Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 07. Joulu 2010 20:09

Törmäsin tänään mielenkiintoiseen aiheeseen. Kyse on pukeutumisesta hengellisessä kokouksessa. Kokous voi olla kotikokous tai jossain yleisessä tilassa oleva kokous, jossa rakennutaan toinen toisia rakentaen kukin omalla lahjallaan Krituksessa ja Hänen ympärilleen. Mitä Sana sanoo? Ja millaiseen tulokseen olette tulleet? Minulla itsellä on Sanaan perustuen käsitys. Törmäsin sellaiseen mielipiteeseen, että kokouksessa ns. "ykköset" päällä kuvastaa kunnioitusta Jumalaan. Afrikassa kuulemma sikäläiset laittavat "ykköset" päälle mennessään esim. jumalanpalvelukseen ja niin tulisi meidänkin tehdä - tälläistä oltiin mieltä. :cool:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja toni t » 07. Joulu 2010 21:59

Jukka-Pekka kirjoitti:Törmäsin tänään mielenkiintoiseen aiheeseen. Kyse on pukeutumisesta hengellisessä kokouksessa. Kokous voi olla kotikokous tai jossain yleisessä tilassa oleva kokous, jossa rakennutaan toinen toisia rakentaen kukin omalla lahjallaan Krituksessa ja Hänen ympärilleen. Mitä Sana sanoo? Ja millaiseen tulokseen olette tulleet? Minulla itsellä on Sanaan perustuen käsitys. Törmäsin sellaiseen mielipiteeseen, että kokouksessa ns. "ykköset" päällä kuvastaa kunnioitusta Jumalaan. Afrikassa kuulemma sikäläiset laittavat "ykköset" päälle mennessään esim. jumalanpalvelukseen ja niin tulisi meidänkin tehdä - tälläistä oltiin mieltä. :cool:


Jos "ykkösillä" tarkoitetaan pukua niin laitoin puvun päälle kun olin vahtimestarina häissä. Kun menen normaalisti vaikka rukouskokoukseen tai kotikokoukseen niin en pistä pukua. Pistän kyllä parhaat tavalliset vaatteet päälle mutta ne on vain tavalliset farkut ja paita jne.. En missään lökäpöksyissä kuiteskaan mene :) Mutta jos ei omista kuin lökäpöksyt niin kyllä niillä voisi mennä :think2:

Miten sinä Jukka-Pekka näet asian sanan valossa?

Muutama sanan paikka tuli mieleen miten sopii mielestänne aiheeseen?

1.Tim.2:8 Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
2:9 niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
2:10 vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.

Naisten tulisi pukeutua säädyllisesti ja kaunistaa itseään kainosti ja siveästi ei kullalla ja kallisarvoisilla vaatteilla. Ei siis missään kuningattaren puvussa..

Luuk.15:22 Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
15:23 ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa,
15:24 sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään.

Tässä Jeesuksen kertomuksessa kotiin palannut tuhlaaja poika puettiin "ykkösiin". Ei sanota oliko vaatteet kallisarvoisia mutta parhaat vaatteet.. Siistit ne varmasti oli. Tällaista tuli mieleen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja JHK » 07. Joulu 2010 23:57

Vaatteet ovat pikemminkin ruumin ja sielun kuin hengen asia, en pode syyllisyyttä vaikken laitakaan seurakunnan kokouksiin sen kummempia vaatteita, vaikka katson hieman siisteyttä. Ymmärrän että Jumala ei asiasta ihmeemmin piitta, ja kunhan en yleistä pahennusta asullani aiheuta, ei tulisi veljien ja sisarienkaan. Kristuksessa olen puettu valkoisiin, sen parempaa asua kuin vanhurskaus ei minulla voisikaan olla.
JHK
 

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 08. Joulu 2010 20:58

Laitan jotain, mitä Sana sanoo pukeutumisesta.

Room 12:
12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Ef 5:
11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

Ilm 7:13,14
13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ja vielä yhden
1Kor 1:
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,

Minä en pidä hienoihin vaatteisiin pukeutumista tarkoituksen mukaisena. Kyllä meitä ennemmin kehoitetaan pukeutumaan Kristukseen ja kaikkeen rakkauteen. Tietty säädyllisyys on aiheellista olla, ettei kuljeksita melkein Aatamin asuisina.
Ei pitäisi kuitenkaan karsastaa sitä, joka tulee lökäpöksyissä sen enempää, kuin sitä, jolla on puku päällä.
Jos pukeutumista tehdään ns. arvotus asia, huomio keskittyy väärään asiaan ja mennään lain alle.
Kultainen keskitie on minusta tässä asiassa paras tie.
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 12:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Joulu 2010 21:16

Jasmiini kirjoitti:Laitan jotain, mitä Sana sanoo pukeutumisesta.

Room 12:
12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Ef 5:
11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

Ilm 7:13,14
13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Ja vielä yhden
1Kor 1:
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,

Minä en pidä hienoihin vaatteisiin pukeutumista tarkoituksen mukaisena. Kyllä meitä ennemmin kehoitetaan pukeutumaan Kristukseen ja kaikkeen rakkauteen. Tietty säädyllisyys on aiheellista olla, ettei kuljeksita melkein Aatamin asuisina.
Ei pitäisi kuitenkaan karsastaa sitä, joka tulee lökäpöksyissä sen enempää, kuin sitä, jolla on puku päällä.
Jos pukeutumista tehdään ns. arvotus asia, huomio keskittyy väärään asiaan ja mennään lain alle.
Kultainen keskitie on minusta tässä asiassa paras tie.


Amen!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 09. Joulu 2010 09:51

Kiitos kommenteista ja hyviä vastauksia on tullut kaikilta. Törmäsin siis aiheeseen eräässä yhdeydessä muutama päivä sitten ja olen törmännyt useastikin, jolloin erään läheisen henkilön taholta on annettu porttikielto minulle kokoukseen, mikäli tulen sinne puhtaat farkut päällä ja normaali puhdas kauluksellinen T-paita, joita yleensä kesäisin käytän.

Raamatussa on pukeutumisesta jotakin kerrottu ja ne onkin otettu jo ylemmissä ketjuissa esille. Meillä kotona pidetään kotikokouksia lähes joka viikko ja porukkaa on enemmän tai vähemmän. Itse olen pukeutunut ns. säädyllisesti, ei paljastavasti ja niin on vaimonikin. Päällämme on arkivaatteet, mutta en heittäisi pellolle, jos joku tulisi ykköset päällä tai joku taas verkkarit ja villapaita päällään, kuten näinkin on suurinpiirtein käynyt.

Ketään en katso kieroon, mutta niin naisten kuin miestenkin asut eivät siinä mielessä saa loukata ketään, että ne ovat liian paljastavat, mitä aika usein olen nähnyt, kun olen kokouksissa käynyt itse. Naisten osalta (en yhtään väheksy heitä alempiarvoisempina) on melko yleistä, että asut ovat sellaisia, että ne ovat kiusaukseksi monelle miehelle. Ymmärrätte, mitä tarkoitan. Tähän ei yleensä puututa kokouksissa. Minä itse puuttuisin kotonani, mikäli asut olisivat seksuaalisesti provosoivia. Mutta muuten en välitä, tuleeko joku ykköset päällä vaiko arkivaatteet, enkä katso henkilöön. Sisäinen sydämen tila ratkaisee ja sen näkee ainoastaan Herra.

Matt.5:8 "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan."

"Hiljainen vaatimus" ykkösluokan pukeutumisesta karkoittaa pois monen vähäosaisen kokouksesta. Itse en edes viihdy puku päällä ja "kuristava" kravatti kaulassa. Viihdyn parhaiten arkivaatteissa. Nyt tällä hetkellä minulla on Nalle Puh T-paita ja Niken lökärit, oloasun housut. Olen puhunut tässäkin asussa kotonani, eikä kukaan ole huomauttanut. Puhujapönttöä ei meillä ole. Istun sohavalla muiden kanssa ja periaate on

Kol.3:16 "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne."

JA


Apt.2:42 "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa."

Eräs kirjoitti minulle, että kun mennään rukoushuoneelle kohtaamaan Jumala, ylistämään Häntä jne. niin sydämen tila näkyy myös pukeutumisessa ja silloin laitetaan "ykköset" päälle, eikä näytetä omaa kurjuutta panemalla huonot vaatteet päällee = arkivaatteet.

Olen liian läheltä nähnyt, kuinka on eräs sliipannut itsensä viimeisen päälle kokoukseen, eikä ole edes kaidalla Tiellä, mikä näkyy suoraan hedelmistä. On käynyt myös niin, että "huonoissa" vaatteissa on oltu kokouksessa ja ei olla kaidalla Tiellä.

Hiljaiset vaatimukset "ykköspukeutumisesta" karkoittaisi ainakin meiltä monet pois. Yksikään ei varmaan tulisi. On tullut vähäosaisia Jumalan lapsia, eikä aina niin siisteissäkään vaatteissa. En ole käännyttänyt pois. Kaikki ollaan tasavertaisia. Kynnys tulla meille on matala. Jeesus itse on hyvä esimerkki. Hänellä ei tainnut olla kuin ihokas/vaippa sen ajan kulttuurin mukaan. Mutta entäpä seuraava kohta:

Jaak.2:1 "Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.
2:2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,
2:3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",
2:4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?
2:5 Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
2:6 Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?
2:7 Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?
2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia."

Lihalla on taipumusta katsoa ulkomuotoon. Köyhä ryysyissä ja rikas "ykkösissä". Älkäämme siis katsoko ulkomuodon osalta henkilöön.

Varakkuutta voi jollakulla olla enemmän kuin toisella ja se ehkäpä näkyykin tavalla tai toisella. "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" ulkomuotoon katsomatta. Meille on jostain syystä ohjautunut köyhiä ryysyissä, heitä, jotka eivät tämän maailman silmissä ole mitään. Kaikki ovat yleensä jo eläkkeellä, osa sairaseläkkeellä ja ikähaitari on nuoresta vanhaan. Erään herätyliikkeen kokouksissa käydessäni siellä oli pukeutumisen suhteen laidasta laitaan. En kullut koskaan, että olisi pukeutumisesta moitittu. Olisi pitänyt kuitenkin joidenkin naisten - jälleen väheksymättä naisia - osalta puuttua. Muutoin oli vapaus pukeutumisen suhteen. Älkäämme mekään tehkö mitään traditioita, sääntöjä yli Raamatun. Tätäkin kommenttia voi arvostella ja koetella. Minä näen asiat näin Raamatun Valossa ja sitä Raamatun Valoa oli tuotu enemmänkin esiin ylläolevissa kommenteissa. Kiitos siitä :thumb:

Herra runsaasti siunatkoon kaikkia.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Joulu 2010 16:40

Amen, todella hyvin olette asiasta kirjoittaneet Toni, Jasmiini ja Jukka-Pekka. Yhdyn ilolla ja riemulla siihen mitä olette kirjoittaneet tähän ketjuun.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja Maria » 09. Joulu 2010 18:41

Olen lukenut kirjoituksianne ja hyviä ajatuksia ja Raamatunkohtia on teillä kaikille. Minusta kokoukseen menossa on tärkeintä kanssa sydämen asenne ja halu saada ravitsevaa ruokaa Sanan ja opetuksen ja jopa laulujenkin kautta ja tietenkin rukouksen kautta. Mutta säädyllisyys kaikessa, varsinkin meillä naisilla on usein jotenkin tarve pukeutua ne ykköset päällä ja liian avartavasti, niin että: veljet joutuvat pakostakin silmillään kuin katsomaan heitä. Ja se on tosi paha asia. Nainen, niin kuin mieskin voi ja saakin pukeutua siististi, mutta ei liian paljastavasti, eikä liian tiukoissakaan vaatteissa ole toivotatvaa mennä mihinkään kokoukseen (miehen, tai naisen).

Minä itse pidän aina huolen, että on siistit ja puhtaat vaatteet päällä. Mutta tykkään hiukka löysistä vaatteista mieluimin jo siksikin ettei joka makkara näkyisi. ;) Ehtoolliselle laitan ns juhlapuvun, mutta muulloin pukeudun vain mukavasti ja tärkeimpänä pidänkin uskovien yhteyttä ja Sanan kuulemista, kuin millaset vaatteet itse kullakin on päällään. Toki on joskus pistänyt silmääni jotkut, jotka kuin tahallisesti pukeutuvat aika erikoisesti, tai seksuaalisia himoja saattaen nostattaa toisessa sukupuolessa. Sitä pidän paheksuttavana, sopimattomana. Silloin esitellään itseään, eikä olla tultu Sanan ääreen oikealla mielenlaadulla, näin rohkenen väittää. :oops: :roll:

Meillä oli kotikokouksia ja tulihan sinne ihmisiä erilaisissa vaatteissa, mutta en muista koskaan katselleeni: millaiset vaatteet heillä oli päällään. Mitä nyt saatoin tietty joskus ihailla, jonkun siskon kaunista puseroa, takkia..Mutta vapaus pukeutumisessa, kunhan se on asiallista ja siistiä. Olitte jo laittaneet noita hyviä Raamatun paikkoja, mutta minulle nousi sydämelleni tämä kohta Raamatusta:

Jaak. 2:1-9
1 Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.

2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,

3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",

4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?

5 Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?

6 Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?

7 Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?

8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.


Olen nähnyt tätäkin puolta kokouksissa, kun srk tulee ihminen, hienosti puettu ja tiedetään hänen olevan varakas, niin kylläpä hän saakin erikoiskohtelun ja ollaan niin lipeviä ja nuoleskellaan sitä ihmistä, jotta hän tulisi toistekin.. Yök! Näin ei saa olla, vaan jokainen on arvokas Jumalan silmissä ja useimmiten ne köyhät, ei aina niin hienostikaan puetut; ovatkin lähempänä Herraa, kuin rikkaat ja sitä myöskin olemuksellaan ja uhraamisellaan esittelevät.

:thumb: :prayer4: Siunausta teille kaikille tasapuolisesti!! :hearts:
Maria
 

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja inka » 17. Joulu 2010 17:34

Itse ainakin koen, et riittää ihan tavalliset siistit vaatteet kokoukseen kuin kokoukseen. Kunhan ei ole loukkaukseksi tai tahallaan viettelykseksi kenellekään.

Itseäni on kuitenkin monesti vaivannut tuo Raamatun kohta missä kehoitetaan naisia kaunistautumaan siveästi. Siitä kun ollaan niin monta mieltä uskovien keskuudessa, että mitä se siveästi kaunistautumien on. Jotkut tuntemani kristityt esim pitävät tavallisia farkkuja säädyttöminä, koska ainahan farkut, vaikka eivät mitkään tiukanmalliset oliskaan, jostain kohden menevät vartalonmyötäisesti. Samoin jos naisella paita/pusero ei yllä takapuolen alle, niin sekin on säädytyöntä, vaikka muuten olisikin löysä ja ihan vaikka poolokauluskin. Kyseisten uskovien mielestä naisen ei myöskään tulisi käyttää yhtään meikkiä, ei edes niin, ettei sitä edes huomaa ( esim finnien, mustien silmänalusten tai arpien peittäminen), eikä myöskään siistiä kulmakarvojaan yms.. Toiset uskovat taas ovat enempi sallivia, ehkä liiankin.
Miten teidän mielestänne tulisi tuo Raamatun kohta ymmärtää?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Hengelliseen kokoukseen pukeutuminen....

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Joulu 2010 20:50

inka kirjoitti:Itse ainakin koen, et riittää ihan tavalliset siistit vaatteet kokoukseen kuin kokoukseen. Kunhan ei ole loukkaukseksi tai tahallaan viettelykseksi kenellekään.

Itseäni on kuitenkin monesti vaivannut tuo Raamatun kohta missä kehoitetaan naisia kaunistautumaan siveästi. Siitä kun ollaan niin monta mieltä uskovien keskuudessa, että mitä se siveästi kaunistautumien on. Jotkut tuntemani kristityt esim pitävät tavallisia farkkuja säädyttöminä, koska ainahan farkut, vaikka eivät mitkään tiukanmalliset oliskaan, jostain kohden menevät vartalonmyötäisesti. Samoin jos naisella paita/pusero ei yllä takapuolen alle, niin sekin on säädytyöntä, vaikka muuten olisikin löysä ja ihan vaikka poolokauluskin. Kyseisten uskovien mielestä naisen ei myöskään tulisi käyttää yhtään meikkiä, ei edes niin, ettei sitä edes huomaa ( esim finnien, mustien silmänalusten tai arpien peittäminen), eikä myöskään siistiä kulmakarvojaan yms.. Toiset uskovat taas ovat enempi sallivia, ehkä liiankin.
Miten teidän mielestänne tulisi tuo Raamatun kohta ymmärtää?


Sinä toitkin esille hyviä pointteja.

2 Tim 2: 9 ¶ niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
10 vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.

Minä ymmärrän tuon jakeen siten, että naisen tulee pukeutua asiallisesti, eli säädyllisesti siten että pukeutuiminen ei seksuaalisesti provosoivaa. En pidä pahana sellaista meikkaamista josta kerroit. Viettelevä meikkaaminen, jolla koitetaan herättää vastakkaisen sukupuolen huomio ei ole asiallista.

Raamattu painottaa että naisen todellinen kaunistautuminen tapahtuu uskon kautta Pyhässä Hengessä hyvillä teoilla. Tämä pukeutuminen ja muunlainen kaunistautuminen koskee myös miehiä, ei yksin vain naisia.

Muistuu mieleen eräs tapaus. Kerran luokseni tuli eräs mies, joka oli lähdössä tyttöystävänsä kanssa uskovien kesäjuhlille. Mies oli kovin kiihtynyt ja tuohtunut ja sanoi, että tule nuhtelemaan tyttöystävääni, kun hän lähtee juhlille hameessa joka yltää polviin saakka. Tuon naisen asu oli ihan säädyllinen, eikä siinä ollut mitään sanomista. Kysyin mieheltä että aikooko hän mennä asussaan juhlille, hän sanoi kyllä. Hän oli ilman paitaa yläosa paljaana.

Sanoin hänelle, ettei hänen tyttöystävän asussa ole mitään moittimista, mutta hänen asunsa ei ole sopiva. Tämä mies loukkaantui minuun. Hän oli niin sokea ja vahti muita, ettei hän huomannut sitä että ei ole oikein sopivaa mennä kesäjuhlille yläosa paljaana. Halusin vain muistuttaa häntä ja osoittaa hänelle, että hänen asenteensa ja käyttäytyminen oli epäasiallista ja hänellä oli ongelma ei tyttöystävällä.

Näissäkin asioissa on hyvä antaa uskoville aikaa kasvaa, sillä emme ymmärrä kaikkea heti, mutta ajan kanssa uskovan pukeutuminen ohjautuu siveään ja asialliseen suuntaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron