Nainen uskovienkasteen suorittajana.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Helmi 2012 21:55

No ei välttämättä..jos vaikka horjahtaa.Voi olla huonokuntoisiakin tai joilla on tasapainohäiriöitä tms.se oli mun oma ajatus siitä että miksi pitäis olla vahva tyyppi :)
systeri
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 14. Helmi 2012 22:07

pulla kirjoitti:No ei välttämättä..jos vaikka horjahtaa.Voi olla huonokuntoisiakin tai joilla on tasapainohäiriöitä tms.se oli mun oma ajatus siitä että miksi pitäis olla vahva tyyppi :)


Tuli vielä mieleeni tällainen asia tämän tiimoilta, että ihan kuin olisi sellainen tuntuma, että olisin nähnyt joskus että kastajalla voi olla lisäksi siellä apurikin siis ihan vain sitä varten että ottaa kiinni niitä upoksiin joutuneita ;) ...
lonelyrider
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Helmi 2012 22:12

lonelyrider kirjoitti:
pulla kirjoitti:No ei välttämättä..jos vaikka horjahtaa.Voi olla huonokuntoisiakin tai joilla on tasapainohäiriöitä tms.se oli mun oma ajatus siitä että miksi pitäis olla vahva tyyppi :)


Tuli vielä mieleeni tällainen asia tämän tiimoilta, että ihan kuin olisi sellainen tuntuma, että olisin nähnyt joskus että kastajalla voi olla lisäksi siellä apurikin siis ihan vain sitä varten että ottaa kiinni niitä upoksiin joutuneita ;) ...


En oo kyllä koskaan nähnyt apureita kastajalla.Ja voihan olla jos tiedetään että on huonokuntoinen, mutta aina ei tiedä mitä voi sattua :-P
systeri
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Helmi 2012 22:16

pulla kirjoitti:Mä oon kuullu semmosen teorian joskus hellari aikoina että kastajan olis hyvä olla iso vahva mies ihan vaan siksi että kastettavatkin voi olla aika isoja ihmisiä.Eli tämmönen fyysinen juttu...olisko se turvallisuuden vuoksi tjk.en tiedä??


Olen itse kastanut jonkun verran ihmisiä ja mukaan on mahtunut myös todella painavia ihmisiä. Näissä tapauksissa tarvitaan kyllä jonkun verran voimaa vetää heidät upoksista ylös.

Sitten on sellaisia hentoja tapauksia ollut myös, joissa ei tarvita voimaa lainkaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Helmi 2012 12:54

Tällainen kirjoitus löytyi Ristin Valossa-keskustelufoorumilta:

TurunWeijo
Site Admin


Joined: 31 Jan 2009
Posts: 2472
Location: Turku

PostPosted: Tue 14 Feb, 2012 21:25 Post subject: Raamatun ymmärtämisen aakkosia

Joillekin on kehittynyt merkillinen mielipide, ettei kristilliseen oppiin tarvittaisi tueksi Raamatun opetusta, vaan riittäisi muka, ettei Raamattu kiellä jotain asiaa. Tuo on tosin ekumeenisen liikkeen ja Baabelin sekauskonnon perusoppeja, mutta se ei ole Jumalan oppia.
Tuollaisen suuntauksen väite on mm., että
- koska Raamattu EI kiellä kastamasta lapsia, niin lapsia voidaan kastaa!
- Raamattu ei kiellä antamasta ehtoollista uskosta osattomille, joten heidän mielestään sen perusteella voi niin tehdä.
- Raamattu ei kiellä perustamasta kirkkoa, joten kirkkokuntia on perusteltu tuhansia.
- Raamattu ei kiellä naisia toimimasta kastajina, joten heidän mielestään Raamatun esimerkki, että veljet kastoivat, ei ole pätevä, koska asiaa ei kielletä.
- jne...

Miksi eivät lisää edellisen oppiperustan mukaisesti vielä sitä, että koska Raamattu EI kiellä meidän Mustia ja Mirriä osallistumasta ehtoolliseen, niin ne on tästä lähtien otettava mukaan leivänmurtotilaisuuteen. ???

Mutta Jumalan seurakunnan linja on se, että kaikki hengellisen elämän asiat vaativat selvän Raamatun opetuksen pohjakseen. =
Se, mikä on Raamatussa, on meidän oppimme! Se, mitä ei ole Raamatussa, ei ole meidän oppiamme.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Helmi 2012 13:45

pekka kirjoitti:Tällainen kirjoitus löytyi Ristin Valossa-keskustelufoorumilta:

TurunWeijo
Site Admin


Joined: 31 Jan 2009
Posts: 2472
Location: Turku

PostPosted: Tue 14 Feb, 2012 21:25 Post subject: Raamatun ymmärtämisen aakkosia

Joillekin on kehittynyt merkillinen mielipide, ettei kristilliseen oppiin tarvittaisi tueksi Raamatun opetusta, vaan riittäisi muka, ettei Raamattu kiellä jotain asiaa. Tuo on tosin ekumeenisen liikkeen ja Baabelin sekauskonnon perusoppeja, mutta se ei ole Jumalan oppia.
Tuollaisen suuntauksen väite on mm., että
- koska Raamattu EI kiellä kastamasta lapsia, niin lapsia voidaan kastaa!
- Raamattu ei kiellä antamasta ehtoollista uskosta osattomille, joten heidän mielestään sen perusteella voi niin tehdä.
- Raamattu ei kiellä perustamasta kirkkoa, joten kirkkokuntia on perusteltu tuhansia.
- Raamattu ei kiellä naisia toimimasta kastajina, joten heidän mielestään Raamatun esimerkki, että veljet kastoivat, ei ole pätevä, koska asiaa ei kielletä.
- jne...

Miksi eivät lisää edellisen oppiperustan mukaisesti vielä sitä, että koska Raamattu EI kiellä meidän Mustia ja Mirriä osallistumasta ehtoolliseen, niin ne on tästä lähtien otettava mukaan leivänmurtotilaisuuteen. ???

Mutta Jumalan seurakunnan linja on se, että kaikki hengellisen elämän asiat vaativat selvän Raamatun opetuksen pohjakseen. =
Se, mikä on Raamatussa, on meidän oppimme! Se, mitä ei ole Raamatussa, ei ole meidän oppiamme.


TurunWeijolla on hyvää opetusta sekä erittäin huonoa opetusta, kuten meillä kaikilla tuppaa olemaan. Siksi kaikki tulee koetella myös minun tekstini.

Raamattua voi lukea ja tutkia kirjaimellisesti ymmärtämättä mitä se oikeasti opettaa. Raamatun sanan opetuksen avautumisen ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä Henki, joka avaa opetuksen juuri niin kuin on kirjoitettu ja opetettu.

Raamattu näyttää meille, että evankelista Filippus kastoi. Jumalan voitelemalla ja valtuuttamalla evankelistalla on siis ainakin lupa kastaa.

Sitten tulee esille eräs tärkeä asia. Raamattu ei rajaa evankelistan tehtävää vain miehille, vaan se on avoinna myös niille naisille, jotka Jumala kutsuu evankelistoiksi. Jos tämä ei pitäisi paikkaansa, niin sen täytyisi selkeästi lukea Raamatussa, että naisevankelista ei saa kastaa,sillä onhan Raamatussa myös tuotu esille selkeästi esille se että naiset eivät voi toimia paimenina.

Tässä täytyisi nähdä asia sen valossa, että ketkä kastoivat UT:ssa ja evankelistakin löytyy kastajien joukosta. Täten tulisi olla selvää, että evankelista voi kastaa, olkoon sitten mies tai nainen. Eräs asia on myös syytä muistaa, että Raamatun aikana uskoontulleet pyrittiin kastamaan heti. Tässäkin valossa on selvää, että evankelistat kastavat.

Avain tämän asian ymmärtämiseen, voiko nainen kastaa vai, on se mikä on kutsumus, jonka Jumala antaa. Jos Jumala antaa naiselle evankelistan kutsumuksen ja palvelutehtävän, niin hänelle on ihan samanlaiset oikeudet toimia evankelistana kuin Filippuksellakin oli.

Olen muuten joskus uskonut, että vain mies voi kastaa ja näin uskoin kun luin Raamattua, mutta en ymmärtänyt tuota evankelista asiaa, vaan tuijotin vain sitä, että Filippus oli mies. Tiesin sen että on naisia evankelistoina, mutta en ymmärtänyt sitä, että Jumala ei rajaa evankelistan tehtävää sikten, että mies- ja naisevankelistoilla olisi erilaiset tehtävät sukupuolen perusteella. Kun tutkin asiaa uudelleen niin muutin kantani, enkä näe sille estettä ettei nainen voisi kastaa. Suorittakoon sitten kasteen mies tai nainen, niin täytyy ola hengellisesti harjaantunut ja Jumalan valtuutus, näin ymmärrän.

Tästä saa tietenkin olla eri mieltä ja jos olen erehtynyt, niin ei se ole häpeä muuttaa mieltä ja tehdä parannusta. Näin kuitenkin tällä hetkellä uskon.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Helmi 2012 13:54

pekka kirjoitti:Tällainen kirjoitus löytyi Ristin Valossa-keskustelufoorumilta:

TurunWeijo
Site Admin


Joined: 31 Jan 2009
Posts: 2472
Location: Turku

PostPosted: Tue 14 Feb, 2012 21:25 Post subject: Raamatun ymmärtämisen aakkosia

........................................................................................

Mutta Jumalan seurakunnan linja on se, että kaikki hengellisen elämän asiat vaativat selvän Raamatun opetuksen pohjakseen. =
Se, mikä on Raamatussa, on meidän oppimme! Se, mitä ei ole Raamatussa, ei ole meidän oppiamme.


Tähän voisi asettaa kysymyksen. Raamatussa evankelistat voivat kastaa, miksi se ei koskisi kaikkia evankelistoja?

Tähän voisi taas vastata. Koska Raamatun oppi on selkeästi, että evankelista voi suorittaa kasteen, niin tämän tulee olla meidän oppimme, koska se on Raamatussa.

Sitten pohdittavaksi. Kuka voi olla evankelista? Se mies tai nainen jonka Jumala kutsuu evankelistan tehtävään. Asian loppupäätelmä ei ole enää vaikea. Häpeäkseni sanon, että minulle se on ollut joskus vaikea, mutta Jumalan armosta ei ole enää, koska Jumala avasi sokeat silmäni tässäkin asiassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Helmi 2012 16:31

koska Raamattu EI kiellä kastamasta lapsia, niin lapsia voidaan kastaa!


Apt.10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.


Raamatun opetuksen perusteella ymmärrämme että on kielto olla kastamatta uskostaosattomia. Kun Pietarin näki että Pyhä Henki annettiin pakanoillekkin niin hän sanoi "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Opetuslapsien keskuudessa on siis ollut kielto olla kastamatta uskostaosattomia.

Vain sellaisia lapsia voidaan kastaa jotka uskovat Herraan Jeesukseen.

Raamattu ei kiellä antamasta ehtoollista uskosta osattomille, joten heidän mielestään sen perusteella voi niin tehdä.


1.Kor.11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.


Ehtoollinen tulee viettää vain Jeesuksen muistoksi. Joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Raamattu siis kieltää ehtoollisen vieton uskostaosattomilta sillä miten uskosta osaton voi eroittaa Herran ruumiin muusta (tavallisesta ruuasta) koska ei usko Herraan Jeesukseen. Ja miten uskostaosaton voi viettää ehtoollista Herran Jeesuksen muistoksi jos ei usko Herraan Jeesukeen? Ei mitenkään.

Raamattu ei kiellä perustamasta kirkkoa, joten kirkkokuntia on perusteltu tuhansia.


2.Kor.6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
6:16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
6:18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."


Uudessa liitossa Jumalan lapset ovat Jumalan temppeleitä. Kirkot (katollinen, ortodoksi,ev.lut) ovat täynnä epäjumalien kuvia. Jumala käskee Jumalan temppeleitä lähtemään pois epäjumalien keskeltä (kirkoista jotka ovat päällystetty epäjumalilla). Jumala tekee oman seurakuntansa sillä Jumala liittää uskovat Kristuksen seurakuntaan ei ihminen. Raamattu siis kieltää kirkon tekemisen.

Raamattu ei kiellä naisia toimimasta kastajina, joten heidän mielestään Raamatun esimerkki, että veljet kastoivat, ei ole pätevä, koska asiaa ei kielletä


Raamatun opetuksen perusteella evankelista voi kastaa ja nainen voi olla evankelista. Raamatun ei tarvitse erikseen kieltää sellaista johonka Raamattu antaa hyväksyntänsä.

Miksi eivät lisää edellisen oppiperustan mukaisesti vielä sitä, että koska Raamattu EI kiellä meidän Mustia ja Mirriä osallistumasta ehtoolliseen, niin ne on tästä lähtien otettava mukaan leivänmurtotilaisuuteen. ???


Raamatun opetuksen perusteella on kielto viedä musti ja mirri ehtoolliselle sillä ne eivät eroita Herran ruumista muusta eivätkä nauti ehtoollista Jeesuksen muistolle.

Mutta Jumalan seurakunnan linja on se, että kaikki hengellisen elämän asiat vaativat selvän Raamatun opetuksen pohjakseen. =
Se, mikä on Raamatussa, on meidän oppimme! Se, mitä ei ole Raamatussa, ei ole meidän oppiamme.


:amen4:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja reijo » 16. Helmi 2012 00:44

Hyvät veljet ja sisaret. Kerrankin olen saanut kannan ottoja alottamaani aiheeseen,joista olen kaikkien kanssa samaa mieltä.
Tämä on ollut erittäin siunauksellista minulle,olen saanut niin varmat tuet siihen käsitykseen mikä minulla on ,että nainen,uudestisyntynyt,kasteella käynyt,evankelista(tuntee sanaa varmaan niiltäkin osinkin mitä kaste opetukseen tulee)saa suorittaa uskovien kasteen. Siunaus ja Kiitos teille kaikille. Harmittaa vaan se nuori uskova sisar,joka ei nyt tiedä mitä ajattelis em.asiasta,kun hänelle asian julkitoin niinkuin olen teiltä vahvistuksen saanut,nainen kastajana asiaan,niin tämä vanhempi veli luki kommenttini ja neuvoni,minkä nuorelle sisarelle annoin,leimaten minut eksyttäjäksi,harhaoppiseksi ja riivaajien hengen alaisuudessa toimivaksi. Voi vain kuvitella nuoren uskovan sisaren sisimmän tuntoja. Minä nyt olen hänen silmissään se,miksi minut leimattiin,se ei minua nujerra,mutta tuon nuoren tuska siitä,ett hänhän melkein neuvoni takia eksyi,niinkuin vanhempi veli ilmoitti minulle ja lisäsi vielä,ett ihminen joka on noin harhassa,niin ei hänen mihinkään neuvoon,vaikka sanaa pohjana käyttäen voi luottaa. Minusta on aika vakavasta asiasta kysymys,ja tälläinen henkilö joka näin opettaa,täytyis pysäyttää,koska hän on saanut monet ihmiset mielipiteensä taakse,on voimakas persoona ja monelle auktoriteetti sanan opettajana,niinkuin minullekin asia julkituotiin,häntä uskotaan ja häneen luotetaan.
Niinkuin jo aiemminkin kerroin,niin Pyhä-Henki kehotti irrottautumaan ko.henkilön ryhmästä,ja tottelin.
Olen saanut yksityis viestejä miten väärässä olen,ja niiden kommentoinnin olen toistaiseksi lopettanut,toiminta ei ole Jumalan mielen mukaista,niin olen kokenut,vihollinen koittaa saada ajan ja ajatukset pois tärkeimmästä,se kuitenkin on voimassa vielä tänään"Menkää ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille,alkaen Jerusalemista,aina maan ääriin saakka" Antakoon Jumala tämän lähetys käskyn toteuttamisseen Voimaa ja Viisautta,meille kaikille jotka puhdasta vettä tarjoaa nääntyneille juotavaksi. Aamen.
reijo
 

Re: Nainen uskovienkasteen suorittajana.

ViestiKirjoittaja Lemmikki » 03. Touko 2012 20:38

PetriFB kirjoitti:
pulla kirjoitti:Mä oon kuullu semmosen teorian joskus hellari aikoina että kastajan olis hyvä olla iso vahva mies ihan vaan siksi että kastettavatkin voi olla aika isoja ihmisiä.Eli tämmönen fyysinen juttu...olisko se turvallisuuden vuoksi tjk.en tiedä??


Olen itse kastanut jonkun verran ihmisiä ja mukaan on mahtunut myös todella painavia ihmisiä. Näissä tapauksissa tarvitaan kyllä jonkun verran voimaa vetää heidät upoksista ylös.

Sitten on sellaisia hentoja tapauksia ollut myös, joissa ei tarvita voimaa lainkaan.


Miksi kastamisesta on tehty näin pelottava asia? Miksi ei vain voi laittaa käden pään päälle ja kastettava itse kyykistyy veden alle?
Miksi minun pitäisi luottaa henkeni toisen käsiin tuossa tilanteessa?
Jos on kokenut hukkumisvaaran lapsena on tämä iso kynnys.. :(
Jeesus on Rakas *** ישוע הוא המשיח
Lemmikki
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01. Touko 2012 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa