivan suoritta kastamisen.Puhun uskovien kasteesta,eli upotuskasteesta.Esitin kannan ottoni käyttäen seurakuntaan kuuluvaa(seurakuntaanhan liitytään,jäseneksi,Messiaan kehoon tullaan kasteen kautta.)seurakuntalaista,naista,siis uskon sisarta,esim. evankelista.
Asia tyrmättiin aivan täysin,minusta tehtiin eksyttäjä,harhaoppinen oli kysymys,miten raamattu kieltää em.toimituksen naisen,sisaren toimittamana. Tiedän kyllä käytännöt miten seurakunnissa menetellään,veljet siellä kastaa,minäkin olen uskovien kasteella käynyt ja ymmärrän kasteen raamatullisen merkityksen. Mutta mihin perustuu se täydellinen sisaren suorittama uskovien kasteen suorittamisen kieltäminen. Kysyisin tätä Petri Paavolata,jos mahdollista. Tottahan toki muutkin saa kommentoida ja ottaa kantaa,yleinen keskustelu palstahan on kysymyksessä. Onko Petri Paavolalla tästä aiheesta jo valmista opetusta ym.
reijo
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Helmi 2012 10:14

reijo kirjoitti:Olen ihmetellyt uudestisyntyneitten(vai ovatko)uskovien piiristä tullutta ryöpytystä siitä,kun esitin heille,naisenkin voivan suoritta kastamisen.Puhun uskovien kasteesta,eli upotuskasteesta.Esitin kannan ottoni käyttäen seurakuntaan kuuluvaa(seurakuntaanhan liitytään,jäseneksi,Messiaan kehoon tullaan kasteen kautta.)seurakuntalaista,naista,siis uskon sisarta,esim. evankelista.
Asia tyrmättiin aivan täysin,minusta tehtiin eksyttäjä,harhaoppinen oli kysymys,miten raamattu kieltää em.toimituksen naisen,sisaren toimittamana. Tiedän kyllä käytännöt miten seurakunnissa menetellään,veljet siellä kastaa,minäkin olen uskovien kasteella käynyt ja ymmärrän kasteen raamatullisen merkityksen. Mutta mihin perustuu se täydellinen sisaren suorittama uskovien kasteen suorittamisen kieltäminen. Kysyisin tätä Petri Paavolata,jos mahdollista. Tottahan toki muutkin saa kommentoida ja ottaa kantaa,yleinen keskustelu palstahan on kysymyksessä. Onko Petri Paavolalla tästä aiheesta jo valmista opetusta ym.




Raamatussa ei ole suoraa opetusta, että kuka saa kastaa ja kuka ei saa kastaa, eikä sitä että saako nainen kastaa vaiko ei. Raamatusta käy ilmi, että kasteen suorittivat ainakin apostolit ja evankelistat.

Kun tutkimme Raamattua, niin huomaamme sen kastajista, että heillä oli Jumalan antama voitelu, eli kyky ja ymmärrys tehdä hengellistä työtä sekä siten myös nähdä ja ymmärtää sekä erottaa aito uskoontuleminen. Tällä perusteella käy ilmi, että alkuseurakunnassa kasteen suorittavat vain sellaiset uskovat, joilla oli hengellinen näkökyky erottaa hyvä pahasta ja paha hyvästä, eli he olivat harjaantuneet Pyhässä Hengessä palvelemaan Jumalaa sekä tekemään hengellistä työtä. Kastaja ei voi täten olla harjaantumaton hengellisesti, se tulee esille selkeästi kun tutkimme sitä ketkä kasteita suorittivat. Tällä perusteella on tietenkin selvää, että Jumalan valitsemat ja voitelemat vanhimmat (paimenet) voivat kastaa.

Alkuseurakunnan aikana kasteen suorittavat vain miehet, ainakin niissä tapauksissa, joissa kaste suoritettiin Raamatussa. Itse ajattelen, että ei varmastikaan sukupuolella ole tässä väliä, sillä esimerkiksi monet naiset toimivat voideltuina evankelistoina, enkä näkisi itse siinä mitään väärää, jos evankelista sisar, joka on hengellisesti harjaantunut kastaisi.

Tätä vastaustani saa ja pitää koetella Raamatun sanalla ja jos olen erehtynyt, niin sitten saan tehdä parannusta asiassa, mutta ainakin nyt ymmärrän tämän asian siten kuin sen toin esille.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja reijo » 13. Helmi 2012 12:08

PetriFB kirjoitti:
reijo kirjoitti:Olen ihmetellyt uudestisyntyneitten(vai ovatko)uskovien piiristä tullutta ryöpytystä siitä,kun esitin heille,naisenkin voivan suoritta kastamisen.Puhun uskovien kasteesta,eli upotuskasteesta.Esitin kannan ottoni käyttäen seurakuntaan kuuluvaa(seurakuntaanhan liitytään,jäseneksi,Messiaan kehoon tullaan kasteen kautta.)seurakuntalaista,naista,siis uskon sisarta,esim. evankelista.
Asia tyrmättiin aivan täysin,minusta tehtiin eksyttäjä,harhaoppinen oli kysymys,miten raamattu kieltää em.toimituksen naisen,sisaren toimittamana. Tiedän kyllä käytännöt miten seurakunnissa menetellään,veljet siellä kastaa,minäkin olen uskovien kasteella käynyt ja ymmärrän kasteen raamatullisen merkityksen. Mutta mihin perustuu se täydellinen sisaren suorittama uskovien kasteen suorittamisen kieltäminen. Kysyisin tätä Petri Paavolata,jos mahdollista. Tottahan toki muutkin saa kommentoida ja ottaa kantaa,yleinen keskustelu palstahan on kysymyksessä. Onko Petri Paavolalla tästä aiheesta jo valmista opetusta ym.




Raamatussa ei ole suoraa opetusta, että kuka saa kastaa ja kuka ei saa kastaa, eikä sitä että saako nainen kastaa vaiko ei. Raamatusta käy ilmi, että kasteen suorittivat ainakin apostolit ja evankelistat.

Kun tutkimme Raamattua, niin huomaamme sen kastajista, että heillä oli Jumalan antama voitelu, eli kyky ja ymmärrys tehdä hengellistä työtä sekä siten myös nähdä ja ymmärtää sekä erottaa aito uskoontuleminen. Tällä perusteella käy ilmi, että alkuseurakunnassa kasteen suorittavat vain sellaiset uskovat, joilla oli hengellinen näkökyky erottaa hyvä pahasta ja paha hyvästä, eli he olivat harjaantuneet Pyhässä Hengessä palvelemaan Jumalaa sekä tekemään hengellistä työtä. Kastaja ei voi täten olla harjaantumaton hengellisesti, se tulee esille selkeästi kun tutkimme sitä ketkä kasteita suorittivat. Tällä perusteella on tietenkin selvää, että Jumalan valitsemat ja voitelemat vanhimmat (paimenet) voivat kastaa.

Alkuseurakunnan aikana kasteen suorittavat vain miehet, ainakin niissä tapauksissa, joissa kaste suoritettiin Raamatussa. Itse ajattelen, että ei varmastikaan sukupuolella ole tässä väliä, sillä esimerkiksi monet naiset toimivat voideltuina evankelistoina, enkä näkisi itse siinä mitään väärää, jos evankelista sisar, joka on hengellisesti harjaantunut kastaisi.

Tätä vastaustani saa ja pitää koetella Raamatun sanalla ja jos olen erehtynyt, niin sitten saan tehdä parannusta asiassa, mutta ainakin nyt ymmärrän tämän asian siten kuin sen toin esille.



Olen asian näin ymmärtänyt kuin Petri kirjoitit.Ajattelin vain ett olenko täysin harhassa kun asian edes esitin.(tuomittiinhan minut eksyttäjäksi ja harhaoppiseksi) Tapahtuma lähti liikkeelle siitä,kun eräs nuori sisar esitti kysymyksen,minkä julki toin ,""sisaresta uskovien kasteen suorittajana",kerroin Raamatullisen näkemyksen,ettei kastamiselle mitään suoranaista kieltoa,joskaan opetustakaan ole,missä puhuttais ett,nainen olisi kasteen suorittanut.Kuitenkin sanoin niinkuin jo kirjoitin,hänelle,tai kirjoitin,niin se kommenttini koki täydellisen tyrmäyksen,niine kommenteineen kuin kirjoitin. Niinkuin jo kirjoitinkin,niin tiedän seurakuntien käytännön,se on ihan hyvä niin,mutta jos joku nuori uskova kysyy oppimis ja sanan tuntemis tarkotuksessa kokeneelta sanan julistajalta em.asiasta ja saa vastauksen"kuule se on veljien homma" niin on mielestäni "heitteille jättö"nuorta uskovaa kohtaan jättää hänet siihen tilaan. Minä sitten avasin suuni ja neuvoin sisarta sen perusteella mitä sanasta ymmärsin,niin siitä se ryöpytys kohtaani alkoi. Tämä oli erään ryhmän sisäinen asia,ja tapahtuman jälken Pyhä-Henki kehotti minua irtautumaan ryhmästä ja tottelin ja nyt itsekseni ihmettelen,ett mites tässä näin kävi.
reijo
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Helmi 2012 23:20

PetriFB kirjoitti:
reijo kirjoitti:Olen ihmetellyt uudestisyntyneitten(vai ovatko)uskovien piiristä tullutta ryöpytystä siitä,kun esitin heille,naisenkin voivan suoritta kastamisen.Puhun uskovien kasteesta,eli upotuskasteesta.Esitin kannan ottoni käyttäen seurakuntaan kuuluvaa(seurakuntaanhan liitytään,jäseneksi,Messiaan kehoon tullaan kasteen kautta.)seurakuntalaista,naista,siis uskon sisarta,esim. evankelista.
Asia tyrmättiin aivan täysin,minusta tehtiin eksyttäjä,harhaoppinen oli kysymys,miten raamattu kieltää em.toimituksen naisen,sisaren toimittamana. Tiedän kyllä käytännöt miten seurakunnissa menetellään,veljet siellä kastaa,minäkin olen uskovien kasteella käynyt ja ymmärrän kasteen raamatullisen merkityksen. Mutta mihin perustuu se täydellinen sisaren suorittama uskovien kasteen suorittamisen kieltäminen. Kysyisin tätä Petri Paavolata,jos mahdollista. Tottahan toki muutkin saa kommentoida ja ottaa kantaa,yleinen keskustelu palstahan on kysymyksessä. Onko Petri Paavolalla tästä aiheesta jo valmista opetusta ym.




Raamatussa ei ole suoraa opetusta, että kuka saa kastaa ja kuka ei saa kastaa, eikä sitä että saako nainen kastaa vaiko ei. Raamatusta käy ilmi, että kasteen suorittivat ainakin apostolit ja evankelistat.

Kun tutkimme Raamattua, niin huomaamme sen kastajista, että heillä oli Jumalan antama voitelu, eli kyky ja ymmärrys tehdä hengellistä työtä sekä siten myös nähdä ja ymmärtää sekä erottaa aito uskoontuleminen. Tällä perusteella käy ilmi, että alkuseurakunnassa kasteen suorittavat vain sellaiset uskovat, joilla oli hengellinen näkökyky erottaa hyvä pahasta ja paha hyvästä, eli he olivat harjaantuneet Pyhässä Hengessä palvelemaan Jumalaa sekä tekemään hengellistä työtä. Kastaja ei voi täten olla harjaantumaton hengellisesti, se tulee esille selkeästi kun tutkimme sitä ketkä kasteita suorittivat. Tällä perusteella on tietenkin selvää, että Jumalan valitsemat ja voitelemat vanhimmat (paimenet) voivat kastaa.

Alkuseurakunnan aikana kasteen suorittavat vain miehet, ainakin niissä tapauksissa, joissa kaste suoritettiin Raamatussa. Itse ajattelen, että ei varmastikaan sukupuolella ole tässä väliä, sillä esimerkiksi monet naiset toimivat voideltuina evankelistoina, enkä näkisi itse siinä mitään väärää, jos evankelista sisar, joka on hengellisesti harjaantunut kastaisi.

Tätä vastaustani saa ja pitää koetella Raamatun sanalla ja jos olen erehtynyt, niin sitten saan tehdä parannusta asiassa, mutta ainakin nyt ymmärrän tämän asian siten kuin sen toin esille.


Edellä olevaan pieni lisäys:

Eräs näkökohta on hyvä tuoda esille, joka on se että Raamatun esimerkin mukaan Jumalan voitelema ja valtuutettu evankelista myös kastoi uskoontulleita. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumalan voitelemilla evankelistoilla oli lupa toimia kastajina. Raamatun sanan mukaan nainenkin voi olla evankelista, sillä Raamatun mukaan vain apostolin ja vanhimman palvelutehtävä kuuluu vain miehille, mutta kaikki muut palvelutehtävät ovat myös naisille tarkoitettuja. Tämän valossa ei siis voisi evätä kasteen suorittamista naisilta, jotka ovat saaneet Jumalalta valtuuden ja voitelun toimia evankelistana.

Ajattelen myös niin, että jos kasteen suorittaminen olisi kiellettyä naisilta, niin se olisi tuotu yhtä selkeästi esille kuin se, että vanhimpien, eli paimenten tehtävä kuuluu vain miehille. Tätäkin saa ja tulee koetella ja olen edelleen valmis tekemään parannusta jos olen tässä kohdassa erehtynyt.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 14. Helmi 2012 10:12

Rauhaa!

Tätä asiaa minäkin aloin pohtimaan, kun reijo sen esille otti. Kasteasiahan ylipäätään aiheuttaa uskovien keskuudessa paljon repiviä riitoja, enkä minäkään ole niiltä säästynyt. En tarkoita, että reijo sinä olisit ollut 'riidanhaastaja'. Minä olen siihen joskus sortunut 80-luvulla, kun kasteasia minulle selvisi Raamatun Sanan opetuksien perusteella, että sylivauva kaste on yksi perkeleen keksintö eksyttää uudestisyntymisen harhoineen sieluja suruttomuuteen ja nimikristityksi. Aloin nuorena uskovana käymään kimppuun kuin sika limppuun heitäkin veljiä ja sisaria vastaan lihallisesti, jotka olivat/ovat aidossa uskossa uudestisyntymisen kautta Kristukseen. Sellainen toimintatapa ei ole taidollista, eikä Jumalan siunaamaa, vaikka asia sinänsä olisikin oikea. Herra armahtakoon ja onkin armahtanut, eikä Hän siis vanhoja muistele, eikä niin tule tehdä minunkaan. Minuakin on harhaoppiseksi leimattu eräilta tahoilta vesikasteen takia, mutta Herra armahtakoon heitä, jotka toisin vesikasteen näkevät ja siitä opettavat :prayer4: ,ja jos olen harhautunut, niin osoittakoon Sanalla minulle sen, missä kohden olen harhautunut tai opetan väärin. Olen valmis kyllä ojentautumaan vilpittömästi Sanan mukaan opetuksen koetellen, kuten kaikki on koeteltava, tämäkin kirjoitus.

Ongelmia ylipäätään kasteessa syntyy, kun ns. "seurakunnissa" ymmärretään vesikaste siten, että se liittää meidät seurakuntaan, joka on Kristuksen ruumis, jonka pää Hän itse on. Ihmisten keksimillä "seurakunnilla" on usein omat sääntönsä/perinteet, jotka eivät ole linjassa Raamatun opetusten kanssa aina. Ne ovat ihmisperusteisia oppeja, jotka eivät sido uskovia. En tarkoita sitä, että itse olisin erehtymätön opissa ja vajavainen vaellukseltani, mutta sen valon mukaan, mitä Herra on minulle antanut, kasteasiakin ym. muut asiat ovat selvinneet ei välttämättä kerralla, vaan vähitellen. Pääasia kuitenkin on, että pähkinänkuoressa Sana tulee elämässämme ns. lihaksi = olemme kuuliaisia Jumalan Tahdolle Pyhän Hengen voimassa armahdettuina uskon kautta Kristukseen ja alamme siis muuttua Herran Jeesuksen kaltaiseksi, kuten Sana opettaa olematta kuitenkaan lain alla.

Raamatun mukaan voi olla naisevankelistoja ja mikseivät he voisi siis kastaakin? Minustakin on tärkeää huomata se, että Jumala on antanut mandaatin evankelistaksi ja kouluttanut tehtävään, eikä evankelistan 'virkaa' ole itse otettu. Ei ketään tee se harhaoppiseksi, jos sanoo naisenkin voivan toimia kastajana. Ei sekään tee harhaoppiseksi ketään, jos on väärän opetuksen vallassa ymmärtämättömyyttään ja uskoo naisen voivan toimia seurakunnassa paimenena, mitä Raamattu ei opeta näin voivan olla. Pääsääntöisesti harhaoppiseksi tekee, jos on evankeliumin vääristäjä, julistaa väärää evankeliumia, kuten kasteen armoa = esim. sylivauvakasteessa uudestisynnytään ja tullaan seurakunnan, Kristuksen ruumiin jäseneksi. Tämähän on Suomessa yksi suurimmista harhoista, sakramentaalisuus, että kastevesi vaikuttaisi syntien poispyyhkimisen kenelläkään. Tämän seurauksena suurin osa suomalaisista on siten, kirkko-instituution jäsenrekisterissä (olematta uskossa), jota virheellisesti Kristuksen ruumiina pidetään. mitä se ei siis ole. Kastajina siellä toimii nykyään 'naispaimenia' ja 'miespaimenia', jotka ovat päässeet virkaan opiskelemalla n. kuusi vuotta teologiaa yliopistossa ja pyrkiytyneet hierarkiseen virkalaitokseen ns. papereilla.

Tunnen kyllä uskovia ev.lut.kirkon jäseniä ja pappejakin veljinä ja sisarina. Tämä sama alunperin katolilaisuudesta peräisin oleva hierarkisuus ja naispaimenuus, jota ei maailman suurimmassa eksytyslaitoksessa vielä tiettävästi ole, on pesiytynyt jo vapaisiin suuntiinkin. Aika monessa on nainen paimenena (yli muiden), joka sitten suorittaa kasteen, uskovien upotuskasteen, jonka sisällöllisestä merkityksestä ollaan siitäkin montaa mieltä, lähinnä siksi, kun sekoitetaan vesikaste, henkikaste ja Raamatun kokonaisvaltainen opetus. No, apostolit ja evankelistathan Raamatussa suorittivat kasteen heti välittömästi uskoontulon jälkeen. Ei siinä vesikasteopetusta juuri annettu. Senkin sisällöllinen merkitys minulle on auennut ehkäpä lopullisesti viime vuosina. Muutama vuosi sitten uskoin muutoin samoin, mitä Petri no tutkinut, mutta en ymmärtänyt, mitä Joh. 3. luvussa vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa. Uskoin sen tarkoittavan syntymistä Sanasta ja Hengestä, mikä sekin olisi linjassa kutakuinkin Raamatun kanssa. Ei se minusta harhaoppista kuitenkaan tehnyt, koska se ei lisää, eikä poista puhtaasta, raittiista evankeliumista yhtään mitään.

Yleisesti käytäntönähän on, että kasteen yhteydessä liitetään jonkin uskonsuunnan jäseneksi ns. seurakuntaan. Joissain suunnissa se on ylipäätään ehto ko. suunnan jäsenyyteen pääsemiseksi/kastamiseksi, ja joissain sitä ei ainakaan heti vaadita, vaikka jäseneksi otetaankin. En tiedä yhtään uskonsuuntaa, jossa kastettaisiin ilman vaatimusta liittyä siis johonkin kirkkokuntaan. Mutta jos joku on tullut kastetuksi uskovien upotuskasteella jossain kirkkokunnassa uskoontulonsa jälkeen, olipa kyseessä sitten kastajana vaikka nainen, niin näen kasteen pätevänä, eikä siten tule enää mennä uudestaan kasteelle. Heitäkin on aika paljon, jotka ovat käyneet kasteella (uskovienupotuskasteella) jopa neljäkin kertaa varmuuden vuoksi. Minä tunnen muutaman tapauksen. Tehköön kukin kuitenkin omantunnon/Sanan mukaan. Raamatussa puhutaan yhdestä kasteesta, jonka minä ymmärrän vesikasteena - uskovien upotuskasteena Herran Jeesuksen nimeen. Samassa yhteydessä kaste on myös henkikaste, joka kuitenkin erotetaan vesikasteesta. Tulemme Hengellä kastetuiksi, kun uudestisynnymme ylhäältä ja saamme Sanan kuulemisen/lukemisen kautta Pyhän Hengen Rm.10:17, Gal.3:2, Ef.1:13, 1.Kor.12:13... Tämä on siis kertaluonteinen tapahtuma ja siinä Jeesuksen veri pesee meidän syntimme pois - ei vesi, 1.Joh.1:7.

Vesikasteopetusta on ainakin Petrin kotisivuilla jossain linkissä ja se tulee siis koetella Sanalla. Olen myös samoilla linjoilla Petrin kanssa siitä, kuka voi toimia kastajana. Mietin tätä yön yli ja tutkiskelin Raamattuakin. Eilen jo ajattelin oman näkemykseni laittaa tähän, mutta en laittanut ja hyvin Petri on täydentänyt vastaustaan lyhyesti ja ytimekkäästi.
Ei sinun reijo siis tarvitse uskoasi epäillä, jos sinut leimataan sen perusteella harhaoppiseksi, että uskot Raamatun mukaan naisenkin voivan toimia kastajana. Raamattu ei siis sitä kiellä.

Siunausta kaikille Jumalan lapsille, joissa Hän Henkensä kautta asuu... - lisäänpä vielä varmuuden vuoksi, että uskonsuunnasta riippumatta! :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja reijo » 14. Helmi 2012 12:05

Jukka-Pekka kirjoitti:Rauhaa!

Tätä asiaa minäkin aloin pohtimaan, kun reijo sen esille otti. Kasteasiahan ylipäätään aiheuttaa uskovien keskuudessa paljon repiviä riitoja, enkä minäkään ole niiltä säästynyt. En tarkoita, että reijo sinä olisit ollut 'riidanhaastaja'. Minä olen siihen joskus sortunut 80-luvulla, kun kasteasia minulle selvisi Raamatun Sanan opetuksien perusteella, että sylivauva kaste on yksi perkeleen keksintö eksyttää uudestisyntymisen harhoineen sieluja suruttomuuteen ja nimikristityksi. Aloin nuorena uskovana käymään kimppuun kuin sika limppuun heitäkin veljiä ja sisaria vastaan lihallisesti, jotka olivat/ovat aidossa uskossa uudestisyntymisen kautta Kristukseen. Sellainen toimintatapa ei ole taidollista, eikä Jumalan siunaamaa, vaikka asia sinänsä olisikin oikea. Herra armahtakoon ja onkin armahtanut, eikä Hän siis vanhoja muistele, eikä niin tule tehdä minunkaan. Minuakin on harhaoppiseksi leimattu eräilta tahoilta vesikasteen takia, mutta Herra armahtakoon heitä, jotka toisin vesikasteen näkevät ja siitä opettavat ,ja jos olen harhautunut, niin osoittakoon Sanalla minulle sen, missä kohden olen harhautunut tai opetan väärin. Olen valmis kyllä ojentautumaan vilpittömästi Sanan mukaan opetuksen koetellen, kuten kaikki on koeteltava, tämäkin kirjoitus.

Ongelmia ylipäätään kasteessa syntyy, kun ns. "seurakunnissa" ymmärretään vesikaste siten, että se liittää meidät seurakuntaan, joka on Kristuksen ruumis, jonka pää Hän itse on. Ihmisten keksimillä "seurakunnilla" on usein omat sääntönsä/perinteet, jotka eivät ole linjassa Raamatun opetusten kanssa aina. Ne ovat ihmisperusteisia oppeja, jotka eivät sido uskovia. En tarkoita sitä, että itse olisin erehtymätön opissa ja vajavainen vaellukseltani, mutta sen valon mukaan, mitä Herra on minulle antanut, kasteasiakin ym. muut asiat ovat selvinneet ei välttämättä kerralla, vaan vähitellen. Pääasia kuitenkin on, että pähkinänkuoressa Sana tulee elämässämme ns. lihaksi = olemme kuuliaisia Jumalan Tahdolle Pyhän Hengen voimassa armahdettuina uskon kautta Kristukseen ja alamme siis muuttua Herran Jeesuksen kaltaiseksi, kuten Sana opettaa olematta kuitenkaan lain alla.

Raamatun mukaan voi olla naisevankelistoja ja mikseivät he voisi siis kastaakin? Minustakin on tärkeää huomata se, että Jumala on antanut mandaatin evankelistaksi ja kouluttanut tehtävään, eikä evankelistan 'virkaa' ole itse otettu. Ei ketään tee se harhaoppiseksi, jos sanoo naisenkin voivan toimia kastajana. Ei sekään tee harhaoppiseksi ketään, jos on väärän opetuksen vallassa ymmärtämättömyyttään ja uskoo naisen voivan toimia seurakunnassa paimenena, mitä Raamattu ei opeta näin voivan olla. Pääsääntöisesti harhaoppiseksi tekee, jos on evankeliumin vääristäjä, julistaa väärää evankeliumia, kuten kasteen armoa = esim. sylivauvakasteessa uudestisynnytään ja tullaan seurakunnan, Kristuksen ruumiin jäseneksi. Tämähän on Suomessa yksi suurimmista harhoista, sakramentaalisuus, että kastevesi vaikuttaisi syntien poispyyhkimisen kenelläkään. Tämän seurauksena suurin osa suomalaisista on siten, kirkko-instituution jäsenrekisterissä (olematta uskossa), jota virheellisesti Kristuksen ruumiina pidetään. mitä se ei siis ole. Kastajina siellä toimii nykyään 'naispaimenia' ja 'miespaimenia', jotka ovat päässeet virkaan opiskelemalla n. kuusi vuotta teologiaa yliopistossa ja pyrkiytyneet hierarkiseen virkalaitokseen ns. papereilla.

Tunnen kyllä uskovia ev.lut.kirkon jäseniä ja pappejakin veljinä ja sisarina. Tämä sama alunperin katolilaisuudesta peräisin oleva hierarkisuus ja naispaimenuus, jota ei maailman suurimmassa eksytyslaitoksessa vielä tiettävästi ole, on pesiytynyt jo vapaisiin suuntiinkin. Aika monessa on nainen paimenena (yli muiden), joka sitten suorittaa kasteen, uskovien upotuskasteen, jonka sisällöllisestä merkityksestä ollaan siitäkin montaa mieltä, lähinnä siksi, kun sekoitetaan vesikaste, henkikaste ja Raamatun kokonaisvaltainen opetus. No, apostolit ja evankelistathan Raamatussa suorittivat kasteen heti välittömästi uskoontulon jälkeen. Ei siinä vesikasteopetusta juuri annettu. Senkin sisällöllinen merkitys minulle on auennut ehkäpä lopullisesti viime vuosina. Muutama vuosi sitten uskoin muutoin samoin, mitä Petri no tutkinut, mutta en ymmärtänyt, mitä Joh. 3. luvussa vedestä ja Hengestä syntyminen tarkoittaa. Uskoin sen tarkoittavan syntymistä Sanasta ja Hengestä, mikä sekin olisi linjassa kutakuinkin Raamatun kanssa. Ei se minusta harhaoppista kuitenkaan tehnyt, koska se ei lisää, eikä poista puhtaasta, raittiista evankeliumista yhtään mitään.

Yleisesti käytäntönähän on, että kasteen yhteydessä liitetään jonkin uskonsuunnan jäseneksi ns. seurakuntaan. Joissain suunnissa se on ylipäätään ehto ko. suunnan jäsenyyteen pääsemiseksi/kastamiseksi, ja joissain sitä ei ainakaan heti vaadita, vaikka jäseneksi otetaankin. En tiedä yhtään uskonsuuntaa, jossa kastettaisiin ilman vaatimusta liittyä siis johonkin kirkkokuntaan. Mutta jos joku on tullut kastetuksi uskovien upotuskasteella jossain kirkkokunnassa uskoontulonsa jälkeen, olipa kyseessä sitten kastajana vaikka nainen, niin näen kasteen pätevänä, eikä siten tule enää mennä uudestaan kasteelle. Heitäkin on aika paljon, jotka ovat käyneet kasteella (uskovienupotuskasteella) jopa neljäkin kertaa varmuuden vuoksi. Minä tunnen muutaman tapauksen. Tehköön kukin kuitenkin omantunnon/Sanan mukaan. Raamatussa puhutaan yhdestä kasteesta, jonka minä ymmärrän vesikasteena - uskovien upotuskasteena Herran Jeesuksen nimeen. Samassa yhteydessä kaste on myös henkikaste, joka kuitenkin erotetaan vesikasteesta. Tulemme Hengellä kastetuiksi, kun uudestisynnymme ylhäältä ja saamme Sanan kuulemisen/lukemisen kautta Pyhän Hengen Rm.10:17, Gal.3:2, Ef.1:13, 1.Kor.12:13... Tämä on siis kertaluonteinen tapahtuma ja siinä Jeesuksen veri pesee meidän syntimme pois - ei vesi, 1.Joh.1:7.

Vesikasteopetusta on ainakin Petrin kotisivuilla jossain linkissä ja se tulee siis koetella Sanalla. Olen myös samoilla linjoilla Petrin kanssa siitä, kuka voi toimia kastajana. Mietin tätä yön yli ja tutkiskelin Raamattuakin. Eilen jo ajattelin oman näkemykseni laittaa tähän, mutta en laittanut ja hyvin Petri on täydentänyt vastaustaan lyhyesti ja ytimekkäästi.
Ei sinun reijo siis tarvitse uskoasi epäillä, jos sinut leimataan sen perusteella harhaoppiseksi, että uskot Raamatun mukaan naisenkin voivan toimia kastajana. Raamattu ei siis sitä kiellä.

Siunausta kaikille Jumalan lapsille, joissa Hän Henkensä kautta asuu... - lisäänpä vielä varmuuden vuoksi, että uskonsuunnasta riippumatta! :pc:





Kiitos Jukka-Pekka kannanotostasi ja selkeästä,sanaan pohjautuvasta kommentista. Olen monasti joutunut tekemisiin asioitten kanssa,missä sotketaan ihmisoppeje ja erinäisiä käytäntöjä Jumalan sanan kanssa,tottakai sanaa sovelletaan käytäntöön,mutta ei saa korottaa mitään käytäntöäkään,yli Jumalan sanan,niinkuin nytten tässä kaste asiassa,"nainen kasteen suorittajana" on tapahtunut. Niinkuin jo aiemmin kerroin,niin jos joku kysyy paimenelta,siis tässä tapauksessa seurakunnan saarnajalta jotain asiaa,niin onhan siihen saatava vastaus,muullainen kuin nuori sisko sai,"kyllä se kastamis asia on veljien hommia",se on käytäntö,muttei Jumalan sanan auktoriteettinen opetus. Ihan siskon epätietoisuuteen jäämisen takia itse aloin asiaa tutkia,sanan pohjalta ja samaan lopputulokseen olen tullut kuin Petri ja Jukka-Pekka.
Sanaan perustuen siskolle näkemykseni toin,seurauksena minuun kohdistuneet "eksyttäjän"opetukset. Asia käsiteltiin ihan julkisesti ja nyttemmin tämä nuori sisko on hyvin ristiriitaisessa tilanteessa,mutta ilmeisesti kuitenkin voimakas tahtoisen ja johtoisen paimenen näkemykseen taipuneena,minusta ja minun näkemykseni mitätöiden.Voimakas tahtoisella paimenella on aikamoinen hallinta valta ja ote uskollisiin seuraajiinsa,olen sen huomannut,surukseni,ei anneta Pyhän-Hengen johtaa seurakuntaa,vaan ihminen on ottanut enemmän tai vähemmän Pyhän-Hengen paikan.
Niinkuin ja aiemmin kirjoitin,niin Pyhä-Henki kehotti minua irtautumaan koko asiasta,siinä ei ole enää mitään rakentavaa ja opettavaa Jumalan lasten yhteyttä,vaan näen enemmän riidan lietsomisen hengen,Armahtakoon Jumala meitä kaikkia,että Hänen Puhtaan Sanan opetuksen ja ojentautumisen tiellä pysymme,sitä ei kaada riidat eikä mielipiteet,vaan pysyy samana iankaikkisesti,raviten meitä,ketkä valkeudessa tahdomme vaeltaa. Niinkuin sanassa sanotaan,että," Vaikka taivas ja maa katoavat,niin Minun Sanani pysyy",sanan lupauksiin ja opetuksiin on hyvä turvata.
reijo
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja Maria » 14. Helmi 2012 14:46

Olen lueskellut teidän kaikkien veljien kirjoituksia mielenkiinnolla, koska olen sisar ja evankelista. Ja todellakin, en minä itse ole koskaan edes tajunnut, tai halunnut ryhtyä evankelistaksi omasta tahdostani,ei! Vaan kyllä se on Herra minut siihen virkaan ja tehtävään kutsunut ja siinä kasvattanut ja opettanut..Ja nöyräksi laittaa ja pienelle paikalle, ei mitään yli muiden ajatusta, vaan palvelemaan Herra on kutsunut ja uskossani kasvamaan ja vahvistumaan, niin kuin meidät jokaisen omansa..

Koska yleinen käsityshän on, että: Vain mies, veli voi kastaa, niin tämä sotii monia sen periaatteen omineita vastaan ja uskallan väittää, ettei monikaan suostuisi siihen, että nainen kastaisi. Mutta nythän on todellakin muotia myöskin vapaissa suunnissa tämä nais pastorius ja nehän kastaa, koska ovat omasta mielestään Jumalan kutsumia pappeja, paimenia, jota ei kuitenkaan löydy Raamatusta, vaan se on ihmisten oma ajatus ja opetus. Minä itse en pidä naista sopivana paimenen tehtävään.

Mutta jos Herra suo ja tahtoo, johdattaa, niin ehkä voisin harkita kastamista, jos siihen syntyisi mahdollisuus ja .. :think2: Mutta epäilen sellaisen mahdollisuuden syntymistä, koska kaavat on niin voimakkaat jo ihmisillä tästäkin asiasta ja olen myöskin hyvin surullinen siitä: miten paljon ihmisiä kulkee laveaa tietä kohti kadotusta juuri tämän hirvittävän opetuksen; lapsikasteen armoliitosta ja siinä uudestisyntymisenä ja kaikkien tulevienkin syntiensä jo anteeksi saamisena..Mikä Raamatun ilmoituksen vesittäminen ja harha..

Niin olen itsekin saanut otsaani leiman uskon veljiltä ja siskoiltani; "harhaoppinen ja riivaajan päämiehen voimalla toimiva" koska en ole suostunut alistumaan väärään opetukseen, en liittymään helluntaikirkkoon, olen sanonut veljille miten he opettavat väärin, kaiken suvaitsevaisuutta ym... Olen eräänkin vanhemmistoveljen mielestä:' Raamatulla päähän lyöjä!' Kysyn vaan, että miten Raamatulla voi lyödä päähän jo uskossa olevaa?? Paljon ois ajatuksia, mutta jätän nyt kuitenkin väliin ja jatkan toiste jos Herra suo. Mutta toivotan kaikille veljille ja siskoillekin Jumalan siunaus rikasta päivää ja elämää..Pysytään Sanassa ja totuudessa ja rukouksessa.. :thumb: :hearts:
Maria
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja reijo » 14. Helmi 2012 19:58

Kiitos Maria kommentista. Eihän sitä tiennyt kun elämänsä Jeesukselle antoi ja Jumalan lapseksi sai tulla,miten moninaista vastustusta sen imeväis ajan jälkeen tulee,useimmiten veljien puolelta,kaikki on hyvin aina niin pitkään,kun on kaikessa samaa mieltä,pitäytyy vain niissä entisissä muodollisuuksissa ja käytännöissä. Ne ovat ihan hyviä käytäntöjä,mitkä sanaan pohjautuu,mutta se törmäys kurssi tulee silloin,kun esittää asia,mikä ei kirjaimina lue suoraan raamatussa,kuitenkin kaikkeen seurakunnan ja yksilöuskovan elämään neuvot ohjeet ja vastaukset löytyy sanasta,siis ramatusta,on vain niin,ett jos jotain uutta näkemystä tuo julki,tai kysyy neuvoa vanhimmilta,niin silloin jo monasti saa harhaoppisen leiman,on poikettu vanhasta totutusta ja ihmetellään,ett mitähän tuokin nyt tollasta,kuitenkin vanhimmat ja paimenet ovat sanan opettajia,heiltähän sitä neuvoa pitääkin kysyä,jos ei heiltä,niin keneltä sitten.
Kyllä Pyhä-Henki sanaa opettaa,ihan henkilökohtaisesti räätälöitynä ja se on tärkeintä,mutta olisi joskus hyvä kuulla muittenkin näkökantoja raamatun asioihin. Seuraavan kerran kun suuni avaan,niin rukoilen kyllä Jumalalta,ett jos mahdollista on niin selvitä asia minulle niin henkilö kohtaisesti,ettei tarvii mitään uusia näkemyksiä esittää,ainakaan nyt vähään aikaan.
Sanon kuitenkin,ett tapahtukoon Jumala sinun Tahtosi elämässä,leimataan sitten minut ihmisten taholta ihan miksi vaan,kun tiedän ett Jumala on kansssani,niin sillon minä jaksan.
Siunausta ja Taivaallista Voimaa sinulle Maria sisar, Herrassa. :amen4:
reijo
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Helmi 2012 21:09

Mä oon kuullu semmosen teorian joskus hellari aikoina että kastajan olis hyvä olla iso vahva mies ihan vaan siksi että kastettavatkin voi olla aika isoja ihmisiä.Eli tämmönen fyysinen juttu...olisko se turvallisuuden vuoksi tjk.en tiedä??
systeri
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 14. Helmi 2012 21:47

pulla kirjoitti:Mä oon kuullu semmosen teorian joskus hellari aikoina että kastajan olis hyvä olla iso vahva mies ihan vaan siksi että kastettavatkin voi olla aika isoja ihmisiä.Eli tämmönen fyysinen juttu...olisko se turvallisuuden vuoksi tjk.en tiedä??


No varmaan, mutta eikö kastettava, kuitenkin omin voimin pääse pois sieltä upoksista... ainakaan en muista että mua olisi tarviinnut ihan kannatella sieltä pois :D tosin voihan sitä joutua pelastustöihin jos niikseen on...

... mieheni virkkasikin kun oli katsomassa kastetilaisuutta, että ihan uppeluksiinko ne sut painoi :D
lonelyrider
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron